CR2 files niet te openen vanuit NAS

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
supernova1959
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2011 20:38

Geachte,

Ik heb sinds kort mijn foto's opgeslagen op een Sygnolgy NAS systeem alleen nu kan ik niet een cr2 file in Photoshop openen vanuit het NAS systeem. Eerder kon ik vanuit mijn Imac een cr2 file met de rechtermuisknop openen met Photoshop.
Vraag: Kan dit nu niet meer vanuit de NAS op dezelfde manier of hoe is de file nu te openen in Photoshop.

Alvast bedankt.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Is je NAS wel te benaderen dan via je netwerk/ internet?
Heb je iets veranderd in de instellingen of randapparatuur?
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Herkent het systeem de file extension niet?
Of kun je er zelfs niet bij als je er vanuit PS heen bladert?

Kun je wel een raw file kopieren naar de mac?
Mag je soms alleen lezen?

Heeft photoshop wel rechten om dat bestand te naderen?
Geen idee of de Mac ook een rechten systeem heeft maar bij windows moet je programma's soms opstarten als administrator.

Ik denk dat je via de fora van synology en DSM4/5 meer info kunt halen dan bij wat arty fotografen (sorry jongens en meisjes)

Ik moet zeggen dat ik het werken vanaf een nas niet zal aanbevelen. Voor opslag is het prima maar als photoshop op de nas gaat editen zal het traag worden.
Zoek de foto's die je wil editen en sla ze tijdelijk lokaal op. Of zorg dat PS alle editing lokaal doet maar ik heb geen idee hoe je dat tegenwoordig moet instellen.

Ik gebruik zelf een synology nas en loop eigenlijk nooit tegen gekke dingen aan. Maar ik zit met windows te werken maar ik geloof niet dat dat zoveel verschil zal maken. Nogmaal raadpleeg de synology fora
https://www.google.com/search?q=synolog ... nology.com
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

In principe maakt het niet uit of de file op je lokale schijf of op je nas staat. Ik heb het op mijn mac zojuist even geprobeerd met een cr2 file op mijn nas, maar die kan ik nog altijd rustig openen door er met de rechtermuisknop op te klikken en dan 'Open with -> Photoshop' te kiezen.

Wat de reden dan is dat het jou niet lukt kan meerdere oorzaken hebben. Mogelijk rechten, of de cr2 is corrupt geraakt bij het kopieren en wordt niet meer als zodanig herkend door het filesysteem, of misschien is je verbinding met je nas te traag?
Je zou een bestand vanaf de nas weer even lokaal kunnen kopieren om te zien of het dan wel weer lukt. Dan kan je het bestand zelf als oorzaak uitsluiten.

Verder sluit ik me bij Seoman aan dat het niet verstandig is om rechtstreeks op je nas te editen. Voor een keertje kan het wel als je een oude foto bewerkt, maar ik zou dat niet foto na foto doen. Zelf hou ik het lopende jaar lokaal, daar gebeuren de meeste wijzigingen in. En de voorgaande jaren staan op de nas (en een externe schijf)
Anoniem 4

Ben bang dat de Supernova in een zwart gat is getrokken.
Als Photoshop nog niet voorkomt in het lijstje "Openen met" na rechts klikken, dan moet het handmatig nog worden toegevoegd.

Foto's op de NAS hoeft geen probleem te zijn. Laden en opslaan zijn wat trager omdat het over het netwerk gaat (latency).
Bewerken doet Photoshop daar niet. Daarvoor wordt het interne geheugen gebruikt en als dat niet toereikend is, wordt er weggeschreven naar de "scratch disk".
Als het goed is, is dat een interne schijf van de computer waarop je werkt. Welke wordt gebruikt, kun je zien bij "Voorkeuren" > "Werkschijven".
Zorg wel dat die voldoende ruimte heeft/hebben. Als dat niet het geval is start Photoshop niet eens meer op.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar