Lightroomvraagje

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Weet iemand of het mogelijk is de catalogus van LR CC (de oude, wat nu LR CLassic heet) in te lezen in LR 5.7? De nieuwst versie heb ik nog niet geïnstalleerd omdat ik de "creative cloud" ga verlaten.

Inlezen via het pull down menu lukte net niet. LR ziet de .lrcat documenten dan niet, terwijl de CC versie ze wel ziet.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Anoniem 4

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met “Inlezen via het pull down menu”.
Je kunt gewoon het xxxx.lrcat-bestand uit Lightroom CC Classic kopiëren naar de Lightroom catalogus-map van 5.7
Als je dan in 5.7 kiest voor “Een andere catalogus kiezen” kun je met bladeren naar het uit Classic gekopieerde xxxx.lrcat-bestand gaan om te openen.
Mogelijk worden niet alle aanpassingen overgenomen. Heb dat nooit bij de hand gehad.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Denk niet dat dat gaat lukken. De CC versie van de catalogus is een andere dan die uit LR 5.x. De "tip" van Illuminatus gaat volgens mij daarom ook niet werken. Downgraden van een Catalogus is volgens mij niet mogelijk. Ik ben bang, dat het (onieuw) importeren van de foto 's in LR 5.7 de enige optie is als je in die versie wilt blijven werken
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

De CC versie van de catalogus is een andere dan die uit LR 5.x. De "tip" van Illuminatus gaat volgens mij daarom ook niet werken.
Klopt denk ik. Versie 5.7 ziet de xxxx.lrcat bestanden van de CC versie gewoon niet.

Ik was toch al van plan eens flink de bezem door de catalogus te halen. Een mooie gelegenheid dan nu :P
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Anoniem 4

Toch maar even de proef op de som genomen. Ik had nog een LR versie 5.7.1
Deze geïnstalleerd in mijn test omgeving.
Een LR CC Classic catalogus gekopieerd naar de testomgeving.
LR 5.7.1 ziet hem wel degelijk, maar als je hem start, krijg je de melding dat deze catalogus niet kan worden geopend omdat deze te nieuw is voor deze versie van Lightroom.
Zo gaat het inderdaad niet lukken dus.
Het is zonde om al je bewerkingen in LR verloren te laten gaan. Zit waarschijnlijk erg veel werk in.
Je kunt je in LR CC Classic bewerkte foto’s exporteren in DNG-formaat. Als je veel foto’s hebt kun je voor het exporteren een vaste voorinstelling maken. Ook kun je het origineel insluiten.
De bestanden worden wel groter, dus hou daar rekening mee.
Vervolgens kun je de foto’s importeren in LR 5.7.1
Voordeel van deze werkwijze is dat je al je wijzigingen gedaan in LR weer ongedaan kunt maken of aanpassen. Je kunt zelfs weer terug naar het origineel met opnieuw instellen.
Alleen de functies van LR CC Classic die niet in LR 5.7.1 zitten, kun je niet meer aanpassen.

Los daarvan moet je je afvragen, wat je in de toekomst wilt.
LR 6 is de laatste versie die zonder abonnement is verkocht. Er komt geen versie 7 meer.
De vraag is nu zelfs of je nog kunt upgraden naar versie 6. Ik heb dat niet nagezocht.
In ieder geval is de losse LR over een paar jaar sterk verouderd.
Als het je om de kosten gaat, zou je kunnen overwegen om over te stappen op een open source programma.
Kijk bijv. eens naar Darktable dat veel weg heeft van LR.
https://www.darktable.org/

Succes, ben benieuwd wat je gaat doen.
photogunner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2016 21:54
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Volgens mij is er een optie waarbij je naast je raw bestand en je catalog ook een xmp bestand per raw-file kan aanmaken.
In zo'n xmp bestand worden dan de wijzigingen bijgehouden met je raw file hebt uitgevoerd.
zie volgende beschrijving die ik op internet gevonden heb.
https://photographyconcentrate.com/ligh ... anges-xmp/
je kan dan de raw files met deze xmp bestanden weer importeren in andere lightroom waarvan je catalog corrupt is.
Ik denk alleen niet dat nieuwe faciliteiten worden meegenomen naar oude versie.


groet

Jan

p.s. ik heb het zelf nooit nodig gehad maar heb optie wel aan staan.
Kan zijn dat zo'n xmp file pas aangemaakt word als je file ook daadwerkelijk een keer opend.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Je kunt je in LR CC Classic bewerkte foto’s exporteren in DNG-formaat. Als je veel foto’s hebt kun je voor het exporteren een vaste voorinstelling maken. Ook kun je het origineel insluiten.
De bestanden worden wel groter, dus hou daar rekening mee.
Vervolgens kun je de foto’s importeren in LR 5.7.1
Volgens mij is er een optie waarbij je naast je raw bestand en je catalog ook een xmp bestand per raw-file kan aanmaken.
In zo'n xmp bestand worden dan de wijzigingen bijgehouden met je raw file hebt uitgevoerd.
zie volgende beschrijving die ik op internet gevonden heb.
https://photographyconcentrate.com/ligh ... anges-xmp/
je kan dan de raw files met deze xmp bestanden weer importeren in andere lightroom waarvan je catalog corrupt is.
Ik denk alleen niet dat nieuwe faciliteiten worden meegenomen naar oude versie.
Bedankt voor jullie meedenken! Waarschijnlijk zal ik er pas in of na het weekend aan toekomen, maar het is de moeite waard om te proberen. (krijg het nog druk met dat revalideren :lol: ) Overigens heb ik na de overstap naar CC de 5.7 versie op de computer laten staan. De oude catalogus is daardoor bijgewerkt tot in april 2015. Daarmee is de "schade" dus nog te overzien.
Los daarvan moet je je afvragen, wat je in de toekomst wilt.
Dat is een keuze die ik gemaakt heb: overstappen naar Affinity Photo en de oude LR versie blijven gebruiken als bibliotheekmodule. Dan mag die best oud zijn, het werkt nog best. Zolang ik geen nieuwe camera koop is er niets aan de hand. Het zou mij trouwens niet verbazen als Affinity ook een bibliotheekmodule gaat ontwikkelen.

Over Darktable heb ik al positieve reacties gelezen in een andere fotogroep. De moeite van het proberen waard!

En waarom allemaal? Ik hou er niet van om aan een abonnement vast te zitten. Ik bewaar de foto's lokaal, ook dat wil ik niet in een cloudomgeving hebben waarover ik op een slechte dag wellicht niets meer heb te zeggen. Was dat niet photobucket die ineens zijn prijzen drastisch opschroefde? (correct me if I'm wrong......)
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
emiel_maigoda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2016 21:15

Met Lightroom Classic CC hoef je geen foto’s in een cloud te bewaren. Die werkt gewoon met de foto’s en de catalogus op de lokale harde schijf. Alleen met de Lightroom CC moet dat. Maar die gebruik ik (nog) niet.
Groetjes,
Emiel
Canon EOS 5D mark III + BG-E11
Canon EF 16-35mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 24-105mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
Canon Speedlite 430EX | Adobe CC

http://www.esm-photographics.nl/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar