Minder flitslicht bij gebruik beauty-dish

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Afgelopen week heb ik een Falcon-Eyes accessoireset gekocht voor de 430 EX II flitser.

Bij het gebruik van de mini beauty-dish (mini reflector doorsnede 17 cm) treedt aanzienlijk lichtverlies op; is daar een beetje een vuistregel voor te hanteren of moet ik dat wiel gewoon zelf uitvinden?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Elke lichtvormer zal weer een ander verlies of winst geven in de lichtopbrengst.
Dat wiel moet je zelf uitvinden ja alleen hebben ze daarvoor speciaal een heel handig apparaatje gemaakt: de lichtmeter.
Omdat de lichtintensiteit niet alleen afhankelijk is van je vormer maar bijvoorbeeld ook van de afstand is het aan te raden altijd een lichtmeter te gebruiken. Meten, je camera instellen en schieten maar.
Laatst gewijzigd door 1 op Sushi, in totaal 14 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

met gemiddeld de flitser 2/3 stop laten overbelichten zal het over het algemeen een stuk beter worden.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is op zich heel logisch en het zal ongetwijfeld ook uit te rekenen zijn. Maar het komt hier op neer; je flitser heeft een frontoppervlak van ongeveer 20/25 vierkante centimeter. Dit geeft op vol vermogen een bepaalde waarde qua diafragma. Ga je er nu een beautydish op zetten, dan wordt dat oppervlakte groter. Je krijgt ook zachter licht, daarom heb je dat ding ook gekocht. Stop je er nu hetzelfde vermogen in, dan is de lichtopbrengst op dezelfde afstand minder. Simpelweg omdat je lichtbron groter wordt zonder dat je vermogen toeneemt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Bedankt!

@Sushi, ik zie mezelf niet steeds met een lichtmeter in de weer :) Ik wil liever gewoon het ding leren kennen, zodat ik ongeveer weet wat ik aan de instellingen moet aanpassen.
@Frank: dat ga ik uitproberen.
@Jeroen: dat snap ik, maar op deze manier kan ik niet zo veel met die informatie :)

Wordt dus gewoon uitproberen :)
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Marfique schreefCOLON...zodat ik ongeveer weet wat..
...Wordt dus gewoon uitproberen...
Als je "ongeveer" wilt weten wat ie doet dan zal het een kwestie van "uitproberen" blijven ja. :wink:
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONHet is op zich heel logisch... ...Simpelweg omdat je lichtbron groter wordt zonder dat je vermogen toeneemt.
Als Marfique op vol vermogen flitst, klopt dit. Voller dan op vol vermogen flitsen kan niet. Maar stel nou dat TTL berekent dat er slechts 25% van het vermogen gebruikt moet worden om een onderwerp goed te belichten zonder beauty-dish, dan zou dat met beauty-dish toch makkelijk gecompenseerd moeten kunnen worden? Ik kan me niet voorstellen dat Marfique altijd op vol vermogen flitst. Of - vraag aan Marfique - werk je helemaal niet op TTL en stel je alles zelf in. Dan moet je inderdaad compenseren voor het lichtverlies. Hoeveel is een kwestie van één keer meten met een lichtmeter en daarna heb je een richtlijn.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Ytos, omdat ik nog weinig ervaring met flitsen heb, is het in mijn geval inderdaad een kwestie van uitproberen; vaak met zowel camera als flitser in de M stand; inderdaad zelden met vol vermogen van de flitser.

Ik heb dit bv ook geprobeerd bij het stilleven met de paardenschedel, maar dat geeft een heel vlak resultaat (flitser met beautydish of softbox op de camera - ik heb nog geen kabel om off-shoe te flitsen). Op deze manier ligt bv de binnenzijde van de oogkas dan niet mooi in de schaduw.
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Afhankelijk van wat voor flitser je gebruikt kun je ook zonder kabel off-shoe flitsen.


https:/youtube.com/watch?v=ZDadD4mmvn0
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Oké dan!!! Tnx! Ik had uit de handleiding begrepen dat je daarvoor een extra flitser ook op de camera moest hebben; er staat helemaal niet bij dat dit ook met de interne flitser werkt! Weer wat geleerd :) :) :)

Voorlopig genoeg huiswerk; ik ga t meteen uitproberen, want ik ben met mijn stilleven icm zeepbellen aan de slag, maar heb te weinig licht om een redelijke sluitertijd te krijgen!

Lag net helemaal in een deuk :) In de reflectie van de zeepbellen zag ik mijn twee beeldschermen, dat moet natuurlijk niet hahahaha!
Laatst gewijzigd door 1 op Marfique, in totaal 16 keer gewijzigd.
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Als extra tip: zet de interne flitser wel zo zwak mogelijk ;)
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Dank je, ik had er wat voor geplakt :)
Even zoeken hoe dat moet!

Leuk gestoeid met het belichten, maar het resultaat is niet naar mijn zin :+
Het gaat iig niet zo met 1 flitser lukken; als ik schaduw in de oogkas wil, krijg ik uiteraard slagschaduwen aan de andere kant...
Het is in ieder geval wel leerzaam!

Maar voor dit onderwerp zal toch maar op n wat lichtere dag wachten :)
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Je kan ook gebruik maken van een stuk reflecterend materiaal om dat op te lossen.

C'
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

He ja, dat ik daar nou niet aan dacht! Ik heb nog n reflectiescherm ook; ga ik de volgende keer ook proberen :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar