Sandra Avondschool

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
brainblow
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2013 08:12
WoonplaatsCOLON Dilsen-Stokkem

Hallo,

Ik ben pas begonnen met een cursus fotografie, en tijdens mijne vorige les, zijn onderstaande foto's uitgekomen. Oefening was scherpstellen. Bij de 2de foto is de onscherpte het opzet...

Graag jullie mening.

foto 1
Afbeelding

foto 2
Afbeelding
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Tja, de tweede foto is inderdaad onscherp, ook het gezicht (ogen), was dat echt zo de bedoeling?
Gebruikers-avatar
Spartacus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2010 12:13
WoonplaatsCOLON Bollenstreek

Ik ben wel benieuwd wat het idee achter foto 2 is?, wantja zoiets gaat bij mij de prullenbak in :mrgreen:
Yep,ik heb een Canon :-)

flickr
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Welkom brainblow. Die eerste is best een aardige plaat, alleen wat een lelijke camera. Geintje.
De tweede is inderdaad overal onscherp. Kan me voorstellen dat ke met een beperkte scherptediepte hebt willen werken, maar dan dient er wel iets scherp te zijn. In het geval vanm ensen zijn dat doorgaans de ogen.
Wellicht ook een idee om je in het voorsteltopic even kort iets over jezelf te vertellen.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Spartacus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2010 12:13
WoonplaatsCOLON Bollenstreek

Spartacus schreefCOLONIk ben wel benieuwd wat het idee achter foto 2 is?, wantja zoiets gaat bij mij de prullenbak in :mrgreen:
Hoi Brainblow,

Even een correctie op mijn opmerking, deze wordt in een andere topic vernoemd en is verkeerd overgekomen.
Dit is zeker niet mijn bedoeling, excuses hiervoor.

de 1e foto is kwa scherpstellen goed gelukt, door het hek heen op de persoon.
de 2e foto is nagenoeg dezelfde foto alleen heb je hier meer ingezoemd, maar hij is niet scherp (bewegingsonscherpte van camera of persoon?), enja nu ik het terug lees is mijn opmerking niet geplaatst.

Ik hoop dat je hierdoor niet geschrokken bent en alsnog wil reageren.

Mvg, Mike.
Yep,ik heb een Canon :-)

flickr
brainblow
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2013 08:12
WoonplaatsCOLON Dilsen-Stokkem

Spartacus schreefCOLON
Spartacus schreefCOLONIk ben wel benieuwd wat het idee achter foto 2 is?, wantja zoiets gaat bij mij de prullenbak in :mrgreen:
Hoi Brainblow,

Even een correctie op mijn opmerking, deze wordt in een andere topic vernoemd en is verkeerd overgekomen.
Dit is zeker niet mijn bedoeling, excuses hiervoor.

de 1e foto is kwa scherpstellen goed gelukt, door het hek heen op de persoon.
de 2e foto is nagenoeg dezelfde foto alleen heb je hier meer ingezoemd, maar hij is niet scherp (bewegingsonscherpte van camera of persoon?), enja nu ik het terug lees is mijn opmerking niet geplaatst.

Ik hoop dat je hierdoor niet geschrokken bent en alsnog wil reageren.

Mvg, Mike.

Geen enkel probleem hoor. Ik kan best veel kritiek verdragen. Ik post hier dan ook mijn foto's om net reactie's uit te lokken, en hiervan te leren. De 2de foto is idd wat onscherper. Maar omdat de docent hem eigenlijk wel goed vond, omwille van de onscherpte, omdat zo de huid wat egaler wordt, had ik hem online gezet.
Gebruikers-avatar
Spartacus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2010 12:13
WoonplaatsCOLON Bollenstreek

Oke, tof dat je het zo op opvat.

Over het scherpstellen van de foto's, was dit handmatig of automatisch d.m.v een scherpstel punt kiezen?
Suc6 met de fotolessen, en ik ben benieuwd naar je volgende opdracht/foto's.

Mvg, Mike.
Yep,ik heb een Canon :-)

flickr
brainblow
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2013 08:12
WoonplaatsCOLON Dilsen-Stokkem

Spartacus schreefCOLONOke, tof dat je het zo op opvat.

Over het scherpstellen van de foto's, was dit handmatig of automatisch d.m.v een scherpstel punt kiezen?
Suc6 met de fotolessen, en ik ben benieuwd naar je volgende opdracht/foto's.

Mvg, Mike.
scherpstelling was automatisch met selectie van scherpstelveld.
Volgende opdracht moet ik 6 foto's afleveren, dus ik ga er hier zeker nog posten.
Brell

Hoi Brainblow,

Welkom op dit forum.
Het is goed dat je deze foto's laat zien.
Je geeft hier aan dat de opdracht was om scherp te stellen en niet scherp te stellen en dat is gelukt.
1 van de zwakere punten die een wat gevorderder fotograaf heeft is een verwachting dat iemand die begint met met fotograveren ook dezelfde inzicht heeft als hij/ zij. Dat zie je vaker voorbij komen.
Je vraag is een open een eerlijke vraag, en geen vraag om gelijk negatiefe commentaar te krijgen.
Laat je niet ontmoedigen en blijf oefenen en foto's posten zodat je goede feedback kunt krijgen.

Vr grt,
Arnold
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Mooi licht, mooie kleuren, mooi onderwerp! En als je de eerste foto scherp wilde hebben op het meisje achter het hek en de tweede overal onscherp, dan is dat gelukt. De eerste zou ik zelf nog wat naverscherpen maar dat hoorde misschien niet bij de opdracht. Maar is dat alles wat je aan commentaar wilde, of wil je meer aandachtspunten voor de foto in het algemeen?
Er is hier op dit forum ontzettend veel te leren en ik hoop dat je er veel plezier hebt en blijft posten,

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Foto 1: mooi plaatje, en prima gespeeld met de DOF.

Foto2: Je zegt dat het bewust onscherp moest zijn (quote: Bij de 2de foto is de onscherpte het opzet). Nou dat is gelukt ;) Wat ik mij wel afvraag is of de foto dan niet ergens anders scherp moest zijn, bijvoorbeeld op het hek, of juist de achtergrond?
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

zelfde comment als hier:
http://forum.belgiumdigital.com/f66/san ... 70556.html" onclick="window.open(this.href);return false;
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Huid egaler maken door onscherp te focussen. Hier kan ik mee leven... :?:
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar