Poging om er wat van te maken

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
rverhag

Testcase en work in progress. Hier durf ik het wel te plaatsen ;-)

Ik ben gek op onweer en probeer dan ook meestal de ontladingen te fotograferen. Afhankelijk van het tijdstip gebruik ik óf de lange sluitertijdmethode (30 sec en gewoon wachten omdat het toch volledig donker is) óf ik gebruik een flitstrigger (te licht voor lange sluitertijd, dus het moet van 'het moment' komen.)

De gekozen compositie is afhankelijk van de weersituatie. Omdat ik vanuit de auto fotografeer is de windrichting vaak bepalend wat mijn zichtveld is. Ik sta immers met een open raam en als de regen met bakken uit de hemel komt, heb ik dat liever aan de andere kant tegen de auto.

Deze foto is genomen met een flitstrigger aan de camera, diafragma f4, sluitertijd 1/10 sec en 10mm.

29470

Het mag duidelijk zijn dat ik hier het verkeerde diafragma heb gekozen en een poging om alleen de belichting te compenseren leidt tot niets.

29471

Om de banding uit de foto te krijgen heb ik de tint en de witbalans zodanig aangepast dat het verloop acceptabel is.

29472

Nu komt de ontlading wel beter uit maar is de rest van de foto veel te donker en te somber. Daarom steeds de foto met een andere belichting als tiff-bestand opgeslagen en uiteindelijk via Photomatix een HDR-file gemaakt.

29473

De HDR-file bevat nu voldoende dynamisch bereik om er toch nog wat acceptabels uit te krijgen. Via Luminance-HDR heb ik het onderstaande resultaat behaald maar vanuit de HDR kan ik natuurlijk nog meer kanten op. Daar ga ik nog mee aan de slag.

29469

Het zal echter nooit een topper worden omdat de beginsituatie gewoon niet goed was. Ik vond de uitdaging wel leuk genoeg om er tijd aan te besteden en omdat ik het een fascinerend proces vond besloot ik het ook maar op het forum te zetten. Wellicht kan iemand er wat mee ;-)

groeten,
Ronald
Gebruikers-avatar
hbarkhof
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2010 12:18
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant, Best, hbarkhof
CONTACTCOLON

Nou , of het toppers worden weet ik niet maar ik vind het wel bijzonder indrukwekkende foto's !
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Indrukwekkende flits. De voorgrond zou voor mij wel wat lichter mogen. Meer richting die van 7.tif.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik vind dat je mooi het proces van proberen en worstelen hebt weergegeven!!
Heb je nu wel door hoe je dit de volgende keer kunt voorkomen ?!? :mrgreen:
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

Toch mooi resultaat, gezien de behoorlijk onbruikbare begin foto.

Vind het eindresultaat toch nog behoorlijk netjes/toonbaar hoor, wellicht nog een tikkie met kleurtonen/contrast spelen om het iets minder 'flets' te krijgen.
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Ik ben het eens met Frank (Snip).
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar