Handleiding Lightroom 1.0

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Ik had al eens en poging gedaan om met lightroom aan de slag te gaan maar pas na het zien van deze video handleiding werd ik pas heel erg enthousiast!

http://pictureflow.fileburst.com/_Tutor ... index.html

uiteindelijk is het toch een geweldig programma al moet je er wel even handigheid in krijgen.
Je kunt een 30 dagen versie gratis downloaden trouwens, let wel op want uiteindelijk denk ik dat je weer een paar 100 öri lighter bent :D
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Westereinder
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2005 15:35
WoonplaatsCOLON Brantgum
CONTACTCOLON

Misschien is het verstandig om 1 LR topic te maken :?:
Mja hier nog een linkje:

http://www.lightroomkillertips.com
Gebruikers-avatar
QuaySo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 11:07
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Dank je voor de link. Ben inmiddels begonnen de video's door te worstelen. Het ziet er fraai uit, maar bevat ook veel functionaliteit die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken. Bijv. het slideshow en web deel.

Ik kijk nog even verder.

-- QuaySo
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

QuaySo schreefCOLONDank je voor de link. Ben inmiddels begonnen de video's door te worstelen. Het ziet er fraai uit, maar bevat ook veel functionaliteit die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken. Bijv. het slideshow en web deel.

Ik kijk nog even verder.

-- QuaySo
Klopt, maar volgens mij is dat tegenwoordig met elke softwarepakket wat uitkomt :D
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Het doet alles wat ik nu in PS eigenlijk doe. M.a.w. het bevat de functionaliteit die ik nodig heb. Ga er toch nog maar een keer induiken..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Handige link, bedankt!

Als geregistreerd gebruiker van Rawshooter Premium kreeg ik deze week van Adobe Lightroom gratis (Adobe had Rawshooter overgenomen), dus ben inderdaad wel beniewd naar de werking van dit programma.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
rsvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 12:01

Mooie cursus. Bedankt.
CanonRob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2006 12:44

Werkt echt perfect, moest wel even aan de menustructuur wennen

gebruik PS dus bijna niet meer.

voorbeeld:
1.Origineel
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=74363[/img]

2.Bewerkt in LR
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=74364[/img]

er kan volgens mijn qua bewerking net zo veel of mss wel meer dan PS

grtz

Rob
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Klopt wel, Rob. Het grote verschil is alleen, dat je met Lightroom globale aanpassingen (op de hele foto dus) doet, met Photoshop kun je ook lokale aanpassingen doen (bijv alleen de ogen verscherpen, alleen de lucht donkerder maken, enz). Overigens is het verscherpen in Lightroom, laten we zeggen, voor verbetering vatbaar ;)
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
rsmt
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2005 19:34
CONTACTCOLON

Inderdaad een mooi voorbeeld van wat er met Lightroom kan!

Hier nog een interessante link voor Lightroom gebruikers: 80 gratis PhotoPresets voor Lightroom die de creatieve mogelijkheden van Lightroom uitdiepen. Ik gebruik ze nu een paar dagen en ze werken werkelijk geweldig en het scheelt weer een hoop tijd. Wel eerst even de videos kijken om goed te begrijpen wat er mee gedaan kan worden!
http://www.ononesoftware.com/photopresets-wow.php

Je kunt ze eventueel weer verwijderen door in het Preset-menu op je rechter-muisknop te klikken en "Show in Explorer" te kiezen. Daarna alles met WOW verwijderen.

Voor de geïnteresseerden hier nog een link naar een pdf over Presets en hoe ze te programmeren:
http://inside-lightroom.com/

Succes!
Ron.
"[b]A smile is the shortest distance between two people[/b]" - Victor Borge

[size=75][b][color=blue]EOS 50D[/color][/b] | BG-E2N | Canon 17-55 F2.8 | Sigma 70-200 F2.8 | Sigma Converter 1.4 EX | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 580 EX II |[/size]
CanonRob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2006 12:44

@Fokke

klopt helemaal wat je zegt over de verscherping, daar zit ik ook niet aan
(USM) want als je converteerd naar jpg heb je een foto geschoten met iso 6400 :roll:

grtz

Rob
Gebruikers-avatar
rsmt
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2005 19:34
CONTACTCOLON

CanonRob schreefCOLON@Fokke

klopt helemaal wat je zegt over de verscherping, daar zit ik ook niet aan
(USM) want als je converteerd naar jpg heb je een foto geschoten met iso 6400 :roll:

grtz

Rob
Daar zou ik dan graag een keer een voorbeeld van willen zien. Ik ben het eens dat verscherpen in Lightroom beter kan, maar zo slecht als jij het voorstelt is zeker niet mijn ervaring. Tenzij de foto in de basis al slecht/korrelig is.

Ron.
"[b]A smile is the shortest distance between two people[/b]" - Victor Borge

[size=75][b][color=blue]EOS 50D[/color][/b] | BG-E2N | Canon 17-55 F2.8 | Sigma 70-200 F2.8 | Sigma Converter 1.4 EX | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 580 EX II |[/size]
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

CanonRob schreefCOLONWerkt echt perfect, moest wel even aan de menustructuur wennen
gebruik PS dus bijna niet meer.
er kan volgens mijn qua bewerking net zo veel of mss wel meer dan PS
grtz
Rob
Ik weet niet wat je met de foto gedaan hebt, maar ik zie een lelijke halo langs de hals van het beest. (van boven het oog, helamaal naar links toe)Ik zou persoonlijk dus iets minder enthousiast zijn.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Ik heb ook met LR geëxpirimenteerd en ik vind het niks.

Als browser vind ik het programma irritant omdat ik eerst moet importeren voordat er ook maar iets mogelijk is.
Dat importeren vind ik onzin. De beelden staan al op m'n computer en bovendien ingedeeld in een mappenstructuur die goed doordacht is. Ik krijg nu de indruk dat ik alles opnieuw moet downloaden terwijl dat natuurlijk al lang gedaan is.

Als beeldbewerker zijn er teveel tekortkomingen. Het eerder genoemde verscherpen vind ik ene misser. Daarnaast zou ik niets kunnen beginnen met een programma dat geen lokale (selectie) wijzigingen ondersteund. Bovendien werk ik bijna altijd met lagen. Dat kan in LR ook niet en vind ik een groot gemis.

Ik blijf lekker bij Bridge en PS.
Daarnaast ben ik druk bezig met Lightzone. Was ik er eerst niet zo van onder de indruk maar ik raak steeds enthousiaster. Het is een progje dat niets anders kan dan PS maar wel op een heel andere manier. Het is juist die andere manier die me steeds meer gaat bevallen.
http://www.lightcrafts.com/products/lightzone/
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
rsmt
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2005 19:34
CONTACTCOLON

CanongLas schreefCOLONAls browser vind ik het programma irritant omdat ik eerst moet importeren voordat er ook maar iets mogelijk is.
Dat importeren vind ik onzin. De beelden staan al op m'n computer en bovendien ingedeeld in een mappenstructuur die goed doordacht is. Ik krijg nu de indruk dat ik alles opnieuw moet downloaden terwijl dat natuurlijk al lang gedaan is.
Is niet juist: Import in Lightroom is niets meer of minder dan Lightroom laten weten waar je files staan, een rendering laten maken, eventueel metadata toevoegen en eventueel een standaard bewerking uit voeren. "Importeren"kan heel eenvoudig door in "Folders" op het plusje te drukken. Je kunt je eigen structuur behouden.
CanongLas schreefCOLONAls beeldbewerker zijn er teveel tekortkomingen. Het eerder genoemde verscherpen vind ik ene misser. Daarnaast zou ik niets kunnen beginnen met een programma dat geen lokale (selectie) wijzigingen ondersteund. Bovendien werk ik bijna altijd met lagen. Dat kan in LR ook niet en vind ik een groot gemis.
Kijk maar eens naar de link in mijn eerdere post. Dmv presets kun je het werken in lagen benaderen. Overigens is de verwachting dat in een volgende versie laagbewerking wordt toegevoegd.
CanongLas schreefCOLONIk blijf lekker bij Bridge en PS.
Ik was eerst ook niet enthousiast, maar gaf Lightroom het voordeel van de twijfel en heb me er echt in verdiept en gebruik het met plezier. Natuurlijk zijn er verbeterpuntjes, maar dat heb je altijd met nieuwe software. Ik denk dat Lightroom een blijvertje wordt.......

Ron.
"[b]A smile is the shortest distance between two people[/b]" - Victor Borge

[size=75][b][color=blue]EOS 50D[/color][/b] | BG-E2N | Canon 17-55 F2.8 | Sigma 70-200 F2.8 | Sigma Converter 1.4 EX | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 580 EX II |[/size]
Skye
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2006 11:27

CanongLas schreefCOLON Als beeldbewerker zijn er teveel tekortkomingen. Het eerder genoemde verscherpen vind ik ene misser. Daarnaast zou ik niets kunnen beginnen met een programma dat geen lokale (selectie) wijzigingen ondersteund. Bovendien werk ik bijna altijd met lagen. Dat kan in LR ook niet en vind ik een groot gemis.
LR is dan ook niet gepositioneerd als beeldbewerker, des te meer als workflow ondersteunende tools voor RAW. Lokale aanpassingen zie ik toch als finishing touch, PS en LR sluiten elkaar niet uit. Juist niet.

Ieder zo zijn of haar ding denk ik dan ;-)
Mijn website: <a href="http://www.beyondmyillusion.com">Beyond my Illusion</a>
Canon EOS350D. Sigma 17-70mm DC macro.
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

rsmt schreefCOLON
Ik was eerst ook niet enthousiast, maar gaf Lightroom het voordeel van de twijfel en heb me er echt in verdiept en gebruik het met plezier. Natuurlijk zijn er verbeterpuntjes, maar dat heb je altijd met nieuwe software. Ik denk dat Lightroom een blijvertje wordt.......

Ron.
Ik wacht wel tot versie 3 of 4 uitkomt.
Voorlopig voegt het niets toe aan m'n huidige workflow en is het ook niet sneller.
Alleen wanneer er meer gemak of meer snelheid komt zal ik het nut zien van overstappen naar een andere workflow.
Het testen en uitproberen laat ik wel aan anderen over.
Je zult mij voorlopig ook niet met Vista zien werken. Eerst maar een paar Service Packs er overheen.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Skye
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2006 11:27

CanongLas schreefCOLON Ik wacht wel tot versie 3 of 4 uitkomt.
Er is zeker nog heel veel vatbaar voor verbetering. Mij bekruipt ook het gevoel dat het product nog niet in volledige volwassenheid in de markt is gezet. Maar helaas is er geen ontwikkeling meer op Raw Shooter.
Mijn website: <a href="http://www.beyondmyillusion.com">Beyond my Illusion</a>
Canon EOS350D. Sigma 17-70mm DC macro.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar