Opvolger 40D: 60D of 700D -> Graag jullie advies

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
WatchdogNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2010 15:46
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik heb al sinds 2009 een Canon 40D. En ik krijg steeds meer het gevoel dat deze camera aan het verouderen is. Weinig scherpte (lage megapixel) en veel last van ruis. Op iso 400 al snel zichtbaar.

Ik ben dus op zoek naar een camera met meer megapixels en beter ruis prestaties. Max €600. Ook de film functie spreekt me wel aan dus daar ben ik ook wel benieuwd naar.

De genomineerden zijn de 60D en de 650/700D.

Voordelen 60D:

- Keuze (duim)wiel. Lekker snel door foto's scrollen en instellingen wijzigen, is destijds ook een reden geweest om voor de 40D te gaan.
- Display bovenop voor de instellingen
- Voelt degelijker aan. (kan ook meer clicks aan?)

Voordelen 650/700D:
- Nieuwe processor: Digic 5 ( Hoe belangrijk is dit?)
- Servo AF tijdens filmen

Qua specs lijkt de 650/700d dus beter, maar ik ben bang dat ik het bedieningsgemak ga missen van de ##D serie.

Hoe denken jullie erover? Zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien? Klopt bovenstaande info niet? Ik hoor het graag!
Canon 60D | Canon 40D | Canon 70-200mm F/4L | Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DS HSM | Sigma 18-50mm F/2.8-4.5 HSM OS | Canon EF 50mm F/1.8 II | Metz 48 AF-1 |
Flickr
mdbphotography

Een handige site voor een globale vergelijking van de camera's (qua specs) is CameraRocket: http://camerarocket.com/cameras/Canon-E ... on-EOS-60D

Zo is de zoeker van de 60D iets groter dan de 650D, 60D heeft een pentaprisma zoeker in plaats van een pentamirror wat een lichter zoekerbeeld geeft, 60D start sneller op en de focus- en shutterlag zijn wat lager. Qua ruis zijn ze aardig gewaagd aan elkaar.

Persoonlijk zou ik voor de 60D gaan omdat ik deze veel ergonomischer vind en er behalve het ontbreken van AF tijdens het filmen (met STM lenzen) niet onder doet en het op veel vlakken zelfs net iets beter doet dan de 650D/700D.
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Als 60D gebruiker sluit ik mij hier volledig bij aan, De Canon 60D ligt qua ruisniveau feitelijk gelijk aan de Canon 7D.
wat ook een voordeel is is de langere accu duur.

Hier een vergelijking waar je wellicht iets aan hebt: http://versus.com/nl/canon-eos-60d-vs-canon-eos-650d
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

Probeer ze ook eens uit in de winkel en kijk welke je prettiger vind vasthouden. De stap van de 40D naar 60D is qua grote veel kleiner dan van de 40D naar de 700D. De 700D is een behoorlijk stuk kleiner. Terwijl de 60D maar iets kleiner is dan de 40D.

Daarnaast is de multipunts toets op de 60D ook erg makkelijk om snel focuspunten te kiezen als je deze zo insteld. Bij de 700D moet je eerst nog een knop indrukken voor je het focuspunt kunt wijzigen. Bij de 60D kan je die toets zo instellen dat ie het gelijk wijzigd als je die toets gebruikt. Volgens mij vergelijkbaar met het joystickje op de 40D.
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Weet niet hoever je budget reikt maar waarom geen 70D ben je weer helemaal bij de tijd.
Gebruikers-avatar
Aad1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1810
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Hillegom
CONTACTCOLON

Gr Aad.
Laatst gewijzigd door 1 op Aad1, in totaal 20 keer gewijzigd.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Iemand vraagt advies over een crop camera en jij roept dat je een full frame camera te koop hebt staan? Niet zo gepast imho.

Ik denk dat je niet gelukkig gaat worden van een 700D. Technisch niet zoveel mis mee, maar als je een iets betere kwaliteit gewend bent, ga je dat toch merken en je aan irriteren - althans, dat zou ik doen. Mensen verschillen natuurlijk en misschien is het voor jou minder een probleem.

Ook ik kan niet in je portemonnee kijken, maar het advies om ook eens naar de 70D te kijken is nog niet zo gek.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Corwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 12:58
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom
CONTACTCOLON

Doorsparen voor de 70D..........
Groetjes, Corwin.
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
Gebruikers-avatar
WatchdogNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2010 15:46
WoonplaatsCOLON Helmond

Accu duur van. 700 is indd wel stuk minder. Maar ik ben toch van plan een grip eronder te hangen. Vooral bedienigs gemak denk ik te gaan missen. De 40D had handige dingen zoals dat joystickje, presets (C1.2 en 3) etc. Ben al keer gaan kijken bij de mediamarkt, maar dan zit er zon anti diefstal kasje aan en verschillende lenzen op de 60d en 700d dus ook niet goed te vergelijken. 70D zou een mooie zijn, maar bijna 2 keer zo duur (€550 vs €950). Dat is mij net iets te veel.
Canon 60D | Canon 40D | Canon 70-200mm F/4L | Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DS HSM | Sigma 18-50mm F/2.8-4.5 HSM OS | Canon EF 50mm F/1.8 II | Metz 48 AF-1 |
Flickr
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Weet je wel zeker dat het gebrek aan scherpte aan de camera ligt? Want het feit dat het een 10 megapixel sensor is, heeft niks te maken met het feit of het scherp is of niet. Zodirect koop je een 70(0)D en dan zit je nog met onscherpte.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Ik vind de 60D erg veel bedieningsgemak hebben, heb er zelf ook een grip onder, het word dan wel een behoorlijk zwaar geheel kan ik je vertellen.
Ik zelf heb daar geen problemen mee.

De 60D heeft ook 3 user presets die je zelf in kunt stellen naast de ingebouwde presets: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

Qua bediening komt deze denk ik heel dicht in de buurt van je 40D.
Als je ze echt wilt vasthouden en vergelijken kun je het beste naar een echte fotozaak gaan.
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Gebruikers-avatar
WatchdogNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2010 15:46
WoonplaatsCOLON Helmond

Als ik het zo lees dan denk ik dat ik toch nog even wacht met het vervangen van de camera. "Door sparen" voor een 70D zal het niet worden, want ik maak ook veel Urbex foto's en daar wil je niet met te veel dure apparatuur door gaten kruipen, over hekken klimmen en langs scherpe dingen lopen. Maar ik ga wel wachten totdat de tweedehandsmarkt voor de 70D een beetje in opmars komt zodat ik daar een leuke camera kan scoren. Bedankt voor jullie reacties!
Canon 60D | Canon 40D | Canon 70-200mm F/4L | Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DS HSM | Sigma 18-50mm F/2.8-4.5 HSM OS | Canon EF 50mm F/1.8 II | Metz 48 AF-1 |
Flickr
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

WatchdogNL schreefCOLONAls ik het zo lees dan denk ik dat ik toch nog even wacht met het vervangen van de camera. "Door sparen" voor een 70D zal het niet worden, want ik maak ook veel Urbex foto's en daar wil je niet met te veel dure apparatuur door gaten kruipen, over hekken klimmen en langs scherpe dingen lopen. Maar ik ga wel wachten totdat de tweedehandsmarkt voor de 70D een beetje in opmars komt zodat ik daar een leuke camera kan scoren. Bedankt voor jullie reacties!
Daarvoor heb je dus ook bescherming voor een camera.

Maar mijn opmerking over de onscherpte, ben je wel eens bij chipclean geweest om te kijken of je lenzen gekalibreerd moeten worden?
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
WatchdogNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2010 15:46
WoonplaatsCOLON Helmond

Nee dat nog niet, maar zit ik wel over te denken om een keer langs langs te gaan voor een controle van de camera. Hopelijk dat ik binnen niet al te lang een keer in de buurt moet zijn, dan kan ik het combineren.
Canon 60D | Canon 40D | Canon 70-200mm F/4L | Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DS HSM | Sigma 18-50mm F/2.8-4.5 HSM OS | Canon EF 50mm F/1.8 II | Metz 48 AF-1 |
Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar