uitschakelen IS functie bij statiefgebruik

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
flight
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 153
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2012 17:13
WoonplaatsCOLON ZAANDIJK

Wie kan mij uitleggen waarom je de IS functie moet uitschakelen bij statiefgebruik?
Wat zijn de konsekwenties wanneer je de functie niet uitschakelt?
CANON EOS 7D;CANON EOS 5D Mark II |Canon EF 24-70mm f/2.8L |Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM | Extender 2x III | Nikon Coolpix P4 VR
en een 
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De handleiding van het objectief?

Oudere IS-versies schakelen bij statiefgebruik niet vanzelf uit, modernere versies wel.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
FSevers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2010 09:48

IS zoekt naar beweging om deze weg te nemen. Als het goed is beweegt een camera en objectief op een statief niet. IS gaat toch zoeken naar beweging als deze aanstaat. Door het zoeken van IS onstaat er juist weer beweging van de camera op het statief, lees bewegingsonscherpte
Frank
450D -met groothoek, standaardzoom, telelens, flitser en filters
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

FSevers schreefCOLONIS zoekt naar beweging om deze weg te nemen. Als het goed is beweegt een camera en objectief op een statief niet. IS gaat toch zoeken naar beweging als deze aanstaat. Door het zoeken van IS onstaat er juist weer beweging van de camera op het statief, lees bewegingsonscherpte
Het zou zo kunnen zijn, maar is dit niet heel wazig van Canon dan? Het is bij een aantal opbjectieven inderdaad zo dat er beweging door de IS ontstaat. Het is voor mij een reden om niet veel geld aan IS uit te geven. IS is niet beter dan een goed statief. Uit de hand foto's nemen met IS zijn vaak wel beter dan zonder, maar niet zo goed stilgehouden als met een statief.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

In de handleiding van het IS-objectief staat hoe te handelen met IS bij statiefopnamen.
Eerder versies van IS moet je uitschakelen, latere versies hebben statiefdetectie.

Het is juist dat een statief op een vaste ondergrond de IS overbodig maakt; maar dan moet het wel een stevig statief zijn en aangepast aan het gewicht van de camer/objectiefcombinatie.

Maar als het statief op een pontje staat of in de laadbak van een rijdend voortuig: IS-aan.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Hoe zit dit dan met pannen...sommige lenzen hebben een 1 en 2 stand...andere lenzen niet...volgens mij is dat volgens hetzelfde principe als een statief toch?

Bij de 1 en 2 stand kies je voor 2, maar wat doe je als je alleen on/off hebt?
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

edwardmila schreefCOLONHoe zit dit dan met pannen...sommige lenzen hebben een 1 en 2 stand...andere lenzen niet...volgens mij is dat volgens hetzelfde principe als een statief toch?

Bij de 1 en 2 stand kies je voor 2, maar wat doe je als je alleen on/off hebt?
Wanneer je alleen on/off hebt even proberen of de IS hinderlijk aanwezig is,tja blijft soms een compromis.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

edwardmila schreefCOLONHoe zit dit dan met pannen...sommige lenzen hebben een 1 en 2 stand...andere lenzen niet...volgens mij is dat volgens hetzelfde principe als een statief toch?

Bij de 1 en 2 stand kies je voor 2, maar wat doe je als je alleen on/off hebt?
Bij stand 1 heb je iS die zowel horizontaal als vertikaal corrigeerd. Bij stand 2 ziet voelt de lens dat je meetrekt om te pannen. Hij zal deze beweging dan niet probeeren te corrigeren. Stel je probeert een raceauto te pannen. Uiteraard horizontaal... Op stand twee zal de lens alleen de vertikale trillingen wegnemen.

heb je geen 1-2 stand? Dan zal de iS alle bewegingen blijven corrigeren. Wanneer dit tegenwerkt bij het pannen, zal je de iS moeten uitzetten.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Anko schreefCOLON
FSevers schreefCOLONIS is niet beter dan een goed statief. Uit de hand foto's nemen met IS zijn vaak wel beter dan zonder, maar niet zo goed stilgehouden als met een statief.
Tsja, maar loop jij altijd met je statief? IS is voor mij juist een meerwaarde omdat ik lang niet altijd vanaf statief fotografeer. Jouw stelling doet voorkomen alsof IS ontworpen is om een statief overbodig te maken, en da's natuurlijk niet het geval.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Er bestaan verschillende versies van IS; het is dus niet mogelijk om een algemene regel te geven over het gebruik van IS.
De handleiding van het specifieke objectief geeft uitsluitsel.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik heb het antwoord van Iluminatus op dit topic afgesplitst naar een sticky, hier te vinden: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 2&t=102360" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar