Advies aanschaf IPS Scherm

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Voor het bewerken van mijn foto's wil ik een nieuw scherm aanschaffen. Dit scherm zal aan mij Laptop gehangen worden zodat ik op twee schermen kan werken. Waar ik nu nog een beetje over twijfel is het formaat.

Beeldscherm zal op een normaal bureau komen te staan dus kijkafstand +/- 60 cm.

27" lijkt mij mooi maar is dit niet te groot met deze kijkafstand. Wat is jullie ervaring ?

Ik heb mijn oog laten vallen op de Dell ultrasharp maar als iemand hier een beter advies (aub geen eizo dat is to much) voor heeft hoor ik het ook graag.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
willo72
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2010 11:44
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

ik zit met hetzelfde, op zich lijk me het fijn een 27" met hoge resolutie, maar zit dus met de kijk afstand, je zit er toch vrij dichtbij het scherm. Heb je ook gekeken naar de Asus PB278Q?
5D mark III/50mm f1.8/Tamron SP 24-70 VC f2.8/Tamron SP 90 VC f2.8 Macro/Canon Extender 1.4x II/70-200 L IS f4 USM/Canon 300 L IS f4 USM/Speedlite 430EX II Powershot G5x
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Check even de grafische mogelijkheden van de laptop; het heeft niet zoveel zin om een monitor aan te schaffen met een veel hogere resolutie dan de laptop aan kan :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Dat had ik ook al ergens gelezen:

Er zit de volgende grafische chip in mijn laptop

2nd Generation Intel® Core™ Processors with Intel® HD Graphics 3000
De maximale resolutie die ik voor het scherm kan selecteren is 1366x768. Is danb ook gelijk het max voor een extern beeldscherm ?
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb een oude HP laptop (6710b); bij deze is het kiezen tussen het laptopscherm òf het externe scherm.
Beide schermen kunnen niet tegelijk aangestuurd worden.
Het lijkt mij de moeite waard om ook dat even te checken.

(In mijn PC met W7-Ultimate zit een videokaart met 2 uitgangen.
Dat werkt uit stekend, zelfs al hebben de 2 monitoren verschillende resoluties; 1680x1050 en 1920x1080.)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Externe monitor en laptop scherm tegelijk werkt wel dat heb ik al eens gedaan bij mijn huidige 19" scherm.

Bedankt voor de info Jan.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON(In mijn PC met W7-Ultimate zit een videokaart met 2 uitgangen.
Dat werkt uit stekend, zelfs al hebben de 2 monitoren verschillende resoluties; 1680x1050 en 1920x1080.)
Oeh Jan, kun je me vertellen welke kaart je gebruikt? Ik heb zelf ook twee schermen met verschillende resolutie met als gevolg dat ik het scherm met de hoogste resolutie moet knijpen.

Wat betreft IPS schermen: wij hebben 2 24 inch schermen en een 27". De Dell 2412 en een LG ips277 laten zich beide geweldig goed kalibreren en zitten er "van fabriek" al niet ver naast. Fijne schermen. Ik heb ook nog een Samsung 245T Een wide gammut scherm. Moet je niet willen. Ik merk dat ik niet eens merk of het scherm 24" of 27" groot is hoewel ik ze naast elkaar heb staan. Hierbij moet ik wel opmerken dat het 24"scherm een hogere resolutie heeft. Dus als je het mij vraagt: 27" heeft t.o.v. 24" niet heel veel meerwaarde, tenzij de resolutie groter is.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Anoniem 4

Richard jouw vraag is toch wat lastig om zo even te beantwoorden.
De maximaal haalbare resoluties zijn van een enkele factoren afhankelijk, waaronder chipset en videopoorten van de laptop (displayport, hdmi, dvi, vga).
De ingebouwde grafische processor kan een maximale resolutie aan van 2560 x 1600.
Je zult dus echt in de handleiding van de laptop moeten nagaan welke resoluties bij welke uitvoer mogelijk zijn.
Hou er wel rekening mee dat in geval van duplicatie van het beeldscherm altijd die met de laagste maximale resolutie instelbaar is.
Bij uitbreiding van het scherm (wat naar ik aanneem je bedoeling is) kunnen per scherm verschillende resoluties worden ingesteld.
Op zich is een scherm met een hogere resolutie geen probleem. Aangezien monitoren meestal langer meegaan dan computers/laptops heb je nog groeimogelijkheden qua resolutie.
Ik zou kiezen voor de hoogst mogelijke, maar nog betaalbare resolutie bij een monitor.
Een 4K-monitor is niet alleen heel duur, maar staat nog aan het begin van de ontwikkeling.

Wat schermdiagonaal betreft is 24” voor de desktop nu min of meer de standaard.
Ik werk daarmee nog steeds naar volle tevredenheid. Mocht ik aan vervanging toe zijn, dan zou ik voor 27”. Geeft net iets meer ruimte op het scherm, past nog op het bureau en is op 60 cm qua afstand goed te doen.
Koop een monitor ook een beetje voor de toekomst. Ik heb hier zelfs een ruim 10 jaar oude 19”monitor staan die het nog goed doet.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar of Dell of Asus, namelijk de Dell UltraSharp U2713H (rond 600 euro) en de Asus PB278Q (rond 500 euro) met als uiteindelijke keus de Dell.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@mmk:
De grafische kaart is een PCI-E 2.0 EVGA met de Nvidia GeForce GTS450 en 1024 MB geheugen; 2x DVI, 1x HDMI.
De kaart ondersteunt CUDA en Physx van Nvidia, bijzonder nuttig bij sommige grafische bewerkingen.

Let er op dat dit soort videokaarten een extra voeding met een 6-pins connector nodig hebben; niet alle PC's kunnen dat behappen.
Check het moederbord en de voeding van de PC!
Bij twijfel beslist de leverancier of fabrikant raadplegen.

P.S.: Mijn PC heb ik zelf samengesteld/gebouwd, ik kon dus makkelijk alles op elkaar afstemmen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Ik heb zopas een Koreaanse QNIX QX2710 LED Evolution II Multi TRUE10 SE 27" 2560x1440 gekocht, zo'n 245 euro, de 21 % btw. komt later plus nog zo'n 10 euro inklaringskosten voor de transportfirma ( FedEx, DHL, ... ). Transport was gratis. Geen importtaks op led-schermen.

Dinsdag besteld via ebay, vandaag rond de middag netjes thuis afgeleverd door FedEx.

Deze heeft DVI-D en HDMI 1.4a aansluiting. Aan mijn Sony Vaio laptop gehangen via de HDMI en wat zitten spelen met het verdelen van het beeld, duurde wat voor ik eruit was, maar uiteindelijk gekozen voor " beeldschermen uitbreiden ", dan kan je de twee schermen ieder een eigen resolutie aansturen. Helaas, beperkt Sony op de Vaio's de resoluties, dat is niet bij alle laptops het geval. Mijn groot scherm draait op 1920x1200 en het laptopscherm op 1366x768.

Werkt prima.

Je kan ook beide schermen " dupliceren " maar dat bevalt niet zo goed. Of je kan een enkel scherm gebruiken, of dat van de laptop of het tweede scherm, maar daar zie ik ook het voordeel niet van in.

Soit, tevreden van de kwaliteit van het beeld.

Aanvulling : vandaag 16/9 de afrekening van FedEx ontvangen : 31,62 btw + 10,75 administratiekosten = 42,37 euro

Morgen de gewone computer eens aansluiten en zien hoever ik kom met mijn budget grafische kaart ( MSI GT630 met 2 gb ) om toch eens die 2560x1440 te bekijken.
Laatst gewijzigd door 2 op Amberes, in totaal 16 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reacties zo ver. Dit helpt erg om de materie beter te begrijpen en tot een keus te komen.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Of je houdt het veilig qua verkoper service en garantie : http://www.kieskeurig.nl/lcd_monitor/pr ... cificaties

399 euro
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik heb een dell 2713HM en heeft een resolutie van 2560*1440.
Dat is een prima resolutie voor 60CM kijkafstand.

Of je iets aan die monitor zal hebben hangt van de laptop af. Welke video aansluiting heb je?
via HDMI, DVI kom je niet boven de 1920*1080. DVI Dubbel link en DP willen wel. VGA kan wel maar met een goedkope kabel gaat het beeld wiebelen.

het scherm is best goed maar het bleeden in de hoeken is bij mij enorm. wat extreem irritant is bij gamen. bij normaal gebruik desktop/foto/film merk je daar niets van.
(Droomt dat die klote LCD techniek eindelijk vervangen wordt door oled of amoled)
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Anoniem 4

Richard, misschien is deze het wachten waard: :lol:

CodeCOLON Alles selecteren

Dell also previewed the groundbreaking Dell UltraSharp 27 Ultra HD 5K Monitor, the world’s first display with Ultra HD 5K resolution (5120 x 2880). Ultra HD 5K is equivalent to four times the resolution of QHD and seven times the resolution of Full HD; offering a revolutionary screen performance for professionals requiring the highest resolution available. Dell PremierColor and the anti-smudge / anti-reflective edge-to-edge glass design provide true-to-life color accuracy and pristine picture quality for color-critical work. It also delivers immersive acoustics with two 16W integrated Harman Kardon speakers. To optimize productivity, this highly innovative monitor offers six USB ports and one media card reader to seamlessly connect with a wide range of other peripherals. 
Kan je ook nog even wat sparen.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

die $2500 dollar is toch een beetje buiten de range waar ik in zocht :D :D :D :D :D
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Heb hier zelf sinds een aantal weken een HP Dreamcolor z27x staan..... ben er erg tevreden over. En alles bij elkaar nog voor een redelijke prijs.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Vanavond een mooie 2e hands Dell Ultrasharp U2711 gekocht en tot nu toe heel tevreden mee. Laptop kan inderdaad niet de maximale resolutie aan (2048x1152 is wat max. kan). Zoals Gerard al melde heb ik ook deze monitor op de groei gekocht en ga er vanuit dat deze nog wel een pc gaat overleven.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Anoniem 4

Prima scherm Richard. Valt het mee met de kijkafstand, ik denk het wel. Heel veel plezier ermee.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik heb zelf een 27" imac en het is even wennen, maar 27" is erg prettig.
gvg
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2004 14:10

Houd er wel rekening mee dat als je niet de native resolution (bij die Dell 2560x1440) gebruikt, het beeld minder is.

Bij de wiki pagina staat wel een voorbeeld van wat er dan gebeurd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar