[VerzamelTopic] Adobe Lightroom

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 4

Jeffry heeft aangegeven dat hij zijn laptop volledig wil formatteren.
Ik heb aangenomen dat zijn LR-catalogus op die laptop staat.
Als je gaat formatteren, ben je die kwijt. Daarom vraagt hij of exporteren naar zijn externe HD mogelijk is om vandaar de catalogus weer in te lezen op zijn nieuw ingerichte laptop met LR5.
Dat kan inderdaad zoals ik heb geantwoord. Verder ben ik er vanuit gegaan dat zijn foto’s al op zijn externe HD staan en blijven staan. Dat zou geen probleem mogen geven.

Jeffry, je terug van vakantie-vervolgvraag begrijp ik niet goed.
Staan/stonden je foto’s op je externe HD?
Heb je de catalogus al geëxporteerd naar je HD en je laptop geformatteerd en opnieuw ingericht met LR5? Heb je de oude catalogus al geïmporteerd in LR5.

Als je één op één hulp wilt, laat me even weten per PB.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Idd Gerard, de bedoeling was om de schijf te formateren en vanaf daar alle nodige zaken weer te installeren.

Het is me inmiddels al gelukt om de catalogus te exporteren en te importeren in LR5.

Dank voor je aanbod iig Gerard.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Anoniem 4

Goed dat het gelukt is en succes ermee verder.
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ook Lightroom 5.6 is er weer.

http://www.adobe.com/support/downloads/ ... ftpID=5823" onclick="window.open(this.href);return false;






New Camera Support in Lightroom 5.6

Nikon D810
Panasonic LUMIX AG-GH4
Panasonic LUMIX DMC-FZ1000

New Lens Profile Support in Lightroom 5.6

Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM
Canon EF 16-35mm f/4L IS USM
Tamron 28-300mm f/3.5-6.3 Di VC PZD A010E
Tamron 18-200 f/3.5-6.3 DiIII VC B011EM
Nikon 1 NIKKOR VR 70-300mm f/4.5 – 5.6
Tamon 28-300mm f/3.5-6.3 Di VC PZD A010N
Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM A013
Schneider Kreuznach LS 40-80mm f/4.0-5.6
Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM A013
Sony 28mm f/2.8
Sony 16mm f/2.8 Fisheye
Sony 100mm f/2.8 MACRO
Sony DT 16-105mm f/3.5-5.6
Sony DT 18-200mm f/3.5-6.3
Sony DT 18-250mm f/3.5-6.3
Sony 70-200mm f/2.8G
Sony 70-300mm f/4.5-5.6 G SSM
Sony 70-400mm f/4-5.6 G SSM
Sony 70-400mm f/4-5.6 G SSM II
Sony 135mm f/2.8 [T4.5] STF
Sony 300mm f/2.8 G SSM II
Zeiss Touit 2.8/50M

Please note – the profile for the newly added Canon EF 16-35mm f/4L IS USM lens is not automatically located when applying lens profile corrections. This is a bug and we will fix it in a future release. The workaround is to: manually select the profile and choose “Save New Lens Profile Defaults” in the Setup menu on the Profile tab. From then on, the lens should automatically select when the profile is enabled.

Bugs Corrected in Lightroom 5.6

Collections with a custom sort order would sometimes not properly sync with Lightroom mobile.
Updated the “Adobe Standard” color profile for the Nikon D810. Please note that this only impacts customers who used Camera Raw 8.6 or DNG Converter 8.6 to convert NEF raw files from the D810 to DNG
Star ratings set in Lightroom mobile did not properly sync to Lightroom desktop. Please note that this only occurred on images that were added to Lightroom mobile from the camera roll
Resolved the issues causing the persistent “Syncing … images” state that some of our customers have reported.”
Star ratings would sometimes not sync from Lightroom desktop to Lightroom mobile. Please note that this only occurred when attempting to sync a Collection that contained more than 100 photos that already contained star ratings.
Added information to the “System Info” dialogue to help designate if the customer installed Lightroom from the Creative Cloud.
Unable to open sRaw files from the Nikon D810. Please note that this only impacted customers that converted D810 sRaw files to DNG in either Camera Raw 8.6 RC or DNG Converter 8.6 RC.
Images with invalid GPS coordinates would not properly sync with Lightroom mobile
Lightroom occasionally crashed when changing image selection on Windows. Please note that this only occurred on the Windows platform.
JPEG files exported from Lightroom would not open or be available to edit within Canon Digital Photo Professional application software.
Lightroom would run in reduced functionality mode when it should not.

Gr Johan
Laatst gewijzigd door 1 op EOSKOP, in totaal 31 keer gewijzigd.
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

In de readme staat weinig info over welke bug er opgelost zijn en welke nieuwe camera er ondersteund worden.

Hans
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

931MB en geen torrent of iets dergelijks... dat wordt een nachtje downloaden :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

hdb schreefCOLONIn de readme staat weinig info over welke bug er opgelost zijn en welke nieuwe camera er ondersteund worden.
Hier wel: :wink:
http://tweakers.net/downloads/33148/ado ... -01&u=1500" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Nou zeg, zo raar.. ik kan de update niet downloaden, want de pagina van Adobe werkt niet?

Meer mensen hier last van? Ik klik op de link in LR, kom op de Adobe pagina, klik op download, en dan krijg ik een foutmelding. Zowel in chrome als in IE...
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

5.6 (OSX) gisteren rechtsreeks gedownload vanaf Adobe site.
Hiermee vervolgens de "oudere" versie tijdens het installeren overschreven.
Draait als een tierelier :-)
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Dat probeerde ik dus ook te doen vanmorgen, maar dat lukte niet.

Inmiddels is de pagina van Adobe weer beschikbaar zie ik net ;)

Download started :)
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik werk met LR 5.6. Nu viel mij gisteren op dat wanneer ik fotografeer met witbalans op 5600Kelvin(gisteren voor het eerst), dat de Raw's die ik inlaad in LR de kleurtemp. van 5450Kelvin krijgen.

Weet iemand hoe dit kan?
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Jef-W schreefCOLONWeet iemand hoe dit kan?
Pas je misschien automatische lenscorrecties toe?
Maakt het verschil als je die aan- en uitzet?
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Anoniem 4

Jef-W schreefCOLONIk werk met LR 5.6. Nu viel mij gisteren op dat wanneer ik fotografeer met witbalans op 5600Kelvin(gisteren voor het eerst), dat de Raw's die ik inlaad in LR de kleurtemp. van 5450Kelvin krijgen. Weet iemand hoe dit kan?
Het klinkt vreemd, maar eigenlijk is het een non-problem, maar wel een beetje lastig uit te leggen. Bedenk dat de sensor alleen lichtintensiteiten meet. Om tot goede kleurwaarden te komen, is er voor de sensor (de meeste althans) een Bayer-filter geplaatst in een pixel-matrix van 50% groen, 25 % rood en 25% blauw. Die waarden worden via verschillende algoritmes opgenomen in het RAW-bestand. Kleurtemperatuur wordt niet als zodanig gemeten. Deze wordt door algoritmes van de camera-fabrikant berekent uit diverse waarden en daar rolt dan een Kelvin-waarde uit. Dit soort algoritmes wordt door de camera-fabrikant geheim gehouden.
Adobe moet uit de waarden die in het RAW-bestand zijn opgenomen een eigen berekening maken en probeert daarbij in de buurt te komen van de waarde die uit de berekeningen van de camera-fabrikant komen. Dat lukt meestal vrij aardig maar niet helemaal.
Is dat erg? In het geheel niet. Immers, het zijn beide slechts berekeningen en geen exact gemeten waarden.
Bij de RAW-conversie toont de afbeelding een waarde in Kelvin, bijv 5450 LR/Kelvin, waar de Canon/Kelvin 5600 zou moeten bedragen.
Als je echter gaat corrigeren, doe je dat niet met een getal bijv. + 200 Kelvin, nee je schuift naar de kleurbalans die je of in gedachten had, of wilt zien. Of je gebruikt de pipet in combinatie met bijv. de Colorchecker passport of grijskaart.
Niet zwaar aan tillen, zou ik zeggen.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Gerard dank voor je uitleg. Ondanks het technische verhaal is het mij duidelijk. Zal er zeker niet zwaar aan tillen, viel me alleen op bij het inladen van de foto's.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De "MakerNotes" van de EXIF-info geeft (voor Canon) meerdere waarden voor de kleurtemperatuur:
ColorTemperature, de ingestelde waarde
ColorTempAsShot, de gebruikte waarde bij de opname
ColorTempMeasured, de door de camera gemeten waarde

Een willekeurige opname van mij geeft bijvoorbeeld: 6500, 5258, 5258
Of een andere: 4500, 4494, 3116
Het zou goed kunnen dat LR de ColorTempMeasured waarde gebruikt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar