EOS M: nu kopen, wachten op zijn opvolger of toch een m43?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Closeshooter schreefCOLON
Kollie schreefCOLON
bobvanduin schreefCOLONDe 45mm f1,8 is echt helemaal geweldig! De 17mm f1,8 is erg goed, en de Panasonic 25mm f1,4 is perfect!
De 45 1.8 staat op mijn verlanglijstje. Die andere 2 zijn vrij prijzig. Hoe doet de Panasonic 20mm 1.7 het t.o.v. de 17mm?

heb de 12 mm van Olympus, beste lens die ik ooit in mijn handen heb gehad, scherp vol opne van hoek tot hoe en dat is vrij uniek voor een 24 mm, heb de 20 mm panasonic (ook een juweeltje), de 30 mm Sigma (kost geen drol en is bovenmaats goed), de 45 mm van Olympus (ook weer geweldig) , verder wat zoomerts zoals de kitlens en de 100-300. De 25 Panaleica heb ik weggedaan, begrijp me niet evrkeerd een perfecte haast 3D lens, maar de brandpuntsafstand ligt me niet zo, heb in plaats daarvan de 12 mm aangeschafty plus de 30 mm van Sigma.
Deze laaste heeft de Art serien nu uitgebracht, een 19, 30 en 65 mm, voor 169,- per stuk ga ik deze laastet absoluut eens proberen.

De Olympus lenzen zijn welliswaar soms niet goedkoop, maar kijk eens naar een 85 mm van ccanon, of de 24L van Canon, daar moet je deze juweeltjes mee vergelijken. Ook hebben ze een lens die zelfs als benchmark bekend staat de 75 mm 1.8, kost even wat, maar op gebied van portretlens ongevenaard.

maar ik heb zelf ook staan kijken naar de Canon M en ik begrijp dit soort camera's niet zo goed, toestelletjes zelf zijn redelijk compact, maar vervolgens moet je er weer relatief grote lenzen op bouten, wat het geheel weer haast net zo groot maakt als een kleine spiegelreflex, de M 4/3 serie heeft als voordeel dat de teostellen vrij compact zijn, maar ook nog eens de lenzen, nu heb ik een tas waar ik in fullframetermen 24 tot 600 mm in heb zitten, maar waar in vergelijking slechts een 5D plus flitser plus 240-105 in past.

Qua beeldkwaliteit moet ik tov de 5D wel iets inleveren, zou schandalig zijn als dit niet zo was, maar voor de gemiddelde foto is dit systeem meer dan toereikend, maar dat inleveren is alleen op pixelniveau vast te stellen.

Wel zou ik bij de EPL-5 tzt een zoeker proberen te scoren, voor allerdaags gebruik is het goed werken zonder, maar soms is het veel gemakkelijker om met een zoeker te werken, al is het alleen voor de houding van je armen, met een telelens op een schermpje werken werkt niet zo goed, tegen je oog is veel natuurlijker en je arm kan steun vinden in je buik :P
De 20 1.7 en 45 1.8 wil ik graag om mee te beginnen. Ik lees her en der dat de 20mm beter werkt op Panasonic body's, klopt dat of maakt dat niet uit? De Sigma's zijn ook leuk inderdaad. Daarvan zouden de 30 en/of 60 op mijn lijstje kunnen komen.
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

de 45 mm is een no-brainer, zie dit als de plastic fantastic op de Olympus, de 20 mm is een lensje wat je niet vaak tegenkomt nieuw, maar wel vaak tweedehands, de beeldweergave van dit lensje is prachtig, beetje 3D achtig en ongelooflijk scherp, in eerste instantie klinkt het allemaal duur, maar vergelijk ze maar met de L serie van Canon dan zijn ze redelijk goedkoop.

Maar wil je echt de top dan raad ik je de 25 mm Panaleica aan, heb deze zelf ook gehad, maar ben niet zo een 50 mm fotograaf, maar de twee weken dat ik hem had was ik echt enorm onder de indruk (heb deze nu ingeruild op een 12 mm van Olympus)

Je kunt ook de Sigma's met een gerust hart aanschaffen, ik zelf heb de 30 mm (om het gemis van de 50 mm beetje goed te maken) en ben ook weer hier erg verbaasd over de kwaliteit, nu zijn er dus de nieuwe type's die nog beter schijnen te zijn, 19, 30 en 60 mm, met name de laatste daar ben ik enorm nieuwsgierig naar, een 120 mm portretlens voor 169,- !!
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Closeshooter schreefCOLONde 20 mm is een lensje wat je niet vaak tegenkomt nieuw, maar wel vaak tweedehands
Bedoel je dit niet andersom? Ik kom er op marktplaats 1 tegen en nieuw volop te bestellen.
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

de 45 mm is een no-brainer, zie dit als de plastic fantastic op de Olympus,
Op de prijs na dan zeker ;) want dan kun je hem beter vergelijken met de 50mm f1,4 :wink:
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ytos schreefCOLONIk heb van Canon Nederland een EOS M mogen testen tijdens een reis naar Marokko. Er komt nog een review...
En die review staat inmiddels online bij Photofacts.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar