Concertjes 2013

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Marianvansoest
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2013 14:26

Welke lens e.d. heb je gebruikt??
Marianvansoest
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2013 14:26

Road8 schreefCOLONhet mooie van concertfotografie vind ik dat vaak wordt 'gebroken' met de regeltjes van fotografie als het gaat om licht, onscherpte of compo.
en dat zie ik graag.
je beelden geven de sfeer ontzettend goed weer, mooi !

Welke lens e.d. heb je gebruikt??
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

@Road8: Jij bent denk ik de eerste die dat op dit forum hardop schrijft. Voor mij gaat het er vooral om het gevoel van het optreden vast te leggen. (bij voorkeur wel met een paar knappe foto's natuurlijk ;)).

@Marianne,
Ik gebruik verschillende objectieven. Het is een beetje afhankelijk van de zaal en het podium. Bij voorkeur gebruik ik mijn setje primes (24/35/50/85). Dit vind ik het leukst fotograferen en het geeft "rust" omdat je heel bewust een bepaalde lens pakt om een bepaald plaatje te maken. Bij normale podia gaat dat prima omdat je niet te ver van de artiesten afstaat (soms er zelfs bovenop, zoals bij plaatje 11). In kleine kelders heeft dit setje bovendien het grote voordeel dat het erg lichtsterk is. Bij Festivals en grote zalen is het podium vaak erg hoog en is een telezoom (70-200) wel handig (#7 bijvoorbeeld), ook om eventueel van achteruit nog wat overzichtsplaatjes te kunnen maken. Meestal heb ik ook een 15mm fisheye in de tas zitten, gewoon omdat ie leuk is :) (o.a.#10). In alle gevallen geldt dat je licht sterke objectieven nodig hebt, niet alleen vanwege het geringe (en soms geen) licht, maar ook omdat je achtergrond vervaagt en dus minder storend aanwezig is in de foto.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

mmk schreefCOLON@Road8: Jij bent denk ik de eerste die dat op dit forum hardop schrijft. Voor mij gaat het er vooral om het gevoel van het optreden vast te leggen. (bij voorkeur wel met een paar knappe foto's natuurlijk ;)).
gelukkig ben ik niet de enige hoor :wink: ik weet dat zelfs dat de meeste ervaren mensen hier op het forum, er net zo over denken. En af en toe lees je dat ook.
maar dat is weer een hele andere discussie.
lekker doorgaan met posten van concertfoto's, aparte tak van sport, breng de sfeer van concerten en muziek maar via de foto's binnen.
want dat is wat een foto moet doen, het moet iets in je losmaken en daar slaag je goed in met jouw platen
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Metal weekje, 3 concerten op een rij bij Dynamo Eindhoven

20. Fear Factory
Afbeelding

21. Killswitch Engage
Afbeelding

22. Exodus
Afbeelding
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
jozzy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2012 08:40
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

gaaf! :) Vooral die van Fear Factory is een topper, en die van Rob (Exodus) mag er ook wezen. Als ik Exodus niet 2 dagen later in België zou zien, was ik hier ook naar toe gegaan.

Verder nog een vraag; ik hoor van verschillende mensen dat Dynamo geen enkel probleem heeft als je je SLR meeneemt ook al ben je geen pers. Weet jij hier meer van? ;)
Canon EOS500 / Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM / EF-S 18-55 IS / EF-S 55-250 IS / Speedlite 430 EXII / IXUS50
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

thanx!

Even wat anders: Country and Western danstheater
23. Southern Stars
Afbeelding

En wat extravaganza
24. Emily Autumn
Afbeelding
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
EvZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 161
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2013 22:09
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

jozzy schreefCOLONgaaf! :) Vooral die van Fear Factory is een topper, en die van Rob (Exodus) mag er ook wezen. Als ik Exodus niet 2 dagen later in België zou zien, was ik hier ook naar toe gegaan.

Verder nog een vraag; ik hoor van verschillende mensen dat Dynamo geen enkel probleem heeft als je je SLR meeneemt ook al ben je geen pers. Weet jij hier meer van? ;)
Vaak wordt het antwoord op je vraag geven in het huisreglement van het te bezoeken festival. Ben vrijdag nog ff geweest naar een klein festival in Delft Westerpop en heb eerst even gekeken bij de Huisregels en heb daarna al mijn equipement mee genomen en was geen probleem, ik was trouwens niet de enige met aardig wat foto gear bij me.
Groetjes Eric,

Pictures EOS Digital Rebel XTi (400D) met batt. grip, EOS 40D, 17-55 f2.8 IS USM, 17-85 f4-5.6 IS USM, 70-300 f4-5.6 IS USM, Speedlite 430EX II, REDGED RTT-423 enz..
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Road8 schreefCOLONhet mooie van concertfotografie vind ik dat vaak wordt 'gebroken' met de regeltjes van fotografie als het gaat om licht, onscherpte of compo.
Ik ben wel benieuwd over welke regels mbt licht onscherpte en compo je het hebt. Kun je het voor me toelichten?
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

In afwachting van de regeltjes ondertussen toch maar even door gegaan met fotograferen. Veel Johnny Cash de afgelopen dagen.

25. The Deaf, Johnny Cash I.M Paradiso (memorabel concertje)
Afbeelding

26. Bluegrass Boogiemen, Klokgebouw
Afbeelding

27. Def Americans, Klokgebouw
Afbeelding
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

nando schreefCOLON
Road8 schreefCOLONhet mooie van concertfotografie vind ik dat vaak wordt 'gebroken' met de regeltjes van fotografie als het gaat om licht, onscherpte of compo.
Ik ben wel benieuwd over welke regels mbt licht onscherpte en compo je het hebt. Kun je het voor me toelichten?
Jazeker Nando, ik bedoel daarmee dat je als fotograaf vaak rekening houdt met bijvoorbeeld de gulden snede en compositie of scherpte op het juiste punt.
Maar een centrale compositie kan in veel gevallen óók erg sterk of mooi zijn.
Dus afwijkend van de 'regel' dat je foto moet voldoen aan de gulden snede. Ik zeg met opzet 'regel'.
Bij concertfotografie is dat voor mijn gevoel vaak losgelaten en dat geeft vaak actie in een foto, beweging/onscherpte van een drummer die uit zijn dak gaat en zo kan ik nog wel voorbeelden noemen.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Road8 schreefCOLON...
Ah, bedoel je dat.
Uit ervaring weet ik dat de klassieke compositie regels ook in concertfotografie gelden. Eigenlijk altijd, in alle vormen van fotografie. De kunst is om die klassieke regels te verbuigen en de extremen op te zoeken. Maar bovenal moet de foto de sfeer van het moment vangen en uitstralen. Als je veel concertfoto's bekijkt zult je merken dat bij vrijwel alle opvallend goede foto's toch die compositie regels terug komen (bedenk wel: regel van derden is niet de enige regel)

EN als je het hebt over (bewegings)onscherpte; voor alle fotografie geld dat dit niet heilig is. Alleen zal menig fotograaf daarbij zweren. Dat zijn dan vaak ook de puristen die (alleen maar) kijken naar kwaliteit van gebruikt materiaal (scherpte - CA - vignetering - beeldlijnen per centimeter/millimeter - en andere technobabbel) en of de foto helemaal binnen het 'dynamisch bereik' is.
(ZONDER iemand tegen een zeer been te schoppen - dit is in de algemene zin des woords)

Belangrijkste is: een foto moet als een verhaal zijn; en als daar onscherpte in zit, 'uitgebrande delen' of 'dichtgelopen delen' of dat het onderwerp niet geheel volgens de regels in beeld staat, is van secundair of helemaal geen belang. Dat geld voor alle soorten fotografie.

(hehe - lijkt wel alsof ik mezelf tegenspreek - sorry voor het warrige verhaal)
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Helemaal mee eens.

Regels geven echter vaak houvast. Ze zijn te begrijpen of worden helaas klakkeloos voor goed aangenomen, maar in alle gevallen zijn ze op zijn minst een goede leidraad. Bovendien merk ik dat ik nu ik langer bezig ben en niet meer over regels nadenk (voor mij is het moment, de sfeer veel belangrijker), de basisregels bijna automatisch toepas. Ze zijn echter altijd onderschikt aan het gevoel dat ik wil overbrengen.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

mooie aanvulling Nando, ik bedoel eigenlijk hetzelfde als jij, waarbij jouw omschrijving stukken beter uit de verf komt (of van de 'sensor' :lol:)
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Marco 1972
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2013 20:12

Erg mooie foto's
Ga ik ook eens proberen :-)
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Een rondje zwart wit.

28. Twisted Tribute (Dynamo)
Afbeelding

29. Imitallica (Dynamo)
Afbeelding

30. Extreme Noise Terror (Dynamo)
Afbeelding
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Geen reacties, maar wel weer wat concertjes

31. In Extremo (Dynamo)
Afbeelding

32. Komatsu (W2)
Afbeelding

33. Karma to Burn (W2)
Afbeelding
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

gaaf die doedelzak
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Inderdaad een heel mooie doedelzak :)

Even wat anders.
34. Wende (Effenaar)
Afbeelding
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

oef, handen trekken de aandacht en zo te zien zit daar juist de bewegingsonscherpte... sluitertijd net te laag?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar