Foto`s afdrukken

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
ja foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2011 11:33

Hoi
Ik heb een vraag ik ben namelijk benieuwd waar jully je foto`s laten afdrukken.
Ik maak namelijk al enige tyd gebruik van profotonet super service.
Maar telkens komen mijn foto`s roder/magenta achtiger terug dan mijn hardwarematig gecalibreerde eizo CG222.
Ik heb al meerdere keren met hun gebeld maar zonder gewenst resultaat, mijn instellingen staan hetzelfde als bij hun 6500k 2.2 en 100cdm ook heb ik daglichtlampen in mijn werk kamer.
Misschien is er een afdrukker die net zo goed is maar dan zonder deze vervelende bijkomstigheid, of zie ik iets over het hoofd als ik ze bij profotonet laat afdrukken.
Gr JA foto
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Misschien doe je iets niet goed in je callibratie
Ik heb er geen problemen mee
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
ja foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2011 11:33

fotojeroen schreefCOLONMisschien doe je iets niet goed in je callibratie
Ik heb er geen problemen mee
Ik vraag mij af wat dan ben al jaren bezig heb een boek gelezen en veel op het net gezocht maar steeds hetzelfde. Ik stel in de eizo software mijn monitor als volgt in,in het eerst tabje stel ik native in (heb dit overlegd met eizo dit is volgens hun het best) in het 2de tabje stel ik helderheid in op 100cdm bij 6500k.
In het 3de tabje stel ik in 2.2.
Ik doe daarna het licht uit in mijn werkkamer en hij gaat aan de gang met de spider3.
Wat zie ik over het hoofd dan.
Gr JA foto
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Laat het licht eens aan voor je callibratie, ik neem aan dat het nu ook aan is ;)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
ja foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2011 11:33

fotojeroen schreefCOLONLaat het licht eens aan voor je callibratie, ik neem aan dat het nu ook aan is ;)
Oke zal dat eens doen laat het nog weten of dit een verbetering is.
Gr JA foto
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Mijn punt is namelijk dat je een callibratie uitvoert zonder omgevingsverlichting, daar komt een bepaald profiel uit.
Jij zet vervolgens jke verlichting aan en gaat werken. Je corrigeert vervolgens je beeld op wat je ziet en dat komt niet overeen met de neutraliteit die je met het profiel hebt gemaakt
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
wvdb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 11:08
WoonplaatsCOLON woerden
CONTACTCOLON

Ook ik vind dat de afdrukken t/m 30x45cm van profotonet een iets rode/magenta zweem vertonen t.o.v. mijn scherm.
Maar niet alleen t.o.v. mijn scherm. Het zit met name in de afdrukken t/m 30x45cm naar mijn idee.
Grotere formaten (gaan op een andere machine) hebben er geen last van (komen veel meer overeen met mijn scherm) en ook de canvasafdrukken zijn anders (ook andere techniek natuurlijk).
Laat maar eens hetzelfde beeld op 30x45 en op 40x60 afdrukken en zie het verschil.
Ik ben benieuwd of je ook onderschrijft dat de magenta/rood zweem met name in de afdrukken t/m 30x45cm zit.
ja foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2011 11:33

Bedankt voor jully reacties.
Ik heb een nieuwe calibratie uitgevoerd nu met het licht aan maar zie geen verschil met de calibratie in het donker.
Ik bestel meestal tot 30x45 dus weet niet hoe de kleuren zijn vanaf het fomaat 40x60.
Wel weet ik dat er ook verschil zit in de mat en glans afdruk mat is iets minder rood/magenta dan glans.
Maar wat ik mij ook afvraag is welke software, kleurprofiel (srgb,adobe rgb of profoto rgb)jully gebruiken en hoe jully ze dan naar profotonet versturen.
Ik gebruik lightroom 3.4.1 voor belichting,contrast,enz (als dat nodig is) en photoshop voor vuiltjes weg te werken.
Als ik van lightroom naar photoshop ga dan krijgt mijn foto het tiff bestandsformaat en het profoto rgb profiel mee.
Als ik nu wil gaan afdrukken laat ik lightroom mijn foto omzetten naar jpeg en geef ik het profotonet icc profiel mee.
Misschien gaat er hier iets fout omdat ik van een super groot kleuren ruim naar een kleurenruim gaat dat iets kleiner is dan srgb want dat is het bereik van profotonet(hebben ze mijn vandaag gezegd dat hun profiel iets kleiner is dan srgb).
Wat is nu de beste omzettingsmethode volgens jully om ze voor print klaar te maken.
Gr Ja foto
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONMijn punt is namelijk dat je een callibratie uitvoert zonder omgevingsverlichting, daar komt een bepaald profiel uit.
Jij zet vervolgens jke verlichting aan en gaat werken. Je corrigeert vervolgens je beeld op wat je ziet en dat komt niet overeen met de neutraliteit die je met het profiel hebt gemaakt
Jeroen,

Mijn ervaring is, is dat je zo moet calibreren dat er geen daglicht op je beeldscherm valt. Daglicht is namelijk steeds wisselend van Kelvinwaarde, of anders gezegd: niet continue van dezelfde kwaliteit.

Zelf calibreer en werk ik in een verduisterde kamer. Waarom? Omdat daglicht daar geen invloed heeft en ik werk in een verduisterde kamer, omdat ik ook in het behoorlijke duister calibreer.

Ik heb dan ook altijd perfect geijkte afdrukken.

ja foto,

Lever gewoon in sRGB aan!

Bij Profotonet kun je inderdaad aanleveren in AdobeRGB, maar dat heeft mijn inziens geen nut. De kleurruimte (icc) van het papier, is zelfs nog een stukkie kleiner dan sRGB. Dus kleuren die daar buiten vallen, worden dus ook niet weergeven; laat staan als je met AdobeRGB werkt. Bovendien, zet Profotonet zelf de bestanden (mits je geen gebruik maakt van hun printer/papierprofiel) om naar hun printer/papierprofiel.

Zonder de hele discussie AdobeRGB vs sRGB weer op te rakelen, maar ik vind AdobeRGB over het algemeen een zwaar overschatte kleurruimte.

Ik doe alles in sRGB! Nog nooit geen klacht over gehoord...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Ik heb toevallig 2 weken geleden ook wat foto's als proef laten afdrukken bij profotonet.
Daar viel op dat vooral de huiden van de personen erg rood waren.
Bij het bewerken in Lightroom was daar niks van te zien, pas nadat ik bij "afdrukken" (in Lightroom)
hun ICC profiel laadde werden de huiden een stuk roder.
Ik heb al een tijd met hun heen en weer gemaild, maar we komen er niet uit denk ik.
Zelf denk ik dat hun ICC profiel de boosdoener is.
Ik ga dit topic blijven volgen, omdat ik heel benieuwd ben wat een eventuele oplossing is.

*edit*
Ik ben bij een professionele fotozaak in Bergen op Zoom gegaan, die heeft mijn foto vanaf USB op zijn gecalibreerde monitor laten zien.
Dat is precies wat ik op mijn scherm ook zie, en zo wil ik hem ook eruit hebben.
Volgens de eigenaar is het bij hun 'what you see is what you get". Dus 1 op 1 vanaf de pc zo komt de foto de printer uit.
Dat dat een aantal euro's per foto (10x15) kost is dan weer jammer, want dan loopt het met 300+ foto's wel in de kosten.
Toen ik verder ben gaan kijken kwam ik ook langs Verschoore, daar heb ik deze 2 foto's ook laten afdrukken...
resultaat is wat mij betreft prima; goede scherpte, kleuren zoals ik het wil, en qua prijs (45 cent per foto).
Daar gaan mijn foto's dus naartoe.
Mijn ervaring hiermee is dat het loont om je foto's naar een zaak of 5 te sturen en kijken waar ze het beste uitkomen.
Ik heb dezelfde foto op 5 verschillende manieren uit de printer zien komen ;)
Kiwi says hi!
Boelo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2012 17:22

Ik heb mijn Eizo Coloredge CG243W volgens de NIDF-norm gekalibreerd, ook normlicht op mijn werkplek. Ik laat al mijn werk (schoolfotograaf) bij Colorpro(o)f printen, ben daar zeer tevreden over. Inderdaad de kleuren zoals ik ze op mijn monitor zie!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar