Uitgebeten lucht repareren

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Gus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2009 10:15
WoonplaatsCOLON Leudal
CONTACTCOLON

Met de zoekfunctie kon ik helaas het antwoord op mijn vraag niet vinden dus heb ik maar een nieuw topic aangemaakt :)
Ik heb dus een foto waar op een gedeelte van de lucht 'uitgebeten' is. Ik vind de kleuren mooi maar ze lopen in het midden en rechter gedeelte niet lekker over in elkaar. Met nabewerken heb ik geprobeerd door met verschillende instellingen, levels en kleuren te spelen het te verminderen maar dit lukte niet. Links hebben de kleuren een mooi verloop.
Hoe kan ik de lucht repareren zodat de kleuren beter in elkaar overlopen?
Ik heb Photoshop CS5.
Afbeelding
www.gustlock.nl
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Tenzij mijn monitor kaduuk is, kan ik met de grootste moeite geen uitgebeten lucht zien hier hoor?!
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
Gus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2009 10:15
WoonplaatsCOLON Leudal
CONTACTCOLON

Echt uitgebeten is het inderdaad niet maar ik weet de juiste benaming niet. De eigenschappen lijken er in ieder geval veel op :) Vandaar dat ik het 'uitgebeten' noem.
Je ziet rechts verschillende 'lagen' kleuren. Het lijkt een beetje alsof er wolken in de lucht hangen maar deze was gewoon helder.
www.gustlock.nl
twin_x
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 18:02
WoonplaatsCOLON Stein

Andersom denken/werken misschien? De lucht donkerder houden en dan de donker delen lichter maken.
Is maar een suggestie.
Grtz Twin.
Vandaag is het gisteren van morgen, dus.............
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Als je in RAW geschoten hebt, de gradient tool toepassen in de lucht. Mogelijk kun je het dan gelijk(er) trekken?
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Gus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2009 10:15
WoonplaatsCOLON Leudal
CONTACTCOLON

Is in RAW geschoten maar met de gradient tool kreeg ik het toch niet helemaal voor elkaar...
www.gustlock.nl
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Vignettering verminderen?
Ik vind de lucht overigens mooi zo hoor.
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

De lucht zier mooi uit hoor!! zeker niet uitgebeten.
Zou eerder zeggen dat delen van de motor dichtgelopen zijn.
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

P_FlaSh schreefCOLON.........
Zou eerder zeggen dat delen van de motor dichtgelopen zijn.......
Dan zou ik 'm maar eens goed na laten kijken (flauw grapje). Maar ik vind het een mooi beeld. Juist door het verloop van de kleuren in de lucht.
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Gus,

Er is niks uitgebeten! :wink:

Soms kun je ook te kritisch op jezelf zijn. Kritisch zijn, niets mis mee, maar wel binnen normale marges. 8)

Het zwart in de motor is niet dichtgelopen.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Gus schreefCOLONJe ziet rechts verschillende 'lagen' kleuren. Het lijkt een beetje alsof er wolken in de lucht hangen maar deze was gewoon helder.
Het zou kunnen dat de monitor de tussenliggende kleurnuances niet goed kan weergeven.
Dan treedt zo'n verschijnsel op.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Gus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2009 10:15
WoonplaatsCOLON Leudal
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
Gus schreefCOLONJe ziet rechts verschillende 'lagen' kleuren. Het lijkt een beetje alsof er wolken in de lucht hangen maar deze was gewoon helder.
Het zou kunnen dat de monitor de tussenliggende kleurnuances niet goed kan weergeven.
Dan treedt zo'n verschijnsel op.
Dat is een mogelijkheid :) Zal hem eens op een andere computer bekijken deze week ;)
www.gustlock.nl
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Ik denk ook dat het de vignettering is.
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Kijk even in het histogram en je ziet heel duidelijk dat het rood kanaal behoorlijk clipped. Dat hoeft geen probleem te zijn. Ik zie het hier wel heel duidelijk en ik zie ook dat het verloop naar de rest van de lucht niet zo mooi is.
Er zijn verschillende grapjes die je kunt uithalen: Allereerst in de raw converter proberen zoveel mogelijk van de overbelichting er uit te halen. Daarna zou je een stuk lucht van elders over het uitgebeten stuk kunnen leggen en die erin blenden. Ook zou je lokaal het contrast wat kunnen verminderen zodat de overgang van uitgebeten naar goed wat zachter wordt. Dit is overigens meestal een lastige, vervelende en langdurig klus. probeer het niet ineens te doen maar beetje bij beetje.

Veel beter is: kijk tijdens het schieten ALTIJD naar het histogram en maak gebruik van gradientfilters of meerdere belichtingen om dit soort dingen te voorkomen.

Succes!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Even verplaatst naar de juiste plaats
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 3

Off topic:
@Jeroen:
Heb je geen filmpje van je avatar? Desnoods in Highspeed :wink: :oops:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar