Onscherpe foto's EOS70D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
PA3HGT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 21:30
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

De camera is weer zuruck ! :D
De EOS70D is met mijn macro 100 mm L F2.8 USM IS en 17-55 IS USM F2.8 naar Canon gegaan en daar heeft men volgens de bon van Rofa de volgende werkzaamheden gedaan :
Camera gecontroleerd,Scherpte in orde bevonden,Zoomlens gecontroleerd,Scherpte afgesteld. In deze volgorde stond het op de bon.
Kosten waren er niet ondanks dat Rofa de tussenpersoon was,toch een topservice. Bij Canon heeft men gezien dat ik de camera bij Rhino had gekocht want die moest ik (logisch) overleggen.

De 17-55 heeft wel correctiedata en de 100 mm macro niet want dat viel me op.
Scherpte is zeker vooruit gegaan en het AF is sneller, dat viel me gelijk op.
Komend weekend wat meer foto's maken maar blij dat ik hem terug heb.
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen !

Canon EOS70D*Canon EFS 17-55mm F2.8 IS USM*Canon Macro EF 100 mm F2.8 IS USM L [color=#FF0000]L[/color] IS USM*Speedlite 430EX II
saskiasteg
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2017 10:00

Hallo,

Ik heb ook een eos 70D en ik heb nu al een tijdje het vermoeden dat mijn onscherpe foto's(voornamelijk wanneer van een ruimere afstand genomen) niet komen door te weinig licht, op verkeerd punt scherpstellen, beweging door te langzame sluiter en alle andere adviezen die ik van een collega heb gekregen. Ik ben aan de slag gegaan met mijn oude body en heb op beide body's met dezelfde objectieven, met verschillende sluitertijden en verschillende intesiteiten qua licht getest. Wat bij mij opvalt is dat de 70D met alle objectieven onscherpe foto's geeft (wanneer je de gemaakte foto inzoomt op de ogen) wanneer je ze van een afstandje maakt en het persoon in het geheel op de foto hebt dus. Met mijn Body550D heb ik aanzienlijk meer scherpte. De foto's zijn voornamelijk met het canon objectief(18-55mm F3.5) het beste. met de tamron lens 17-50mm F2.8 moet ik eerlijk zeggen dat het nog altijd beter is dan wanneer ik dezelfde tamron op de 70D zet, maar ik ben over de lens van tamron ook niet erg enthousiast. Misschien dat de lens ook op de body's gekalibreert kan worden dat dat helpt, maar dan nog zit er veel meer scherpteverlies in de 70D.

Ik baal nu eigenlijk een beetje, want als ik het zo lees is het een toch wel iets bekend probleem maar is het volgens canon binnen de norm?
wat te doen?
groetjes saskia
photogunner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2016 21:54
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Saskia,

1e Laat je niet gek maken door berichten van het internet.

2e kijk nog eens naar je instellingen en de manier hoe jij je camera vast houdt dit kan echt het verschil maken.


3e Het kan zijn dat jij je lens met camera moet kalibreren.
hoe controleer je dit het snelst.
Ga vanaf een statief (of andere stevige ondergrond en zet is, image stabilization uit ) een foto maken van een stilstaand object met een tekst er op ( neem b.v. een auto met kenteken).
Neem daarna eenzelfde foto maar dan met liveview.
Doe dit een een aantal keren zeg tien keer per methode, anders trek je te snel een conclusie.
Is de foto gemaakt met liveview in alle gevallen scherper (oftewel beter in focus) en is de afwijking altijd ongeveer het zelfde dan de foto genomen door de viewfinder dan is lens calibratie nodig.
Met Micro-adjust functie kun je per lens backfocus en of frontfocus opheffen.
Dit is dus een voordeel van de 70d dat je je lensen op de camera kan calibreren.
Is de afwijking steeds verschillend dan zou je een probleem met je lens of camera kunnen hebben. (of opmerking 2 is nog steeds van toepassing)




Groet

jan

P.S. Ook ik heb nog vaak onscherpe foto's en meestal is er een andere oorzaak dan camera of lens.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Het probleem is niet nieuw en speelt al vanaf de introductie, ik wil niet zeggen dat het internet er van ontploft maar de problemen zijn er wel degelijk.

Canon 70D autofocus problemen
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

saskiasteg schreefCOLONIk heb ook een eos 70D (...) Met mijn Body550D heb ik aanzienlijk meer scherpte.
Vergeet ook niet dat dankzij de hogere resolutie onscherpte eerder opvalt.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar