[VerzamelTopic] EOS 5D mk III

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

JSnakes schreefCOLONAls portret/bruidsfotograaf kan ik wat meer dynamisch bereik goed gebruiken, maar helaas...
Ik schreef eerder:
Maar ik ken geen weergavemedium (beeldscherm of afdruk) dat een dynamisch bereik van (pakweg) 15 stops kan weergeven.
[Ik wordt graag gecorrigeerd als het niet waar is.]
Als je bedoelt dat het nuttig is om (bijvoorbeeld) alleen de donkere partijen op te trekken zonder al te zichtbare gevolgen voor het ruisniveau, dan kan ik je goed volgen.

Maar het heeft, volgens mij, niets met een groter dynamisch bereik te maken van het weergave medium.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb zaterdag weer een bruiloft. Ik zal dan mijn 5D MKIII eens goed testen!
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Hebben de eigenaren van de 5D mk III iets gemerkt van licht lekkage? Er gaan geruchten rond dat Canon de uitlevering van 5D mkIII's gestopt heeft om dat probleem aan te pakken.

http://fotografie.blog.nl/cameras-en-le ... t-lichtlek" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
JSnakes schreefCOLONAls portret/bruidsfotograaf kan ik wat meer dynamisch bereik goed gebruiken, maar helaas...
Ik schreef eerder:
Maar ik ken geen weergavemedium (beeldscherm of afdruk) dat een dynamisch bereik van (pakweg) 15 stops kan weergeven.
[Ik wordt graag gecorrigeerd als het niet waar is.]
Als je bedoelt dat het nuttig is om (bijvoorbeeld) alleen de donkere partijen op te trekken zonder al te zichtbare gevolgen voor het ruisniveau, dan kan ik je goed volgen.

Maar het heeft, volgens mij, niets met een groter dynamisch bereik te maken van het weergave medium.
Ik denk niet dat het zozeer gaat om het dynamische bereik van het weergavemedium, maar meer of en hoeveel detail er nog in de donkere en lichte delen van de foto aanwezig zijn, om deze in post terug te kunnen halen. Blown-out highlights zijn niet meer te redden, je zou dan (in het geval van een bruiloft) al snel rekening moeten houden met de trouwjurk, waardoor onderbelichting dreigt voor de donkere delen in de foto.
Om deze nog fatsoenlijk en zonder introductie van ruis op te kunnen halen is meer dynamiek juist interessant.
Hetzelfde geldt voor landschappen, waarbij bewolkte luchten overbelicht dreigen te raken. Dit kun je deels oplossen door ND-grads, maar met 2 stops meer dynamiek behoud je de details in de anders uitgevreten luchten.

Als je achteraf in post de lichte delen donkerder kunt maken en de donkere delen lichter, dan ben je feitelijk toch ook al met meer dynamiek bezig. Deze beperkte HDR achtige methode zorgt er toch ook niet voor dat mijn monitor of prints het bereik niet kunnen weergeven?

Hoe meer beeldinformatie je weet te registeren, hoe meer profijt je achteraf hebt, als je in de uitersten van de foto informatie terug wilt halen.
In dat geval is een hoger dynamisch bereik dus altijd in het voordeel, zeker voor fotografen die te kampen hebben met veel contrast.
Dat hebben we ook kunnen zien bij het vergelijk tussen de D800 en 5D3. Hoewel de test niet erg wetenschappelijk werd uitgevoerd, was toch overduidelijk zichtbaar dat de D800 meer detail wist terug te halen, terwijl de 5D3 overbelichte delen had. Ook de hoeveelheid beeld(kleur)ruis nam bij de 4-stops push behoorlijk meer toe bij de 5D3 dan bij de D800.

Ik weet dat het discutabel is om 4 stops te pushen en in de praktijk zal niemand dat willen gebruiken, maar de test geeft wel aan dat er ca twee stops meer dynamiek in de D800 zit, met behoud van kwaliteit, daar waar de 5D3 onderuit gaat en niet veel is veranderd t.o.v. de 5D2.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Kleine troost, in het andere kamp zijn ook problemen.
De D800 heeft AF problemen aan de linkerkant van de AF sensor bij snelle primes. De AF correctie gaat in veel gevallen naar -20, terwijl het centrum gewoon 0 is.

http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=41128645
In het Nikon forum lees ik vergelijkbare verhalen
flitslicht schreef:
Iemand een probleem met de AF aan de linkerkant met 'fast wide primes'?
http://forums.dpreview.com/forums/read" onclick="window.open(this.href);return false;. ... e=41128645

Ja, helaas!
Iemand van Nikon Rumors Forum merkte op dat ik misschien niet goed had getest als ik geen problemen had (ik dacht eerst nog even: best arrogant om dat zo te stellen).
Nu even de bekende brick wall test gedaan en inderdaad, de linker AF-sensor geeft geen scherpe foto!
Morgen ga ik contact opnemen met Nikon of ik de camera terug kan geven (want ik geloof inmiddels ook wel de opmerkingen dat zoiets niet is te repareren en alle D800's er last van hebben).
Gebruikte lens: 24 mm/1.4G.
Verder heeft men klachten over de groene weergave van het LCD display.

En de eerste dooie D800 is ook al een feit.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=39372

Sorry voor het uitstapje, ik weet dat het hier geen Nikon forum is, maar wilde even aantonen dat het gras aan de andere kant niet veel groener is :wink:
Als hij bij de 5D3 blijft bij een onschuldige lichtlekkage, dan denk ik dat je aan de 5D3 (ondanks de beperkte sensor verbeteringen) toch een betere camera hebt.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik wordt er eigenlijk alleen maar verdrietig van. Het lijkt (nadruk op lijkt) wel steeds vaker voor te komen, of het komt omdat ik er meer mee bezig ben. Wat komt er vaker voor? Dat camera merken, camera's uitleveren vanwege de concurrentie druk, en dat die camera's dus niet foutloos zijn. Canon dus met het lichtlek, Nikon met falende AF, Fujifilm met "sensor blooming".

Voor mij, iemand die zijn geld niet verdiend met fotograferen, zijn dit soort dingen lastig, maar niet onoverkomelijk. De beroepsfotograaf moet gewoon 100% vertrouwen op een goede werking.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Overdrijven is natuurlijk ook een belangrijk aspect.

Info over potentiële problemen gaat nu als een razende internet over, terwijl er meestal bij een fatsoenlijke analyse weinig tot niets aan de hand blijkt te zijn.
Mooi voorbeeld is nu de 5D3. In het "normale" gebruik levert deze fout geen enkel probleem op, en de (extreme) situaties waar er wel een gevolg kan zijn vereisen feitelijk toch al een handmatige belichting. Of minimaal een controle wat de meter aangeeft. Testen wat de meter aangeeft als de lenscap nog op de camera zit zijn leuk om te constateren dat er een beinvloeding is, maar natuurlijk ook gelijk compleet onzinnig voor het praktische gebruik.

Kortom, ook weer een hoop gedoe om niets. Natuurlijk hoort dit niet voor te komen, maar dit soort dingen gebeurt nou eenmaal.
En de prof die met nieuwe en/of ongeteste spullen naar een opdracht gaat heeft eventuele problemen vooral aan zichzelf te danken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Lichtlek alleen (?) als je de lensdop aanbrengt en fotograferen niet mogelijk is (lekker spannend).

AF-probleem van Nikon wordt vaak geconstateerd door gebruikers die geen idee hebben van beeldwelving door een objectief.
Ook de-centrering van objectiefelementen speelt een rol en sommige objectieven vallen door de mand.
Nikon heeft een pandoradoos geopend met de 36Mpxl D800(E); alles wat niet 100% in orde is wordt genadeloos zichtbaar.
Het is ook een kwestie van gewenning omdat een hogere pixeldichtheid meestal ook een aanpassing van de fotograaf vereist (snellere sluitertijden en letten op het gebruik van hogere diafragmagetallen).

De beroepsfotografen hebben daar waarschijnlijk minder moeite mee, die weten gewoonlijk wel wat ze doen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Vind deze conclusie wel heel kort door de bocht, alsof een semi-pro/fanatieke amateur, die zoveel geld uitgeeft voor een goed stuk gereedschap, niet in staat zou zijn, zijn apparatuur te bedienen. Ik mag toch aannemen dat degene die voor dit segment kiest, wel weet wat 'ie doet.

Over de D700 zijn geen verhalen bekend van niet goed werkende AF, sterker nog, die werd hierom zelfs geprezen. De D800 blijkt nu wel een probleempje te hebben, ligt dat dan aan de gebruiker of aan de camera? En wie zegt mij dat de berichten op de fora niet afkomstig zijn van pro's?

Dat de hogere pixeldichtheid snellere sluitertijden vereist begrijp ik (en een D800 bezitter waarschijnlijk ook wel), maar het gaat hier niet om bewegingsonscherpte, maar om een overduidelijk verschil tussen het linker AF deel en de rest van de AF sensors.
Dat kan dus niet opeens met groothoekwelving te maken hebben, tenzij alle groothoekobjectieven van Nikon een afwijking hebben aan alleen de linkerkant ;-) Ik gebruik ook 17mm op 21mp FF en heb hier ook geen last van, de buitenste AF sensoren zijn net zo scherp als de middelste.
Kan me wel voorstellen dat er, afhankelijk van objectief, een kleine afwijking is tov een 50mm objectief, maar een verschil in correctie van 20 lijkt me toch wat overdreven, zeker als het telkens de linker sensor betreft.

Terugkomend op de lekkage, dit vind ik idd een wat overtrokken probleem, zeker onder omstandigheden waarbij je de camera nooit zal gebruiken, met dop. Dat het een beetje slordig is ja, maar wie gaat hier last van hebben? Ik zou er mijn camera niet voor terug gaan sturen iig.

Maar een groene LCD en matig werkende AF (die overigens alleen bij een bepaalde productiebadge lijkt voor te komen) vind ik toch wel kwalijk en ook bij Nikon lijkt de QC dus niet optimaal te zijn. Overigens al meer verhalen gelezen van spontaan weigerende D800's, in de meeste gevallen lijkt de accu verwijderen te helpen. Iets wat ik overigens met mijn 5D2 ook al een paar keer heb gehad, geen error meldingen, maar gewoon nergens op reageren. Display is gewoon aan, maar AF en scrollwheel die nergens op reageren, komt zo eens per jaar een keertje voor.
Laatst gewijzigd door 1 op arnold_w, in totaal 20 keer gewijzigd.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@arnold_w:
Natuurlijk gelden de opmerkingen over de beroepsfotografen ook voor semi-pro's/fanatieke amateurs.
Jammer dat ik dat niet duidelijker heb kunnen overbrengen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Feit is dat de 5D3 dus een uitstekende beeldkwaliteit heeft, een uitstekende AF, een stuk sneller is dan zowel de 5D2 maar ook de 1Ds3 en een uitstekende bouwkwaliteit heeft.
Feitelijk is deze camera op papier een 1Ds3 killer van jewelste, voor 60% van het bedrag waar tot enkele maanden terug een nieuwe 1Ds3 voor werd verkocht...
Teleurgestelde bezitters mogen mij dan ook gerust een pb sturen, ik haal de camera graag vrijblijvend op :-)
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

PanzerFaustNL schreefCOLONHebben de eigenaren van de 5D mk III iets gemerkt van licht lekkage? Er gaan geruchten rond dat Canon de uitlevering van 5D mkIII's gestopt heeft om dat probleem aan te pakken.

http://fotografie.blog.nl/cameras-en-le ... t-lichtlek" onclick="window.open(this.href);return false;
Fouten geruchten!

Ik ken iemand die heeft deze week nog een 5D Mark III in ontvangst genomen.
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Net een fototje genomen op iso12800 met de 5D mk III :

Afbeelding
Canon 5D Mark III - ISO12800 by Urbexphotography, on Flickr

Wat kan ik er van zeggen? Scherpte 10/10 alleziens.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Urbexphotography schreefCOLONFouten geruchten!

Ik ken iemand die heeft deze week nog een 5D Mark III in ontvangst genomen.
Direct ontvangen van Canon of van een leverancier?

Hans.
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

hdb schreefCOLONDirect ontvangen van Canon of van een leverancier?

Hans.
Van een dealer.

Kheb die bewusten dealer er ook over aangesproken over dat lichtlek en over de leveringen die erdoor zouden zijn uitgesteld.
En hij ontkende!

Ik geloof hem wel omdat een heel goede kennis van mij is,en een hoge reputatie heeft met zijn winkel hier bij ons in de buurt dus...

De 5D Mark III is moeilijker leverbaar das een feit,maar Nederland en België zijn niet de enige 2 landen op de wereldbol ;).
Gebruikers-avatar
eos7duser
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2011 22:01
WoonplaatsCOLON Julianadorp

Ik werd gisteren gebeld dat mijn 5D MKIII zeer waarschijnlijk volgende weer komt. Ze hadden net weer twee ontvangen en hij wordt mondjesmaat geleverd.

Ook hun mening gevraagd over de lichtlekkage maar ook van hun zijde weten ze niets van een vertraagde levering door de lichtlekkage.

Ik geef er niet zo veel om omdat ik denk dat het nogal mee zal vallen.

Als het niet bevalt kan ik hem altijd weer verkopen maar ik denk niet dat het zover komt.
5DMK3 + BG-E11 en wat glas.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Scherpte 10/10 alleziens.
Aan de snorharen te zien heb je wel behoorlijk wat verscherpt...
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Gisteren men eerste concert gaan doen met de 5D Mk III en kan alleen maar vaststellen dat de AF er 9/10 altijd boenk op zat.
Helaas geen hoge iso test gedaan.

Hoge iso's gebruiken was niet nodig de belichting in de zaal was super en en ben niet hoger gegaan dan iso3200 (wat de limiet was bij de 5D mkII).

Hier alvast een tevreden Canon 5D mkIII gebruiker en ondanks dat ik ook de lichtlekkage heb,heb ik geen enkel probleem ondervonden ervan gisteren.
Denk dat het fel overroepen is!!!!
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Zo, dat klinkt al heel anders :wink:
Nog niet zo heel lang geleden schreef je dit nog n.a.v. de berichten over het "lightleak"
Jij krijgt hem gratis!!!!
Sla hem wel 1 in frut van één.

Wss geen intresse meer dan?
Ik hoop dat je ervan hebt geleerd dat je niet meteen zo "agressief" moet reageren als er even wat tegen zit.
Sorry, dit moest ik even kwijt.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Urbexphotography schreefCOLONGisteren men eerste concert gaan doen met de 5D Mk III en kan alleen maar vaststellen dat de AF er 9/10 altijd boenk op zat.
Helaas geen hoge iso test gedaan.

Hoge iso's gebruiken was niet nodig de belichting in de zaal was super en en ben niet hoger gegaan dan iso3200 (wat de limiet was bij de 5D mkII).

Hier alvast een tevreden Canon 5D mkIII gebruiker en ondanks dat ik ook de lichtlekkage heb,heb ik geen enkel probleem ondervonden ervan gisteren.
Denk dat het fel overroepen is!!!!
Kan 3200 nou niet echt laag vinden :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar