Hoe de achtergrond bewerken

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Welke manier gebruiken jullie om de achtergrond van een foto te bewerken.
Ik heb een aantal foto's voor een doek gemaakt, maar daar zitten kreuken en vouwen in die ik weg wil hebben.
Nu heb ik het al met kloonpainting geprobeerd en een aantal foto's lenen zich daar wel voor, maar bij foto's met kleine details word dat erg moeilijk en ik vraag me dan ook af hoe jullie dat doen.
Hier een voorbeeld (het gaat in dit geval niet om de kwaliteit van de foto):

Afbeelding
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Let niet op mijn selektiefoutjes... Gewoon de achtergrond selekteren en een nieuwe layer maken. Vervolgend lensblur toepassen.

19168

"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Het begint hij het fotograferen, als je ziet dat je achtergrond niet goed en je denkt "dat fix ik wel met photoshop" dan is het tijd om te stoppen en er nog eens over na te denken.
De vouwen met de schaduwen er omheen zij nu namelijk vervelend groot om even in een handomdraai weg te werken.
Nu verspil je veel meer tijd aan het photoshoppen terwijl het tijdens het fotograferen wellicht in een handomdraai was opgelost.

Als je toch om een of andere reden de achtergrond moet veranderen is het om te beginnen handig om te vertellen over welke software jij beschikt?

Mocht je beschikken over photoshop, dan zou je bijv. de pentool kunnen gebruiken: http://fstoppers.com/category/fs-ppt/page/2" onclick="window.open(this.href);return false;
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Beasar, zo dicht op de achtergrond en geen schaduw....knap gefotografeerd ;)

Afbeelding

ik heb er trouwens een nieuwe achtergrond in gemaakt....mijn selectie is er trouwens eentje van de categorie: *zeer slecht*, maar daar gaat het niet om.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik moet eerlijk zeggen dat de achtergrond mij niet stoort. Als zij nou helemaal glad gekleed zou zijn, dan misschien wel, maar haar kleding zit ook vol met ribbels en kreuken, dus dat mag best doorlopen in het achtergrond.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

PanzerFaustNL schreefCOLONIk moet eerlijk zeggen dat de achtergrond mij niet stoort. Als zij nou helemaal glad gekleed zou zijn, dan misschien wel, maar haar kleding zit ook vol met ribbels en kreuken, dus dat mag best doorlopen in het achtergrond.
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens... Alleen die verticale 'wittere' lijn op de achtergrond is niet zo mooi.

Verder, als je dit effect niet had willen hebben, maar gladder (en misschien lichter) dan had je daar tijdens de foto al aan kunnen denken. Dat is makkelijker dan alles in photoshop rechtpoetsen. Had een stuk tape gepakt en buiten beeld dat doek strakgetroken en vastgeplaky.
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Zo ie zo had het beter geweest om meer afstand te nemen tot de achtergrond en een kleinere dof, maar daarmee had je niet alles voorkomen...
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Dank jullie wel voor de tips en uitwerkingen!! Afbeelding

Bob, je hebt helemaal gelijk wat betreft het afstand nemen, maar omdat het doek niet helemaal over de grond hing en ik ze op het doek wilde laten staan, heb ik daar totaal niet bij nagedacht :oops:
Ik had me helaas nog niet toegelegd op het "studio" fotografie gebeuren en ben hier dus met nul procent kennis ingestapt.
Het was voor mijn schoonzus, dus geen betaalde job en dat maakt het minder erg. Ik heb de kinderen ook nog liggend en zittend in het gras genomen en die zijn erg leuk geworden.
Ik moet dus maar snel een workshop studiofotografie gaan doen :mrgreen:

Wirewess, ik bezit paint shop pro 12.5 en adobe photoshop cs5 :wink: Bedankt voor je link, daar kan ik zeker wat mee!
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Volgens mij wordt het dan toch tijd voor een dagtripje Limburg...
Als je tijd en zin hebt kan ik je wel een keer wat wegwijs maken... :wink:
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Afbeelding
Ik had inderdaad al aangegeven dat ik de komende keer mee naar Limburg ga (als het op een vrije dag valt)
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Dan moet je je wel heel rap gaan opgeven.... :!:

De nieuwe starttopic voor opgave (uit mijn hoofd zondag 28 augustus?) staat namelijk alweer een weekje on-line.
In de gebruikelijke rubriek uiteraard... :D
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

oeps, ik ga op zoek naar het juiste topic!!
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Even verplaatst naar het juiste onderdeel
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar