Verstild protest

Vakantiefoto's, verre oorden, attractieparken...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Op vakantie in Bretagne hoorde ik het verhaal van de ondergang van de tonijnvissers van Belon. Zij visten altijd op traditionele wijze, maar door de komst van de grote industrievissers is de tonijn in dit deel van de Atlantische Oceaan verdwenen. Brodeloos geworden maakten zij een statement door terug te grijpen op een oud bijgeloof. Als je namelijk stopt met vissen moet je iets aan de zee teruggeven: je schip! Zij voeren de Anse de Lanriot op en achter het kapelletje zetten zij hun schip aan de grond. Het schip dat hen jarenlang van een inkomen had voorzien en dat hen ongetwijfeld talloze keren door de woeste zee heen heeft teruggebracht terwijl zij daar zelf wellicht helemaal niet meer in geloofden.

Daar, achter het kapelletje ligt nog altijd hun stille protest tegen het leegroven van de zee.

Ik was er eerst toen er nog water stond. ( zie https://www.eosdigitaal.nl/forum/viewto ... 2&t=116206)
Later kon ik er met (extreem) springtij terugkomen, waardoor ik om de boten heen kon lopen. Dat was overigens een aparte foto-ervaring. Soms zag je het onderwerp langzaam door de zoeker omhoog bewegen, waarna je dan plots beseft dat niet het onderwerp maar jijzelf plus statief beweegt: steeds dieper en vaster in de bagger!

1-
AfbeeldingVerstild protest 1 by ajeto!, on Flickr

2-
AfbeeldingVerstild protest 2 by ajeto!, on Flickr

3-
AfbeeldingVerstild protest 3 by ajeto!, on Flickr

4-
AfbeeldingVerstild protest 4 by ajeto!, on Flickr

5-
AfbeeldingVerstild protest 5 by ajeto!, on Flickr
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Het achterliggende verhaal maakt de foto's indrukwekkend. Heb je nog iets meer van de registratie? Waar men de boten te water liet, of hoe zij daar dan terecht kwamen. Foto's van de omgeving?
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Belon is inmiddels meer jachthaven dan vissersplaats. Er is nog wel wat visserij een kleine visafslag waar vooral de regionale restauranthouders hun (uiterst) verse vis kopen. Ik was er toen er net vis en kreeft werd aangeland. Dat lag een kwartier later al bij de afslag. De eveneens Bretonse en welbekende Kostunrix kan daar nog iets van leren. :wink: Ook zijn er nog veel kreeftenkooien. Vooral met het springtij was dit heel goed te zien, dan zie je ineens waarom al die boten zo netjes in een rij liggen. Daarnaast zijn er honderden kooien! Ik wilde deze serie niet te druk maken met foto's uit de omgeving, maar mij concentreren op de wrakken. De paar foto's van de visafslag wil ik nog wel een keer gaan plaatsen.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Gaaf om het achterliggende verhaal erachter te horen. Mooie registratie van deze boot. Wellicht voor de volledigheid nog een overzichtsfoto van de locatie toevoegen, dat geeft mij een completer beeld.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Mooie registratie, zeker met het bijbehorende verhaal heb je ineens een stukje geschiedenis in een notendop voor je neus.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Historisch monument. Mooi in beeld gebracht, leuke details.
Van mij hadden #1 en #2 wat meer ruimte mogen hebben... Geen idee of die ruimte er ook was natuurlijk.. Maar blijft indrukwekkend.
Apple fan, Canon volger...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar