AV TV of M

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Er is maar 1 stand die werkelijk goed is. Dat is de M(anueel) stand.
Waarom… omdat de andere standen automatische standen zijn en de camera de belichting is de meeste situaties FOUT meet.
Maak maar een voor de grap twee foto’s (maakt niet uit welke automatische stand je neemt).
1) van een beeld die volledig wit is (bv een wit laken met wat kreukels).
2) van een beeld die volledig zwart is (bv een zwarte stoel/trui).
En… wat is het resultaat?
Je ziet dat beide foto’s het FOUT hebben en beiden zijn ze grijs geworden. Waar is nu het witte en het zwarte gebleven?

Dit is wel extreem, maar je ziet wel dat de camera het fout doet. En in andere dus ook. Wellicht zal de fout minder zijn, maar alleen de perfecte belichting is goed van contrast, kleur en helderheid.

Dus de M-stand. Maak maar opnieuw diezelfde 2 foto’s. Belichtingsmeter in het midden zetten helpt je om een begin te hebben. De witte foto moet je dan 2 stops ruimter belichten. Dus 6x een 1/3 stap links van het midden.
En de zwarte foto 2 stops krapper, dus rechts van het midden. Dit kan met de keuze va de sluitertijd, of diafragma.
En, hoe zijn beide foto’s nu? Beter he?

—-

Je kunt wel de automatische stand nemen als je niet veel tijd hebt om de belichting te bepalen. Maar ben je een beetje geoefend, dan is manueel vaak sneller. Omdat bij de automatische stand je bij ELKE foto moet corrigeren. En bij manueel en bij constant licht, maar 1 keer. Alle foto zijn daarna met dezelfde instelling te maken.

Mocht je automatisch schieten, dan zeker in RAW schieten. Dan kan je in de computer nog corrigeren.
Maar de professioneel schiet ALTiJD in RAW.

—-
Termen uitleg:
Krapper belichten is onderbelichten.
Ruimer belichten is overbelichten.
Ik gebruik die termen niet omdat krapper belichten juist goed is! en onderbelichte foto’s juist fout zijn en vaak per ongeluk. Terwijl krapper belichten juist bedoeld is.

1 stop is krapper is een halvering de sluitertijd dus 1/120 -> 1/60. Er komt dan 2x zoveel licht binnen.
1 Stop ruimer is verdubbeling dus 1/120 -> 1/250s.
Met de diafragme is dat rijtje lastiger.
Ik onthou altijd, eerst de meter in het midden. Dan 3x een klik van het wiel naar links vor 1 stop ruimer. 1 klik is 1/3 stop.

bron
Laatst gewijzigd door 1 op MarcoEOS550D, in totaal 11 keer gewijzigd.
RedenCOLON "mooie uitleg" uit de titel gehaald
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Bollie schreefCOLONEr is maar 1 stand die werkelijk goed is. Dat is de M(anueel) stand.
Onzin, in P, Tv en Av kan ik dezelfde correctie toepassen als in M. De belichtingsmeter die in M wordt getoond is ook dezelfde als de meter die in de andere standen het werk doet.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

In alle drie de standen is correctie mogelijk.
Principieel maakt het niets uit en is het een kwestie van persoonlijke voorkeur en afhankelijk van het onderwerp.

Bijvoorbeeld, zeer snel bewegende onderwerpen vergen 1/3000s, dus Tv; pas daar de ISO en diafragmawaarde op aan.

Goeie vraag, beetje vreemd en onvolledig antwoord.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Heb toch andere ervaringen :D

Of ga ik nu compleet nat :mrgreen:
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Van mij mag die "een hele mooie uitleg" wel uit de titel verdwijnen.

Over het voordeel van wel of niet fotograferen op de stand "M" is al menige discussie gevoerd.
Met deze uitleg kan ik heel weinig, het lijkt wel alsof je flarden van een verhaal hebt gekopieerd. Ik vind het ontzettend onduidelijk.

Voor mij zijn er een aantal situaties waarbij ik de M stand handig vind
Dat is oa bij:
- studioverlichting.
- situaties waar hoge contrasten(veel verschil tussen licht en donker) zijn, dan gebruik ik de M-stand in combinatie met spotmeting.
- panoramafoto's waar ik wil dat de belichting bij alle gemaakte foto's hetzelfde is.

Ook dit kan wel geregeld worden met de prioriteitsstanden maar ik heb me hiervoor de M-stand eigen gemaakt.
Laatst gewijzigd door 1 op karin115, in totaal 13 keer gewijzigd.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Heb toch andere ervaringen
Leg dat maar eens uit dan, ik ben benieuwd. :wink:
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Ben net zelf even aan uitvogelen geweest en inderdaad maakt het nagenoeg geen verschil. :oops:

Goed ik ga maar even mijn mond spoelen met een Glorix wc-blokje :mrgreen:
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Er is geen enkele algemene manier die je als beste kunt definieren.
Zoals ik al zei, het hangt van het onderwerp, de omstandigheden en persoonlijke voorkeur af.

Bereid je goed voor; wandelend door een landschap mag je een opvliegende vogel verwachten.
Stel de camera in op zoiets, anders is het moment weg en de kans op een mooie plaat verkeken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

karin115 schreefCOLON
Heb toch andere ervaringen
Leg dat maar eens uit dan, ik ben benieuwd. :wink:
Als je verder niets wijzigt aan de AV of TV dan kreeg ik met de M toch 'mooiere' resultaten. Het verhaal kan op 2 manieren worden gelezen.

We scrollen en draaien vrolijk verder :mrgreen:
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Anoniem 4

eos4all schreefCOLONOnzin, in P, Tv en Av kan ik dezelfde correctie toepassen als in M. De belichtingsmeter die in M wordt getoond is ook dezelfde als de meter die in de andere standen het werk doet.
100% mee eens.
boels069 schreefCOLONIn alle drie de standen is correctie mogelijk.
Principieel maakt het niets uit en is het een kwestie van persoonlijke voorkeur en afhankelijk van het onderwerp.
Idem
karin115 schreefCOLONVan mij mag die "een hele mooie uitleg" wel uit de titel verdwijnen.
Dat nog het minst, het hele topic mag voor mij geliquideerd worden. Het brengt beginnende fotografen in opperste verwarring.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

karin115 schreefCOLONVan mij mag die "een hele mooie uitleg" wel uit de titel verdwijnen.
Dat nog het minst, het hele topic mag voor mij geliquideerd worden. Het brengt beginnende fotografen in opperste verwarring.[/quote]

Prima :D

En ik laat me hier maar een jaartje niet zien :oops:
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Bollie ik heb het niet zo bedoeld, ik ben me er ook niet van bewust dat ik op de één of andere manier bot bezig ben geweest.

Feit is dat jij hier iets plaatst dat naar mijn idee absoluut niet duidelijk is. Er zal wel een kern van waarheid in zitten maar zo jij het hier plaatst kan niemand het begrijpen.
Ik vraag me oprecht af of jij hetgeen je hebt geplaatst zelf wel begrijpt, dat vind ik dan erg knap. Nogmaals het is geen samenhangend verhaal.
En zo als Illuminatus aangeeft, het brengt beginnende fotografen in opperste verwarring.
Vandaar zijn mening dat het hele topic beter gesloten kan worden (denk ik).

Geen reden om hier weg te blijven, wel een reden om goed na te denken over hetgeen je hier plaatst. Het moet voor een breed publiek toegankelijk zijn. :D
Dus hopelijk no hard feelings :!:
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De Camera heeft maar 1 belichtings-programma.
En of je nou op P, Tv, Av of M schiet, het zou de Camera worst wezen (o, Japanse camera's; het zou de camera soussi wezen :) )
1 stop onderbelicht in P = 1 stop onderbelicht in Tv = 1 stop onderbelicht in Av = 1 stop onderbelicht in M
Zou dat niet zo zijn, dan had ik mijn camera al lang aan de wilgen gehangen. Gelukkig doet mijn 7D dat al jaren lang goed :)
Gebruikers-avatar
Jonevertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2009 21:18

(ik vind dat) bij elke uitspraak, moet men zich afvragen of het gaat om een mening of een feit.
Hier gaat het om een mening, die je verkoopt als feit. En daar reageren mensen op (terecht)...
Ik denk dat als je je verhaal was begonnen met 'ik vind', had je een heel andere toon gekregen in de reacties.

Dit is een goed bedoelde reactie!

groet,
Johan
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

mijn reactie is een feit: hier is iedere camera en belichtingsmeter op gebaseerd (gelukkig, dan is er tenminste nog iets van een standaard :mrgreen: )
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Het is allemaal waar of nietwaar :x doe zoals je zelf het prettigste werkt :roll:
ik werk altijd in M :lol:

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Franscanon40d
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 16:05
WoonplaatsCOLON Zuidholland

Bollie bedoelde het wel goed maar het verhaal is een hoofdstuk van een groot boek "fotografie"

Een beginner moet lekker op de automaat zijn eerste foto's maken. Daarna half automatisch en dan komt die M wel eens in beeld.

Zelf ben ik op die manier begonnen. Plus dan de achtergronden leren van diafragma en sluitertijd.

Persoonlijk gebruik ik de stand M in de situaties van hoge contrasten en vrij stabiele lichtomgevingen. De half automaat is meer voor het wat snellere onderwerpen. Ik ben soms wat traag waardoor het moment vervlogen isvoor mijn camera daaop is voorbereid. Dan sta ik nog wat te rommelen met de instellingen en is alles alweer voor bij.


Groet,

Frans
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik ben vroeger met een camera begonnen die alleen een M stand had. Ook zaten er 35mm rolletjes in. Alles zelf instellen, lichtmeter zat wel in de camera gebouwd.
Als je de basiskennis van het fotograferen kent, kan je de afweging maken om in AV, TV of M of zelfs met het groene vakje te fotograferen. Het ligt er maar net aan wat je wilt bereiken met je foto. Het kan soms prettig zijn om niet druk te hoeven maken over de belichtingstijd of het diafragma. Als je toch iets in de hand wilt hebben, kan je je camera zo instellen dat het bereik van je ISO niet hoger komt dan bijvoorbeeld ISO800.

Als er maar één goede stand op je camera zou zitten, waar zijn dan die andere standen voor?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

M-stand en rolletjes. Graag van 36.
Zwart/wit, zelf ontwikkelen, opemus en zo...... Dagen doorgebracht in de doka.
Toen ging het vrij eenvoudig.

Nu, met zoveel mogelijkheden, worstel ik wat meer.
Zeker met m'n nieuwe doos. Heb 'm nog niet onder de knie. De basisbegrippen zijn me bekend.
Maar de belichting gaat soms heel anders dan gewenst. Is nog een uitdaging. Pfffffff.
Oefenen, oefenen, etc., etc..
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Bollie schreefCOLONHeb toch andere ervaringen :D

Of ga ik nu compleet nat :mrgreen:
Ja, je gaat nu compleet nat! :roll: :shock:

Wat een onzin zeg! Ik werk zowel in de Av-stand, M-stand als Tv-stand. En in de P-stand heb je ook (bij flitsen niet aan te raden!) nog zeer veel controle...

Weer het zogenaamde "M-stand der heiligen" effect. "Zie, ik fotografeer in M, dus ben ik dé fotograaf..." Compleet onzin dus.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar