Rare foto...

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Jan59

Is voor mij tenminste een rare foto, heb 'm zelf gemaakt en vind 'm een raar ding. Kijk eens naar de fontein bak (of hoe 't heten mag)
die is dus rechts hoger dan links maar toch recht als je naar het water in de bak kijkt. En staat het kasteel nu recht of niet ?
Ik denk daarbij aan een Escher figuur, of heb ik ergens last van ? :shock:

9086

Dat kleine parkje is dus niet recht/vlak !
Kasteel Erenstein te Kerkrade wordt nogal vaak gebruikt voor huwelijks foto's, omdat het een mooi kasteel is met een mooi parkje.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_Erenstein
Gebruikers-avatar
japper
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2007 20:27
WoonplaatsCOLON Tilburg

Foto staat gewoon scheef tel de stenen in de fontein bak maar, rechts 8 links 5 hoog. :roll:
landschap glooit daar een beetje
Canon EOS 30D + Sigma 24-60mm f/2.8 EX DG , Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM en een I-MAC
Jan59

9087

Dat is dus echt een stukje van de foto in Photoshop, met grid.
Volgens mij lijkt het kasteel recht te staan... juist door die grote fontein-bak lijkt het een puinhoop die scheef staat...
Kasteel muren lijken scheef... het dak weer recht...
Gebruikers-avatar
japper
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2007 20:27
WoonplaatsCOLON Tilburg

Als je niet perfect recht voor het kasteel staat mag je de horizontale lijnen niet gebruiken om je horizon recht te zetten ivm perspectief
gebruik dan de verticale lijnen zoals de zijgevel, je zegt zelf al dat die scheef staan zet de foto daar maar eens op recht dan zie je dat alles op z'n plaats valt.

Gr Jasper
Canon EOS 30D + Sigma 24-60mm f/2.8 EX DG , Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM en een I-MAC
Jan59

Juist ! Maar soms maak ik toch de fout om iets in de foto recht te zetten wat eigenlijk fout is. Dan ziet het eigenlijk wel raar uit...

Je hebt dus gelijk ! Hier is de foto rechtgezet......

9090

Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Dat klinkt logisch. Had ik nog nooit zo bedacht..
Dank je voor de tip!!!

japper schreefCOLONAls je niet perfect recht voor het kasteel staat mag je de horizontale lijnen niet gebruiken om je horizon recht te zetten ivm perspectief
gebruik dan de verticale lijnen zoals de zijgevel, je zegt zelf al dat die scheef staan zet de foto daar maar eens op recht dan zie je dat alles op z'n plaats valt.

Gr Jasper
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Je ziet overigens dat er gewoon meer aarde aan de linker kant ligt van de vijver, rechtzetten op een oud gebouw jegens water lijkt mij ook een raar iets. Maar dat je foto gewoon scheef staat dat zie je meteen.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Jan59

Voordat ik een foto maak probeer ik iets te vinden dat vast en zeker recht staat. Maar soms is het niet echt eenvoudig, voor mij dan :roll:
Zet ik het hoofd-onderwerp recht kiept er een boom links de foto in, of rechts valt er iets uit de foto. Het Limburgs Heuvelland :roll:
Dat perspektief dinges is ook iets waarmee je rekening moet houden. Soms is het simpel als 1+1=2 maar soms is het niet zo simpel.
Ik denk dat mensen de tilt-shift lensjes hebben uitgevonden om een dergelijk probleem te kunnen aan pakken, denk ik.
Dan kun je soms scheve dingen recht zetten, mocht ik fout zitten... ik wil graag leren van meer ervaren fotografen !
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

bepalen of iets recht staat kan beter met lijnen waarvan je weet dat ze verticaal moeten lopen. Deuren en ramen zijn goede indicators. Ook al is de grond scheef, de mens is geneigd toch vaak alles recht omhoog te bouwen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik zou geen tilt en shift lens gebruiken om een scheef gebouw recht te zetten tov de rest van ons mondriaanse land. Maar water kan niet omhoog stromen en dus is dat in deze de beste wegingsfactor. oude gebouwen staan vaak scheef, door leeftijd, verkeerde bouw, of verzakkingen. Het bouwen van toen ging wat anders dan nu. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar