Nieuwe PC / iMac

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Kiter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2017 09:31

Mijn huidige iMac is aan vervanging toe en ben nu aan het kijken naar een nieuw systeem.

Persoonlijk ben ik gecharmeerd van Apple (ondanks de hoge kosten, maar doorvoor blijft de eventuele verkoopprijs ook hoog)
En werk voor mijn werk ook op een MBP

Maar sta zeker ook open voor een PC oplossing.

Als ik kijk voor een iMac 5K zie ik tweedehands over het algemeen alleen de i5 versies te koop staan met een processor rond de 3,5MHz.
Deze systemen heb je tweedehands rond de 1900 euro. (en heb je dus een 5K scherm)
Nadeel is dat de meeste een Fusion drive hebben en kijk liever naar een echter SSD drive (ondanks kleinere opslag)
Maar is dat voldoende voor foto bewerking (full frame / RAW)?
Of adviseren jullie om toch voor een i7 te gaan?

Of toch voor een PC / losse 5k monitor?
En welke specs moet ik dan opletten?
Mogelijk een link naar een voorbeeld?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik koop alles bijna tweedehands behalve een PC of notebook. Ik zou gaan voor een i7 en een goede grafische kaart met expliciet geheugen. ( dus geen gedeeld geheugen )
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Tenzij je wilt gaan voor een ouder mac toren waar je ruimte genoeg hebt om zelf elementen toe te voegen zou ik afstappen van mac het verschil tussen apple andere merken is qua kwaliteit een stuk minder geworden en je betaald met apple bovendien ook nog eens voor de naam
Daarnaast waarom een 5k scherm? 4k is nog niet eens overal compatible met verschillende programma's daarnaast

Nog een ding de dunne imac van hedendaags hebben snel te maken met oververhitting puur door het dunne design en uitbreiden is hels karwij tot onmogelijk
Dit is voor mij ook de reden geweest om van mijn imac laat 2009 over te stappen naar een mac pro uit 2012 met drie dubbel de prestaties.

Zoek het youtube kanaal van Frank Doorhof maar eens op hij is pas ook overgestapt van mac naar windows
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ik zou eerst kijken welk besturingssysteem jou voorkeur heeft. En op basis daarvan gaan kijken. Ieder heeft zijn eigen voorkeur en zo ook zijn eigen advies. ;-)

Mijn persoonlijke voorkeur is MacOS. Heb op nog wel een Surface Pro4 liggen, maar deze wordt hier zelden tot nooit gebruikt. Belangrijkste reden dat ik Windows niet prettig vind werken.

iMac 5K i7 (is hier helaas van de tafel gestuiterd. Ik had hierin een 2TB fusion drive. De 2TB heeft nog een 128SSD erin, maar merkte dat na de schrijf voller en voller raakte. Deze langzamer werd als ik de RAW bestanden van +/- 85mb in LR wilde bewerken. SSD heeft dan toch mijn voorkeur. Intern geheugen zelf vervangen voor 32gb. Al is dit voor mijn gebruik overkill. Voor LR, PS, Brackets etc....

Na wat wikken en wegen niet gegaan voor een nieuwe iMac, maar om de MacBook Pro 13 te vervangen voor de nieuwe MacBook Pro 15 (4gb video). En deze aan te sluiten op een extern scherm. BenQ 2700.De BenQ is geen 5K scherm, maar meer dan prima voor foto's te bewerken. Persoonlijk vindt ik deze prettige werken dan het 5K scherm van de iMac. Zeker de zonnekap is welkome aanvulling. De nieuwe MBP en BenQ is voor mij persoonlijk heerlijke combi meer dan snel genoeg voor bewerken van de RAW bestanden en scherm super voor foto bewerking. Voor video is deze wat minder geschikt...

Zorg dat je voor je zelf helder hebt wat jou voorkeur is. Windows of MacOS. Zelf zou ik gaan voor een SSD.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Rick T schreefCOLONNog een ding de dunne imac van hedendaags hebben snel te maken met oververhitting puur door het dunne design[...]
???

Ik werk al heel lang met iMac's maar hier heb ik nog nooit van gehoord :D
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Is helaas toch een bekend verschijnsel. Ik ben echt enorm fan van mijn macbook pro (early 2011), maar ik kan de beslissingen van Apple op het moment helaas niet meer volgen. Voor mijn werk (grafisch/fotografie) zijn de iMac en Macbook Pro helaas echt veel te duur geworden als je kijkt wat je voor dat geld krijgt. Ik denk dat ik nog maar 1x ga proberen de hardware van mijn Macbook Pro te upgraden en als de boel dan uit elkaar valt, stap ik denk ik maar over naar Hackintosh of terug naar PC...jammer genoeg.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Bollie schreefCOLON
Rick T schreefCOLONNog een ding de dunne imac van hedendaags hebben snel te maken met oververhitting puur door het dunne design[...]
???

Ik werk al heel lang met iMac's maar hier heb ik nog nooit van gehoord :D
Genoeg over te vinden op het web :-)
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Rick T schreefCOLON
Bollie schreefCOLON
Rick T schreefCOLONNog een ding de dunne imac van hedendaags hebben snel te maken met oververhitting puur door het dunne design[...]
???

Ik werk al heel lang met iMac's maar hier heb ik nog nooit van gehoord :D
Genoeg over te vinden op het web :-)
Ja, overhitte pc's in een grote behuizing is ook genoeg over te vinden op het web. :? :wink:
Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Werk zelf ruim 8 jaar op iMac. Heb een 24" iMac 2008 gehad en nu 27" 2013 model. De fan's gaan zelden aan. Zelfs bij draaien van meerdere VM's met databases etc. iMacs worden soms warm maar overhitten niet. Vrienden en kenissen die ook al jaren iMacs gebruiken heb ik hier ook nog nooit over gehoord.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Apple schreefCOLONIk zou eerst kijken welk besturingssysteem jou voorkeur heeft.
[...]
Dit is een goed punt. Meestal hebben mensen, zeker als ze al eens Mac OS gebruikt hebben, een goed gevoel wat ze prettiger vinden werken, WIndows vs Mac.

Fotobewerken kan prima op beide platformen. Het is onzin om te zeggen dat het ene platform geschikter is voor photobewerking dan het andere. Dus blijft over de hardware en wat je prettig vindt werken.

Een SSD is prettig om mee te werken, omdat het de algehele (boot en applicatie start) prestaties gunstig beinvloed. Maar een SSD is niet van belang voor het kunnen bewerken van foto's. Wat maakt het uit als je foto een paar seconde nodig heeft om te laden (tenzij je als prof bezig bent en batch bewerkingen uitvoert misschien) ?

Wat meer van belang is de hoeveelheid RAM en eventueel processor. Ik denk dat elke enigszins recente desktop i5 of i7 prima geschikt is. En de kwaliteit van een monitor, daar bekijk je uiteindelijk de foto op. De 5k van de iMac is een schitterende monitor (mijn persoonlijke mening). Er zullen ongetwijfeld ook goede 5k externe schermen te koop zijn voor een pc.
Kiter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2017 09:31

afgelopen weekend een iMac 5k 27" i7 / SSD / 32 GB ram / 4 GB videokaart late 2014 gekocht :-)
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Kiter schreefCOLONafgelopen weekend een iMac 5k 27" i7 / SSD / 32 GB ram / 4 GB videokaart late 2014 gekocht :-)
Een goede keuze als je het mij vraagt :wink: Heel veel plezier ermee!
Kiter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2017 09:31

temperatuur is nog niet boven de 50 graden geweest :-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar