DPP vs Lightroom

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 3

Een interessant artikel over de (on)mogelijkheden van DPP tov Lightroom.
Staat in EOS-zine.
(Nederlands gesproken :wink: )

KLIK
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

Bedankt voor het delen. Ik schiet zelf alles nog in jpeg, ivm de bewerkingen. Ik wil eerst leren om "goede" foto's te maken. Lightroom hoor ik veel dingen over, ook dat het ontzettend uitgebreid is. Toch een soort van angst om er aan te beginnen. Ik moet het maar gewoon eens doen en kijken wat er uit komt, dat RAW.
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Daarom zeg ik het nog maar een keer
begin met dpp zodat de raw bestanden er net zo uit zien als je jpgs.
Om zo een goede basis te hebben voordat je de foto gaat verkloten.
en mocht je echt in dpp opties te kort komen dan kun altijd nog overstappen naar Lightroom
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Als je als EOS-fotograaf net met RAW begint, installeer dan DPP vanaf de cd bij je camera en je kunt meteen aan de slag. ... Wil je echter al je RAW-foto’s snel en goed verwerken, dan ontkom je niet aan Photoshop Lightroom. Neem bij voorkeur een abonnement samen met Photoshop CC en zie dat als een maandelijkse investering in je hobby, want het niveau van je fotografie zal er met sprongen mee vooruit gaan.
Dit advies uit de conclusie van het artikel is me uit het hart gegrepen

Verder raad ik voor Lightroom aan Youtube te bekijken ook al zijn ze in het engels vaak, toch is er alleen al door te kijken veel te leren...
Antony Morganti, Serge Ramelli, Aaron Nace en als laatste noem ik Wark Warren die een oede intro geeft op LR met "Lightroom Zero to Hero Video Training Serie" ... maar er zijn er veel meer....
Apple fan, Canon volger...
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

Als je als EOS-fotograaf net met RAW begint, installeer dan DPP vanaf de cd bij je camera en je kunt meteen aan de slag. ... Wil je echter al je RAW-foto’s snel en goed verwerken, dan ontkom je niet aan Photoshop Lightroom. Neem bij voorkeur een abonnement samen met Photoshop CC en zie dat als een maandelijkse investering in je hobby, want het niveau van je fotografie zal er met sprongen mee vooruit gaan.
Ik heb het stuk niet gelezen zal ik straks even doen maar uhm, dus als ik 11 euro per maand spendeer gaat mijn fotografeer niveau met sprongen voorruit? Toch maar eens doen dan, dan hoef ik niet zoveel na te bewerken.
Angelo2206
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2016 16:52

Bedankt voor deze tip.
Ik heb net DPP versie 4 gedownload en er al wat mee gespeeld.
Wat me hierbij opvalt is dat de software niet werk met foto's die ik met mijn "oude" camera heb genomen.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Angelo2206 schreefCOLONBedankt voor deze tip.
Ik heb net DPP versie 4 gedownload en er al wat mee gespeeld.
Wat me hierbij opvalt is dat de software niet werk met foto's die ik met mijn "oude" camera heb genomen.
Dpp 4 is niet voor niets alleen bedoeld voor bepaalde nieuwe camera's
hij kan/wil niet overweg met raw van andere camera's

Jpegs openen lukt weer wel maar dat is een beetjes zinloos aangezien nagenoeg alle functionaliteit van dpp4 op raw gericht is.

Waarom canon dit doet laat zich raden,
Dpp3 werkt ook prima en heeft die restricties niet.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Robke
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2016 12:19

Het in RAW fotograferen is echt de moeite waard. Er wordt veel meer gedetailleerde informatie bewaard zoals schaduwen, highlights etc. Eenmaal gedaan, wil je niets anders meer.. Lightroom is een ideaal programma om de RAW foto's te bewerken. Allereerst is het zaak te weten dat als je bijv. uitsnede maakt, deze niet fysiek op de originele foto bewaard blijven. Je kan ten alle tijden Undo gebruiken en alle instellingen en waarden staan weer in de originele staat terug.Als je ook Photoshop gebruikt (Adobe CC) dan kun je simpelweg je foto drag en drop doen vanuit lightroom in Photoshop. Als je de file dan opslaat wordt het een PSD formaat met layers. Wederom blijft de originele foto in tact. Lightroom herkend de PSD file en zal deze weer moeiteloos inlezen..
Ik gebruik al een paar jaar Lightroom en ik zou niets anders meer willen. Bovendien bevat lightroom voor een hele hoop Canon lens profielen waarbij eventuele lensafwijkingen automatisch worden gecorrigeerd..
EF100-400mm f/4.5-5.6L IS USM - EF100mm f/2.8L Macro IS USM - EF24-105mm f/4.0L IS USM - EF50mm f/1.4 USM - EF70-200mm f/4.0L IS USM - EF85mm f/1.8 USM - Canon 5D MK III
Gebruikers-avatar
Foto-Xje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015 01:29
WoonplaatsCOLON Valthermond (Drenthe)

Hoi forumers,

RAW behoudt steeds alle data, teveel om op te noemen.
Ik noem RAW ook wel RAUW, het rauwe en ook het gedetailleerde zit daar in en blijft daar in.
Vanuit lightroom kun je altijd terug naar je oorspronkelijke dus "THE RAW or RAUW".
Ik fotografeer ook altijd in RAW of zoals ik het noem "RAUW".

En ik is blij dat ik terug kan naar de oorsprong als ik iets niet goed heb gedaan.

Geert
Foto's liegen niet, mensen wel :lol:
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

En ik is blij dat ik terug kan naar de oorsprong als ik iets niet goed heb gedaan.
Dikke plus 1!
Ik vind het heerlijk om van een rauwe foto virtuele kopieën te maken en dan maar eens een hoop te experimenteren. Maar het blijft natuurlijk wel de kunst om de foto sowieso goed uit de camera te krijgen.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Foto-Xje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015 01:29
WoonplaatsCOLON Valthermond (Drenthe)

Hoi XXXL,

Jaaaaa,
Met die virtuele kopien werk ik ook regelmatig mee.
En om terug te kunnen klikken in de historie en om dan weer verder te gaan voor andere aanpassingen is ook leuk.

Maar XXXL:
Wat bedoel jij om ze goed uit de camera te kunnen krijgen?
Fotografische opname of...................................er echt uit krijgen op de PC of wat dan ook??????? :D :D :D
Ik kan het haast wel raden..............................de opname.

Geert
Foto's liegen niet, mensen wel :lol:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar