Smalltown Nobodies in Carré

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
JackManson
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 449
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 21:59
WoonplaatsCOLON Eersel

Afgelopen mei hadden collega's van me een optreden in Koninklijk Theater Carré met hun band Smalltown Nobodies.
Ik mocht daar fotograferen met mijn spiegelreflex (mijn eerste concert met SLR) en dit was het resultaat;

1AfbeeldingSN-37

2AfbeeldingSN-10

3AfbeeldingSN-13

4AfbeeldingSN-23

5Afbeelding
SN-31

6AfbeeldingSN-25

7AfbeeldingSN-27
1D MkIII | EF 50 1.8 | EF 85 1.8 | | EF 70-200 2.8 L IS | 580 EX II
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Goede foto's JackManson, persoonlijk vind ik 5, 6, en 7 het mooist, waarschijnlijk vanwege de goede scherpte.
Maar een mooie serie hoor,
Paul :)
70D
JackManson
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 449
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 21:59
WoonplaatsCOLON Eersel

Dank je,
De scherpte... tja, het was moeilijk fotograferen. Veel blauw en rood licht, houdt de camera niet zo van (en ik ook niet, vind dat je met wit licht veel meer dramatiek kunt creëren in een optreden.) Dus bijna continu op het maximale diafragma zitten schiten met mn 70-200. Dus dan krijg je een geringe scherptediepte en moet je een scherp punt kiezen. Bij foto 4 bijvoorbeeld heb ik bewust voor de gitaar gekozen ipv het gezicht. Heb ook een foto waarbij ik de focus op het gezicht heb maar ik vond deze mooier.

AfbeeldingSN-24

Wat vindt jij?

Overigens ontvang ik graag tips over wat te doen in zulke omstandigheden om toch meer ruimte te krijgen in je scherptediepte.
1D MkIII | EF 50 1.8 | EF 85 1.8 | | EF 70-200 2.8 L IS | 580 EX II
Gebruikers-avatar
leikew
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2013 11:08
WoonplaatsCOLON zaltbommel

Je kunt anders ook de foto even bewerken met fotoshop of zo..
Ik heb je foto even licht bewerkt al sje het goed vind..

https://www.flickr.com/photos/126880641 ... 019871637/

JackManson schreefCOLONDank je,
De scherpte... tja, het was moeilijk fotograferen. Veel blauw en rood licht, houdt de camera niet zo van (en ik ook niet, vind dat je met wit licht veel meer dramatiek kunt creëren in een optreden.) Dus bijna continu op het maximale diafragma zitten schiten met mn 70-200. Dus dan krijg je een geringe scherptediepte en moet je een scherp punt kiezen. Bij foto 4 bijvoorbeeld heb ik bewust voor de gitaar gekozen ipv het gezicht. Heb ook een foto waarbij ik de focus op het gezicht heb maar ik vond deze mooier.

AfbeeldingSN-24

Wat vindt jij?

Overigens ontvang ik graag tips over wat te doen in zulke omstandigheden om toch meer ruimte te krijgen in je scherptediepte.
Canon 5D Mark III - 24 - 105mm L IS Canon - 70 - 200 f2.8 OS Sigma - 50 mm f1.4 Canon - Canon 100 mm f2.8 IS L Lens Macro - Sigma 50 - 500 OS HSM BIGMA - SIRUI statief.
Canon 7D Mark II - Tamron 16 - 300 VC
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ah weer eens wat concert plaatjes. Mooi.
Het valt me op dat je plaatjes over het algemeen erg donker zijn. juist daardoor valt de rode huid van de artiesten nog meer op. Ik pas meestal de witbalans aan (vaak tussen de 3500 en 4300K) om het er een beetje natuurlijk uit te laten zien. En ja ik weet dat het er in het echt misschien niet zo uitzag, maar vergeet niet dat 99% van de mensen die je plaatjes ziet, niet bij het concert is geweest. Het gaat erom dat je iets laat zien wat voor de kijker boeiend is.
#1 fijn overzicht, ook het goede moment zo te zien.
#2 moeilijke foto, geen contact
#3 Leuk gevonden (over de gitaarhals kun je discussiëren. De plaat zelf zou denk ik veel beter in ZW tot zijn recht komen, waarbij je het rood kanaal helemaal open trekt. In kleur past natuurlijk beter bij de serie
#4 al een hoop discussie hierboven over deze plaat. Ik vind dat a priori het gezicht van de gitarist scherp had moeten zijn. Daar gaat de blik nu eenmaal naar toe (dat doen mensen ;)). Als je dan voor de gitaar kiest (en daar is niks mis mee) moet je het goed doen. Of een uitsnede kiezen waar geen hoofd en vooral ogen op te bekennen zijn, of een heel kleine scherptediepte gebruiken.
#5 gaaf moment. Mooi die herhaling, werkt eigenlijk altijd wel goed. Jammer dat ie zo vreselijk donker is. Gewoon optrekken en de volgende keer een stopje ruimer belichten.
#6 als #5
#7 eigenlijk de enige plaat in de serie die op mij als goed belicht overkomt.
Al met al, prima serie met voldoende afwisseling, goede momenten en uitsnedes. Aan de belichting zou ik de volgende keer proberen te werken.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Laatst gewijzigd door 1 op mmk, in totaal 15 keer gewijzigd.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
JackManson
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 449
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 21:59
WoonplaatsCOLON Eersel

Hoi mmk,

Allereerst bedankt voor je uitgebreide commentaar. En als ik je werk bekijk neem ik graag advies van je aan.
Dat de foto's zo donker zijn heeft veel te maken met het moeilijkee licht. Heb bijna continu op ISO 1600, 1/100, 2.8 gefotografeerd en dan nog waren de meeste foto's te donker. Dus veel speling had ik niet.
Mijn 1D Mark 3 hanteert ISO 3200 maar matig vind ik zelf en sluitertijden langer dan 1/100 ,zeker op tele, werkt vaak ook niet lekker.

1 inderdaad leuke foto, helaas mist ie scherpte
2 heb hier ook mn twijfels over, misschien beter weglaten
3, zwart-wit? ga ik proberen.
4 het stoorde mij juist dat mijn blik steeds getrokken werd naar de (onscherpe) gitaar doordat deze zo dominant op de voorgrond zit. Daarom gekozen voor de versie met scherpe gitaar. Had liever beide scherp gehad in deze compositie.
5 ga ik eens proberen te verbeteren , deze is inderdaad veel te donker
6 hier vind ik het donkere minder storend, heeft iets studio-achtigs.
7 inderdaad, eindelijk wat lekker licht. En heb (omdat ik niet op het podium mocht) veel tijd besteed om dit moment te pakken. Was lastig om Donalds' gezicht erop te krijgen zonder dat er een bandlid, hand, statief of bekken voor zat.

Ik ga met je informatie de serie eens opnieuw bekijken en kijken wat ik nog kan doen in de nabewerking.

En misschien deze toevoegen, vond hem zelf wel grappig;

AfbeeldingSN-30
1D MkIII | EF 50 1.8 | EF 85 1.8 | | EF 70-200 2.8 L IS | 580 EX II
JackManson
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 449
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 21:59
WoonplaatsCOLON Eersel

@mmk

zoiets?
AfbeeldingSmalltown1
1D MkIII | EF 50 1.8 | EF 85 1.8 | | EF 70-200 2.8 L IS | 580 EX II
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ja :) En het contrast nog enorm doortrekken :P.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar