EXIF DoF Calculator v. 0.1

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Ik was al een tijdje op zoek naar een programma voor de Mac waarbij de de Exif kan uitlezen. Nou zijn die genoeg te vinden. Maar wat ik dan in die programma's mis is de DOF Calculator geintegreerd in datzelfde programma. Ik ben bezig om dit samen met mijn collega te gaan maken. Aangezien we beiden nog geen ervaring hebben met het programmeren voor de Mac zijn we eerst even begonnen met een Windows versie.

De uiteindelijke bedoeling is om de Mac-versie ook in de AppStore te zetten :) We zijn wel programmeurs dus we zullen er wel uitkomen voor wat betreft de Mac-versie.

Maar goed... eerst de windows versie van de eDofCalc. Een programma waar je een jpg file op kan droppen. De Exif wordt uitgelezen en (mitst uiteraard het diafragma, focal distance en subject distance is uit te lezen) de DOF direct wordt uitgerekend. Nou zijn we nog in een vroeg stadium en hebben nog lang niet alle cameras e.d. in de ini-file staan, maar je kan wel een camera selecteren met een bepaalde crop-factor.

Graag zou ik van jullie willen weten:
1 - Goed idee?
2 - Wat mis je nog in dit programma?
3 - Interesse in de Mac-variant?
4 - Dan ook de iPad-versie?
5 - Alle tips/comments welkom, zodat we iets kunnen maken waar we wat aan hebben :)

Todo:
1 - Nu worden nog de basis Exif-gegevens zichtbaar, dit zal worden uitgebreid naar meer (o.a. lens info e.d.)
2 - Functie om Exif info te copieren naar clipboard om in forum-bericht te kunnen gebruiken
3 - Dan ook configureerbaar, wat er op het clipboard gezet wordt
4 - Ideeen inventariseren.
5 - Meer opties inbouwen?
6 - Volgende versie maken.
7 - Betere preview van file?
8 - Meer info over DoF? Zoals b.v. Circle of confusion

Handleiding:
Zet de eDofCalc.exe en de eDofCalc.ini in een directory. De info van de Camera's (voor het berekenen van de DoF) staat in de ini (wordt nog uitgebreid).

Start de applicatie. En drop de jpg op de applicatie. Deze leest direct de EXIF-info uit. Als je camera in de Exif info en in de ini-file staat zal deze automatisch worden geselecteerd. Dubbel klik op de foto om de Exif te zien. De info zal in een volgende versie nog uitgebreid/verbeterd worden (nu staat er nog de 'RAW'-Exif in).

Ini-file:
Bovenin staat een Brands-sectie waarin alle Brands staan (zoals uit de EXIF is te lezen).

Per brand staat er een sectie. Vervolgens per model een sub-kopje (zelfde tekst als in de EXIF). Met daarachter de 'crop-factor' waarde die nodig is voor de berekening. Default is toegevoegd de Unknown met de drie crop-factoren 1.0, 1.3 en 1.6 zodat je die in ieder geval kan selecteren.

v.b.
[Canon]
Canon EOS 5D Mark II=1
Canon EOS 50D=1.487

Linkje naar programma (huidige versie 0.1):
http://www.flowerandthedog.nl/edofcalc/EDofCalc0_1.zip" onclick="window.open(this.href);return false;

Powered by : Ravelin en Flower and the Dog, happy calculating ;)
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Leuke klus en ik denk dat er wel behoefte is aan een goede EXIF-reader voor de MAC.
Als je een wiel niet opnieuw wilt uitvinden dan zou ik contact zoeken met Phil Harvey van ExifTool:
http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/" onclick="window.open(this.href);return false;
(Ik heb geen idee of de info aldaar copyrighted is en dat zou je moeten weten voordat je "commercieel" gaat)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Het is in dit geval niet alleen de EXIF-Reader...want die heb ik ook al. Maar het gaat juist om de combinatie, lees EXIF en laat meteen de DoF zien. Daar zijn meestal twee programma's voor nodig.
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Canon zet het al in de EXIF: FocusDistanceUpper en FocusDistanceLower (uit mijn hoofd: gebaseerd op een CoC van 0,035mm)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Hmm...iets over het hoofd gezien? We gaan het checken. Maar misschien toch handig om het zo in het programma te hebben en eventueel makkelijk even aanpassen om te zien wat je ook met de foto had kunnen doen...
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Als je toch bezig bent: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... =3&t=88970" onclick="window.open(this.href);return false;
:lol:
Succes!
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

:) das net een week geleden gepost ... reading ...
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

boels069 schreefCOLONLeuke klus en ik denk dat er wel behoefte is aan een goede EXIF-reader voor de MAC.
Als je een wiel niet opnieuw wilt uitvinden dan zou ik contact zoeken met Phil Harvey van ExifTool.
Zie ook ExifTool AppleScript.
Er zijn natuurlijk al een heleboel plugins te krijgen voor de verschillende browsers om snel de EXIF info van een foto te kunnen zien. Alleen is er geen plugin voor de meest uitgebreide EXIF tool die er te krijgen is, ExifTool van Phil Harvey. ExifTool kan bijvoorbeeld van veel foto's de objectiefinformatie laten zien, iets wat de meeste andere EXIF viewers niet doen. Omdat ik ook eens een keer wilde uitzoeken hoe AppleScript Folder Actions werken heb ik daarom het volgende gemaakt: een Folder Action die ervoor zorgt dat de EXIF info getoont wordt zodra je een foto (vanuit de browser) in een map sleept.
Het maken van een ExifTool GUI voor de Mac staat bij mij ook al lang op het todo-lijstje. Omdat ik er zelf maar niet toe kom, wens ik EoneX veel succes met zijn programma!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar