Venetië

Vakantiefoto's, verre oorden, attractieparken...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Mauriz
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2009 18:12
WoonplaatsCOLON Kerkrade

Afgelopen weekend in Ventië geweets, wat een mooie stad ondanks de mist.
Ik vond het mooier om voor deze oude stad zwart-wit foto's te maken. Later zijn deze in lightroom bewerkt.
Ik sta open voor eventuele verbeteringen en op-en aanmerkingen.

1.

25269

2.

25270

3.

25271

4.

25272

5.

25273

6.

25274

Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Foto 1-4 heeft wel iets van tiltshift. Ik vind ze wel iets hebben: sfeer.
Foto 5 lijkt scheef te staan en het stukje brug stoort mij.
Met foto 6 heb ik niet zoveel.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
hbarkhof
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2010 12:18
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant, Best, hbarkhof
CONTACTCOLON

Ik vind het wel knap hoe je zo'n geweldige stad neerzet als een sloppenwijk in India of waar dan ook. Vind de foto's erg flets , levenloos en lusteloos. In elk geval niet mijn smaak. Mis ook scherpte volgens mij. Als dit soort foto's in showcase mogen heb ik er ook nog wel een paar. Sorry.
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Nummer 4 vind ik wel het mooiste. Verder vind ik ze vooral iets te donker geworden...
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Mauriz
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2009 18:12
WoonplaatsCOLON Kerkrade

BWK schreefCOLONNummer 4 vind ik wel het mooiste. Verder vind ik ze vooral iets te donker geworden...
Ze zien er inderdaad een stuk donkerder uit nu ik op een andere pc kijk op mijn laptop was het niet zo donker. Ik zal ze iets lichter gaan zetten.
hbarkhof schreefCOLON... In elk geval niet mijn smaak. Mis ook scherpte volgens mij...
Inderdaad niet jou smaak zo te lezen. De foto's hebben in iedergeval wel scherpte, alleen heb ik de foto's achteraf aan de buitenkanten geblurred (ook een smaak kwestie).
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Hi Mauriz,
De foto's hebben een wat donkere en sombere setting. Ik denk dat de keuze voor zwart-wit hier een goede is, deze stad ziet er al grauw uit in dit jaargetijde, de mist maakt het licht nog diffuser. Met name de straatjes/kanaaltjes achter de toeristenbuurten is slecht onderhoud meer gebruikelijk.

Sommige foto's staan wat scheef. misschien wel rechtgezet richting het beeldmidden maar op het frontale vlak weer niet.
Misschien is er wat scherpte gesneuveld bij omzeting naar kleiner formaat jpeg. Het midden van foto 6 heb je denk ik niet geblurred.
Gebruikers-avatar
Lampiew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 272
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2007 19:20
WoonplaatsCOLON Houten

Ik vind ze erg donker en daardoor erg somber. Dat is een kwestie van smaak. Ik vraag me wel af wat je doel was hiermee?

Daarnaast liep ik door de foto’s en vond ik ze erg wazig naar buiten toe. Nu lees ik dat je dat bewust hebt gedaan. Kwestie van smaak ook. Maar wat was je doel. Ik denk dat als je dat doet dan moet dat zijn om het scherpe deel de aandacht te laten trekken. Echter geen van de scherpe stukken zijn interessant. (bijv. #1. De 2 ramen rechts van het midden? )

Ook staan ze hier en daar goed scheef. #5 heel erg. Dat is wel de foto waar het ZW had kunnen werken. Echter ook hier is te veel dichtgelopen donker.

Kortom: denk na voor je een bepaalde bewerking toepast. Succes!
50D, ef-s 17-55 F/2.8 IS, EF 70-200 F4/L IS, Tokina 12-24 f4, Speedlite 580EX, manfrotto 190cxprob, Gitzo G1278M. Sinds kort wat strobist spullen.
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Ik ben het wel eens met Lampiew.
Je zegt de blur achteraf toegepast te hebben. Kan lukken in sommige foto's door het tilt-shift effect dat je creeert zo, maar in jouw geval is het wat tever gegaan voor mij.
Je scherpte is er wel, dat kan je duidelijk zien in de stukken waar je geen blur hebt toegepast. Je hebt een radial blur toegepast maar je middelpunt is gewoon te klein. Je kiest een punt uit en hetgeen errond wordt blur, alleen is het punt dat je kiest zo klein dat je aandacht getrokken wordt naar een onbeduidend gedeelte in de foto.
Bijvoorbeeld:
foto1: De middelste ramen zijn scherp, maar de deur er vlak naast niet? Hoort er toch bij volgens mij. Ook de bootjes eronder zou ik scherp hebben gelaten. Enkel al omdat die gewoon horen bij Venetië. De z/w is wel goed gelukt hier. Ik zou geopteert hebben voor net wat minder contrast, maar da's heel erg persoonlijk.
foto2: Alweer de ramen. Terwijl je onderwerp heel mooi de bootjes konden zijn. De ramen zijn niet boeiend. Je blik wordt getrokken naar de bootjes, maar die zijn onscherp. Buiten dit issie wel goed..
foto3: wel goed gekozen, alleen net wat aan de donkere kant vind ik.
foto4: hier zou ik de gondola's ook nog scherp hebben gelaten. Nu heb je enkel die waterbussen scherp, sterker nog, je hebt de gondola het dichtst bij de waterbus scherp op de boeg maar het achtersteven al in de blur zitten. HET symbool voor Venetië maak je onscherp. Ook issie wel erg donker. Rechtsonder in de foto bij de luifels is hij denk ik NET niet dichtgelopen. Doordat daar een donker vlak zit wordt je aandacht ook automatisch die kant op getrokken.
foto5: Ook hier, je scherpte ligt op een punt waar je aandacht niet naartoe getrokken wordt. Eigenlijk ligt je middelpunt ergens waar het absoluut niet eens opvalt of het scherp is of niet. Ook staat deze scheef en is hij gewoonweg te donker. Als ik dit zie lijkt het wel of Venetië getroffen wordt door een zwaar onweer. Ook het stukje brug in de rechteronderhoek is een grote nono. Je kan hem er makkelijk afcroppen, maar je kiest ervoor van niet.
foto6: Heel erg leuk gedaan, alleen waarom weer hier de deur niet mee in je scherpte? Het is een monumentale deur, je blik wordt ernaartoe getrokken, maar je hebt em in de blur gegooid. Ook hier weer teveel contrast.

Je foto's zijn wel showcase waardig, behalve foto 5. Enkel moeten ze net wat minder donker en duister worden en je scherpte anders leggen in de bewerking. Het zijn maar minimale aanpassingen maar je moet ze wel willen doen.

Ik hoop dat je er wat mee kan met deze post.

Grtz,
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
Mauriz
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2009 18:12
WoonplaatsCOLON Kerkrade

@Jerenes, @Lampiew
bedankt voor jullie kijk en tips. Hier kan in wel iets mee.
De foto's staan inmiddels niet meer scheef en niet meer zo donker (op mijn pc dan, nog geen update geupload.)
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Mauriz,

Als je kan, post eens een update dan? Het liefste nog zelfs dat je de oudere laat staan. Zo lijkt het niet alsof de commentaar helemaal nergens op slaat. Zo kunnen wij ook zien of je onze verbeterpunten goed hebt meegenomen eventueel... Ik ben benieuwd naar de niet zo donkere versies...

mvg,
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
Kenji
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 394
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2007 11:34
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Om heel eerlijk te zijn vind ik de foto's Venetië geen eer aandoen.
Ik denk dat ze zonder de namaakblur mooier zullen zijn, ik vind de blur wel heel erg nep en aanwezig.
EOS 50D ~ Sigma 10-20mm HSM ~ Canon 15-85mm IS USM ~ Canon 17-55 IS USM ~ Canon 70-200 f2.8 L USM
Gebruikers-avatar
motordigitaal
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 2672
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 06:25
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Heerlijk om platen te zien van Venetië.

Ik vind ze helaas wat somber overkomen in zwart/wit en dat doet Venetië te kort naar mijn idee.
Zwart/wit opnames van avond en nacht komen (puur mijn mening) beter tot zijn recht.

Veel bekende plekjes trouwens voor me, ik kom er regelmatig.
(maar zal er nooit genoeg van krijgen)
Gebruikers-avatar
Amateur
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 13:40

Heel leuk gedaan maar persoonlijk vind ik ze iets aan de te donkere kant
Een fotograaf bevriest momenten
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

:D :D Berichttitel: VenetiëGeplaatst: nov 22, 11, 11:11 :wink:
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar