Wie helpt mij?

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Beste medeforummer,

Onlangs heb ik mogen fotograferen bij een repetitie van Tejater Spot. Ik heb 2 foto's van de regisseur. Deze zijn helaas helemaal donker. Ik heb ze iets kunnen bewerken, heb met de lichtsterkte gespeeld zeg maar. In dit topic zal ik ook het "voor" en "na" laten zien.
Daarnaast wil ik jullie dus vragen de originele foto voor mij zo mooi mogelijk te maken. Ben benieuwd wat jullie ervan maken!

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes!

"voor"
Afbeelding

"na"
Afbeelding

"voor"
Afbeelding

"na"
Afbeelding
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Jemig wat zonde dat je de sluitertijd handmatig op 1/200 hebt gezet.
Dat is niet zomaar terug te draaien. 1 tot 2 stops wil nog wel maar nu zat je er wel heel erg ver naast.

Veel succes met het herstellen
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

seoman schreefCOLONJemig wat zonde dat je de sluitertijd handmatig op 1/200 hebt gezet.
Dat is niet zomaar terug te draaien. 1 tot 2 stops wil nog wel maar nu zat je er wel heel erg ver naast.

Veel succes met het herstellen
Dat was 1 van de adviezen die ik hier op het forum heb gekregen, dat mijn sluitertijd niet onder de 200 moest komen.

Misschien dat iemand anders mij nog kan helpen?
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

De vuist regel geldt: sluitertijd = 1/mm
In jouw geval dus 1/22.
Maar die regel is puur om bewegingsonscherpte te voorkomen.

de instelling van 1/200ste is voor een totaal ingezoomde lens.
Voor de volledig uitgezoomde lens zou dat 1/18de moeten zijn.
Daar zit een factor 10 tussen. Waarom canon het vertikt om zo'n een simpele vuistregel in een camera te bouwen is mij een raadsel.
Maar met deze lens is die vuistregel niet bruikbaar of je moet bij iedere zoom actie je gewenste sluitertijd controleren.

Ook vindt ik 800iso een vreemde keus.
Geen foto of een foto met ruis? Ik kies dan voor een foto met ruis.
Dus dan accepteer ik de hoogste iso waardes.

Iedere foto heeft z'n eigenaardigheden en blind vertrouwen op wat vuistregels is een tricky business.
Bij twijfel altijd de foto's bekijken. De camera heeft niet voor niets de optie om de geschoten foto's direct te tonen.
Gebruik die functie! Want eenmaal weer thuis zijn de mogelijkheden vele malen beperkter.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Smartine1987 schreefCOLONBeste medeforummer,

Onlangs heb ik mogen fotograferen bij een repetitie van Tejater Spot. Ik heb 2 foto's van de regisseur. Deze zijn helaas helemaal donker. Ik heb ze iets kunnen bewerken, heb met de lichtsterkte gespeeld zeg maar. In dit topic zal ik ook het "voor" en "na" laten zien.
Daarnaast wil ik jullie dus vragen de originele foto voor mij zo mooi mogelijk te maken. Ben benieuwd wat jullie ervan maken!

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes!

"voor"
Afbeelding

"na"
Afbeelding
ik wil best een poging wagen, kan ergens het origineel gedownload worden?
"voor"
Afbeelding

"na"
Afbeelding
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Tijdens de repetitie spelen ze gewoon door en de 2 zwarte foto's zijn van de regisseur. Overige foto's zijn verder goed gelukt. Maar goed, tijdens dat ze doorspelen kan ik niet even vragen "willen jullie hier even stoppen, die scene overnieuw doen..blabla".

in ieder geval bedankt voor de feedback en ik hoop dat iemand anders nog wat met de donkere foto's kan, qua bewerken!
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Mozes;

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 41103a5dd7" onclick="window.open(this.href);return false;

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 0d4148adb5" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoop dat je iets aan deze links hebt, dit zijn de originele!
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Smartine
Sorry dat ik me nogmaals met dit topic bemoei.
Die links zijn geen originelen. Dat zijn fotos die gecomprimeerd zijn door facebook.
Daar kun je wellicht nog minder mee.

wat mozes bedoelt zijn de raws of jpg's uit de camera. Volle resolutie.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Mozes vraagt om de foto's te kunnen downloaden, sorry zou anders geen andere opties weten.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Je zou met we http://www.wetransfer.com" onclick="window.open(this.href);return false; kunnen werken.
Dan post je de download link hier en dan kan iedere geïnteresseerde er bij.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Dankjewel Seoman voor jouw hulp!

Overigens heb ik dan het email adres van de ontvanger nodig.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

je eigen mail gebruiken, jje krijgt dan een downloadlink, die hier weer post.

of je gebruikt http://wikisend.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
je kan aangeven hoelang de file is te downloaden, en eventueel een paswoord erop zetten,
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Aah oke dankjewel! Ik ben vanmiddag even weg. Dus zal t waarschijnlijk vanavond en anders morgen even doen.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

seoman schreefCOLONJemig wat zonde dat je de sluitertijd handmatig op 1/200 hebt gezet.
Dat is niet zomaar terug te draaien. 1 tot 2 stops wil nog wel maar nu zat je er wel heel erg ver naast.

Veel succes met het herstellen
Die tip was gebaseerd op het feit dat er bij toneelvoorstellingen behoorlijk wat beweging plaats vindt. Deze tip ging dus op voor het toneelspel en niet een stil zittende regisseur.
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Oké zullen we verder ontopitc blijven? Als je mij kan helpen de twee foto's te bewerken staat het je vrij om hier te reageren. Vanavond zal ik even een wetransfer linkje plaatsen.
Anoniem 4

Smartine1987 schreefCOLONOké zullen we verder ontopitc blijven? Als je mij kan helpen de twee foto's te bewerken staat het je vrij om hier te reageren. ...
Weer zo’n vinnige reactie die nergens voor nodig is en ook nergens op slaat. Het antwoord van Martijn is wel degelijk on topic. Jij kunt hier niet bepalen welke antwoorden je hier wel of niet wilt krijgen.
Als ze je niet welgevallig zijn, negeer ze dan gewoon.
Eerst open je een topic met vragen om tips voor het fotograferen in een theater tijdens een voorstelling. Nu is theater-/concertfotografie één van de lastigste onderwerpen in de fotografie, waar zelfs geroutineerde fotografen voor de eerste keer behoorlijk de mist mee in kunnen gaan.
Uit je opgave blijkt dat je niet bepaald de best denkbare apparatuur hebt voor zo’n klus. Het advies voor de aanschaf van een lichtsterk objectief (één van de goedkoopste Canon objectieven) veeg je van tafel. Als je ook niet mag flitsen wordt het een moeilijke operatie.
Verder blijkt dat je ook de belichtingsdriehoek nog lang niet onder de knie hebt.
Kortom alle ingrediënten voor een teleurstellend resultaat.
De foto’s die je in dit topic laat zien, zijn gewoon rijp voor de digitale prullenbak. Door de enorme onderbelichting krijg je bij verhoging van de helderheid/belichting gigantisch veel ruis. Zelfs de beste beeldbewerkingsprogramma’s en de beste beeldbewerkers kunnen daar niks fatsoenlijks meer van maken.
Beschouw het als een leerzame ervaring en ga je eerst eens goed verdiepen in de belichtingsdriehoek en ga oefenen.
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Volgens mij heb ik aangegeven waarom ik niet stand te pede een nieuwe lens kon kopen.. En nee dit topic heb ik geopend met als doel hulp te zoeken, leden die die foto's misschien wel kunnen bewerken. Daarnaast heb ik ergens nog een "show"topic lopen. Daar kunnen leden mij advies geven. Anders gelieve hier niet te reageren. Mijn dank is groot!
Anoniem 3

Geheel off topic:
Zo Gerard, steek dat maar in je zak. Jij weet niets van beeldbewerking en van magische driehoeken. Hulp verlenen is je kennelijk al helemaal vreemd.... :roll: :lol: :wink:

En On-topic:
Als je sensor geen informatie heeft opgevangen, kun je het ook niet meer bij verzinnen....
Gerard heeft, als oude rot in het fotografie en fotobewerkingsvak dus volkomen gelijk met zijn opmerking.
Overigens is het niet zo vreemd dat je in de andere topic nog geen reacties gescoord hebt. Ook daar is jammer genoeg geen verbetering aan te brengen.

Terug naar de repetities en vragen om je mag flitsen. Dat is je enige redding, vrees ik.
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Van mij mag een moderator dit topic sluiten. Het gaat mij om dat de 2 zwarte foto's door leden bewerkt kunnen worden. Mij inziens zijn de andere reacties in dit topic geheel nutteloos. Jammer dat mensen mijn keuze niet kunnen reageren dat mensen alleen mogen reageren als ze de foto's willen bewerken. Ik ga hier verder niet op in en terug naar de repetitie gaat niet. Dit was ook de eerste keer dat ik in theater fotografeerde. Daarvoor heb ik een ander topic lopen.

Mod; svp sluit dit topic.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Nou nou....
Voor iemand die hulp vraagt klink je redelijk 'strak' (ik zeg het netjes)
Die donkere fotos verbeteren lukt mij niet... Je zou moeten kunnen toveren om ze goed te krijgen...
Helaas wil je dat blijkbaar niet horen...
Apple fan, Canon volger...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar