Groepsfoto 5 mensen op locatie (buiten)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Hallo allemaal,

Ik heb voor aanstaande donderdag een fotoshoot gepland op locatie.
De vraag was een leuke groepsfoto van 5 broers en zussen om deze cadeau te doen aan hun (stief)moeder.

Nu zat ik zelf aan het volgende te denken:
Ik wilde het liefst niet midden op de dag, ivm het harde licht (het schijnt weer mooier weer te worden?) dus ik heb rond 7 uur 's avonds afgesproken.
En het liefst ergens buiten in de natuur/bos/vijver o.i.d.

En fotograferen jullie normaal met de zon mee, of er juist tegenin?

En als laatst, wat mag ik vragen voor zo'n shoot?
Ik heb een soortgelijke opdracht al een keer eerder gedaan en vooraf geen prijs afgesproken (dit vond ik erg lastig omdat ik de mensen goed kende) Maar hier heb ik toen 30 euro voor gekregen, maar ik moet zeggen dat ik dit toen zelf een beetje weinig vond. Ik denk dat mensen vaak niet snappen dat er ook nog nabewerking bij komt kijken..
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

romybroekkamp schreefCOLON En fotograferen jullie normaal met de zon mee, of er juist tegenin?
Ik zou me laten leiden door de locatie. Met de zon in de rug betekent dat je personen er tegenin kijken en andersom sta jij met tegenlicht te fotograferen. Beide zijn niet geheel wenselijk, maar niet onoverkoombaar. Een beetje strijklicht is toch wel het mooiste. Maar ik ben geen weerman en voor hetzelfde geld regent het volgende week.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

fotojeroen schreefCOLON
romybroekkamp schreefCOLON En fotograferen jullie normaal met de zon mee, of er juist tegenin?
Ik zou me laten leiden door de locatie. Met de zon in de rug betekent dat je personen er tegenin kijken en andersom sta jij met tegenlicht te fotograferen. Beide zijn niet geheel wenselijk, maar niet onoverkoombaar. Een beetje strijklicht is toch wel het mooiste. Maar ik ben geen weerman en voor hetzelfde geld regent het volgende week.
Bedoel je met strijklicht een beetje een ondergaande zon? (als die er is?) Ik wil de shoot ook alleen laten door gaan als het niet regent, anders maak ik weer een nieuwe afspraak.

Ook weet ik niet goed welke lens ik moet gebruiken, ik heb een 17-85 f 4-5.6 is usm of een 50 mm f 1.8. Zelf vind ik de 17-85 makkelijker qua zoomen en scherpstellen, maar de 50 mm vind ik mooier voor een onscherp achtergrond.

http://www.florabellacollection.com/dreamy.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou graag het effect krijgen wat je op bovenstaande site ziet, dat vind ik super mooi qua kleuren, pastel en zacht. Zit dit hem alleen in de nabewerking of ook door de manier van fotograferen?
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Topic even verplaatst omdat het geen topic is om foto's te laten zien (nu nog niet in elk geval), maar een vraag over je instellingen etc en dus niet in 'Toon je foto's' past
Gebruikers-avatar
Jorik
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2009 07:15
WoonplaatsCOLON Ede
CONTACTCOLON

Hoi Romy

Voor een shoot op locatie vraag ik meestal €65,- ook dit is niet veel gezien het werk wat er in zit, maar idd mensen beseffen bijna nooit dat in de nabewerking even veel tijd zit als in het fotograferen zelf (zoniet meer). en ik ben ook maar hobbyist ;-)
En met tegenlicht fotograferen is wel heel gaaf als je maar voor licht in de gezichten zorgt (reflexi scherm of flitsen) Wat ik wel eens doe in deze situatie's als ik geen van beide voorhanden heb is spotmeten op een gezicht en de belichting vast zetten (met dat sterretje rechts bij je duim) dan is de achtergrond vast wat overbelicht, maar is opzich wel mooi vaak http://www.jorikalgra.com/wp-content/up ... 50x150.jpg

Ik hoop dat je er wat aan hebt
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Jorik schreefCOLONHoi Romy

Voor een shoot op locatie vraag ik meestal €65,- ook dit is niet veel gezien het werk wat er in zit, maar idd mensen beseffen bijna nooit dat in de nabewerking even veel tijd zit als in het fotograferen zelf (zoniet meer). en ik ben ook maar hobbyist ;-)
En met tegenlicht fotograferen is wel heel gaaf als je maar voor licht in de gezichten zorgt (reflexi scherm of flitsen) Wat ik wel eens doe in deze situatie's als ik geen van beide voorhanden heb is spotmeten op een gezicht en de belichting vast zetten (met dat sterretje rechts bij je duim) dan is de achtergrond vast wat overbelicht, maar is opzich wel mooi vaak http://www.jorikalgra.com/wp-content/up ... 50x150.jpg

Ik hoop dat je er wat aan hebt
Gave foto! Erg leuk, ook zo in dat (wat is het?) riet?
Ik heb nu 50 euro afgesproken, dat vond ik zelf wel een mooi bescheiden bedragje voor mijzelf als beginner.

Ik heb een reflexiescherm, maar ik kan er nog niet zo goed mee overweg, misschien toch nog maar eens proberen!

Ik zet zelf mijn camera altijd op autofocus, en verander de focuspunten ook altijd met het sterretje (*), maar ik ben ook benieuwd wat nu precies het verschil is met de af-on knop. Iemand die me dat uit kan leggen? :)

Spotmeten is toch dat de camera alleen het licht meet in het midden en dat je daarom weer verandering ziet in het balkje met de -2...-1...♦...+1...+2? Kijken jullie altijd naar dit balkje (heeft dit een naam?), of stellen jullie het diafragma met bijpassende sluitertijd in uit jullie hoofd? (in jip en janneke taal is het iets makkelijker uitleggen, haha)
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Aan jouw vragen te zien, heb je weinig tot geen ervaring. Je weet eigenlijk niet eens welke lens je moet gebruiken, kent kennelijk niet eens de werking van jouw camera, weet niet hoe je met een reflectiescherm moet werken. Als je alleen maar weet hoe je op de ontspanknop moet drukken kun je beter even gratis wat foto's maken om wat ervaring op te doen. :) :)
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

jonggolde schreefCOLONAan jouw vragen te zien, heb je weinig tot geen ervaring. Je weet eigenlijk niet eens welke lens je moet gebruiken, kent kennelijk niet eens de werking van jouw camera, weet niet hoe je met een reflectiescherm moet werken. Als je alleen maar weet hoe je op de ontspanknop moet drukken kun je beter even gratis wat foto's maken om wat ervaring op te doen. :) :)
Bedankt voor je subtiele reactie, iets aardiger had wel gemogen :). (het is dat de smileys erachter staan)

1. Ik ben hier om te leren, dus ik krijg liever antwoorden dan deze reacties.
2. Ik ben erg bescheiden in wat ik kan en weet van mezelf dat ik mezelf ook lager beoordeel dan wat ik echt kan.
3. Ik weet hoe ik een camera moet gebruiken, wat de verschillen zijn tussen de lenzen, maar ik wil door mijn vraag gewoon wat reacties uitlokken hoe andere mensen hier over denken (daar leer je weer wat van naar mijn idee)
4. Ik heb al heeel wat gratis foto's gemaakt en vind dat ik niet alles vrijwillig hoef blijven te doen
5. Misschien zou je eerst wat foto's van mij moeten bekijken voor je zo hard oordeelt ;)
Gebruikers-avatar
Jorik
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2009 07:15
WoonplaatsCOLON Ede
CONTACTCOLON

@ punt 1-5 eens :wink: iets subtieler kan best idd

50 euro is idd heel erg netjes
ik heb mn camera ook altijd op autofocus, alleen met het spotmeten bedoel ik enkel het lichtmeten. Met het sterretje icm spotmeten http://www.photofacts.nl/fotografie/fot ... meting.jpg zet je de belichting vast en is de belichting op het gezicht dus correct.
dus op gezicht richten, sterretje indrukken, dan ontspanner half indrukken, compositie maken en afdrukken. (volgens mij doe ik het op deze manier)
en meestal (eigenlijk altijd) heb ik de camara op av staan. hoe meer scherpte diepte nodig is hoe hoger het F getal. maar dit weet ik ook echt niet uit mn hoofd hoor.

owja en die foto is in het hoge gras is op de heide. bedankt dat je hem gaaf vind! ik heb achteraf de lucht iets donkerder gemaakt om het overstralen iets te beperken.

volgens mij best een warrig verhaal geworden maar ik doe mijn best.

groetjes Jorik
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je zegt de camera te kunnen gebruiken, maar stelt toch nog vragen waar je dan zelf de antwoorden op zou moeten weten, da's niet zo tactisch

Als je kijkt naar de gemaakte voorbeeldfoto dan zie je dat er een wat langer brandpunt is gebruikt. Het maakt de achtergrond wat onscherper wat natuurlijk wel prettiger is.
Als ik zo naar mijn eigen groepportretten van kleinere groepen kijk, dan is dat toch meer met groothoek. Maar dat is voor de krant en groothoek doet het op krantenpagina's bij groepsfoto's vaak beter omdat je als lezer meer in de foto getrokken wordt. Voor aan de muur moet het dan wel een kick-ass compositie zijn, anders zou ik ook meer richting 50/85mm gaan. Groepsfoto's bij het voetbal (die standaard opstellingen van het hele elftal drie rijen dik zijn dan weer met meer Tele gemaak, zo vanaf 150mm)

Je reflectiescherm zou ik thuislaten. Een groep van 5 man is te groot voor een simpel reflectiescherm. Eentje van twee vierkante meter zou nog wel wat kunnen betekenen, maar dan moet je er inderdaad wel mee om kunnen gaan en ik zou het bedienen ervan uitbesteden aan een assistent.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Ik fotografeer gewoon tegen de zon in. Hierdoor heb je een prachtig haarlichtje bij de personen
Zorg er wel voor dat de achtergrond (achter de personen) donker is, b.v. een bos bomen of zoiets anders krijg je geen scheiding tussen de personen en de achtergrond. Verder zou ik een groep van 5 personen met f/4 of f/5.6 fotograferen op 85mm (afhankelijk van crop/ff)
Hierdoor heb je en genoeg scherpte diepte zodat iedereen er mooi op staat en.. als je de groep wat verder van je achtergrond afzet heb je toch ook nog een mooie geblurde achtergrond. Belichting instellen op de gezichten en voilà
Een reflectiescherm kan idd helpen, moet zeggen dat ik het zelf eigenlijk zelden gebruik.
Met een goede belichting en een beetje PP lukt het ook prima
Success!
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

het voorbeeld wat je laat zien (de link) is hoogstwaarschijnlijk met behoorlijk dure camera's geschoten, heb nog niet echt lang ernaar gekeken, maar wat me opviel is dat het waarschijnlijk Fullframe is met een behoorlijk duur stuk glas ervoor, daarbij ook nog een erg goede belichting en bewerking.

Dus dat is niet zomaar yte realiseren met een groepsfoto.

Belangrijkste met dit soort foto opdrachten is hoe jij jezelf opstelt, jij bent als het ware de regiseur. Jij bent moet bij het zien van de locatie al een foto in gedachten hebben en de mensen daar naartoe regiseren, of de zon in de rug zit of pal van voor dat zul je zelf in moeten schatten en is afhankelijk voor wat voor soort foto je wil, wel opletten bij fotograferen op een laat tijdstip de kleuren worden wat agresiver, in eerste instantie komt dit overgesatureerd over (vaak in het rood/oragne) dus als je de pasteluitsraling wilt die je liet zien lijkt me dit vrij lastig en zul je absoluut een flinke portie nabewerking moeten doen.

De instellingen van de camera moet je niet al te moeilijk over doen, niet na gaan denken over spotmeting, belichtingscorrectie enz, gewoon op RAW, witbalans op auto, diafragma afhankelijk van wat je wil bereiken (onscherpe achtergrond of niet), sluitertijd in ieder geval tussen de parameters die jij aankunt (is voor ieder verschillend, ken mensen die op 1/8ste nog een scherpe foto kunnne produceren, anderen lukt het bij 1/60 ste nog niet).
Maar wel opletten met de keuze van het diafragma, afhankelijk hoe je de mensen wegzet zul je hier een keuze in moeten maken, zet je op een rijtje dan kun je vrij groot, maar zet je ze al achter elkaar dan zul je toch (bv) naar 5.6 moeten anders is alleen de voorste scherp en de achterste zullen lichtjes onscherp worden, dus daar moet je goed opletten.

Wat ook handig is, is dat je een soort van klein krukje meeneemt, zodat je even ietsje hoger kunt gaan staan, kun je ook leuke dingen mee bereiken.

Verder helpt een flitser ook, inflitsen wel te verstaan, je kunt soms net even dat glimlichtje in de ogen krijgen en de mensen weten wanneer je een foto maakt, kan soms handig zijn, anders verkrampen ze soms weleens.

Maar qua bedrag zou ik niet al teveel gaan vragen, hoe hoger je bedrag hoe hoger je ook de dadwerkelijke lat gaat leggen, als je beginnend bent is een vergoeding meer op zijn plaats, hiermee schep je ook niet zo een hoog verwachtingspatroon, dus dit zul je zelf ook even in moeten schatten.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Closeshooter heeft het heel duidelijk verwoord, met die tips en zeker ook de tips van de anderen die gereageerd hebben, moet je een heel eind uit de voeten kunnen.

Ik zou de prijs ook heel acceptabel houden, je bent geen beroepsfotograaf, oftewel je hoeft er de kost (nog) niet mee te verdienen.
Je denkt zelf beter te fotograferen, dan ik kan afleiden aan de soort vragen die je stelt, want die klinken echt als vragen van een beginnende fotograaf.
Da's mooi, want dan heb je er feeling oftewel talent voor!
Zie dit soort fotosessies voorlopig als een leerproces, tot je overtuigd bent van je kunnen en vooraf nagenoeg zeker bent dat de resultaten naar behoren zullen zijn.
Daar twijfel je nu over, gezien je vraagstelling.
Natuurlijk kost het je veel tijd. Maar naast het plezier dat je er in hebt zullen je vaardigheden groeien, dat is toch wat je wilt?
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Jorik schreefCOLON@ punt 1-5 eens :wink: iets subtieler kan best idd

50 euro is idd heel erg netjes
ik heb mn camera ook altijd op autofocus, alleen met het spotmeten bedoel ik enkel het lichtmeten. Met het sterretje icm spotmeten http://www.photofacts.nl/fotografie/fot ... meting.jpg zet je de belichting vast en is de belichting op het gezicht dus correct.
dus op gezicht richten, sterretje indrukken, dan ontspanner half indrukken, compositie maken en afdrukken. (volgens mij doe ik het op deze manier)
en meestal (eigenlijk altijd) heb ik de camara op av staan. hoe meer scherpte diepte nodig is hoe hoger het F getal. maar dit weet ik ook echt niet uit mn hoofd hoor.

owja en die foto is in het hoge gras is op de heide. bedankt dat je hem gaaf vind! ik heb achteraf de lucht iets donkerder gemaakt om het overstralen iets te beperken.

volgens mij best een warrig verhaal geworden maar ik doe mijn best.

groetjes Jorik
Bedankt voor je informatie! Ik vind het niet warrig hoor, snap het wel :) Ben er ook blij om dat ik door jou niet meteen veroordeelt wordt door mijn soort vragen :D
fotojeroen schreefCOLONJe zegt de camera te kunnen gebruiken, maar stelt toch nog vragen waar je dan zelf de antwoorden op zou moeten weten, da's niet zo tactisch
Misschien heb ik mijn vragen niet goed geformuleerd, maar veel van de vragen die ik stel, stel ik voor een bevestiging van mijn eigen ideeën.

Daarbij heb ik van jou (als professional?) geen antwoord gekregen op de vraag wat het verschil is tussen de autofocus (het veranderen met het sterretje (*) of het gebruik van de af-on knop.

Je hebt ook geen antwoord gegeven op mijn vraag of je sluitertijden/diafragma instelt uit je hoofd, of dat je kijk naar de belichtingsmeter? (mijn fotografieleraar kon namelijk op afstand zeggen (ik de camera in de hand) welke sluitertijd ik het best kon gebruiken bij een bepaald diafragma, zonder naar de belichtingsmeter te kijken)

Als het dan toch zulke simpele vragen zijn kan ik me voorstellen dat jij hier antwoord op zou moeten kunnen geven.

@ebeckers, @Closeshooter, @karin115

Bedankt voor jullie info, hier kan ik zeker wat mee! :)

De witbalans zet ik alleen nooit op auto, deze kan ik meestal goed inschatten en ik stel de waarden altijd zelf in.

Ik fotografeer trouwens nog maar twee jaar en heb alles wat ik geleerd heb mezelf aangeleerd en nog nooit een cursus gehad. Ik heb wel basis fotografielessen gehad op school, maar die basis kende ik toen al. Nabewerking is voor mij geen probleem, ik studeer toegepaste kunst en techniek, dus mijn kennis met het hele Adobe pakket is aardig goed.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Succes Romy, gaat goedkomen, laat je het resultaat tzt zien?
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

karin115 schreefCOLONSucces Romy, gaat goedkomen, laat je het resultaat tzt zien?
Dankje! :D Zal ik doen :)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

romybroekkamp schreefCOLONDaarbij heb ik van jou (als professional?) geen antwoord gekregen op de vraag wat het verschil is tussen de autofocus (het veranderen met het sterretje (*) of het gebruik van de af-on knop.
Nee, heb ik inderdaad geen antwoord op gegeven. Ik schat je namelijk hoog genoeg in om een keer in de handleiding van je camera te kijken om te zien wat de knopjes doen en dat je slim genoeg bent om daar de nodige verbanden tussen te leggen.
Maar ik heb je toch ook andere tips gegeven? Tips waar je niet om gevraagd hebt.
romybroekkamp schreefCOLON Je hebt ook geen antwoord gegeven op mijn vraag of je sluitertijden/diafragma instelt uit je hoofd, of dat je kijk naar de belichtingsmeter? (mijn fotografieleraar kon namelijk op afstand zeggen (ik de camera in de hand) welke sluitertijd ik het best kon gebruiken bij een bepaald diafragma, zonder naar de belichtingsmeter te kijken)
Waarom zou je niet naar de belichtingsmeter kijken? Ze stoppen hem er niet voor niets in. Dat jouw fotografieleraar er zelf eentje in zijn hoofd heeft zitten wil niet zeggen dat de rest van de wereld dat ook kan. Zoiets vergt jaren van ervaring om zo'n inschatting te maken. En dan nog is het verstandiger om naar je belichtingsmeter te kijken. Welke sluitertijd of diafragma je kiest, dat is ook afhankelijk van de situatie. Maar in dit geval zou ik een sluitertijd nemen die hoog genoeg licht om uit de hand te kunnen fotograferen en daarnaast nog een diafragma biedt wat klein genoeg is om de groep scherp te krijgen maar groot genoeg om de achtergrond onscherp te laten zijn. Welke waardes dat moeten worden is geheel afhankelijk van de situatie waar je op dat moment staat
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

fotojeroen schreefCOLON
romybroekkamp schreefCOLONDaarbij heb ik van jou (als professional?) geen antwoord gekregen op de vraag wat het verschil is tussen de autofocus (het veranderen met het sterretje (*) of het gebruik van de af-on knop.
Nee, heb ik inderdaad geen antwoord op gegeven. Ik schat je namelijk hoog genoeg in om een keer in de handleiding van je camera te kijken om te zien wat de knopjes doen en dat je slim genoeg bent om daar de nodige verbanden tussen te leggen.
Maar ik heb je toch ook andere tips gegeven? Tips waar je niet om gevraagd hebt.
romybroekkamp schreefCOLON Je hebt ook geen antwoord gegeven op mijn vraag of je sluitertijden/diafragma instelt uit je hoofd, of dat je kijk naar de belichtingsmeter? (mijn fotografieleraar kon namelijk op afstand zeggen (ik de camera in de hand) welke sluitertijd ik het best kon gebruiken bij een bepaald diafragma, zonder naar de belichtingsmeter te kijken)
Waarom zou je niet naar de belichtingsmeter kijken? Ze stoppen hem er niet voor niets in. Dat jouw fotografieleraar er zelf eentje in zijn hoofd heeft zitten wil niet zeggen dat de rest van de wereld dat ook kan. Zoiets vergt jaren van ervaring om zo'n inschatting te maken. En dan nog is het verstandiger om naar je belichtingsmeter te kijken. Welke sluitertijd of diafragma je kiest, dat is ook afhankelijk van de situatie. Maar in dit geval zou ik een sluitertijd nemen die hoog genoeg licht om uit de hand te kunnen fotograferen en daarnaast nog een diafragma biedt wat klein genoeg is om de groep scherp te krijgen maar groot genoeg om de achtergrond onscherp te laten zijn. Welke waardes dat moeten worden is geheel afhankelijk van de situatie waar je op dat moment staat

Die handleiding heb ik al uitgebreid doorgelezen hoor en ik dénk te weten hoe het nu in elkaar zit, maar ik weet het niet zeker, vandaar dat ik die vraag stelde. Blijkbaar is vragen stellen niet mijn sterkste punt, want iedereen vat ze anders op dan ik bedoel volgens mij? :cry:

Naar mijn idee werkt het zo:
Met het * zet je een focus punt vast waar je op gemikt hebt, maar wanneer je de compositie verandert zal de focus ook veranderen. En volgens mij blijft met het af-on knopje de focus staan waar je hem als eerst op gefocust hebt?

Als mijn uitleg klopt dan misschien een vraag die je wel wilt beantwoorden: Welke van de twee gebruik je (voornamelijk) en wat is waarbij handiger. Als je het een te domme vraag vindt dan reageer maar gewoon niet :mrgreen:

En wat betreft de belichtingsmeter (...ze stoppen hem er niet voor niets in) op mijn camera zit ook nog een portretstand/landschapsstand die stoppen ze er ook zeker niet voor niets in? ;) :D
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

romybroekkamp schreefCOLON Naar mijn idee werkt het zo:
Met het * zet je een focus punt vast waar je op gemikt hebt, maar wanneer je de compositie verandert zal de focus ook veranderen. En volgens mij blijft met het af-on knopje de focus staan waar je hem als eerst op gefocust hebt?
Volgens mij haal je twee verschillende dingen door elkaar. Af-on is, zoals de naam al zegt, om je AutoFocus te zetten, oftewel om scherp te stellen. Terwijl het * de AE vergrendeling is, en dus om je belichting vast te zetten.
romybroekkamp schreefCOLON Als mijn uitleg klopt dan misschien een vraag die je wel wilt beantwoorden: Welke van de twee gebruik je (voornamelijk) en wat is waarbij handiger. Als je het een te domme vraag vindt dan reageer maar gewoon niet :mrgreen:
En daarmee is deze vraag ook beantwoord (of niet meer relevant) want het zijn twee dingen die je door elkaar heen gebruikt. AE-lock gebruik ik bijvoorbeeld buiten nog weleens als de lichtomstandigheden wat wisselen. Dan richt ik even snel op een stoeptegel, wat ongeveer middengrijs is, en zet daar mijn belichting even op vast. Daarna maak ik de foto. Zo ben je niet afhankelijk van het feit of er veel lichte of donkere partijden in zitten, mijn belichting is op een middengrijs vlak gedaan.
romybroekkamp schreefCOLON En wat betreft de belichtingsmeter (...ze stoppen hem er niet voor niets in) op mijn camera zit ook nog een portretstand/landschapsstand die stoppen ze er ook zeker niet voor niets in? ;) :D
Die laatste stand zit er ook niet voor niets... dat is voor de beginners die daarmee geholpen worden. Op een 5D zijn ze volgens mij niet meer terug te vinden bijv.
Maar los daarvan... Ik ken jouw fotografieleraar niet, noch zijn achtergrond, maar volgens mij is het bijna onmogelijk om met het blote oog een accurate belichting te schatten/zeggen. Soms hoor je mensen dan weleens zeggen, ik zit er hooguit maar een stop naast... Ja hallo! Een stop ernaast is een halvering of verdubbeling van de hoeveelheid licht, ik kan dat nu niet echt accuraat noemen!
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

37173

Laat je niet zo snel van de wijs brengen. ;-)
Iedereen heeft het moeten leren en iedereen heeft nog iets te leren.

Misschien heb je hier iets aan

Licht meten kan op verschillende manieren. De camera heeft een aantal standen. Kort door de bocht kan je zeggen dat al naar gelang welke stand je kiest de camera zich meer of minder op het midden van het beeld richt. de * knop kan je dan gebruiken om die meting vast te houden.

Als je even zoekt is er vrij veel over te vinden

Wat ik wel eens doe is het volgende:
De camera op de Av voorkeurstand zetten en het diafragma instellen dat je wilt gebruiken (bijvoorbeeld f5.6 om de achtergrond mooi wazig te krijgen en voldoende scherpte diepte in de gezichten). Dan naar het model toe lopen en de lens op het gezicht van het model richten, zodat het gezicht volledig in beeld is. Dan druk je de ontspanknop half in en kijk je welke sluitertijdwaarde de camera aangeeft. Vervolgens stel je sluitertijd en diafragma in op de M stand in. Dan is het gezicht van het model goed belicht.

Verder ben ik een van de 'backers' van dit kickstarter project. Ik ben benieuwd wat dat wordt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar