Lidmaatschap adobe Lightroom en Photoshop

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Ik ben tevreden met Lightroom en Photoshop, maar als er goedkopere alternatieven zijn dan is dat altijd een optie. Zo komen er kwa beeldbewerking genoeg interessante opties op de markt. Maar het allerbelangrijkste van Lightroom vind ik nog altijd de bibliotheek.
Hoeveel altenatieven heb ik daar voor?
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Anoniem 4

kruwt schreefCOLON... Zo komen er kwa beeldbewerking genoeg interessante opties op de markt. ...
Inderdaad, zo zag ik deze voorbijkomen, een online beeldbewerker die veel weg heeft van Photoshop, namelijk Photopea. Niet geprobeerd, dus geen ervaring, want blijf bij mijn Photoshop/Lightroom abonnement, daar kan ik mee lezen en schrijven.
https://www.photopea.com/
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Even een heel ander vraagje over Lightroom en Photoshop.
Vorige week was er een update van Photoshop. Sindsdien verwerkt PS foto's uit LR aangeboden niet goed meer (TIFF). Veel functies zijn dan uit gegrijsd. Als ik vanuit LR een aparte export als TIFF aanmaak, en die daarna weer in PS inlees gaat het wel goed.
Ra ra , wat zit er nu scheef in de koppeling tussen LR en PS ?
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Anoniem 4

Ik herken dat niet. Bij mij werkt het als vanouds.
Overigens is er gisteren nog een kleine update van Photoshop geweest, al denk ik niet dat het er iets mee te maken heeft.
Lees ook niets op internet over dergelijke problemen.
Ben wel benieuwd naar wat het kan zijn.
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

kruwt schreefCOLONEven een heel ander vraagje over Lightroom en Photoshop.
Vorige week was er een update van Photoshop. Sindsdien verwerkt PS foto's uit LR aangeboden niet goed meer (TIFF). Veel functies zijn dan uit gegrijsd. Als ik vanuit LR een aparte export als TIFF aanmaak, en die daarna weer in PS inlees gaat het wel goed.
Ra ra , wat zit er nu scheef in de koppeling tussen LR en PS ?
Gebruik je de laatste versie van Adobe Camera Raw? Bij mij werkte PS niet vanuit LR en ik kreeg de melding om ACR bij te werken. Nadat ik dat gedaan had werkte PS vanuit LR wel. Daarna heb ik PS nog naar de laatste versie geupdate. Daarna kon ik nog gewoon PS vanuit LR openen. Ik werk met LR Classic. Of het hetzelfde is met LR CC weet ik niet.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Bij mij werkt alles ook normaal...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Ja ik heb de laatste versie van Camera RAW,
Heel raar. Als ik vanuit LR exporteer als TIFF en daarna inlees in PS gaat het wel goed. Maar rechtstreeks dus niet ...!?
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Had ik ook een tijdje geleden. Toen kon ik niks meer met PS, niet als extern programma starten vanuit LR, ook niet meer als zelfstandig programma starten. Sindsdien heb ik een nieuwe harde schijf laten plaatsen, een nieuwe Windows 10 laten installeren op een SSD schijf (maar dit terzijde) en nu doet PS het weer goed.

Maar als ik jou was zou ik de helpdesk van Adobe eens contacteren.
Anoniem 4

kruwt schreefCOLON... Heel raar. Als ik vanuit LR exporteer als TIFF en daarna inlees in PS gaat het wel goed. Maar rechtstreeks dus niet ...!?
Kijk eens in Lightroom bij
Bewerken > Voorkeuren > Extern bewerken
Staat daar bij bewerken in Photoshop met bestandsindeling TIFF bij Compressie “Geen” ?
Zo ja, zet die dan eens op “ZIP” en probeer het opnieuw.
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Had ik ook al geprobeerd, maar werkt ook niet.
Ik stop met zoeken. Dat kost me te veel tijd. Ik heb een workaround, zij het een beetje omslachtig.
Deze fout is, zonder dat ik zelf iets veranderd heb, er in geslopen met een update. Hopelijk de volgende update dan ook weer opgelost.
Trouwens, als stockfotograaf heb ik een gratis Creative Cloud abonnement aangeboden gekregen. En een gegeven paard mag je niet in de bek kijken toch !?
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Anoniem 4

Dan kun je nog één ding proberen.
Ga op de foto staan, rechter muisknop, Bewerken in
maar kies dan niet Bewerken in Adobe Photoshop CC 2019,
maar Openen als slim object in Photoshop.
Mogelijk is het dan daarmee opgelost.
Dan kun je ook weer gewoon openen in Photoshop.
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Illuminatus schreefCOLON
2011*Alwin schreefCOLON... terwijl ik Photoshop helemaal niet gebruik. Ik stap over naar Paintshop Pro (Photoshop vervanger) en Aftershot (Lightroom vervanger).
Als je Photoshop nu al een jaar niet gebruikt, is het de vraag of het verstandig is om Paintshop Pro aan te schaffen.
Als het alleen om vervanging van Lightroom gaat, kun je ook nog kijken naar Darktable. Daarvan is nog niet zo lang geleden een Windows versie van uitgekomen.
De laatste versie is 2.4.4 en is hier te verkrijgen
https://www.darktable.org/install/
Om je in te lezen en te vergelijken, zou je hier kunnen kijken
https://tweakers.net/reviews/6175/1/raw ... iding.html

Wat DNG betreft, dat is echt een algemene standaard en niet camera gebonden. Heb je wel de laatste versie van Adobe DNG converter gebruikt.
Als hiermee met succes een conversie is gedaan, moeten de bestanden probleemloos kunnen worden ingelezen door alles wat DNG kan verwerken.
Ik heb nu een dag lang met Darktable voor Windows geoefend en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de mogelijkheden van dit programma. Ik heb geoefend door dezelfde RAW-foto te bewerken met zowel Lightroom, AfterShot Pro en Darktable. AfterShot Pro valt wat tegen. Het kan zijn dat ik het programma gewoon nog niet goed genoeg ken. Maar het resultaat van Darktable is net als dat van Lightroom gewoon goed.

Zie hier die bewerkingen. Niet gedaan met als doel om hier te laten zien. Zie bijvoorbeeld de aangebrachte vignettering in foto 3.
1.
Lightroom bewerking
AfbeeldingLightroom bewerking by 2011*Alwin, on Flickr

2.
AfterShot Pro bewerking
AfbeeldingAfterShot Pro bewerking by 2011*Alwin, on Flickr

3.
Darktable bewerking
AfbeeldingDarktable bewerking by 2011*Alwin, on Flickr

Een parameter die ik binnen LR vaak gebruik omdat het de foto pit geeft, is helderheid (clarity). Onder een andere naam blijkt dit in Darktable te kunnen.

Darktable ondersteunt nog niet de CR3 inclusief C-Raw bestanden van de EOS m50, maar leest wel de DNG bestanden die geproduceerd worden door Adobe's DNG converter met als input C-Raw bestanden. AfterShot Pro leest die dus niet.

De bibliotheekfunctie van Lightroom zal ik niet missen. Zoveel foto's maak ik niet. Misschien heeft Darktable ook nog een catalogusfunctie. Dat sluit ik niet uit.

Conclusie: DarkTable: here I come.
Laatst gewijzigd door 2 op 2011*Alwin, in totaal 18 keer gewijzigd.
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Wat ik mis in Darktable t.o.v. Lightroom is een menubalk boven in beeld. Als je zo gauw iets niet kunt vinden, kijk je toch even bovenin of de optie aanwezig is. In Darktable moet je het hele programma doorzoeken.
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

De menubalk boven in beeld bij Lightroom gebruik ik nauwelijks. De rechtermuisknop wél en het menu dat dan zichtbaar wordt. De rechtermuisknop heeft geen functie als ik het goed heb bij DarkTable. Ik neem aan dat dat wel went.
[edit: op de foto zelf en op het linkerpaneel ondersteunt DarkTable geen rechtermuisknop, op het rechterpaneel wél.]
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLONDan kun je nog één ding proberen.
Ga op de foto staan, rechter muisknop, Bewerken in
maar kies dan niet Bewerken in Adobe Photoshop CC 2019,
maar Openen als slim object in Photoshop.
Mogelijk is het dan daarmee opgelost.
Dan kun je ook weer gewoon openen in Photoshop.
Hier toch nog een antwoord gevonden: Adobe Help
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar