Groepsfoto 5 mensen op locatie (buiten)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
canongirl
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2013 09:08

Ik vind €50 een hele nette prijs. Dat dekt niet je materiaal en tijd, maar is wel een redelijke tegemoetkoming.

In de zon fotograferen kan hele mooie effecten geven, maar als je niet goed weet hoe je dat aan moet pakken, dan kan je eerst eens oefenen met een stel vrienden op een zonnige dag. Dan hoef je je niet bezwaard te voelen dat je nog een beetje aan het zoeken bent met je instellingen.

Je kan ook gewoon een mooi schaduwplekje opzoeken, al zou ik dat dan vroeger op de dag doen in wat harder licht. En dan bijflitsen.
Dan heb je geen mensen met knijpende ogen, reflecties van de zon en minder harde schaduwen in de gezichten.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk of je dat ook mooi vindt.
Pas op met een bos dat het niet te donker wordt. Misschien op de hei bij een mooie boom die wat schaduw geeft?

Heb je al nagedacht over hoe je de 5 mensen 'neer gaat zetten'?

Succes en laat je het resultaat even zien hier?
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

romybroekkamp schreefCOLONHallo allemaal,

Ik heb voor aanstaande donderdag een fotoshoot gepland op locatie.
De vraag was een leuke groepsfoto van 5 broers en zussen om deze cadeau te doen aan hun (stief)moeder.

Nu zat ik zelf aan het volgende te denken:
Ik wilde het liefst niet midden op de dag, ivm het harde licht (het schijnt weer mooier weer te worden?) dus ik heb rond 7 uur 's avonds afgesproken.
En het liefst ergens buiten in de natuur/bos/vijver o.i.d.

En fotograferen jullie normaal met de zon mee, of er juist tegenin?

En als laatst, wat mag ik vragen voor zo'n shoot?
Ik heb een soortgelijke opdracht al een keer eerder gedaan en vooraf geen prijs afgesproken (dit vond ik erg lastig omdat ik de mensen goed kende) Maar hier heb ik toen 30 euro voor gekregen, maar ik moet zeggen dat ik dit toen zelf een beetje weinig vond. Ik denk dat mensen vaak niet snappen dat er ook nog nabewerking bij komt kijken..
Romy,

Ik wil je wel enkele handvaten geven:

- Verstandig, om het niet midden op de dag te doen, vanwege de kans op hard licht. Zet bijvoorbeeld het groepje mensen in de schaduw. Niet de git zwarte schaduw, maar in een goed doortekende schaduw. Let op, dat je geen lichtvlekken op de gezichten krijgt.

- Zoals ik zei, zet ik mensen meestal in de schaduw neer, maar is er zon en ik wil er gebruik van maken, dan fotografeer ik tegen de zon in of ik werk met strijklicht > licht wat vanaf zij komt. In beide gevallen moet je wel weten wat je doet. Bij een groepje is dat lastiger dan bij een individu.

- Zet de mensen echt close bij elkaar neer. Bouw een soort van pyramide. Mensen moeten bij een groepsfoto niet te ver uit elkaar staan, dan lijkt de foto afstandelijk. Zet iedereen lekker close en laat geen gaten tussen het groepje vallen.

- Maak gebruik van verschillende objectieven als dit mogelijk is. Dit brengt variatie. Denk aan 35mm brandpunt t/m 200mm brandpunt. Een langer brandpunt, 135mm a 200mm, zal de achtergrond mooier doen vervagen.

- Schiet van één setting meerdere foto's, toch geheugen zat!

- Diafragma zit je denk ik wel safe met f5.6 a f6.3, maar schiet bijvoorbeeld ook enkele foto's op f4.5 als de mensen toch lekker compact staan...

- Denk aan je sluitertijd, dat deze snel genoeg blijft om uit de hand te kunnen blijven fotograferen. Gebruik je een 200mm brandpunt op een cropcam van 1.6, dan gebruik je minimaal een sluitertijd (200 x 1.6 = 320) van 1/320ste. Op fullframe gebruik je bij bij 200mm brandpunt gewoon 1/200ste. Dit is een vuistregel en geen wet van meden en perzen. Met IS op je objectief, kán je wel een iets langere sluitertijd hanteren, maar pas er wel mee op. Zelf, ga ik bij portretten en groepsfoto's liever niet onder de 1/125ste zitten, omdat er altijd wel iemand is in het groepje dat perongeluk beweegd; met langere sluitertijden bevries je dat niet goed. Dus liever iets aan de te snelle kant gaan zitten qua sluitertijd, dan aan de te langzame kant.

- Op (vooral als er niet veel licht is!) bovenstaande kan van toepassing zijn, dat je de ISO-waarde moet verhogen. Trek je hier niets van aan! Doe dit, als dit echt nodig is. Je wilt immers wél je sluitertijd acceptabel snel houden. Ruis, zie je (ruis is anders dan korrel uit 't analogetijdperk!) in de afdruk haast tot niet weer; ook niet op grote formaten afdrukken. Trucje: Belicht zoveel mogelijk rechts op je histogram. Zoek hier bijvoorbeeld eens op "rechts belichten" of "exposure to the right", of op Google natuurlijk.

- Tarief, altijd een "lastige" kwestie. Ik bekijk het altijd vanuit mijn eigen punt, omdat ik fulltime (beroepsmatig) portretfotograaf ben. Dus eigenlijk kan ik jouw daar niet echt goed een antwoord op geven, omdat ik van mijn eigen uit ga. Ik móet de onkosten dekken, omzet en winst maken, omdat er brood op de plank moet. Kijk voor jezelf wat de onkosten zijn, en bekijk dan wat je een acceptabele omzet > winstmarge vindt. Dus of je de genoemde € 50,00 genoeg vindt, is aan jou. Ik kan het er niet voor doen. :D :wink: :P Maar dat laatste is logisch... :wink:

Wil je meer weten, je mag me altijd een privé bericht sturen of me e-mailen op info@bennyvandewerfhorst-fotografie.nl Dat is geen enkel probleem!

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Dankje allemaal voor jullie reacties en antwoorden! Ik heb alles doorgelezen en ga al jullie tips gebruiken :D Zij weten dat ik geen professional ben en het zijn wel bekenden, dus dat scheelt. Als zij niet tevreden zijn met de foto's hoeven ze mij uiteraard niets te betalen. Ik zal jullie het resultaat laten zien en hopelijk vinden jullie het wat :D
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

37363



Dit is hem geworden :)
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Leuke foto hoor! Volgens mij goed gelukt :)

Hoe vond je het zelf gaan? En hoe tevreden was je met het resultaat?
Anoniem 3

Prima gedaan. Misschien het rood een tikkie terug?
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

ik zie hier eerlijk gezegd geen roodzweem, Gabriël
Gebruikers-avatar
GJSpijkerboer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2012 10:12
WoonplaatsCOLON Terwolde

Gaat helemaal goedkomen Romy. Gewoon doen, daar leer je al een hoop van ;)

Succes en wil graag de foto's zien.
http://www.gjspijkerboer.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
GJSpijkerboer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2012 10:12
WoonplaatsCOLON Terwolde

Pffff je had de foto natuurlijk al geplaatst :)

Ziet er goed uit hoor. Op locatie is altijd weer spannend!!! Had hem persoonlijk links ook bij de vlonder afgekapt!

Gr, Gert Jan
http://www.gjspijkerboer.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Ik ben er zelf wel tevreden over :D Er vielen heel wat foto's af ivm dichte ogen e.d.
En de volgende keer moet ik de mensen van tevoren even zeggen dat ze hun kauwgom uit doen haha..

@Gert Jan, ik snapte eerst niet wat je bedoelde, maar nu zie ik het! Dankje :) Dat is inderdaad mooier.. Ik zal het voor hun aanpassen, maar laat de foto zo wel even staan op het forum :)

@Gabriël Ik heb de foto nabewerkt met florabella actions, een lichte pastel bewerking, misschien dat de kleur daarom wat vreemd op je over zou kunnen komen, maar hier heb ik bewust voor gekozen :)
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Mooie foto. Iedereen staat er leuk op, dat zal belangrijk zijn. Mooie groepering ook. Voor mij zou de foto vierkant gedropt mogen worden. ( maar ik hou erg van het vierkant formaat)
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Prima gelukt vind ik. Een vierkante crop lijkt mij inderdaad ook heel mooi.

Mvg Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Om te voorkomen dat er iemand met gesloten ogen opstaat, kun je bv. vragen of iedereen zijn ogen even dichtdoet en als je telt tot drie ze dan hun ogen open moeten doen. Werkt prima!!
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Goed gedaan. Qua belichting is hij erg mooi en egaal.
Ik ben het wel eens met iets links insnijden, maar dan heb je het echt over details.

De foto is het geld waard zou ik zeggen ;-)
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Dankje :D
Sarah1990
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2013 20:55

Ik vind het resultaat echt prachtig!
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik vind het een erg leuke foto geworden. Leuke compositie zo met die vlonder die onder naar beide hoeken loopt. De boom loopt gelukkig net langs het hoofd van de dame helemaal rechts in plaats van dat hij uit haar hoofd lijkt te groeien. Prima.
wernerfotografie

Net topic doorgelezen :D kneiters fototje geworden waar ik als eerste groepsportret ook voor zou tekenen.
Gebruikers-avatar
Labradoodle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2012 20:24
WoonplaatsCOLON Noord Nederland

Ook het hele topic doorgelezen, en wat een mooi resultaat.
Crop of uitsnijding kun je nog alle kanten mee op.
De basis is goed. :-)
Groet Rob

1DIII met wat gLas

Flickr
FaceBook
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

Gave foto geworden zeg !! Heb je dat kistje (waar de achterste mensen op zitten) zelf meegesleept? :) handig
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar