Profotonet: album aan leveren in tif of in jpeg

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Graag zou ik van jullie willen weten of ik mijn in PS gemaakte pagina's voor een album als tif moet uploaden of als jpeg?

Als ik de hoogste kwaliteit jpeg opsla, dan zou dat toch voldoende moeten zijn, of hebben jullie ervaring dat een tif bestand toch betere kwaliteit geeft?

De tif bestanden zijn behoorlijk aan de maat in vergelijking met een jpeg..

Bedankt voor jullie reactie.

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik doe het altijd in jpeg en dat gaat prima. Uiteraard wel meteen op de juiste maat. Ik heb eigenlijk nooit gekeken of ze ook tiff ondersteunen dus ik kan niet vertellen of er daadwerkelijk ook verschil in zal zitten. Ik denk echter van niet.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

ja pcies, ik heb de pagina's op de juiste maat gemaakt in PS...
Gebruikers-avatar
BossHogg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 15:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

gewoon JPEG aanleveren !!

Zorg wel dat het bestand Srgb is.

Met een goede foto zal het resultaat prachtig zijn.
Let op !!!! afdrukken zijn altijd iets donkerder dan de monitor .
Ik weet niet of je een gecalibreerde monitor hebt maar ik werk met een Apple 24" en de helderheid staat behoorlijk laag maar ook mijn eigen prints en die van Profoto zijn praktisch gewoon gelijk aan elkaar.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ?

mvg,
B Hogg
Lenzen zitten in mijn ogen en objectieven op mijn camera!
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

bedankt! Maar kan ook gewoon aanleveren in AdobeRGB bij Profotonet.

En ja, mijn monitor is gekalibreerd. Maar heb voor de zekerheid een paar proefafdrukken besteld.

Thanx.

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Gaab,

Ik werk de spreads altijd eerst in Photoshop af. Dit heeft meer mogelijkheden, dan de software van Profotonet.

Ik doe dit altijd eerst in TIFF. Dit, omdat er dan bij herhadelijk opslaan geen kwaliteits verlies optreed. Nadat, een spread helemaal af is, dan sla ik hem definitief op als JPEG kwaliteit 12. De kant&klare spreads kun je dan zo via de Profotonet software in je spread slepen.

De maten van de totale -inclusief snijlijnen- spreads staan wel vermeld op Profotonet.

Inderdaad, kun je daar in AdobeRGB aanleveren, maar of dat veel nut heeft...!? Hun zetten het om naar hun printerprofiel, en laat nu het printerprofiel qua kleurruimte zelfs nog ietsje pietsje kleiner zijn dan sRGB, dan heeft AdobeRGB niet zoveel nut.

Niet om de discussie weer aan te wakkeren, maar AdobeRGB is een zwaar overgeschatte kleurruimte.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Even aan ProfotoNet zelf vragen?
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie reacties. Zo heb ik het idd ook gedaan Benny, de spreads gemaakt in PS, opgeslagen als tiff, en daarna als laatste nog pas als jpeg. Wel in RGB. Maar dat blijkt gewoon te kunnen bij profotonet. Ik heb 't er gevraagd, eos4all!

Het album ligt inmiddels daar. Ben erg benieuwd. Vooral omdat het voor mij de eerste keer was dat ik een bruiloft fotografeerde en een album mocht maken.......

Gr. Gaab
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar