schemer-donker en dan aktie foto's?

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Ria Boer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2014 22:02

Beste forum leden.
Ik maak graag aktiefoto's op de hondenclub. Maar nu het weer eerder donker wordt, gaan de lichten aan. En dan komen de problemen.
Foto's zijn onduidelijk, wazig en bewogen. Ik doe iets fout, maar heb nog niet genoeg ervaring om dat te kunnen rechtzetten, maar ik wil graag leren.
de situatie: terrein ter grootte van een voetbalveld. 6 helderwitte lampen langs de zijkant. 1 gelige in het verstek. ik op de kopse kant, aktie is op 5-10 meter. ik gebruik een Canon 1100d met een lens EF 75-300 mm f4-5-6 III. ik zet m op "sport".
wat kan er beter? de honden zijn echt supersnel.
graag wat hulp, alvast bedankt!
Ria Boer
Eindhoven
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik denk dat dit een gevalletje is; jammer joh
Niet alles is mogelijk. Je zou naar lenzen moeten met een grotere lichtsterkte en een camera die op hogere iso beter presteert. Maar zoals jij het omschrijft en ik de verlichting ken langs sportvelden in de avond, denk ik dat je de camera beter in de tas kunt laten....

Maar probeer stand m eens (je licht veranderd immers niet), selecteer een hoog iso, pak diafragma F/5.6 (je kunt niet groter op 300mm) en kijk dan welke sluitertijd je overhoudt. Maar verwacht geen wonderen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

Bij de actie op 5 meter zou je nog kunnen proberen met een losse reportageflitser op je camera iets bruikbaars te kunnen schieten, maar de omstandigheden zijn helaas verre van optimaal voor de soort van fotografie die je in gedachten hebt.
Ria Boer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2014 22:02

aan "fotoJeroen"
Ik zal dit eerstkomende gelegenheid zeker proberen! Bedankt voor je antwoord. En anders gaan we de zondagmorgen maar..maar dan ook erg vroeg uit bed voor t speuren
Ria Boer
Eindhoven
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Wat ook werkt is de foto in Raw fotograferen, 2 stops onderbelichten en verder het bovenstaande,
Dus hoge Iso, grote diafragma f4.5 oid, door de 2 stops onderbelichten wordt je sluitertijd sneller.
Je houdt dan wel een te donkere foto over, maar ddordat je in Raw gefotografeerd hebt kun je de te donkere delen nog iets ophalen.
De beste optie is natuurlijk een hele dure lichtsterke telelens met een camera die goed kan omgaan met hoge iso.
Maar een hele goedkopere optie is de Canon 50 mm f1.8 deze kost rond onder de €100
Hij is echter weinig tele, maar wat ga je doen met de foto's? Je kunt namelijk ook veel croppen om toch het onderwerp vol in beeld te krijgen. Tot wel factor 4 en dan wordt de 50 mm een 200 mm lens.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

50mm voor een hond op 5 meter afstand is nu niet het brandpunt wat mijn eerste keuze zou zijn.
Daarnaast, in het donker onderbelichten is niet verstandig. Door onder te belichten ga je al meer ruis creëren. Moet je dan later nog corrigeren, dan tover je al die ruis tevoorschijn. Dan is zelfs iso 800 op mijn D810 om te janken. Dat ziet er erger uit dan een foto op 3200 iso.

Ik zou gewoon op zondagochtend vroeg mijn bed uitkomen.
(Nee, ik zou eigenlijk gewoon blijven liggen en de honden de boel laten, maar wie ben ik?)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar