[VerzamelTopic] EOS 5D mk III

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

ebeckers schreefCOLON
30% missers op F2 bij bruiloften en loveshoots? Straffe gast!
Volgens mij vrij normaal hoor ? Let wel op dit is 30% van alle shots die op F/1.4-F/2.0 geschoten zijn he!
Heb al van diverse collega's gehoord dat zij met de MK-II ook op zo'n percentage uitkomen. Sommige zitten nog hoger!
Ik laat mijn apparatuur 2x per jaar schoonmaken & kalibreren, werk met L primes maar je ontkomt er gewoon niet aan dat je AF missers hebt.
Met bruiloften werk je bijna continue in slecht verlichte locaties (stadhuis,kerk,trouwlocaties,feestzalen) en tegenlicht waardoor de AF het zeer moeilijk heeft
Dan ook nog hoge iso's, sluitertijden die 'net' aankunnen en diafragma bijna vol open op f/1.6 - f/2.0
In dat soort omstandigheden wil ik dan ook nog momenten en emotie pakken, dus niet 'geposeerd' en je 'modellen' staan dus niet stil
Je werkt gewoon op het randje van wat mogelijk is met een MK-II en daardoor zitten er missers tussen.

Op zich verder ook geen probleem want aan het eind van de dag heb ik toch altijd meer dan genoeg foto's voor het bruidspaar en heb ik alle momenten wel kunnen vastleggen.
Maar waar ik bij de MK-II vaak 2x-3x afdruk om zeker te weten dat er een scherpe tussenzit is dit bij de MK-III dus niet nodig.

Erwin
Ik ben geen beroepsfotograaf, maar vind nog steeds dat sommige pro's echt wel geen tijd nemen om hun ding te doen.
Ik heb dat gezien op de bruiloft van m'n zoon. Schieten als een bezetene om zeker één shot "goed" te hebben, ja, dan zou die 30% missers wel eens kunnen kloppen...
Zeker als je niet alleen de AF-missers eruit moet dumpen.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

CrisM schreefCOLON Schieten als een bezetene om zeker één shot "goed" te hebben, ja, dan zou die 30% missers wel eens kunnen kloppen...
Dat was vast geen pro :-)
Vaak schiet ik ook wel 'ruim', zeker bij een open diafragma maar het blijft wel binnen de proporties. Heeft ook geen zin om met 3000 foto's thuis te komen en de klant er 1000 af te leveren.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Er was al eens gewaarschuwd on-topic te blijven: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 7#p1130067" onclick="window.open(this.href);return false; . Nu wil ik niet gelijk het hele topic verwijderen, maar heb om te beginnen alvast een aantal berichten er tussenuit gevist en verwijderd. Off-topic zal in het vervolg zonder mededelingen verwijderd worden.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik kan maar niet wennen aan de kleine af blokjes in de zoeker. Zeker niet als de af punt oplicht. Het is dan soms moeilijk te zien op welke af punt de camera ingesteld staat.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Zo werkt het toch al heel lang... niets nieuws aan de Mk III, alleen het zijn er nu wat meer.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

GdH schreefCOLONZo werkt het toch al heel lang... niets nieuws aan de Mk III, alleen het zijn er nu wat meer.
Bij de 5d mk II lichte de af punten wel op, net als de vorige generaties 1d / ds series. Dus wel degelijk iets nieuws
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Bij foto Bastiaens ( B ): 2817 Euro.
http://fotobastiaens.com/fbwebshop2/webshopindex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Alleen ophalen in de winkel zou ik vertrouwen.... eerst geld overmaken en dan afwachten of er wat komt lijkt me niet zo slim.
hendrikkieb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2012 20:44

Is in Belgie, ik zou hem ook halen en niet opsturen. Zal best een goeie zaak zijn, maar toch .....
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Tegenwoordig al voor minder dan €3000 te koop.
http://tweakers.net/pricewatch/305483/c ... k-iii.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Waar zou de pijngrens voor de meeste geinteresseerden liggen? Maw hoeveel moet de prijs nog zakken?
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Ik ga vanaf zo'n €2500 nadenken over de vervanging van mijn 5DII.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Er was een mooie daling ingezet en zat bij de hele top10 shops al onder de €2800,- en de goedkoopste zelfs €2699,-.
Helaas tippen de aanbieders inmiddels weer de 3k aan al verwacht ik wel dat de prijzen weer gaan dippen met Sinterklaas en de Kerst :P
Aan het eind van de maand zal de BTW van 19% naar 21% gaan, dus wellicht is er nog een slimme ondernemer die daar op inspringt ;)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Binnenkort de mediamarkt btw-vrij aktie.

In Amerika een echte prijzenslag! Adorama in samenwerking met eBay.
http://forums.dpreview.com/forums/readf ... d=42499423" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook via Hongkong momenteel zo'n 2350 euro.

En wat voor een moois gaat de PhotoKina 2012 ons brengen?

Duikbootje wacht vol spanning af :-)
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@duikboot :) Helaas zit je met aanschaf buiten de EU weer met Douanekosten, Douanerechten, verzendkosten en daar overheen nog eens BTW.
Dan kom je onderaan de streep wellicht nog duurder uit om nog maar te zwijgen over service en garantie.

Op Photokina kan je in ieder geval een 6D verwachten:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 7#p1137227" onclick="window.open(this.href);return false;
Je weet niet wat je niet weet ! :D
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Als je camera wat krijgt, dan kan die terug naar Hongkong. Lijkt me niet echt handig.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

jandb schreefCOLON
GdH schreefCOLONZo werkt het toch al heel lang... niets nieuws aan de Mk III, alleen het zijn er nu wat meer.
Bij de 5d mk II lichte de af punten wel op, net als de vorige generaties 1d / ds series. Dus wel degelijk iets nieuws
Denk dat je dit bedoeld....
http://www.youtube.com/watch?v=sc3qCbkwmsE

Zelfde "probleem" als bij de 7D, waar ik ook niet aan kan wennen, in veel situaties zie je de focus confirmation niet, is bij de 5D2 toch duidelijk beter zichtbaar.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Wie moeten we nu geloven? Volgens DxOMark zou het dynamische bereik van de 5D3 niet veel beter zijn dan de 5D2. Best wel een teleurstelling, omdat dat 1 van de belangrijkste redenen voor mij zou zijn om te gaan upgraden. Sterker nog, de 5D3 scoort bij DxO ietsje lager dan z'n voorganger, 11,7 vs 11,9 en om die reden was ik stiekem aan het kijken naar de D800 met 14,4 EVS

Naar Dxo vergelijk

Vervolgens ben ik verder gaan lezen, zoeken en vergelijken en dan kom ik hele andere verhalen tegen.
Zo beweert techradar.com dat de 5D3 2EV verbeterd is tov van de 5D2.

"TIFF files (after conversion from raw) have a high dynamic range with results comparing closely to the Nikon D4 and D800. Compared with the Canon EOS 5D Mk II, there is a marked improvement showing over 2EV greater range at the lower end of the sensitivity scale".

Afbeelding


Vervolgens lees ik in een andere test op camerastuffreview.com een vergelijkbaar verhaal.

"The usable dynamic range of a Canon 5D MK3 RAW file at ISO 100 is up to 2 stops larger than of a 5D MK2 file. That is a big difference. In practice we found that the correct exposure in bright sunlight with the 5D MK3 was much easier than with the Canon 5D MK2. On both sides of the histogram, we always had 'space' left, which is the way it should be!"


Kortom, als het dynamische bereik van de 5D3 idd 2EV groter is in RAW op iso100, dan is dat voor mij een belangrijk pluspunt om toch een upgrade te overwegen. Samen met betere WS, dubbele card slots en uitgebreidere bracketing wel de moeite voor een landschapsfotograaf in ruigere oorden.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

We gaan soms iets te veel af op grafiekjes. Bij twijfel huren of lenen. En zelf aan testen gaan :D
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Een grotere DR is altijd welkom op de momenten dat je niet zoveel controle hebt over je belichting.

Dit weekend bij de Mediamarkt btw actie kost de body nog maar €2520,- :)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
hendrikkieb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2012 20:44

WireWess schreefCOLON Dit weekend bij de Mediamarkt btw actie kost de body nog maar €2520,- :)
Reeds besteld!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar