Probleem met zoeker 600D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
richard_s
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2012 16:03

Hallo forumleden,

Ik heb een vraag over problemen die ik heb met de zoeker van de 600D, maar zal me eerst even voorstellen. Ik ben Richard, getrouwd, sinds kort vader en vond dat een goede reden om weer eens wat serieuzer te fotograferen ;-) Vroeger veel met analoge spiegelreflex gefotografeerd, daarna heel lang met compacts en nu dus eindelijk een 600D.

Het probeem waar ik tegenaan loop is dat als ik door de zoeker iets inkader, ik op de uiteindelijke foto aan de bovenkant 3x zoveel beeld krijg als aan de onderkant.

Nou weet ik dat je via de zoeker sowieso maar 95% van het uiteindelijke beeld ziet, maar dit is niet waar ik mee zit. Probleem is dat het beeld van de zoeker en dat via de sensor niet op elkaar gecentreerd zijn, waardoor m'n compositie er altijd net anders uitziet dan verwacht.

Ik heb even een testfoto op m;n album gezet waarin het effect te zien is:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=31659" onclick="window.open(this.href);return false;

Via de zoeker heb ik ingekaderd op het grote vlak in het midden. Zoals op de foto te zien is, komen er aan de bovenkant ruim 3 lijntjes bij, terwijl er aan de onderkant maar ruim 1 lijntje bijkomt. Dit is zodanig veel dat het met het blote oog te zien is als ik een foto maak en het hele beeld verschoven lijkt. Aan de zijkanten is het verschil tussen links en rechts trouwens minimaal (beide kanten ruim 4 lijntjes), dus daar gaat het allemaal goed.

Ik heb de vraag uitstaan bij het repair centrum (DSP in Nederweerd), maar vroeg me af of andere leden zijn met een 600D (of andere camera) die dit probleem ook hebben?

Alvast bedankt!
richard_s
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2012 16:03

Sorry, nog even wat toevoegingen:
- het lijkt niet aan de lens te liggen, want ik zie het effect zowel bij m'n 18-135 mm lens als bij een 50 mm lens.
- ik heb de testfoto genomen vanaf een statief, dus het kan ook niet liggen aan het bewegen van de camera
- heb ook de dioptrie nog aangepast, maar dat heeft ook geen effect op de verschuiving
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

In Live View Mode hetzelfde effect?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
richard_s
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2012 16:03

Hallo Boels,

Nee, in Live View gaat alles goed en zie ik op het display precies wat op de uiteindelijke foto komt.

mvgr,

Richard
peter56
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2012 16:05

Misschien de aspect ratio niet op 3:2 ingesteld?
richard_s
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2012 16:03

Hi Peter,

Goeie tip, maar helaas was dat het ook niet; hij staat gewoon op 3:2 ingesteld.

mvgr,

Richard
peter56
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2012 16:05

Heb je het al opgelost? Anders moet je eens proberen de fabrieksinstellingen terug te zetten en dan 1 voor 1 je wijzigingen. Ben benieuwd.

Peter
richard_s
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2012 16:03

Hi Peter,
Nog niet, maar heb ook het idee dat het eigenlijk een hardware probleem is in de spiegal/prisma, vooral omdat via life view alles goed gaat.

Ben benieuwd of bij andere mensen met een 600D alles wel goed werkt? Dat zou namelijk betekenen dat er daadwerkelijk iets met m'n camera aan de hand is. Ik kan me iets afwijking wel voorstellen in de zoeker, maar de afwijking die mijn camera heeft vind ik behoorlijk veel.

mvgr,

Richard
31659
peter56
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2012 16:05

Ik heb ook een 600d, maar geen problemen. Terug naar de winkel, denk ik. Succes
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Bericht even verplaatst aangezien dit niks met fotozaken en winkels te maken heeft... :)
richard_s
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2012 16:03

Even een korte update:

De camera retour gekregen van het Canon repair centrum (DSP) en volgens hen is dit inderdaad een afwijking in de hardware, dus geen foute instelling in het menu oid, maar valt deze afwijking binnen de toleranties van Canon ... Heb ik nou net de 'pech' dat ik dus blijkbaar een exemplaar heb waar het bij de fabricage dus net een beetje scheef ging ... tsja.

Ik twijfel niet aan de conclusie van DSP, maar vind wel dat Canon de toleranties gewoon te ruim heeft gesteld. Het gaat hier uiteindelijk om een factor 3 en bij elke foto is met het blote oog te zien dat de zoeker niet gecentreerd is. Er irritant, want ik krijg boven dus altijd meer op de foto dan beneden, inkadering klopt niet, horizon niet in het midden en ik kan elke foto bij wijze van spreken croppen.

Ik ga dus toch maar weer contact met Canon opnemen om te vragen hoe ze me nog kunnen helpen.
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Vraag Canon of jullie er onderling uitkomen of dat het via de rechtsbijstand moet.

Dit moet je niet accepteren.
scruby
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2012 17:58

Wow dit is wel echt absurd. Als je het met Canon zelf niet kan kortsluiten moet je terug naar de winkel gaan waar ze je hem verkocht hebben.
Canon EOS 500D + Grip, Tamron 17-50mm f/2.8, Fader ND Filter Mark II
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar