Concert registratie... waar moet ik op letten?!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Morgenavond ga ik met een vriendin naar een poppodium in onze woonplaats. Er is daar een optreden waarvan ik de registratie mag vastleggen. Eigenlijk puur om te oefenen want het échte werk mag ik 21 december doen. Maar begin me toch zorgen te maken en wellicht kunnen jullie me toch een beetje helpen?!

Wat ik van plan ben mee te nemen:
60D+Sigma2.8, 17-70 IS lens (voor opnamen dichtbij van feestende mensen met flits 430EXen diffisortje, moet het in ETTL???)
5Dmk2+70-200,4.0 IS (opnamen voor op podium ik denk dat de zaal niet héél groot is)

Ik denk dat ik met vaste iso ga werken nl 3200. Is daarnaast ook verstandig om in vast diafragma of sluitertijd te werken? Of puur manueel houden??
Bedankt voor jullie aandacht!
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik zou aangezien het je eerste keer is een combinatie doen, en dus vooral ook veel uitproberen. Verder zou ik ter plaatse kijken welke iso de beste waardes geeft.
Het ene concert is het andere concert niet qua licht, dus echt een goede tip vwb de instelling zul je hier dan ook niet kunnen krijgen.
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

misschien heb je hier iets aan?

http://www.nandoonline.com/tutorials/tut_concert.html

http://photo.net/learn/concerts/mirarchi/concer_i

http://www.emmettlollis.com/tutorials/d ... torial.php

En dat zijn zo de eerste drie hits in google op "concertfotografie tutorial"
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Dankjewel voor de antwoorden. Ik heb er wat aan gehad vooral die van Nando.
Ik hoop dat het wat word ik zal gewoon maar mijn best doen!
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik denk dat je best 'n eind moet komen. Ik doe concerten met een 400D en 24-70/70-200 F4 en dat gaat, al zeg ik het zelf, best aardig. Jij kunt nog stukken hoger met ISO en hebt eventueel ook nog een flits tot je beschikking :). Benieuwd naar de resultaten!
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Dankjewel...
Volgens de handleidingen ben ik qua lichtsterkte het beste uit met mijn 5Dmk2+50mm1.8
Met als nadeel dat ik geen IS heb en niet kan zoomen.

Wel ga ik in raw schieten dus kan naderhand wel aanpassen.
Ik word altijd bloednerveus van lensen wisselen. Daarom neem ik mijn beide camera's mee.
Ik hoop dat ik daarmee een verstandige keuze maak.
Gebruikers-avatar
jackk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 313
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2008 11:55
WoonplaatsCOLON Noord Limburg
CONTACTCOLON

Ik doe regelmatig concerten en festivals en gebruik hierbij altijd 2 camera's.
een met 24-70 en een met de 70-200, beide F2.8, het verwisselen van lenzen in een menigte wil ik ook niet.
Zet de iso meestal vast, afhankelijk van het podiumlicht en schiet vervolgens altijd in AV modus.
Daarbij natuurlijk in raw.
succes en we zien de beelden wel voorbij komen.
een Canon, wat glas, een paar lampjes en accessoires

http://www.kjkok.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Hallo Eos hierbij de foto's van mijn concert registratie!

Geschoten met 70-200IS4.0 in vast iso 1600 en vast diafragma namelijk 4.0. Als ik merkte dat mijn sluitertijd te traag werd heb ik de iso verhoogd naar 3200 volgens mij. Ik stond achter in de zaal op een verhoging. Ik mocht de band niet fotograferen maar niemand leek zich daar aan te houden tja ik dan ook niet natuurlijk.

1.

34031

2.

34027

3.

34029

4.

34028

5.

34030

6.

34032

Nu was het tijd voor close-ups en ben ik heel dicht naar het podium gekropen maar heb 3 kliks kunnen doen en toen
werd mij verzocht te stoppen. Ben snel weggaan want wilde niet riskeren mijn foto's te verliezen.

7.

34033

Dit is een onbewerkte partypic geschoten met de 60D+17-70sigma2.8-4.0 lens OS met flits.
Puur een testshot waarmee ik eigenlijk wel tevreden ben. Echter weet ik niet hoe ik een bepaald effect kan creëren?!
Het effect nl van lange sluitertijden, maar ook de flits waarbij ik de hoofdobject(en) redelijk bevries en de foto toch
lekker weggkijkt. Voorbeelden van dergelijke foto's vind je hier:

http://defotomeisjes.com/2012/04/02/dek ... amsterdam/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedankt voor kijken en eventuele tips!
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Hallo Eos!

Partypics met flits & langesluitertijden zijn mij nu wel een beetje bekend.
Op internet stond dat als ik met 1/10 van een seconde sluitertijd, en de flits op 2e gordijn
dit effect kan creëren. Degene die ik jullie liet zien is geschoten in Raw maar ik denk dat ik
in jpeg zal schieten die bewuste avond.

Mijn Sigma 17/70 lens + 60 D had enorme moeite met focussen. Hij kreeg hem maar niet te pakken terwijl mijn
50mm1.8 veel beter presteerde. Ik denk dat ik toch wel graag wil zoomen?!

Kortom, heb jullie nog tips voor mij voor de aanschaf van een betere lens?!
Alle tips zijn welkom eigenlijk.... dankjewel!
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hoi,
Leuke registratie. Een volgende keer proberen accreditatie te regelen, mag je wel vooraan staan en hoef je niets stiekem te doen. Dat helpt altijd natuurlijk ;). Algemeen mis ik wat scherpte in je platen. Aan de sluitertijd kan het niet liggen en met een 5DII moet iso3200 ook geen probleem zijn. Als ik goed kijk lijkt de scherpte die er is ook niet verkeerd te liggen. Dus nu vraag ik me af, of en hoe je je verscherpt hebt (voor en of na verkleinen).
Laatst gewijzigd door 1 op mmk, in totaal 21 keer gewijzigd.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Of, dat schoot mij te binnen, dat je wellicht iets te agressief ruis hebt verwijderd. Ook dat tast de scherpte aan.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

bramos_ditaljanos schreefCOLONOf, dat schoot mij te binnen, dat je wellicht iets te agressief ruis hebt verwijderd. Ook dat tast de scherpte aan.
Verdraaid, dat zou het ook kunnen zijn ja... Ik doe dat zelf eigenlijk nooit omdat je daar op dit formaat toch nauwelijks iets van ziet en een beetje ruis wel degelijk bijdraagt aan de "crispyness" van de foto's. Vandaar dat ik er niet aan dacht.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Jullie hebben denk ik gelijk ik ben best grof geweest met ruisvermindering zowel in de raw-bewerker als ook in photoshop.
Hierbij een foto die onbewerkt is:

34050

Dergelijke foto's had ik beter met de 60D+70-200IS4.0 ivm de extra vergroting. Want mijn 5dmk2 wil ik gebruiken voor de close-up partypics met flits.
Alleen past mijn sigma 17-70 daar niet op het is een EF-S lens.

Vanavond ga ik kijken of ik mooie foto's kan krijgen met de 5dmk2+50mm1.8.
Deze focust makkelijker maar kan niet zoomen en heeft ook geen IS...

Moeilijke keuze's allemaal bedankt voor het helpen!
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

De onbewerkte plaat is toch al prima? Beetje snijden en iets verscherpen en klaar. Niet e bang zijn voor ruis hoor. op het het formaat waar je de platen meestal gebruikt zie je daar nauwelijks iets van terug.

Bij de 5D alleen het middelste AF punt gebruiken. Verder de 50mm 1.8 iets knijpen. F2.2. of zo. Vol open is hij nog al soft. Succes
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Da's Blaudzun! Mooie registraties wel moet ik zeggen... En hoezo mag je die niet fotograferen dan? Op Oerol heb ik ze ook gefotografeerd (2x zelfs) waarbij 1 keer van heel dicht bij (soort van huiskamerconcertje)... Goeie band ook trouwens! :D
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar