Is Photoshop 7.0.1 te gebruiken voor raw?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
eos2500
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2010 19:50

Ik heb reeds een aantal jaren Photoshop 7.0.1, waarin ik geen foto´s in raw-formaat kan laden. Voor bewerking van mijn raw foto´s van mijn 60D gebruik ik nu Canon DPP. Daar maak ik er een jpg van en die kan ik dan eventueel nog in Photoshop bewerken.
Ik lees hier in dit forum vaak over Camera Raw en Lightroom.
Is er voor mijn versie van Photoshop ook een versie van Camera raw of Lightroom beschikbaar? Ik kan er nergens iets over vinden.
En wat ik het verschil tussen al die versies van Photoshop? Mijn versie is dus Photoshop 7, maar tegenwoordig lees ik altijd over Photoshop CS5 en over Photoshop Elements 10.
Wat is nu het verschil en welke versie moet je hebben om gemakkelijk met Raw overweg te kunnen?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Je kunt de Adobe RAW converter downloaden om de RAW bestanden uit je 60D te gebruiken in Photoshop.

Photoshop 7.0.1 is uit 2002. Dat is natuurlijk wel de prehistorie in software-termen. :D

Als je Photoshop Elements 10 aanschaft, ben je weer helemaal bij. De volledige versie van Photoshop heb je niet nodig. (Die is alleen voor pro's die een massaproductie willen draaien.)
Gebruikers-avatar
eos2500
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2010 19:50

Bedankt Pieter, is inderdaad uit de pré historie, maar nog altijd te gebruiken en kost nu natuurlijks niets extra´s. Op de aangegeven site lees ik het volgende:
"The Camera Raw 6.6 plug-in is not compatible with versions of Photoshop earlier than Photoshop CS5".

Kan ik dan wel een ouder versie van Camera raw gebruiken?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Op die andere link zie je dat PS 7.0.1 alleen met Camera RAW 1.x is te gebruiken, ook uit de prehistorie.

Je kunt in DPP je RAW foto's beter naar 16-bit TIFF dan naar JPG omzetten als je ze nog in PS wilt bewerken.

De paar tientjes die PSE10 kost is in mijn optiek een prima uitgave.
Gebruikers-avatar
eos2500
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2010 19:50

OK Pieter, ik geloof dat ik "om" ben. En een goede tip om op te slaan in TIFF formaat. Daar had ik nog niet aan gedacht. Stom van mij!
Bedankt!
BartW.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 01:57
WoonplaatsCOLON VOORBURG

Hallo eos2500,
je hebt een 60D waarmee je fotograveerd maar ook nog mee kan filmen. Hebt je dat al eens gedaan?
Als je plannen hebt om Adobe Photoshop Elements 10 aan te schaffen, zou je kunnen overwegen dat in het combinatiepakket van Elements samen met Premiere te doen. Met Premiere kan je jou idividuele filmopname aan elkaar lassen of juist knippen en in een andere volgorden plaatsen eventueel voorzien van foto's met alternatief geluid en leuke overgangen. Deze video-editor werkt naadloos samen met het Oganizer-deel van Photoshop Elements 10.
De P.E.10 werkt net zo prettig als de 7e is wel weer uitgebreider en de Camera RAW-bewerking gaat perfect.
Ja, de combinatie van deze twee is dan ook weer een paar tientjes duurder maar voor mij was dat het echt helemaal waard. Met wat gegoogle kan je nog wat voordeel vinden.
Succes!!
BartW.
5D MkIII+Grip | PS G1X | 5D MkII+Grip | 50D+Grip |EF 28-300mm. F/3.5-5.6 L IS USM | EF 24-70mm. F2.8 L USM | 70-200mm. F4 L USM | EF-S 17- 85mm. 1:4-5.6 IS USM | 2x 580EX II | TC-80N3| Manfrotto 190CXPRO4 + 324RC2]



Zoekt en gij zult vinden!
Gebruikers-avatar
Smets.lennert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 19:19

als je naar de site van adobe gaat kan je ook gratis trails van 30 dagen downloaden, best handig om juist te vinden wat je nodig hebt! het is namenlijk nogal prijzig en als het dan niet is wat jij zoekt zit je in de penarie
A photograph is a secret about a secret. The more it tells you. the less you know.

500D + grip / Canon EF 70-200 L f/4 USM / Canon EF 28-105 USM / Canon 18-55 IS / Canon 55-250 IS / Tamron 10-24 / Canon 320 EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar