Vraagje camera instelling discotheek

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Austin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2006 23:13
CONTACTCOLON

De vraag is hierbij hoe zou jij je camera instellen, als jij in een discotheek zou staan waar er erg donker is en alleen maar discoverlichting is?

Wat ikzelf heb gedaan is iso 800 of 1600, AV stand, f3.5... Vertel me wat ik verkeerd doe... want sommige foto's zijn wazig geworden doordat de sluiters tijd te lang is... of moet ik me camera stil houden tot die tijd? Zijn er geen andere mogelijkheden?
Of wat doe ik verkeerd?
Gebruikers-avatar
Mapman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2006 11:15
WoonplaatsCOLON Klundert
CONTACTCOLON

of moet ik me camera stil houden tot die tijd?
Dat in ieder geval. Zolang de sluiter open is moet je zelf stilstaan en je onderwerp natuurlijk ook.

Wat voor sluitertijden haal je met de instellingen die je noemde?

Een optie is de Canon 50mm f/1.8 Mk II die hier al vaak is besproken. Zeer betaalbare lens (~85 euro) en prettig om mee te werken.
Hans van der Maarel

"Cousin Graham didn't even know what he'd done, to make them take away his N...." - John Entwistle
Niki68
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 04 Apr 2005 17:03
WoonplaatsCOLON Den Helder

Op zich kun je met de AV stand prima uit de voeten. Je hebt er echter in een discotheek wel een statief voor nodig omdat je camera soms erg lange sluitertijden kiest.

Een andere optie is om je diafragma zo wijd als mogelijk open te zetten en vervolgens handmatig de sluitertijd te regelen (de M of de T-stand).

Probeer eens iets met ISO200 @ 1/15. Vervolgens zou je je ISO kunnen verhogen of je sluitertijd verlagen als je foto's nog te donker zijn.
[color=blue][size=75]Canon EOS 20d ● Canon EF-S 10-22 ● Tamron 17-50 ● Canon EF50 F/1.8 MKII ● Canon EF70-200L IS USM F/2.8 ● Sandisk Ultra II CF 512 Mb en 2 Gb ● Speedlite 420 EX + Omnibounce ● [/color][/size] ;-)
Austin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2006 23:13
CONTACTCOLON

Niki68 schreefCOLONOp zich kun je met de AV stand prima uit de voeten. Je hebt er echter in een discotheek wel een statief voor nodig omdat je camera soms erg lange sluitertijden kiest.

Een andere optie is om je diafragma zo wijd als mogelijk open te zetten en vervolgens handmatig de sluitertijd te regelen (de M of de T-stand).

Probeer eens iets met ISO200 @ 1/15. Vervolgens zou je je ISO kunnen verhogen of je sluitertijd verlagen als je foto's nog te donker zijn.
Statief? hmmm ik had het nog overwogen, het was mijn eerste keer dat ik ging fotograveren in een dicotheek. Zo wijd mogelijk? 3.5 is max... ISO200? dan zie ik niks meer denk ik omdat het te donker is...
Mapman schreefCOLON
of moet ik me camera stil houden tot die tijd?
Dat in ieder geval. Zolang de sluiter open is moet je zelf stilstaan en je onderwerp natuurlijk ook.

Wat voor sluitertijden haal je met de instellingen die je noemde?

Een optie is de Canon 50mm f/1.8 Mk II die hier al vaak is besproken. Zeer betaalbare lens (~85 euro) en prettig om mee te werken.
Sluitertijden? pfff... soms 0,4 tot 1 sec... De lens Canon 50mm f/1.8 Mk II heb ik vaker over gelezen ja... werkt het beter...

waarom zou ik die lens aanschaffen volgens jullie?
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

kweenie wat er mag en niet mag, maar is flitsen misschien een mogelijkheid (bijv met een bounce-cap of via plafond)

de 1.8 50mm heeft in vergelijking met een 3.5 lens veel meer licht opbrengst en wel (effe uit mun hoofd) 3 stops!! Probeer dat maar eens te compenseren met je bewerkingstools dat lukt never nooit niet.
Ik kan natuurlijk niet in iemands portemonnee kijken, maar €85,- is bijna voor niks.
Canon: | 6D | 7D | 40D | EF 24mm 1.4L | Speedlite 580II |
Sigma: | 24-70mm 1:2.8 EX DG | APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM | 18-35mm 1:1.8 DC ART | 50mm F1.4 | 85mm F1.4
Tokina SD 11-16 F2.8 DX ATX-PRO | Peleng MC 3,5/8 A Fisheye Circ.
Gebruikers-avatar
oegemeister
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 606
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2005 08:54
WoonplaatsCOLON Almelo

Austin schreefCOLON
Sluitertijden? pfff... soms 0,4 tot 1 sec... De lens Canon 50mm f/1.8 Mk II heb ik vaker over gelezen ja... werkt het beter...

waarom zou ik die lens aanschaffen volgens jullie?
sluitertijden van 1/25 tot 1 sec. zijn echt niet te doen uit de hand. stelregel is
sluitertijd = 1/(focal length *1.6) en onder de 1/60 sec. is het vrijwel niet te doen om een scherpe plaat te schieten.

maar ja, dat had je natuurlijk allang gevonden met de zoek-functie van dit forum.

gr sjoerd
[size=75]Apple'tje, Apple'tje, jij bent de mooiste van het land! Go Away Micro$oft![/size]
Austin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2006 23:13
CONTACTCOLON

Thoon_Loque schreefCOLONkweenie wat er mag en niet mag, maar is flitsen misschien een mogelijkheid (bijv met een bounce-cap of via plafond)

de 1.8 50mm heeft in vergelijking met een 3.5 lens veel meer licht opbrengst en wel (effe uit mun hoofd) 3 stops!! Probeer dat maar eens te compenseren met je bewerkingstools dat lukt never nooit niet.
Ik kan natuurlijk niet in iemands portemonnee kijken, maar €85,- is bijna voor niks.
nee dat is niet duur, denk wel dat ik die aan ga schaffen puur om te kijken of het beter is en om mee te spelen. Met de AV stand en f3.5 met zo'n donkere plekkie lukt het bijna niet om een korte sluiterstijd een plaatje te shooten. (corrigeer me als ik iets verkeerd zeg)
oegemeister schreefCOLON
Austin schreefCOLON
Sluitertijden? pfff... soms 0,4 tot 1 sec... De lens Canon 50mm f/1.8 Mk II heb ik vaker over gelezen ja... werkt het beter...

waarom zou ik die lens aanschaffen volgens jullie?
sluitertijden van 1/25 tot 1 sec. zijn echt niet te doen uit de hand. stelregel is
sluitertijd = 1/(focal length *1.6) en onder de 1/60 sec. is het vrijwel niet te doen om een scherpe plaat te schieten.

maar ja, dat had je natuurlijk allang gevonden met de zoek-functie van dit forum.

gr sjoerd
Met een M stand zou ik dan moeten spelen in plaats van de AV stand?

Stel met de AV functie.... Zou ik met de 50mm f/1.8 Mk II dan wel een korte sluiterstijd hebben dan?

Alle ideen en kritiek is welkom, ben maar een noobie is corrigeer me als ik iets verkeerds zeg...
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

kunt ook belichtingscompensatie van -1 stop. Dan wel in Raw schieten.
Canon: | 6D | 7D | 40D | EF 24mm 1.4L | Speedlite 580II |
Sigma: | 24-70mm 1:2.8 EX DG | APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM | 18-35mm 1:1.8 DC ART | 50mm F1.4 | 85mm F1.4
Tokina SD 11-16 F2.8 DX ATX-PRO | Peleng MC 3,5/8 A Fisheye Circ.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Thoon_Loque schreefCOLONkunt ook belichtingscompensatie van -1 stop. Dan wel in Raw schieten.
Waarom in RAW ?

In JPG kun je net zo goed een belichtingscompensatie toepassen van -1 stop. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
wolf7755
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Doesburg
CONTACTCOLON

Dit doet mij denken aan theater.

Een tijdje terug heb ik gefotografeerd bij een toneel uitvoering en ik heb het volgende gedaan:

-In RAW.
-Av stand 2.8-3.5 (let uiteraard op sluitertijden)
-ISO 1600 (misschien 800)
-2/3 belichtingscompensatie (-2/3)

en volgens mijn erg belangrijk 9% spotmeting (deelmeting)

Het zwarte in je beeld wordt dan niet meegerekend tijdens de licht meting.
In de RAW convertor kun je het zwart punt nog iets verlagen waar door het zwarte nog zwarter wordt.

Let er op dat je onderwerp wel in de "spotligt" staat

Groeten,

Joost
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

Veel meer dan wat al gezegd is kan ik ook niet zeggen.

Maar nog een klein dingetje:
Dit is toch geen showcase en zou dus toch in het gedeelte over camera-technieken en -instellingen moeten?
Verwacht ik foto's te zien, omdat er nieuwe posts in het showbiz deel zijn, kom ik hier uit.
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
Derek Djons
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 22:58
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik schiet redelijk vaak op feesten. Voor mij is elke locatie dan ook anders. Vaak schiet ik foto's (raw) op:

iso: 400 - 800
diafragma: 3.5 met de 18-55mm of 1.8 - 3.5 met de 50mm f/1.8 II
sluitertijd tussen 1/25 en 0"3
flitser uit
WB op auto of iets anders voor een effect.

Wat belangrijk is (maar waar je soms ook niks aan kunt doen) is proberen te fotograferen in straalrichting van spots. De mensen, objecten e.d. die in de straal staan zullen minder wazig lijken en een leuke kleurtje krijgen. Wat soms ook belangrijk is met lange sluitertijden en geen flits is dat je wacht tot een DJ of MC bijvoorbeeld redelijk stilstaat op zijn plek en vooral niet met zijn armen gaat bewegen. Timing is en blijft erg belangrijk bij zulke locaties.

Hoe je echte strakke / clean foto's maakt op feesten... dat is weer een andere verhaal. Flitswerk, omnibounce en wat andere instellingen.
the '[color=red]XT[/color]' under the Rebels!
Canon EOS 350D | Canon BG-E3 Multigrip | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | Canon EF 50mm f/1.8 | Canon EF 100-300mm f/4.5-5.6 USM | Peleng 8mm f/3.5 Fisheye | CF 1024Mb | CF 512Mb | CF 256Mb | Apple iPod Video 30GB met Apple Camera Connector
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Soms kan het erg donker zijn in discotheken. Voor DJ shots zou ik geen flits gebruiken om puur te sfeer te vangen. Op hoge ISO werken met redelijke sluitertijden en een lichtsterke lens. Je kunt proberen afspraken te maken met de lichtman. Als je mensen gaat fotograferen kan deze je niet steeds bijlichten. Dan zou ik een externe flitser gebruiken en deze op tweede gordijn synchronisatie zetten met een lage sluitertijd. Hiermee moet je wat experimenteren. Je krijgt dan een mooie sfeervolle achtergrond en toch mooi belichte en onbewogen gezichten.
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
Austin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2006 23:13
CONTACTCOLON

Bartjebart schreefCOLONVeel meer dan wat al gezegd is kan ik ook niet zeggen.

Maar nog een klein dingetje:
Dit is toch geen showcase en zou dus toch in het gedeelte over camera-technieken en -instellingen moeten?
Verwacht ik foto's te zien, omdat er nieuwe posts in het showbiz deel zijn, kom ik hier uit.
Foto's komen dit weekend. Want dan ga ik het uitproberen, met de 50mm f/1.8 II... en de waardevolle tips die ik heb gekregen.
Derek Djons schreefCOLONIk schiet redelijk vaak op feesten. Voor mij is elke locatie dan ook anders. Vaak schiet ik foto's (raw) op:

iso: 400 - 800
diafragma: 3.5 met de 18-55mm of 1.8 - 3.5 met de 50mm f/1.8 II
sluitertijd tussen 1/25 en 0"3
flitser uit
WB op auto of iets anders voor een effect.
Dat is ook iets waarmee ik moet spelen ja, de bewegende spots. iso: 400 - 800 en 1/25 en 0"3 *opgeslagen*
Spike schreefCOLONSoms kan het erg donker zijn in discotheken. Voor DJ shots zou ik geen flits gebruiken om puur te sfeer te vangen. Op hoge ISO werken met redelijke sluitertijden en een lichtsterke lens. Je kunt proberen afspraken te maken met de lichtman. Als je mensen gaat fotograferen kan deze je niet steeds bijlichten. Dan zou ik een externe flitser gebruiken en deze op tweede gordijn synchronisatie zetten met een lage sluitertijd. Hiermee moet je wat experimenteren. Je krijgt dan een mooie sfeervolle achtergrond en toch mooi belichte en onbewogen gezichten.
Lichtsterke lens 50mm f/1.8 II is besteld, even spelen.

Bedankt alle voor de boordevolle informatie.
Gebruikers-avatar
oegemeister
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 606
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2005 08:54
WoonplaatsCOLON Almelo

op 1/25 of 0"3 krijg je toch nooit een scherpe plaat? of je moet een donders vaste hand hebben!

gr Sjoerd
[size=75]Apple'tje, Apple'tje, jij bent de mooiste van het land! Go Away Micro$oft![/size]
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Als je flitser op tweede gordijn staat wel ;) Maar je moet dan wel even de beste sluitertijd uitzoeken. Kwestie van ervaring op doen ;)
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
Gebruikers-avatar
wolf7755
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Doesburg
CONTACTCOLON

op een 1/25 of 0"3 kun je wel mooie foto's krijgen maar dan moet je flitsen. Ik heb sport foto's gemaakt op een 1/30, flitsen op het 2de gordijn is een must om de bewegings onscherpte achter je onderwerp te krijgen.
Anders lijkt het of de mensen achteruit lopen !!!

Het gebruiken van een grijs kaart voor je witbalans is ook erg fijn, dit was ik nog vergeten te zeggen. Even wat foto's maken van de kaart en in de RAW con. de witbalans prikken. Ik gebruik de grijskaart steeds meer en als ik dit niet doe dan krijg ik steeds vaker spijt.


Groeten,

Joost

PS, nog succes in het weekeind.
Austin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2006 23:13
CONTACTCOLON

wolf7755 schreefCOLONop een 1/25 of 0"3 kun je wel mooie foto's krijgen maar dan moet je flitsen. Ik heb sport foto's gemaakt op een 1/30, flitsen op het 2de gordijn is een must om de bewegings onscherpte achter je onderwerp te krijgen.
Anders lijkt het of de mensen achteruit lopen !!!

Het gebruiken van een grijs kaart voor je witbalans is ook erg fijn, dit was ik nog vergeten te zeggen. Even wat foto's maken van de kaart en in de RAW con. de witbalans prikken. Ik gebruik de grijskaart steeds meer en als ik dit niet doe dan krijg ik steeds vaker spijt.


Groeten,

Joost

PS, nog succes in het weekeind.
Thanx! Nu nog beetje spelen en later pas de compositie... :D beetje van alles uitproberen begrijp ik, RAW, belichting -1, AV, iso 400 - 800, sluiterstijd eigenlijk met alles beetje spelen.
Maar belangrijkste nu weet ik in welke richting ik moet gaan spelen...
Derek Djons
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 22:58
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

oegemeister schreefCOLONop 1/25 of 0"3 krijg je toch nooit een scherpe plaat? of je moet een donders vaste hand hebben!

gr Sjoerd
Mijn foto's van UM003 in deze forum gedeelte 'Showbiz & Entertainment' zijn praktisch allemaal tussen 1/25 en 0"3 geschoten. Behalve de publiek shots... deze zijn zelfs met flitser geschoten.

Met zulke lange sluitertijden is het ook wachten tot de zanger / zangeres of DJ dat ene emotie vertoont en met wat geluk er redelijk stil bij blijft staan.
the '[color=red]XT[/color]' under the Rebels!
Canon EOS 350D | Canon BG-E3 Multigrip | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | Canon EF 50mm f/1.8 | Canon EF 100-300mm f/4.5-5.6 USM | Peleng 8mm f/3.5 Fisheye | CF 1024Mb | CF 512Mb | CF 256Mb | Apple iPod Video 30GB met Apple Camera Connector
Austin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2006 23:13
CONTACTCOLON

okay dit is 1 van mijn eerste shoots in een dicotheek.. ik vond zelf dat het aardig gelukt was. Op een paar dingen na.

instellingen M, iso 800, meeste op 0"3 en 1/15, lenzen 50 mm f1.8 en kit lens 18-55 gebruikt.

Ikzelf denk dat ik een speedlight + bounce nodig heb, vooral bij de danseressen. dan. Zie je duidelijk boven geen licht. Kwa compositie had ik sommige armen en benen wel moeten meenemen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar