Ook metal first shoot

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
DennisGMedia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2013 14:08

Sorry als ik nu ineens wat foto's hier en daar op het forum gooi, maar hoop dat ik zo wat feedback krijg.

Voor de 1e keer wat concert foto's, weer eens wat anders in plaats van op het podium ervoor :)

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding
Mijn beginners set:
EOS 600D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 III | EF 75-300mm f/4-5.6 III | EF 50mm II | Yongnuo speedlite YN560-II digital | Hama statief |
http://www.pinterest.com/dgraafland/boards/
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

Geinige eerste probeersel, maar vind eerlijk gezegd de muzikanten niet echt "Metal" uitstralen.
Voor mij persoonlijk is het een sport om emoties vast te leggen, dat je bijna van het gezicht de toonhoogte kunt aflezen....
Concertfotografie is echt een heel andere vorm van fotografie dan men gewend is :-)
Ik zou zeggen, ga er vooral lekker mee door, en kijk even bij anderen hoe hun de composities uitkiezen, en de momenten proberen te pakken.

Ook zal observeren van een band/muzikant helpen ;-)
je zult zien dat er vaak terugkomende gezichtsuitdrukkingen zijn,
en dat degene achter de lichtknoppen een speciaal lichtplan heeft opgezet (bij de wat grotere podia)

Vooral lekker door blijven schieten, je zult zien dat je er steeds meer kijk op krijgt ;-)

gr Kuno
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
Gebruikers-avatar
DennisGMedia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2013 14:08

Kuno Mooren schreefCOLONGeinige eerste probeersel, maar vind eerlijk gezegd de muzikanten niet echt "Metal" uitstralen.
Voor mij persoonlijk is het een sport om emoties vast te leggen, dat je bijna van het gezicht de toonhoogte kunt aflezen....
Concertfotografie is echt een heel andere vorm van fotografie dan men gewend is :-)
Ik zou zeggen, ga er vooral lekker mee door, en kijk even bij anderen hoe hun de composities uitkiezen, en de momenten proberen te pakken.

Ook zal observeren van een band/muzikant helpen ;-)
je zult zien dat er vaak terugkomende gezichtsuitdrukkingen zijn,
en dat degene achter de lichtknoppen een speciaal lichtplan heeft opgezet (bij de wat grotere podia)

Vooral lekker door blijven schieten, je zult zien dat je er steeds meer kijk op krijgt ;-)

gr Kuno
Hi, bedankt voor je reactie.
En ja ben ik helemaal met je eens qua uitstraling en emoties.
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik foto's ging maken met het idee dat ik alleen maar donkere foto's zou krijgen of erg onscherp.
Omdat ik simpel weg geen flauw idee had hoe ik wat licht in me camera zou moeten krijgen (enigste wat me zou helpen is hoge iso), ik heb ook geen dure spullen dus ging echt maar wat proberen haha
Dus in dat opzicht ben ik een klein stukje geslaagd dat ik zichtbaar beeld heb haha nu de rest nog.
Mijn beginners set:
EOS 600D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 III | EF 75-300mm f/4-5.6 III | EF 50mm II | Yongnuo speedlite YN560-II digital | Hama statief |
http://www.pinterest.com/dgraafland/boards/
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Licht (of het gebrek daaraan) is vaak het probleem met concertfotografie. Ik kan je EXIF data zo 1,2,3 niet zien dus ik weet niet met welke lens/lenzen je deze foto's hebt gemaakt, maar helaas zijn ze nogal onscherp (maar zeker niet heel slecht voor een 1e keer).

Als ik jou was zou ik de volgende keer eens alleen met je EF 50mm proberen te schieten, want die is het meest lichtsterk. Nadeel is misschien dat het geen ster in snel focussen is, maar ik heb heel veel concerten ermee weten te schieten.
Vervolgens de camera in de Av Stand, diafragma misschien iets knijpen naar 2.0 of 2.8 of zo en dan de ISO hoog genoeg zodat je redelijke sluitertijden haalt. Ik zou zeker proberen boven 1/100 te komen al is dat ook afhankelijk van de beweeglijkheid van de muzikanten en de mogelijkheden/beperkingen van je camera. Ik ken de 600D niet dus ik weet niet hoeveel ruis je krijgt bij hogere ISO-waarden.
Het voordeel van de 50 mm is ook dat het een prime is en je dus ook niet bezig bent met in en uitzoomen. Daardoor kun je (vind ik) rustiger over je beeld nadenken. En als je iets/iemand dichterbij wilt halen kun je altijd nog wat croppen naderhand in de computer. Op die manier ben je heel bewust met je foto bezig.

Als voorbeeld...bij je 1e foto heb je in de linker bovenhoek een hele felle lamp die direct de aandacht van de kijker trekt terwijl daar verder niks interessants gebeurt. Als je dat eraf cropt in de computer, wordt de foto gelijk een stuk sterker. In sommige gevallen wil omzetten naar zwart-wit ook helpen om bepaalde afleidingen in het beeld wat te doen afnemen, maar daar ben je al lekker mee aan het experimenteren geweest, zie ik.

Hopelijk heb je hier iets aan, maar het belangrijkste is vooral lekker door blijven schieten.
Gebruikers-avatar
DennisGMedia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2013 14:08

Photokid schreefCOLONLicht (of het gebrek daaraan) is vaak het probleem met concertfotografie. Ik kan je EXIF data zo 1,2,3 niet zien dus ik weet niet met welke lens/lenzen je deze foto's hebt gemaakt, maar helaas zijn ze nogal onscherp (maar zeker niet heel slecht voor een 1e keer).

Als ik jou was zou ik de volgende keer eens alleen met je EF 50mm proberen te schieten, want die is het meest lichtsterk. Nadeel is misschien dat het geen ster in snel focussen is, maar ik heb heel veel concerten ermee weten te schieten.
Vervolgens de camera in de Av Stand, diafragma misschien iets knijpen naar 2.0 of 2.8 of zo en dan de ISO hoog genoeg zodat je redelijke sluitertijden haalt. Ik zou zeker proberen boven 1/100 te komen al is dat ook afhankelijk van de beweeglijkheid van de muzikanten en de mogelijkheden/beperkingen van je camera. Ik ken de 600D niet dus ik weet niet hoeveel ruis je krijgt bij hogere ISO-waarden.
Het voordeel van de 50 mm is ook dat het een prime is en je dus ook niet bezig bent met in en uitzoomen. Daardoor kun je (vind ik) rustiger over je beeld nadenken. En als je iets/iemand dichterbij wilt halen kun je altijd nog wat croppen naderhand in de computer. Op die manier ben je heel bewust met je foto bezig.

Als voorbeeld...bij je 1e foto heb je in de linker bovenhoek een hele felle lamp die direct de aandacht van de kijker trekt terwijl daar verder niks interessants gebeurt. Als je dat eraf cropt in de computer, wordt de foto gelijk een stuk sterker. In sommige gevallen wil omzetten naar zwart-wit ook helpen om bepaalde afleidingen in het beeld wat te doen afnemen, maar daar ben je al lekker mee aan het experimenteren geweest, zie ik.

Hopelijk heb je hier iets aan, maar het belangrijkste is vooral lekker door blijven schieten.
Ja bedankt, ik ben echt blanco begonnen paar maanden geleden alleen een dagje workshop van canon zelf.
Ik wil van iedereen wat leren en niet specifiek van 1 iemand :) anders word je een cloon van die persoon, en wil me eigen ding doen

ps meeste heb ik inderdaad met die 50mm gemaakt :) f/1.8 - 1/125 sec - iso 3200

Bedankt voor je reactie.
Mijn beginners set:
EOS 600D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 III | EF 75-300mm f/4-5.6 III | EF 50mm II | Yongnuo speedlite YN560-II digital | Hama statief |
http://www.pinterest.com/dgraafland/boards/
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

de 1.8 is inderdaad het meest geschikt daarvoor,
ik gebruik zelf het meeste mijn 85mm 1.8 van Canon.
Zelf zet ik hem alrijd in AV, met de lens zelf op autofocus.
ISO doe ik nooit hoger dan 1000, eerder op 800....
Hoe meer ISO, hoe sneller veel ruis....


succes ermee verder, ben benieuwd naar vervolg platen :-)
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Concertfotografie is niet makkelijk. Je hebt meestal te maken met alles behalve ideale licht omstandigheden, onderwerpen die geen moment stil staan en als je pech hebt een publiek dat je het liefst een schop onder je achterste zou willen geven (en dan heb ik het niet over het feit dat je voordat je het weet in een mosh pit verzeild raakt). Het goede nieuws: het is ontzettend leuk om te doen en eigenlijk leer je het ook alleen maar door te doen.
Algemeen vind ik je platen wel goed belicht, waar het m.i. vooral aan schort is het moment. Het is de kunst om het moment te pakken. Dat moment waardoor de kijker het gevoel krijgt dat ie wel verdraaid graag bij dat concert had willen zijn. Dat moment ook, dat de kijker verteld wat de sfeer was, wat voor een muziek er werd gespeeld, hoe de beleving was van artiest (en niet te vergeten publiek). Overigens komt het voor dat bands als zoutzakken op het podium staan. Dan valt er niet zo veel van te maken, kun jij ook niets aan doen :)

Laat ik eens proberen over ieder4e foto iets te zeggen (hopelijk kom ik niet als een zeikerd over. Het is mijn bedoeling je wat ideeën mee te geven waar je een volgende keer iets mee zou kunnen doen).
#1 Ik zie een muzikant die het er maar druk mee heeft. Dat lijkt me een goede boodschap van een foto. Het licht is prima, maar de scherpte? Geen idee waar die ligt. Een beetje technische knappe foto is toch wel een mooi begin. Verder komt de plaat wat slordig over. Afgekapte lampjes, afgekapte instrumenten... Dat kan allemaal wel, maar komt rommelig over.
#2 Mooie ZW omzetting. Wat een blije gitrarist. Niet echt metal natuurlijk. zou ook de gitarist van (no pun intended) Ilse de Lange kunnen zijn :). De uitsnede is m.i. net niet helemaal lekker
#3 iets meer licht op het gezicht ingetogen momentje wel mooi.
#4 erg lief voor metal, leuk licht, zou iets lichter mogen
#5 doet me niet zoveel, emotieloos
#6 Heeft die wat veel pilsjes gedronken om van zijn zenuwen af te komen? Hij kijkt zo wezenloos
#7 M.i. de eerste foto die hint aan wat steviger muziek. De compositie vindt ik dan weer niet zo prettig.

Ik denk dat als je de techniek een beetje door hebt (en dat lukt al aardig zo te zien) je je vooral zou moeten richten op de momenten. probeer eens een aantal concerten achter elkaar met slechts één foto thuis te komen. Die ene plaat die het verhaal van het hele concert verteld. Er zijn hier op het forum zat voorbeelden te vinden van platen die ter inspiratie zouden kunnen dienen.

Succes!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
DennisGMedia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2013 14:08

Thnx en ik bombadeer niet zo snel iemand tot zeikerd haha
Ik plaats de foto's juist voor reacties en opmerkingen om ervan te leren.

:)
Mijn beginners set:
EOS 600D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 III | EF 75-300mm f/4-5.6 III | EF 50mm II | Yongnuo speedlite YN560-II digital | Hama statief |
http://www.pinterest.com/dgraafland/boards/
Gebruikers-avatar
raycko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 398
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 10:45
WoonplaatsCOLON Vriezenveen

Ik fotografeer ook veel Metal en Bands...
Het is echt oefenen en een goeie lens scheelt heeeeeeeeeeeeeel veel.

Als ik jou was en je vind dit leuk ga er gewoon voor en probeer het vaker.
Als je het geld hebt liggen koop een 50mm 1.8 ding kost 100 euro ofzo, geen geld en een rag scherpe lens.

Ik zou tevens alle foto's schieten in raw! dit omdat het licht in elke zaal weer anders is.

Ga nooit flitsen! tenzij je hardcore metal bands fotografeerd.

Heb je exif van je foto's ?
Ewout Scholte op Reimer
http://www.jouwfotograaf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DennisGMedia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2013 14:08

raycko schreefCOLONIk fotografeer ook veel Metal en Bands...
Het is echt oefenen en een goeie lens scheelt heeeeeeeeeeeeeel veel.

Als ik jou was en je vind dit leuk ga er gewoon voor en probeer het vaker.
Als je het geld hebt liggen koop een 50mm 1.8 ding kost 100 euro ofzo, geen geld en een rag scherpe lens.

Ik zou tevens alle foto's schieten in raw! dit omdat het licht in elke zaal weer anders is.

Ga nooit flitsen! tenzij je hardcore metal bands fotografeerd.

Heb je exif van je foto's ?

Thnx,
ps meeste heb ik inderdaad met die 50mm gemaakt :) f/1.8 - 1/125 sec - iso 3200 :)
Mijn beginners set:
EOS 600D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 III | EF 75-300mm f/4-5.6 III | EF 50mm II | Yongnuo speedlite YN560-II digital | Hama statief |
http://www.pinterest.com/dgraafland/boards/
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

3200???? dat verklaard dus ook die hoeveelheid ruis.
denk dat je eens moet proberen niet boven de 1000 te gaan, een wereld van verschil ;-)
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Wat hebben jullie hier toch met die ruis ????? Valt me telken weer op. Wat is er mis met ruis????? Zolang het niet stoort is er toch niets aan de hand? Ik zou ten allen tijde een zo hoog mogelijke ISO pakken, in elk geval zo hoog dat je sluitertijden rond de 1/100 hangen. M.a.w. de settings die ik hier boven lees lijken me prima!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
raycko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 398
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 10:45
WoonplaatsCOLON Vriezenveen

mmk schreefCOLONWat hebben jullie hier toch met die ruis ????? Valt me telken weer op. Wat is er mis met ruis????? Zolang het niet stoort is er toch niets aan de hand? Ik zou ten allen tijde een zo hoog mogelijke ISO pakken, in elk geval zo hoog dat je sluitertijden rond de 1/100 hangen. M.a.w. de settings die ik hier boven lees lijken me prima!
Ruis op een 600d of op een 5dmk3 is toch wel beetje verschil...

Je hebt gelijk dat het soms niet stoort, heb zelf ook een paar platen waar ik het zelfs mooi op vind.
Maar dat is niet de intentie waar je mee moet gaan fotograferen.
Als je dit als opdracht doet en betaald voor word dan wil je toch een kwalitatief zo hoog mogelijke foto.
Als je veel concert foto's maakt en weet hoe als je met ruis om moet gaan word het anders.
Ik zou toch is proberen de iso is op max 1600 te zetten en je sluiter dan iets lager te zetten.
Ewout Scholte op Reimer
http://www.jouwfotograaf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar