Ik wil wel meer weten...

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Ik heb de afgelopen week wat foto's op het forum gezet, waarbij ik naast de vele positieve reacties, ook reacties (ook positief bedoeld) om deze wat na te bewerken en soms in te kleuren.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze techniek (nog) niet beheerst, maar daarnaast vraag ik me af, of bij na-bewerking het plaatje nog wel zo is zoals je het in het echt gezien hebt.
Bijvoorbeeld bij, de twee foto's hieronder geplaatst, was er iemand die adviseerde, om wat meer kleur in te brengen bij het eerste plaatje.
Maar zoals hij hier staat, was het in het echt ook zo.
Graag jullie meningen, tips en eventueel resultaten zoals jullie denken het op te waarderen. Alvast bedankt!

1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=63006[/img]

2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=63182[/img]
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

C@sp@r schreefCOLON...of bij na-bewerking het plaatje nog wel zo is zoals je het in het echt gezien hebt.
Daar zit het probleem natuurlijk al: wat ziet men en hoe goed is het visueel geheugen?
En om het nog wat vager te maken: wat is werkelijkheid?

Jij bent er geweest en de platen roepen bij jou zeer waarschijnlijk heel andere emoties op dan bij een gemiddelde kijker.

Ik ben niet bedreven in nabewerkling, maar ik weet zeker dan een aantal medeforummers er spectaculaire resultaten van kunnen maken :D

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

Wil deze week best een poging wagen. Volgens mij is hier idd veel meer uit te halen. Maar het zou wel makkelijker zijn om met de orginele bestanden te werken ipv de verkleinde. Heb je de orginele JPG of nog beter RAW nog?

René
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

C@sp@r schreefCOLONMaar zoals hij hier staat, was het in het echt ook zo.
Zo denk ik er ook over !
Ik denk dat er te veel gefotoshopt wordt.Wanneer mijn foto er uit ziet zoals het plaatje er in het echt uit zag wijzig ik er niets aan.
Als op de foto de lucht donker was terwijl in het echt de lucht toen ook donker was, dan heb ik een goede foto genomen.
Mocht ik dezelfde foto willen met een bv blauwe hemel, dan ga ik wel terug als het beter weer is ipv de foto te bewerken.
Tegenwoordig moet je geen goede fotograaf meer zijn maar een goede fotoshopper heb ik het gevoel. :wink:

Natuurlijk moet de basis wel goed zijn, maar jullie begrijpen wat ik bedoel he.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Boldy schreefCOLON...Tegenwoordig moet je geen goede fotograaf meer zijn maar een goede fotoshopper heb ik het gevoel. :wink:
Natuurlijk moet de basis wel goed zijn, maar jullie begrijpen wat ik bedoel he.
Ik begrijp je wel een beetje :wink:
Je vergeet wel dat de werkelijkheid die we zien en ervaren nooit overeenkomt met wat we vastleggen.
Het medium (film of sensor) heeft heel andere eigenschappen dan het netvlies en onze hersenen zijn tot veel complexere beeldbewerkingen in staat dan welk programma dan ook.

Ik geef je meer gelijk als het gaat om het vastleggen van feiten (nieuws en documentair); hoewel digitaal toch nog wel wat nabewerking nodig heeft.
Gaat het om "mooi" en het overbrengen van emoties, dan kan een bewerking bijdragen aan het versterken daar van.

Volgens mij is bewerken niet nieuw.
In het analoge tijdperk werd er niet voor niets uren doorgebracht in de doka.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

De sensor is niet in staat een beeld net zo verfijnd op te slaan als het oog. Dus om een beeld te perfectioneren is nabewerking eigenlijk altijd noodzakelijk. Zoals al gezegd gebeurde dit in het analoge tijdperk ook al. Zelfs de camera doet al aan nabewerking als je in JPG schiet. M.a.w. nabewerking is een essentieel onderdeel van digitale fotografie.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

myrddin schreefCOLONWil deze week best een poging wagen. Volgens mij is hier idd veel meer uit te halen. Maar het zou wel makkelijker zijn om met de orginele bestanden te werken ipv de verkleinde. Heb je de orginele JPG of nog beter RAW nog?

René
Ik wil best eens weten wat de verbetering zou junnen zijn.
Ze zijn trouwens in JPEG en dan de beste kwaliteit geschoten.
Kan ik de foto's zenden naar het e-mail adres van jouw website?

Vrgr.
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

Misschien dat je ze ergens neer kunt zetten op het internet. Misschien je eigen stukje homepage bij je provider. Als je dan hier de link neerzet heeft de rest er nl. ook wat aan. Leuke is nl. als meerdere mensen een bewerking doen zie je een wereld van verschillen in smaak en kleur.

Als je geen plek hebt mail ze dan maar naar idd info@digitallybound.nl dan zorg ik er morgen wel even voor dat ze beschikbaar zijn voor de rest.

Even een reactie op nabewerken. Mij valt op dat een dSLR zo wie zo een aantal zaken niet goed doet. Dit zijn o.a. de witbalans, de verzadiging, color shifting (het niet juist mappen van de juiste kleuren, zie je histogram), verscherping en ga zo maar door. Analoog moest je idd ook nabewerken al deed je dat met tijden en chemicalieën. Helaas moet je met een dSLR nog meer nabewerken echter gaat het nu wat eenvoudiger en sneller met de digitale doka. Je moet er alleen voor zien te zorgen dat het beeld wat je bewerkt zo dicht mogelijk tegen de werkelijkheid aan blijft liggen maar dan wel met de juiste correcties. Helaas in WIP is er maar 1 persoon die precies weet hoedat het eruit zag en dat is de TS zelf.

René
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
BT
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 28 Okt 2006 13:21

Ik voel me geroepen om je een beetje te helpen. Zie hieronder het resultaatvan een kleine bewerking in photoshop. Het enigste waar ik even mee heb gespeeld zijn de niveau's en de curve.

Afbeelding
[size=75]Canon 400D || Sigma 17-70[/size]
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

myrddin schreefCOLONMisschien dat je ze ergens neer kunt zetten op het internet. Misschien je eigen stukje homepage bij je provider. Als je dan hier de link neerzet heeft de rest er nl. ook wat aan. Leuke is nl. als meerdere mensen een bewerking doen zie je een wereld van verschillen in smaak en kleur.

Als je geen plek hebt mail ze dan maar naar idd info@digitallybound.nl dan zorg ik er morgen wel even voor dat ze beschikbaar zijn voor de rest.

René
Bij deze; http://picasaweb.google.nl/Ypendael/EOSDIGITAAL
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

BT schreefCOLONIk voel me geroepen om je een beetje te helpen. Zie hieronder het resultaatvan een kleine bewerking in photoshop. Het enigste waar ik even mee heb gespeeld zijn de niveau's en de curve.
Bedankt voor het voorbeeld.
Dit is nu een bewerking, waarvan ik denk, dat niet op het echte plaatje lijkt, wat ik voor mijn ogen heb gezien.
Wat dat betrefd is het bewerken van de foto in het algemeen heel moeilijk. Als ik zo reacties bij verschillende foto's op het forum zie, dan is er door één ieder wel een ander inzicht, hoe kleur, diepte enz. moeten zijn.

Vrgr.
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Rini
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2006 23:12

Ik bewerk mijn foto's eigenlijk alleen wat betreft scherpte en contrast. Ik probeer de kleuren origineel te houden.

De 2e bewerkte foto is prachtig, maar zo was het niet ! Dus niet doen als jijzelf gaat voor de werkelijkheid.
Met vriendelijke groeten, Rini
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik vind de originele ook een beetje aan de fletse kant en 2 het meest.

Je ziet ook dat daar de vut er uit is qua kleur.
1 komt beter uit dan 2 en dat zie je al aan de wolken.

Ik kom bij het volgende uit.

1 In Photoshop levelinstellingen 30 - 1,05 - 214
2 In Photoshop levelinstellingen 46 - 1,13 - 192
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Altijd leuk zoiets, dus ik doe ook even mee. Ik heb een tijd geleden een workflow geleerd van Guy Gowan (een engelse photoshop-guru), die volgens hem toepasbaar was op elke foto. De basis is telkens een bewerking per laag, zodat elke stap terug te draaien is. Er zijn aanpassingen gedaan in curves, in selective color (het "schoonmaken" van de kleuren, bijv uit het rood het cyaan weghalen, in feite gewoon kleurenleer en daarmee onafhankelijk van de foto) en in USM. Dit zijn de resultaten daarvan.

#1. [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=63318[/img]

#2. [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=63319[/img]

Ik ben benieuwd, of die werkwijze inderdaad zo universeel is, ofwel of deze bewerking in de buurt komt/blijft van wat je gezien hebt!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

fokkedeboer schreefCOLONAltijd leuk zoiets, dus ik doe ook even mee. Ik heb een tijd geleden een workflow geleerd van Guy Gowan (een engelse photoshop-guru), die volgens hem toepasbaar was op elke foto. De basis is telkens een bewerking per laag, zodat elke stap terug te draaien is. Er zijn aanpassingen gedaan in curves, in selective color (het "schoonmaken" van de kleuren, bijv uit het rood het cyaan weghalen, in feite gewoon kleurenleer en daarmee onafhankelijk van de foto) en in USM. Dit zijn de resultaten daarvan.

Ik ben benieuwd, of die werkwijze inderdaad zo universeel is, ofwel of deze bewerking in de buurt komt/blijft van wat je gezien hebt!
Fokke,

Jouw bewerking vind ik zeker de "waarheid" benaderen. Door de vele kleuren die in de bergen zitten (foto 1), wordt er vaak ook gedacht, dat dit felle kleuren moeten zijn. Dit merk ik ook bij kijkers die mijn album zien. Dit was echter niet zo. Waarschijnlijk kwam dit ook door de afstand waarvan ik fotografeerde en mischien wel de hoogte waar ik verbleef (ongeveer 4900 meter).
Bedankt voor het meedenken en het getoonde resutaat.

vrgr.
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Je kunt in Photoshop even kijken wat er gebeurt als je het volgende doet:

Afbeeling ---> Aanpassingen ---> Niveaus ---> Automatisch

Je ziet dat het dan meteen een heel andere plaat word. Daarna is het een kwestie van schuiven totdat je het gewenste resultaat hebt bereikt.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

o nu hebben we er even tijd voor. Goede platen trouwens. Hebben gelukkig ook niet zoveel bewerking nodig.

Onder hetgeen wat ik gedaan heb.


#1:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=63374[/img]

Levels 42 - 0.95 - 204
Curves: licht omgekeerde S
Warming Filter 85 (er zat een kleine zweem in)
USM: 100 - 0.5 - 0
Kadertje


#2:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=63373[/img]

Level: 49 - 0.95 - 188
Curves light omgekeerde S
Deep Blue filter (even de kleurzweem weg gefilterd)
USM: 100 - 0.5 - 0
Kadertje


René
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

myrddin schreefCOLONo nu hebben we er even tijd voor. Goede platen trouwens. Hebben gelukkig ook niet zoveel bewerking nodig.

Onder hetgeen wat ik gedaan heb.

René
René,

Dit is een berwerking die inderdaad de foto "opwaardeert".
Ik ga zelf nu ook één en ander proberen.
Bedankt,
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
QuaySo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 11:07
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

fokkedeboer schreefCOLONAltijd leuk zoiets, dus ik doe ook even mee. Ik heb een tijd geleden een workflow geleerd van Guy Gowan (een engelse photoshop-guru), die volgens hem toepasbaar was op elke foto. De basis is telkens een bewerking per laag, zodat elke stap terug te draaien is. Er zijn aanpassingen gedaan in curves, in selective color (het "schoonmaken" van de kleuren, bijv uit het rood het cyaan weghalen, in feite gewoon kleurenleer en daarmee onafhankelijk van de foto) en in USM.
Hallo Fokke,
Is het mogelijk om de workflow iets meer toe te lichten? Of kun je iets a.d.h.v. een PSD laten zien? Als de workflow inderdaad zo universeel toepasbaar is, zijn er vast veel forumleden benieuwd naar. Ik in elk geval!!!

-- Arno
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Die workflow heb ik geleerd in een workshop van een hele dag door Guy Gowan. Hij geeft wel vaker van die workshops trouwens, al was dit één van de eerste in Nederland. Je moet anders zijn site maar in de gaten houden. Die workshop kostte rond de 100 euro trouwens, en is in principe natuurlijk persoonlijk ;) Maar het kost ook wat erg veel tijd om dat uit te leggen.... een hele dag dus!

Overigens verkoopt ie ook workshop-DVD's die min of meer hetzelfde uitleggen, alleen is de workflow tussen het moment van maken en de workshop nog wat verder ontwikkeld.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar