Canon EOS 800D - Vlek tussen gehard glas en de lichtsensor?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Chris Wouters
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2022 18:15

Beste forumleden,

Een drietal jaar geleden (18 oktober 2018) heb ik een Canon EOS 800D aangeschaft omdat mijn echtgenote besloot om kunstfotografie te gaan doen.
Omdat ik zelf ook wel wat van fotografie wou leren heb ik een recent speedcursus van 3 dagen gevolgd. Net genoeg om op te merken dat er telkens een vlekje op de fotos' stond.
Na wat opzoekwerk zou dit stof op de lichtsensor kunnen zijn en ik heb het apparaat bij een erkend fotograaf binnengebracht voor reiniging van de lichtsensor.

Het verdikt was even schrikken... Het toestel zou niet te reinigen zijn en de vlek zou tussen het gehard glas van de lichtsensor en de lichtsensor zelf zitten.
Niet te herstellen. Mee leren leven of een nieuwe kopen. :(

Daar ik slechts een amateur ben had eens willen polsen bij de kenners of jullie al ooit zoiets hebben meegemaakt.
Het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat er op die plaats een vlek ontstaat tenzij het vanaf de zijkanten is binnengeslopen maar dat lijkt niet het geval te zijn.

Ik denk dat het wel te begrijpen is dat mijn vertrouwen in Canon een serieuze deuk heeft gekregen en stel me de vraag wat jullie zouden doen in mijn plaats?
Het toetsel is amper gebruikt, slecht 3 jaar oud en met respect behandeld.
Ik wou het aantal clicks nog meedelen of het aantal shutter counts maar daar is dan blijkbaar weer speciale software voor nodig...
Ik ga deze week nog voor een tweede opinie maar als dit hetzelfde verhaal wordt stel ik me de vraag wat mijn opties zijn.

Wat zouden jullie doen en hebben jullie al een gelijkaardig probleem tegengekomen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

https://photos.app.goo.gl/fL1R9RVPW9CYZP9p9
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

Op de foto lijkt het heel sterk als een vervuilde sensor. Dat er nog glas over de sensor ligt, is mij niet bekend, maar hoop dat een second opinion uitsluitsel kan geven.

Voor de time being zou je dit in bijv. Camera RAW kunnen verwijderen in een korte nabewerking.
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Heb eerder het idee dat hier sprake is van een zg "dode pixel". Dat is een defecte pixel op de sensor met als resultaat een zwart stipje op de foto. Een vervuilde sensor geeft toch een wat ander beeld (vlekkeriger) dan ik hier (scherp begrensde zwarte stip) zie. Misschien dat je met de functie "stofwisdata toevoegen" (zie de handleiding van de camera) een simpele oplossing kunt vinden voor dit probleem.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Chris Wouters
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2022 18:15

Heren, hartelijk dank voor jullie reactie en excuses voor de vertraging.
Een tweede opinie bracht echter geen oplossing.
Het vlekje kon niet verwijderd worden.
We gaan er dus mee moeten leren leven...
Ik neem jullie suggesties zeker mee en ga ze uittesten.
Nogmaals dank en vriendelijke groeten.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar