Brenizer methode; probeersels

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik heb vanmiddag, in het park, deze foto gemaakt. Of ik moet eigenlijk zeggen "foto's" want het zijn meerdere foto's.
Dit was mijn eerste poging voor de Brenizer methode.

Dit zijn 20 foto's gemaakt met 75mm, diafragma 4.0., witbalans bewolkt. (ik moest eigenlijk de sluitertijd ook vast zetten, maar dat ben ik vergeten. :oops:
Na het samenvoegen en wat Photoshop heb ik er dit van kunnen maken.
Afbeelding

Reageren mag.
Laatst gewijzigd door 1 op steven l, in totaal 14 keer gewijzigd.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik denk dat een lager standpunt wel veel aantrekkelijker was geweest. En ook de kleine meid dichterbij. Dan was de scherptediepte nog kleiner geweest (althans, geleken natuurlijk)

Hoeveel foto's heb je van het meisje gemaakt, eentje of ook meerdere?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Ik probeer het ook wel eens, maar echt lukken wil het nog niet.
Vind je versie best goed, als je jeroens opmerking erin mee neemt, zou die zomaar af kunnen zijn.... .. ')
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Bedankt voor de reacties. Amber heeft voortreffelijk stil gestaan. Zelfs toen ik helemaal links en rechts van haar aan het fotograferen was. Van haar zelf heb ik 4 foto's gemaakt. Kruin, hoofd/schouders, schouders/romp, romp/benen. Links en rechts van haar heb ik de foto's net langs haar uitgelijnd. Links en rechts van deze foto's heb ik nog een kolom van 4 gemaakt.

Mijn bedoeling was om haar op dezelfde lijn te zetten als de takken rechts. Zodat de scherpte alleen op haar en die takken zou liggen. Ongeveer een meter er voor en er achter wou ik de scherpte weg hebben. (volledig bokéh) Ik heb nu een DOF calculator naast me liggen, een Android app. Als ik op 200mm met een diafragma van f/5 gebruik en Amber op een meter of 10 zet, heb ik een DOF van 0,537meter. (Dus 1/4mtr er voor, 1/4mtr er achter.) Dan moet ik waarschijnlijk wel een rij en kolom extra doen. Dus 5 rijen, 6 kolommen.

De scherpte diepte moet ik in dit geval hebben van het diafragma getal en het aantal foto's. Door het stitchen valt er in totaal ongeveer een rij en een kolom af.

Wat betreft een lager standpunt ben ik het met jullie eens.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De hele gedachte erachter is natuurlijk dat je een beeldhoek van een normaal objectief krijgt met de dof van een tele.
Dat gevoel is bij jou nog niet overdreven genoeg. Gezien je relatief korte brandpunt (ja, je hebt een cropfactor, maar dit is aan de andere kant ook minder voor je dof) denk ik dat dat gevoel sterker had kunnen zijn als je meer had ingezoomd. Misschien naar 100mm of zo.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Vanmiddag een serie gemaakt met 300mm. Foto's gestitched, perfecte overgang van de foto's, mooie korte DOF en... hij loopt vast bij het omzetten naar een redelijk formaat. :cry:
14108x12184 is misschien te groot om nog te verkleinen, laat staan nabewerken. Ik ga nu eerst de individuele foto's verkleinen, daarna weer stitchen.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Gelukt! Ik vond ergens een menuutje in het programma waarmee ik de bestandsgrootte kan aanpassen. :)

Geen foto van ons dochtertje, maar van Rianne L.
Afbeelding

Dit is een stitch van 5x5 foto's.

Wat mij betreft mocht de DOF nog dunner, maar ik begin het in de vingers te krijgen. Denk ik...
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Rianne l
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2013 10:26
WoonplaatsCOLON Helmond

Hihi betrapt klein foutje.
Meteen even aan het verbeteren terwijl ik het hier typ.
LOL
Groetjes Rianne.
Anoniem 3

Ik zie wel meer dan één foutje...
Brug
spiegelbeeld van brug
vreemde pijlen onder brug

Maar een goed idee om mijzelf tot iets nieuws te dwingen.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

De foto's ter plaatse van het bruggetje overlappen niet voldoende. Daarom klopt het daar niet. Ik krijg het softwarematig niet gefikst. De pijlen onder de brug zijn waterplanten. Echter 2x op de foto geplakt.

Mijn EF75-300III kan, bij 300mm slechts tot een diafragma van f/5. De meest ideale instelling zou (met dit objectief) zijn om op 200mm, f/4.0 de foto's te maken. Gevoelsmatig op een afstand van het onderwerp zodat het hoofd precies op één foto past, of zelfs op 2 foto's. Met een groter diafragma opening en een full frame zou het effect nog groter zijn.
Bij gebrek aan dit, zal ik het moeten doen met relatief meer foto's.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

Hallo Steven,

drie dingen die mij in mijn gedachten schieten:

1: Als ik een panorama maak dan fotografeer ik in Raw en gooi alle relevante foto's in Microsoft ICE.
ICE snapt .cr2 en trekt alle foto's recht dus zonder statief is er ook veel mogelijk.

2: In mijn fototassen zit een 70-200 f/2.8 en een 50 f/1.4. Wellicht moeten deze eens op jou 1100D worden gezet.

3: Heeft het zin als ik een keer langs kom om samen te stoeien met de Brenizer methode ?
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik gebruik ZoomBrowser EX, PhotoStitch. Software die bij de camera kwam.
Met dit programma begin je eerst met laden van foto's (RAW), daarna puzzelen/rangschikken. Daarna moet je aangeven welk brandpuntafstand gebruikt is. Dan begint het programma de foto's samen te voegen. Je kan ook handmatig samenvoegen, maar meestal plakt het programma alles netjes aan elkaar. Voor opslaan kan je nog aangeven welk formaat je wilt.
Ik heb bij deze foto's geen statief gebruikt. Een statief zou kunnen helpen wanneer er meer tijd is om de individuele foto's te maken. Je zou dan de gradenstrepen op het statief kunnen gebruiken als referentiepunt.

Een 70-200 F/2.8 of een 50 f/1.4 zou moeten passen op mijn 1100D. :)

Ik stuur je zo een PB-tje.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Steven, wat leuk dat je dit onderwerp zo oppakt en eens uitprobeert.
Je triggert me meteen om er ook over te gaan lezen en het uit te proberen.
Sowiezo hou ik wel van panorama foto's maar dit gaat weer net een stapje verder.
Ik kan je het programma ICE ook aanbevelen, net even geprobeerd met 12 foto's in de achtertuin en de .cr2 RAW bestanden direct in ICE ingeladen.
Maar ook ICE 'vergiste' zich in de pijp van de tuinhaard :lol:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik heb net Microsoft ICE gedownload (32-bit versie) maar hij snapt de CR2 bestanden niet.
Rianne is ondertussen de 64-bit op haar laptop aan het downloaden. Zou dat het verschil kunnen zijn? Of moet ik nog iets activeren/downloaden?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

kan je in je Windows Verkenner wel de .cr2 bestanden zien als plaatje ?
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Nee, alleen in DPP en Zoombrowser EX.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

download deze eens: http://www.microsoft.com/nl-NL/download ... x?id=26829" onclick="window.open(this.href);return false;

camera codec pack waarbij Windows je .cr2 bestanden voortaan ook in de Verkenner als plaatje laat zien.
Ik vermoed dat ICE daar dan ook geen problemen meer mee heeft.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik ben aan het downloaden....

Alvast bedankt, Roland!
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Rianne ondertussen ook. :lol:
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

graag gedaan ! succes en ik lees straks wel of het gelukt is :wink:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar