Chromakey

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Nicobrombeer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2012 16:46
WoonplaatsCOLON Winschoten

Hallo

Weet iemand een betaalbaar software programma (of gratis programma) voor het werken met chromakey (groen) achtergrond doek?
Het zou mooi zijn dat dit rechtstreeks in lightroom of photoshop cs 6 geplaatst kan worden.

Graag jullie reactie,

Groet Brombeer
Laatst gewijzigd door 1 op Nicobrombeer, in totaal 9 keer gewijzigd.
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Zit volgens mij in Photoshop.
Even googelen en je vindt vast een Youtube filmpje!
Anoniem 4

Interessante vraagstelling die ik kennelijk niet helemaal begrijp.
Ik ken wel de methode om een model vóór een chromakey-doek als achtergrond te plaatsen, maar niet foto’s op chromakey-doek. Is het soms de bedoeling om ze via een programma af te drukken op een chromakey-doek?
De eerstgenoemde methode kan volgens mij in ieder beeldbewerkingsprogramma gebruikt worden. Als het tenminste de bedoeling is om de chromakey-achtergrond door een andere achtergrond te vervangen.
Wat zou er direct in Lightroom of Photoshop geplaatst moeten worden.?
Ben benieuwd.
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

http://photoshop-tutorials.wonderhowto. ... ol-394904/" onclick="window.open(this.href);return false;

Is/was voor mij redelijk duidelijk hoe je met chroma key moet werken in Photoshop, ook in versie 6.
Meestal probeer je een persoon of voorwerp uit de achtergrond te halen en tegen een andere achtergrond te plaatsen.
Anoniem 4

Het werken met chromakey als zodanig begrijp ik ook wel.
Je plaatst een object voor een chromakey-achtergrond (groen of blauw).
Vervolgens bewerk je de afbeelding daarvan in Photoshop, namelijk het object plaatsen tegen een willekeurig te kiezen achtergrond.
TS vraagt om een programma om iets met chromakey te doen om het resultaat vervolgens rechtstreeks in Photoshop te plaatsen om te bewerken?
Wat wil hij nou in Photoshop plaatsen anders dan de originele RAW of JPEG.
Ik begrijp het echt niet.
Laatst gewijzigd door 1 op Anoniem 4, in totaal 8 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb het sterke vermoeden dat TS bedoeld wat jij schrijft Gerard en het woordje op een beetke ongelukkig gekozen is. Maar goed laat TS maar helderheid geven.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Anoniem 4

Richard, ik begrijp zijn vraag om een programma niet.
Hij heeft Photoshop 6.
Heb je een foto met chromakey achtergrond, dan laad je die in PS.
Nieuwe laag maken. Kleurselectie van de achtergrond. De gewenste doezelaar instellen.
Selectie transparant maken. De gewenste achtergrond verplaatsen in de foto.
Eventueel transformatie doen voor een goede verhouding. Op zijn plaats schuiven en klaar.
Wat wil TS nu met een programma waar hij om vraagt. Dat wil ik graag weten.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Wellicht bedoelt TS een action of iets dergelijks. Anders snap ik zijn vraagstelling evenmin. Hij heeft blijkbaar al Photoshop en Lightroom, waarmee je kan doen wat hij blijkbaar wil doen. Maar hij vraagt om een ander programma. Dus, óf hij wil iets anders dan wij denken (en dan snap ik niet wat), óf hij wil iets wat hij al binnen Photoshop kan, maar wellicht weet hij dan nog niet hoe.

Wellicht kan TS zelf even licht in deze duisternis laten schijnen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Kortom: even wachten tot TS een beetje helderheid in deze ietwat duistere vraag brengt :)
Gebruikers-avatar
Nicobrombeer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2012 16:46
WoonplaatsCOLON Winschoten

Tekst van vraag aangepast
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Nicobrombeer schreefCOLONTekst van vraag aangepast
leuk dat je de tekst hebt aangepast, maar wij ? (in ieder geval ik ) snap nog steeds niet wat je nu precies wilt.... :(
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

@Nico
Zijn de antwoorden die gegeven worden door Gerard wat je bedoeld ?
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Anoniem 4

De vraagstelling wordt er zo echt niet duidelijker op. Een iets uitvoeriger beschrijving van wat er gewenst wordt, zal een effectievere beantwoording mogelijk maken.

De TS zal ik er wel niet mee helpen, maar voor de meelezer is het misschien interessant.
Chroma Key is een technologie afkomstig uit de Cinematografie, waarmee in de studio gemaakte opnamen tegen een groene of blauwe achtergrond in de editingfase van een elders opgenomen achtergrond kunnen worden voorzien.
Het principe berust op het uit de groene of blauwe Chroma Key achtergrond losmaken van objecten/subjecten. Dat gebeurt door op kleur de achtergrond te selecteren en die selectie om te zetten in transparant. Vervolgens kan daar een willekeurige achtergrond aan gehangen worden.
Zoals ik al eerder hiervoor heb aangegeven kan dat met de binnen Photoshop aanwezige selectietools gerealiseerd worden. Sommige selecties kunnen wat lastiger zijn dan andere, maar het kan zo fijn als je zelf wilt. Hoe fijner hoe meer werk.
Bij film/video (24/25 beelden per seconde) is dit handwerk helemaal lastig, maar vooral tijdrovend. Voor dat werk is dan ook programmatuur ontwikkeld en omdat het vrijwel uitsluitend door professionals wordt gebruikt, zijn die programma’s erg prijzig.
Overigens zijn de selecties daarin minder fijn, omdat je dat in de beweging toch niet ziet.
Voor fotografie wil je wel heel fijne selecties nodig en daarom heb je niet veel aan die film/video-programmatuur.
In feite zijn er voor fotografie ook wel programma’s die je kunnen helpen bij dit soort selecties, maar dat geldt niet alleen voor opnamen met Chroma Key technologie.
Om maar eens wat te noemen:
Topaz levert Remask voor circa 70 dollar
http://www.topazlabs.com/remask" onclick="window.open(this.href);return false;
OnOneSoftware ondersteunt nog de module Perfect Mask 8
Maar dat is nu opgenomen in Perfect Layers van de Perfect Photo Suite 9 ad 150 dollar
http://www.on1.com/products/suite9/" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder is er van Vertus: Fluid Mask 3 voor 150 dollar
http://www.vertustech.com/fluidMask/overview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer vanuit de videohoek komt
Digital Anarchy met Primatte Chromakey voor ongeveer 300 dollar
Deze software is daar helemaal voor toegerust en bedoeld voor fotografen die met grotere volumes werken.
http://www.digitalanarchy.com/primatte/main.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gratis en voor niks is er in dit segment niets te vinden. Betaalbaar is een volstrekt relatief begrip.
Voor alle software geldt bovendien dat het nooit geheel automatisch gaat en dat naarmate de programmatuur meer functionaliteit heeft, deze complexer wordt en een steilere leercurve heeft.

Voor de fotografen onder ons die dit soort beelden slechts af en toe maken, volstaat Photoshop. Kost ook even tijd om je erin te verdiepen, maar er zijn genoeg tutorials op internet te vinden.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Nou, ongeacht wat de vraag nu precies was, kan het bijna niet anders of het antwoord is nu gegeven! ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik kwam ook dit programma nog tegen: http://fxhome.com/photokey-6" onclick="window.open(this.href);return false;.

Geen ervaring mee, overigens ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Nicobrombeer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2012 16:46
WoonplaatsCOLON Winschoten

Hallo allemaal

Zal het nog een keer proberen uit te leggen welke software ik zoek en wat ik bedoel duidelijk te maken.
Als ik een model/object op en voor een chromakey doek ( 3x6meter) plaatst en neem een foto.
Dan heb ik een foto met achtergrond in de chromakleur groen.
Nu is er programmatuur bv photokey 6 die de kleur groen wegfiltert zodat ik alleen het model en/of object op het beeldscherm zie.
Nu kan ik een nieuwe achtergrond kiezen en het model/object hierop plaatsen.

Ik wilde graag keuze uit meer programma's en ervaring hierover ontvangen van leden.


Groet Nico
Gebruikers-avatar
Nicobrombeer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2012 16:46
WoonplaatsCOLON Winschoten

Hallo Marco.

Dit is het soort programma dat ik zoek.
Zou alleen graag meer keuze hebben dan dit goed aangeschreven programma.

Groet Nico
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Mooi zo!

Maar, heb je met de gegeven tips van oa Illuminatus (en eventueel nog wat zoekwerk op oa youtube) niet genoeg aan Photoshop? Dat heb je al, en daarmee kan het. En als je het vaak doet, is een en ander vast ook wel te automatiseren in actions. Ben je geen cent kwijt voor hetzelfde resultaat.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Nicobrombeer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2012 16:46
WoonplaatsCOLON Winschoten

Hallo Marco

Heb gisteren weer foto's gemaakt dus kan ik het eerst uitproberen met cs.
Maar volgens forums is dit moeilijk te doen daar het groen bv slecht te vervangen/selecteren is bij oa haren vingers enz.
Heb in iedergeval genoeg info gekregen om uit te pluizen hoe het gaat en welke software er is.
Bij het bekende bedrijf in Urk is een pakketje incl. Software te krijgen voor +/- €70,-

Hierbij bedank ik iedereen voor de verkregen info.

Groet Nico
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Photoshop is gewoon erg goed voor zulke bewerkingen.
En het kan op verschillende manieren, het is maar net wat je zelf de handigste manier vind.
Een hele goede uitleg met voorbeelden vind je bv hier: http://phlearn.com/create-replace-custo ... -photoshop" onclick="window.open(this.href);return false; en hier http://phlearn.com/cut-hair-photoshop" onclick="window.open(this.href);return false;

http://phlearn.com/" onclick="window.open(this.href);return false; is zowiezo aan te raden als je PS onder de knie wil krijgen
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar