camera instellingen voor een feestje

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
marcel67
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2013 16:51
WoonplaatsCOLON thuis in os Limburg
CONTACTCOLON

Hoi

ik ben gevraagd om een reportage te maken van een 25e jarige bruiloft van familie. Dit is eigenlijk niet mijn ding ( natuurfotografie) maar ik zie t als een eer om gevraagd te zijn.
Uiteraard moet dit goed gebeuren.

Ik heb een canon 600d met een canon 17-55 is stm 3.5 - 5.6 , tamron 70 -300 vc usd 4 -5.6 en sinds kort een ef-50mm prime 1.8 en manfrotto 055x prob statief.

Ik verwacht een feesttent met sfeerlichtjes ed
dus kan ik niet veel flitsen, verwacht ik, wil ik de sfeer erin houden op de foto's.
Ik denk dat ik de prime 50 mm ( apc = 80mm) hiervoor gebruik, voor de staatsieportretten vooraf denk ik de 17 -55 te gebruiken op bv 24 mm of zoiets.

camera instelling: AV met diafragma voorkeur, 1/20 - 1/100 sluitertijd?, meerveldsmeting, continu af, iso auto, wb auto,opname kwalteit groot/normaal, jpeg + raw?

zo dacht ik het te doen

zit ik zo juist of moet ik de camera anders instellen? wat denken jullie?

( @ uiteraard ga ik thuis nog oefenen met deze instellingen die jullie 'goedkeuren' of verbeteren)

bijvoorbaat dank

groet Marcel
Canon 600D, EF 70-200 L F/4 IS USM, Sigma 105 F2.8, Canon EF 50 F1.8, Canon EFS 18 - 55 IS
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ik begin zelf nog maar net, dus til niet te zwaar aan mijn reactie.
Ik denk dat vooral het licht iets gaat worden waar je rekening mee moet houden.
Weinig licht en dan zonder flitser... dan hoog in de ISO (weet niet tot welke ISO te doen is op een 600d) en/of sluiter lang open laten staan (maar aangezien de mensen op een feest vast niet stil blijven staan heb je daar een probleem te pakken).
Die flitser zou ik dan voor alle zekerheid toch meenemen... zeker bij gebruik van je 17-55 3.5-5.6

Zeker ook in RAW, want dan heb je achteraf in de nabewerking gewoon meer opties om met waarden te tweaken zeg maar

Maar wellicht weet een andere forummer/ster iets meer...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Eriklo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2013 15:43
WoonplaatsCOLON Lochem

Ik geloof dat ik eerst de 'verwachtingen' zou inruilen voor 'zekerheden'. Dan zou ik de lokatie gaan bekijken om al eens wat foto's te maken met verschillende instellingen.
Een sluitertijd van 1/20 bij een feest waar mensen bewegen lijkt mij vragen om bewegingsonscherpte.

Wanneer je met RAW kunt werken, zou ik dat doen. Heb je meer mogelijkheden om achteraf te corrigeren.

En ik eet mijn lens op wanneer niemand je in dit topic gaat vragen of je ook na de bruiloft nog bij de familie wilt horen... ;-)
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

"eigenlijk niet mijn ding"? Niet doen... dit soort zaken moet je alleen doen als je het leuk vindt, niet omdat je denkt dat je het moet doen omdat het een eer is.
"ik verwacht een feesttent met sfeerlichtjes ed" - niets verwachten, zeker weten wat je kunt verwachten in dit soort situaties.
Ga je de staatsieportretten nemen buiten? Hoe zorg je voor voldoende licht? Je spreekt niet over flitsers, die heb je in deze tijd van het jaar wel nodig.
Waarom gebruik je niet gewoon je 17-55 tijdens het feest? met een 50mm beperk je je wel heel erg in je mogelijkheden. 50mm kan wel interessant zijn voor candids.
1/20s? Voor menssn heb je tenminste 1/50 nodig en aangezien de 50/1.8 geen stabilisatie heeft heb je dat ook nodig voor je 50mm.
Overigens kun je met goed flitsen met een reportageflitser gewoon de sfeer bewaren.

Kortom, weet je zeker dat je dit wilt doen?
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik heb dit onlangs gedaan bij mijn broer... Belangrijk is iso omhoog te zetten ff testen in mijn geval is 4000 iso het max... In RAW fotograferen... Kun je maximaal corrigeren... Ik heb geen flash gebruikt, maar wel paar test shots gedaan terplekke om het zeker te weten...
O ja ik heb mijn 24-105 gebruikt, meestal rond de 50-70 range...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

1/20s? Voor menssn heb je tenminste 1/50 nodig en aangezien de 50/1.8 geen stabilisatie heeft heb je dat ook nodig voor je 50mm.
addy101,

Hoezo, heb je 1/50 nodig en mag de sluitertijd niet langer zijn...? :roll:

Wanneer het daglicht niet te hoog is en dus gewoon donker is, dan zal de flits gewoon de beweging bevriezen. Ik flits in dergelijke situaties weleens met een sluitertijd van 1 seconde, gecombineerd met een hoge ISO-waarde! Dus met flitsen, in donkere omstandigheden, kun je sluitertijd gerust langer maken dan 1/50ste.

Bij niet flitsen, is dit uiteraard een ander verhaal. Zelf kan ik nog net met (heb geen vaste hand!) 1/30ste uit de hand fotograferen, langer en het gaat mis bij mij. Ook afhankelijk van het objectief.

Bij goed flitsen, verpest men de sfeer niet.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

marcel67 schreefCOLONIk heb een canon 600d met een canon 17-55 is stm 3.5 - 5.6.
Ik neem aan dat je de 18-55mm bedoelt? De 17-55mm is een andere prijscategorie.
Eriklo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2013 15:43
WoonplaatsCOLON Lochem

addy101 schreefCOLONKortom, weet je zeker dat je dit wilt doen?
Gelukkig, ik hoef mijn lens niet op te eten... :D
marcel67
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2013 16:51
WoonplaatsCOLON thuis in os Limburg
CONTACTCOLON

thanks voor jullie reacties
maar ik wil ook weten of de camera instellingen zo goed staan

camera instelling: AV met diafragma voorkeur, 1/20 - 1/100 sluitertijd?, meerveldsmeting, continu af, iso auto, wb auto,opname kwalteit groot/normaal, jpeg + raw?

ik zie dit toch als een uitdaging.

groet,
marcel
Canon 600D, EF 70-200 L F/4 IS USM, Sigma 105 F2.8, Canon EF 50 F1.8, Canon EFS 18 - 55 IS
Gebruikers-avatar
Wafies
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2013 11:57
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Oke, allereerst, er zijn geen voorgekookte instellingen voor een feest/jubileum. Alles komt en staat bij het daadwerkelijke aanwezige licht. met jou gear zou ik sowieso een flitser gebruiken, maar probeer als het kan te bouncen, of als je rechtstreeks flitst je flitscompensatie wat omlaag te doen(wederom afhankelijk van het licht) Ik gebruik meestal op festivals/feesten/partijen ed niet av maar tv, omdat ik niet elke keer tijd/zin heb om mijn sluitertijd in de gaten te houden. sluitertijd schommelt bij mij zo tussen de 1/30 en 1/100. mag ik je dit als "beginner" in deze manier van fotograferen dan ook aanraden, want als je hem op av zet krijg je bijna met zekerheid foto's met bewegingsonscherpte, simpelweg omdat je niet altijd je sluitertijd in de gaten houd. meersvlakmeting, iso auto en wb auto zijn wel het makkelijkste, mits je mijn inziens in raw schiet, dan kun je natuurlijk nog veel corrigeren(je kan ook alles zelf instellen buiten de voorkeuzemenu's om, maar dat vereist oefening en tijd.) met je iso spelen kan wel bijzonder nuttig zijn, maar dan wel na elke foto "terug zetten" op auto, voor je het weet schiet je heel de tijd in hoge iso en heb je achter af veel ruis, altijd jammer:) Verder raad ik AI focus aan als AF, gewoon persoonlijke voorkeur omdat er ook vaak beweging is.

Verder zou ik op het feest proberen niet te veel snapshots te schieten van groepjes mensen, probeer wat spontaniteit vast te leggen, hoe lastig het soms ook kan lijken. Hopenlijk kan je hier iets mee, mocht je nog iets willen weten stuur desnoods even een pb of een mailtje ofzo, vooral op dat laatste reageer ik sneller. mocht je niets hebben aan bovenstaande, ook dan natuurlijk veel plezier en succes gewenst:)

Grtz Ralph
»»» Canon EOS 450D EF-S 17-85mm 4-5.6 IS USM EF 50mm f/1.4 Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM(defect) Speedlite 580EXII 2xSpeedlite 430EX ST-E2 «««
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

marcel67 schreefCOLON...Ik verwacht een feesttent met sfeerlichtjes ed
dus kan ik niet veel flitsen, verwacht ik, wil ik de sfeer erin houden op de foto's...

( @ uiteraard ga ik thuis nog oefenen met deze instellingen die jullie 'goedkeuren' of verbeteren)
Wafies schreefCOLON... Ik gebruik meestal op festivals/feesten/partijen ed niet av maar tv, omdat ik niet elke keer tijd/zin heb om mijn sluitertijd in de gaten te houden. sluitertijd schommelt bij mij zo tussen de 1/30 en 1/100. mag ik je dit als "beginner" in deze manier van fotograferen dan ook aanraden, want als je hem op av zet krijg je bijna met zekerheid foto's met bewegingsonscherpte, simpelweg omdat je niet altijd je sluitertijd in de gaten houd...
Ik heb al veel goede reacties gelezen, maar denk dat ik ook nog een duit in het welbekende zakje kan doen. Met name als het gaat om de opmerkingen over flitsen (zie quote Marcel zelf) en in welke stand er gewerkt zou moeten worden (quote Wafies).

De eerste stap is weten hoe je zo kunt flitsen, dat je de sfeer wél behoudt. Dan heb je én voldoende licht én mooie plaatjes. Door te zoeken op PartyPics op het forum, kun je al heel veel info vinden over flitsen. Laat je niet in de luren leggen door het woord "PartyPics". Je kunt genoemde technieken ook op verjaardagsfeestjes e.d. toepassen. Het is gewoon een kwestie van weten hoe je goed kunt flitsen.

In het verlengde daarvan heb ik dus Wafies gequote. Ik vraag mijn cursisten, die de cursus reportageflitser komen volgen, altijd wat hun leerdoel is / waarom ze zich hebben opgegeven. In ongeveer de helft van de gevallen ligt het probleem in het feit, dat de camera wat anders doet dan ze verwachten. Bij flitsen zetten ze de camera inderdaad op Av-stand en verwachten ze een snelle sluitertijd "want er zit toch een flitser op de camera". Maar zo werkt het niet dus. Nou kun je het advies van Wafies opvolgen en op Tv-stand gaan fotograferen, maar mocht je dan onverhoopt toch met een flitser gaan werken en je ISO niet voldoende omhoog gooien, dan loop je waarschijnlijk tegen de beperking van je diafragma op. Dat wil bij weinig licht namelijk ver open staan, maar als je op 55mm max. F5.6 hebt, dan is dat wel een beperking. Een onderwerp op meer dan 4 tot 5 meter goed belichten gaat je dan waarschijnlijk al niet meer lukken (het reikt te ver omdat hier verder via geschreven tekst uit te leggen, maar neem van mij aan dat er een beperking zit).

Ik pleit dus voor ISO omhoog, diafragma op het max. van je telestand (meestal F5.6) en op M-stand fotograferen. Dan heb je zowel controle over je diafragma als over je sluitertijd. En die ISO mag best hoog staan, als je niet (teveel) onderbelicht. Ruis lijkt een issue, maar je moet ook bedenken wat het doel van je foto's is. Als men al nabesteld op 10x15 of 13x18, dan zie je de ruis amper. Ruis wordt IMHO pas een probleem, als je donkere delen van onderbelichte foto's teveel moet oplichten. Dan licht je de ruis namelijk ook op en dan ga je het erger zien. Maar dan nog is dat op een scherm veel meer dan op een afdruk.
Gebruikers-avatar
Wafies
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2013 11:57
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Helemaal eens met bovenstaande verhaal.. Tv puur aangeraden voor gemakzucht, en omdat tv met reportageflitser over het algemeen een "beter" resultaat levert bij weinig licht tov av. Als je de camera voldoende kent en weet wat jou instellingenwijzigingen doen met de foto dan is M inderdaad de stand om mee werken.. Al is het omdat het niet ts zijn ding is waarschijnlijk iets meer "puzzelen"
»»» Canon EOS 450D EF-S 17-85mm 4-5.6 IS USM EF 50mm f/1.4 Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM(defect) Speedlite 580EXII 2xSpeedlite 430EX ST-E2 «««
marcel67
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2013 16:51
WoonplaatsCOLON thuis in os Limburg
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik heb gister dat feestje verslagen met foto's, ik heb mij kostelijk geamuseerd met foto's maken.
eerst de staatsieportretten van de familie en de hond, daarna met oma en de peetkinderen erbij. ( vast ritueel)
Mooi met een geleende externe flitser, TV en de andere instellingen.
Daarna in de gekleurde lichtjes van de disco met de 50 mm prime 1.8 leuke spontane foto's gemaakt. Wel vind ik dat in het discolicht zeer lastig foto's te maken, heb je een gezicht in beeld waarvan je denkt dat alles goed is ( incl instellingen) komt er op t moment dat je drukt in eenkeer een rood spotlight er op te staan of fel blauw licht. dat vond ik wel hinderlijk maar ook met rook en groen licht erbij................. toffe picture.
Sommige gaan de prullenbak in maar zeker ook hele mooie zitten erbij.

als ik uitgevonden heb hoe ik foto's kan plaatsen hier mbv lightroom dan zal ik er enkele laten zien

groet,Marcel
Canon 600D, EF 70-200 L F/4 IS USM, Sigma 105 F2.8, Canon EF 50 F1.8, Canon EFS 18 - 55 IS
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Mooi dat het toch gelukt is.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Foto's rechtstreeks vanuit LR hier in het forum plaatsen zal niet lukken denk ik.
Wel via het forum zelf.

[F.A.Q.] Foto's plaatsen via Persoonlijk Album
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar