een kerk, bewerkt met de hele digitale rambam.

Voor al je foto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Alexander!
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2008 20:00

Hallo allemaal,

Ik had wat tijd over en heb mezelf een opdracht gegeven om de leercurve weer een beetje te stimuleren.
De opdracht was: Fotografeer een kerk met glas in lood ramen van binnen en zorg dat het perspectief van de foto klopt en overal doortekening in de foto te zien is.

Het resultaat:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=161056[/img]

Lijkt simpel.......
Hier een korte beschrijving van mijn manier van aanpak.

Om in een kerk met een hoog plafond het perspectief goed te krijgen kun je haast niet anders dan met een tilt en shift lens werken. Die moest dus als eerste in de rugzak.
Omdat ik mij realiseerde dat het dynamisch bereik, tussen de donkere hoeken in de kerk en het felle licht door de glas in lood ramen, te hoog was voor mijn camera (meer dan 8 stops) zou ik waarschijnlijk het beste resultaat gaan behalen met de HDR methode. En dus moet ik meerdere frames met verschillende belichtingstijden maken. Kortom, het grote stabiele statief moest mee. Dit natuurlijk vanwege de te verwachten lange sluiterijden maar ook om ervoor te zorgen dat alle frames exact gelijk zijn genomen. Dit is immers een MUST als je meerdere frames met een HDR programma wil gaan samenvoegen.
Vervolgens nog wat reserve accus en ander klein grut in de rugzak en op naar een geschikte kerk.
De kerk was in Maastricht snel gevonden. Er staan er in Maastricht misschien wel 10 of meer......
Na de hele meuk in de kerk opgebouwd te hebben eerst de tilt en schift lens maar eens instellen. Met een bijna volle tilt en een tikkeltje shift waren alle lijnen in de kerk weer kaarsrecht en in perspectief! Mooi zo.
Nu de belichting: Bij ISO 50 en F11 kwam ik uit op ongeveer 3 sec. belichtingstijd met een gemiddelde meting. De proeffoto die ik maakte gaf totaal overbelicht glas in lood en veel te veel zwart in de hoeken van de kerk. Ik zat dus ongeveer goed met de middelste belichting. Omdat ik het met HDR wilde gaan aanpakken besloot ik 4 foto's te maken. 6 sec, 4sec, 2 sec, en 1 seconde belichtingstijd. Zo gezegd zo gedaan.

Toen snel naar huis om de zaak digitaal te gaan rechtbreien.

Allereerst heb ik in Lightroom alle RAW bestanden iets gecorrigeerd voor kleurtemperatuur en toen omgezet naar TIF formaat. Vervolgens heb ik de 4 TIF bestanden in Photomatix geladen om er één HDR bestand van te maken.
So far so good. Maar nu..... Nu moest de hele zaak met tonemapping gecomprimeerd worden om het geheel een beetje zichtbaar te maken voor de doorsnee monitor. En dat valt niet mee met al die schuifjes en regelaartjes in dit programma! Ik zal jullie de details besparen en hier maar meteen de instellingen presenteren die voor mij (na veel, heel veel probeersels) als beste uit de bus kwamen:

Strenght > 50
Collor saturation > 50
Light smoothing > MEDIUM (middelste bolletje)
Luminosity > -10
White point > 0.25%
Black point > 0.25 %
Gamma > 1.20

Sub menu collor > alles op 0 (nul)
Sub menu micro > contrast = 5, smoothing = 0 (nul)
Sub menu S/H > alles op 0 (nul)

En daar was het HDR plaatje, maar het was nog niet "af"!

Duidelijk te zien was dat door de extreme shift instelling van de lens het geheel aan de bovenkant van de foto toch wat bol liep. En dus.....Photoshop!

Het digitale, ge-tone-mapte, HDR bestand in TIF formaat heb ik toen ingeladen in Photoshop. En Vervolgens met de knoppen "select all" en "transform >> warp" de hele boel aan de bovenkant rechtgetrokken. Het is even pielen maar het resultaat is er ook naar. De foto klopte nu qua perspectief helemaal; had doortekening in alle partijen van zowel de donkere hoeken als het felle glas in lood, en zag er desondanks nog weinig kunstmatig uit. Mmmmmm, ik was echter nog niet helemaal tevreden. Het glas in lood had iets te weinig verzadiging naar mijn mening en er zaten hier en daar wat "vieze" plekjes aan de muren. En dus.... de hele zaak in Photoshop "gesaved" en het TIF bestand vervolgens weer ingeladen in Lightroom.
In Lightroom vervolgens met het klone rondje de vieze plekjes weggewerkt en vervolgens met het doordruk penseeltje hier en daar de verzadiging wat opgekrikt. Nog een beetje meer zwarting en zie daar, klaar.
Nou hoor ik de kriticasters al denken: "die laatse stap had je ook in Photoshop kunnen doen". Klopt, maar ik werk heel snel en veel in Lightroom en heb dus daarvoor gekozen. Het is maar wat je gemkakkelijk vindt.......

Anyway, ik realiseer mij dat weer 4 uur zijn gaan zitten in en foto waarvan een leek waarschijnlijk zegt: " ach, is wel aardig......"

Hoe het ook zei, ik hoop dat jullie mijn verhaal leuk vonden en misschien wel inspiratie of tips hebben gekregen om zelf mee aan de slag te gaan.

Groet,
Alexander!
Gebruikers-avatar
hobbyfotografe_roos
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 03:34
WoonplaatsCOLON Alkmaar

Hoi Alexander,

Ik ben nog maar een beginneling, dus alles uit het verhaal zegt mij nog niet heel veel.
Maar vind het niet netjes een topic te lezen en dan niet te reageren. ;)

Vind de foto erg mooi!
En zeker mooi hoe de ramen uitkomen en hie alles op de foto staat :)
En ook erg mooi, hoe je alles in de hoogte zelfs nog helder ziet!
TOP!

groetjes,
Roos
Oefening maakt kunst :)
Mijn hobby's: Dieren en Fotografie
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Klasse gedaan, niet doorgeschoten met tone mapping. Een hele mooie sfeervolle plaat waar je m.i. heel erg trots op mag zijn!

Ik zou (maar let wel dat is smaak) het plafond aan de donkere bovenkant nog iets lichter hebben gemaakt om de welvingen te benadrukken. Maar dat doet dus helemaal NIETS af aan dit mooie resultaat.
Chapeau!
Gebruikers-avatar
Koekiemonster
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1326
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2005 22:22
WoonplaatsCOLON Versen (D)
CONTACTCOLON

Eigenlijk zie je die 4 uur werk er niet aan af, het ziet er zo mooi natuurlijk uit. :wink: Maar je beschrijving maakt wel duidelijk wat er allemaal aan vooraf ging om tot dit heel mooie resultaat te komen. :)
Rens

-- EOS 80D / EF-S 10-22 / Sigma 17-70 / 70-300 IS USM / 50 1.8 / Tamron 18-400 / 420EX --
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

Nette plaat hoor! Licht omstandigheden zijn niet makkelijk in een kerk en je keuze voor hdr is hier prima uitgevallen. Net als mijn voorganger had ik het plafond nog net iets lichter willen zien en daarnaast vind ik hem wat blauw uitgevallen, maar dat kan zomaar door de ramen komen...
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Nette foto!

Wat je zegt een leek zal het niet opgevallen zijn.
Daar mag je mij bij optellen, als je verhaal er niet bij stond!
Nu ik dit wel weet, vind ik hem HEEL MOOI en zie je pas waar de tilt-swift lens zijn kracht heeft en je HDR bewerking perfect is.

Je hebt alles zo netjes gedaan dat je het niet ziet dat het gedaan is ;)

Ik doe zelf ook wel eens HDR maar moet zeggen dat ik het toch altijd lastig blijf vinden om een natuurlijke foto neer te zetten, die jij in je foto hebt..

Nu ik jou verhaal heb gelezen begint het bij mij ook weer te kriebelen om weer te gaan expirimenteren.

ff ietsje off-topic: het lijkt wel of er iemand op die rode tafel ligt in dat paarse laken..
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Mooie neutrale plaat.
Leuk dat je het verhaal achter de foto wilde delen :wink:
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Kleintje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2010 18:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad

Vind het een erg mooie foto!
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Erg geslaagde HDR opname, complimenten. Ook mooi dat je de techniek/uitvoering erbij zet. Hier leren we van, zou wel wat meer mogen gebeuren op het forum. Dus wie weet is dit de aanzet daartoe.

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
lapostel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2008 22:00

Wat een perfectie, maar wat een mooie foto.

Zoals je aangeeft in je verhaal heb je er kennis van, maar heb je deze ook mooi weten te gebruiken compliment.

En ik vindt de kleuren zeer mooi tot zijn recht komen
Gebruikers-avatar
Van Driest
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 19:05
WoonplaatsCOLON Betuwe
CONTACTCOLON

Ja jonge, ik snap het en waardeer het ook. Het is inderdaad heel fustrerend dat er hele volkstammen zijn die niet snappen dat je er heel wat voor moet doen om zo'n foto te maken. Hoe heet dat ook al weer......................Vakmanschap is meesterschap !!
http://www.fotoatwork.nl / wat is jou passie?
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

Keurig uitgevoerd en een prettige en uitvoerige beschrijving. Ik vind je gebruik van de HDR- en Tonemappingtechniek geweldig, heel natuurlijk en gebalanceerd. Enige jammere vind ik dan dat het raam rechts in de foto toch nog net wat overstraalt, het stoort niet maar valt wel op in het verder gebalanceerde beeld.

Petje af!
[color=silver]18-55[/color]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar