[VERZAMELTOPIC] magic lantern firmware

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Versie 2.3 is inmiddels gratis te downloaden voor het grote publiek :)
Dus check vooral deze site: http://www.magiclantern.fm/download" onclick="window.open(this.href);return false;

Versie 2 doet de naam echt eer aan, dit is qua gebruik bijna niet te vergelijken met de vorige versies het ziet er allemaal veel beter uit en is mooier weggewerkt in de standaard Canon bediening.
Zeker de moeite waard om even te bekijken als je vaker werkt met Live-view(nu ook focus bevestiging en automatische vergroting terwijl je gaat scherpstellen!)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

Ik heb zelf versie 2,3 er op staan en ben er eigelijk wel blij mee.. Wat ik vooral gebruik is HDR fotografie hij bepaalt nu zelf hoe de foto gemaakt wordt.. En de timelapse functie ook erg handig. Verder doe ik er niks mee maar dit zijn wel 2 functies die ik handig vind.
Gebruikers-avatar
h.kaminsky
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2012 18:48
WoonplaatsCOLON deventer
CONTACTCOLON

zo heb nu ook versie 2.3 erop gezet en ziet er inderdaad goed uit.
nu alleen nog even ontdekken hoe en wat te gebruiken.
Geluks fotograaf
twin_x
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 18:02
WoonplaatsCOLON Stein

Hallo allemaal.
Ik heb ff de forum items doorzocht naar ervaringen met Magic Lantern software voor een 5DmkII
Wie van jullie in zuid limburg heeft deze ML software geïnstalleerd?
Ik heb gelezen dat het met deze software bijv. mogelijk is om Av en Tv vast te zetten en iso geheel automatisch te laten verlopen; klopt dat?
Hebben jullie nog problemen ondervonden met de software en de installatie?
Kan ik terug naar alle originele software?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Op dit moment durf ik de software er nog niet op te zetten ondanks dat er toch wel mooie toepassingen in verwerkt zijn.

Indien iemand in het zuiden van het land (limburg-zuid) mij zou willen helpen..... Graag.

Grtz twin_X
Vandaag is het gisteren van morgen, dus.............
AnnevanHouwelingen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2012 19:34
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
CONTACTCOLON

Dag twin_x

Ik woon niet in Zuid-Limburg, maar kan je wel een klein beetje op weg helpen.

Vwb de installatie, dat is gewoon de instructie http://wiki.magiclantern.fm/install precies volgen :-)
Om de werking van de firmware te begrijpen zou je het kunnen vergelijken met het opstarten van je PC vanaf een DVD (of vroegen floppy). Als er geen DVD in je computer zit zal de PC alleen vanaf HD starten, anders kijkt het of de DVD bootable is en probeert het vanaf DVD te booten (b.v. om een nieuw Operating System te installeren of Windows te passeren met Linux).
Magic Lantern installeert zich als een bootable Operating Systeem op je geheugenkaart. Als er een kaart in je camera zit met ML herkent je camera bij het opstarten dat het van de kaart kan booten en zal het de Magic Lantern software laden. Overigens bovenop de interne firmware, dus je kunt ook gewoon het Canon menu blijven gebruiken als je geen ML functies gebruikt.
Als er een kaart in zit zonder Magic Lantern wordt alleen gestart met de interne firmware. Er hoeft dan ook niets uit de camera verwijderd te worden als je ML niet meer wilt gebruiken. Om het van je geheugenkaart te krijgen moet je de kaart formateren met de "verwijder Magic Lantern" optie (ML zorgt ervoor dat deze keuze er is...standaard schrijft ML zichzelf weer terug op de kaart als je voor format kiest. Erg elegant gedaan).

ML heeft heel erg veel opties. Hier http://wiki.magiclantern.fm/userguide een overzicht.
Lees het eens op je gemakje door. Ik heb zelf een 5D MK II en ik ben erg onder de indruk van de hoeveelheid nieuwe mogelijkheden die er zijn met ML (waarvan overigens veel met name voor filmen zijn).

Groeten,

Anne
ferryboxtel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2013 13:57

Ik begrijp hieruit dat je dus eigenlijk je camera niet stuk zou kunnen maken en ook niets daadwerkelijk verandert. Zoals bv knoppix start hij het systeem op en werkt volledig zonder de hardware blijvend aan te passen. Of past hij wel iets in de hardware aan? Bij mijn weten is een firmware toch systeem veranderende software. Indien er toch wat veranderen kan, wat zijn de (mogelijke) gevolgen?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Er is inmiddels een VerzamelTopic:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 3&t=110358" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
MarjoleinPhotography
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 13 Mei 2014 21:51

Ik heb er super veel gebruik van gemaakt destijds op mijn 500D. Dan biedt het echt meer mogelijkheden, bijvoorbeeld voor het maken van long exposures of HDR foto's.

Nu ben ik overgestapt naar een 5D II, maar die camera presteert tot nu toe nog voldoende om het er even zonder mee te doen (nog niet nodig gehad), maar binnenkort ga ik zeker ook magic lantern op de 5D II uitproberen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Magic Lantern Makes My EOS M Even More Useful
http://www.the-digital-picture.com/News ... ?News=9954" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

De 5d2 heeft standaard ong 9 focus punten. Ik dacht altijd dat dit hardware matige detectoren waren waarbij de middelste zelfs het sterkst is. Het aantal focus punten beslaat door het installeren van ML echter het complete beeldvlak. Weet iemand hoe dit zit? En of er kwaliteits verschil is in de verschillende punten?
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ingezoomed door ML?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het aantal focuspunten van 9 is een stukje hardware. D'r zit een aparte sensor in met 9 punten.
Wanneer je filmt en gebruik maakt van focus op basis van contrast op de sensor dan kan dat van links naar rechts en boven naar onder natuurlijk
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

ferryboxtel schreefCOLONIk begrijp hieruit dat je dus eigenlijk je camera niet stuk zou kunnen maken...
Dan begrijp je het niet goed :) :
Very important
Never delete the Magic Lantern files from the card! Format the card instead.

After opening the card door, always wait for LED confirmation (or for 5 seconds) before removing the card, even if your camera is turned off!!!

Right after opening the card door, Canon firmware accesses the card without turning on the LED (yes, with the main switch turned off). If you remove the card too early, the camera will freeze and will drain the battery, or even cause permanent damage! You will be running random code (remember you are loading executable code from the card), and we can't do anything about it without reflashing Canon firmware with our own code.
http://wiki.magiclantern.fm/install" onclick="window.open(this.href);return false;
Is ut nau me camera of muh camera?!
Anoniem 3

Volgens mij begrijpt Ferryboxtel het heel goed.

De ML software staat op de kaart die je op dat moment gebruikt.
Verwissel je de kaart door eentje zonder ML is er geen vuiltje aan de lucht en start de camera gewoon met zijn eigen geïnstalleerde software die NIET op de gebruikte kaart staat.
Als je echt van ML af wilt: gewoon de kaart in je computer formatteren, óf goed kijken wat de camera vraagt bij het formatteren van je kaart.

Net zomin een dual of triple-boot syteem iets aan je computer kapot kan maken, kan ook ML dat niet. Het systeem loopt hoogstens vast.
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

@Telescoop
onderstaande zin zeker niet gezien?
" If you remove the card too early, the camera will freeze and will drain the battery, or even cause permanent damage!"
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@One-Eye-jack

""Or even damage!""
Jaja heel leuk dat software schrijvers zichzelf indekken.
Zelfs fabrikanten schrijven zulke disclaimers terwijl ze donders goed weten dat dat als hun apparatuur daardoor stuk gaat ze nog steeds verantwoordelijk zijn voor het kapot gaan van de hardware.

Als ML in staat is om de camera dingen te laten doen waar de camera niet tegen kan dan heeft canon een gammel produkt.
Ja het kan dat de spiegel opgeklapt blijft en de sluiter open en JIJ de sensor laat frituren in de zon.
Toch is het doorsnee genomen broodjes aap.

Hardware kan zichzelf niet stuk maken met foute software. Tenzij alle veiligheden uit bezuinigingen over gedragen zijn aan de software. Wat een domme fout is van de fabrikant.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Batterij eruit en erin en dan is alles weer in orde... gebruik ML ook al n tijdje en ook het kaartje er al een te snel eruit gehaald. Heb het op de oude 7D al jaren gebruikt.
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

De melding van ML dat je een nieuwe CANON accu dient te gebruiken vind ik dan doorzichtiger :)

Wie heeft ervaring met de stack functie en zou mij dat (telefonies) uit willen leggen? Ik snap er nl geen hout van. :?
Is ut nau me camera of muh camera?!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar