Onscherpe foto's EOS70D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
PA3HGT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 21:30
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Hallo iedereen,

Ik heb sinds een paar weken een EOS70D en het valt me op dat ik niet zulke scherpe foto's maak als met de vorige body ( EOS50D)
Ik gebruik een 17-55 2.8 USM IS Canon-lens in automatische focus maar het komt niet echt uit de verf als wat ik gewend ben.
Schiet meestal in AV en het valt me op dat ik met "live-view" betere resultaten heb in AF.
Als ik gewoon foto's maak heb ik met handmatige scherpstelling veel betere resultaten.
De lenscorrectie heb ik aan en uitgezet,geen verschil en de meetmethode is meervlaksmeting.
Zou het zomaar kunnen dat ik de body moet kalibreren met de lens ? Rofa zit toch bij om de hoek dus dat maakt niet uit ;-)
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen !

Canon EOS70D*Canon EFS 17-55mm F2.8 IS USM*Canon Macro EF 100 mm F2.8 IS USM L [color=#FF0000]L[/color] IS USM*Speedlite 430EX II
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Rofa zit toch om de hoek
Zo, dat is mazzel hebben :wink:

Ik zou Rofa er naar laten kijken en de bevindingen hier melden graag.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb dezelfde body-objectief combinatie en heb geen problemen. Zou inderdaad even bij Rofa langswippen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
PA3HGT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 21:30
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Update: De EOS70D met mijn lenzen ingeleverd ( 17-55 USM IS 2.8 en 100 mm macro USM IS 2.8) bij Rofa en vanmorgen kreeg ik een mail dat het moet worden doorgestuurd naar Canon. Ben benieuwd hoe het nu gaat met de garantieafhandeling omdat ik deze bij Rhinocamera heb besteld. De camera heb ik al 2 weken geleden al geregistreerd bij Canon.Ik heb contact met Rhinocamera gehad en ik kan het gewoon via Rofa laten aanleveren bij de NL-vestiging van Canon.
Bij Rofa heeft men een groot aantal foto's gemaakt,wat instellingen veranderd maar Rofa is er ook niet teverden mee en het vermoeden is dat het aan de body ligt.
Rofa stuurt het spulletje gewoon naar Canon e dan zien we wel weer..wordt vervolgd...
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen !

Canon EOS70D*Canon EFS 17-55mm F2.8 IS USM*Canon Macro EF 100 mm F2.8 IS USM L [color=#FF0000]L[/color] IS USM*Speedlite 430EX II
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Lets hope dat je alles goed afgesteld terug krijgt. ;-)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
PA3HGT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 21:30
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Ik hoop het ook ! :? Heb jij andere ervaringen dan ?
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen !

Canon EOS70D*Canon EFS 17-55mm F2.8 IS USM*Canon Macro EF 100 mm F2.8 IS USM L [color=#FF0000]L[/color] IS USM*Speedlite 430EX II
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Het kan overal misgaan, maar belangrijkste is dat men het oplost. Mijn ervaringen met Rofa en Tech repair zijn positief. Ze hebben de spullen altijd netjes afgeleverd. En Canon ook nooit problemen mee gehad.... ga er ook vanuit dat je de spullen snel weer terug hebt ;-)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
omegaseamaster
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2013 17:23
WoonplaatsCOLON Stein
CONTACTCOLON

De Canon 70D heeft de optie "Micro-adjustment Autofocus". D.m.v. een testchart kun je front en backfocus van de lens testen en via het menu bijstellen.
Een uitgebreide uitleg kun je bekijken op youtube



https:/youtube.com/watch?v=Pjef8w5I7VY
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

omegaseamaster schreefCOLONDe Canon 70D heeft de optie "Micro-adjustment Autofocus". D.m.v. een testchart kun je front en backfocus van de lens testen en via het menu bijstellen.
Een uitgebreide uitleg kun je bekijken op youtube



https:/youtube.com/watch?v=Pjef8w5I7VY
Als je nou even alle berichten had gelezen, dan had je geweten dat zelfs een ervaren bedrijf als Rofa het niet lukte en het toestel naar Canon heeft doorverwezen. Daarom is in dit geval Micro-adjustments Autofocus niet goed te gebruiken, snap je?
:)
70D
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

De toon maakt de muziek, helpende handjes en gedachten zijn altijd welkom toch!
omegaseamaster
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2013 17:23
WoonplaatsCOLON Stein
CONTACTCOLON

Ja, daar had ik inderdaad over heen gelezen.
Schijnt met een 70D vaker voor te komen en is vaak op te lossen met de micro adjustmentfunctie in de camera.
Wat ook opvalt is dat hij in Liveview wel goed scherp stelt en via de zoeker niet. Waar ligt dat dan aan?
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Sowieso bedankt voor de video, zelfs als het TS niet helpt, helpt het allicht wel anderen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

omegaseamaster schreefCOLONJa, daar had ik inderdaad over heen gelezen.
Schijnt met een 70D vaker voor te komen en is vaak op te lossen met de micro adjustmentfunctie in de camera.
Wat ook opvalt is dat hij in Liveview wel goed scherp stelt en via de zoeker niet. Waar ligt dat dan aan?
Naar mijn ervaring ligt het focus punt soms net ernaast op hetgene wat je als scherpstelpunt wilt markeren, als je op liveview met touchscreen het punt bepaalt zit die vaak goed.
Met lightroom kijk ik de focuspunten wel eens terug en dat zit die er net naast in sommige gevallen, maar dat is vaak met bewegende objecten, en dan gebruik ik geen live view.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@omegaseamaster:
Als de AF-unit niet exact op de goede plaats is gemonteerd en uitgelijnd kan de AF onmogelijk goed werken.
Ik vermoed dat Rofa dat geconstateerd heeft en dat afstelling niet mogelijk is gebleken.
Dan zal er een complete nieuwe unit geplaatst moeten worden en die zijn niet zomaar verkrijgbaar.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
PA3HGT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 21:30
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

We zullen het beleven wat er aanschort ,als ik iets meer weet dan geef ik daar natuurlijk terugkoppeling op.
Camera is bijna een week weg,deze is naar Canon.Ik mis hem nu al ;-(
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen !

Canon EOS70D*Canon EFS 17-55mm F2.8 IS USM*Canon Macro EF 100 mm F2.8 IS USM L [color=#FF0000]L[/color] IS USM*Speedlite 430EX II
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Je bent niet de enige in elk geval.
En de eerste verhalen met de nieuwe 7DmkII duiken ook al op,
Hetzelfde verhaal, lees links en rechts al verhalen over herkenning uit de tijd met de 1dmk3.

Maar wat ik ook lees, van de 7d2 die focus problemen hebben.
Dat deze waarschijnlijk van adorama en BH komen, het zou dan ook gewoon een slechte batch geweest kunnen zijn.

Mooi in elk geval dat zonder gedoe je probleem word opgelost!! 8)
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

https://www.youtube.com/watch?v=cA6JnzY ... 98J6oRtbwQ

Deze heeft het ook onderzocht op zijn 70D met lenzen met grote opening (1.2, 1.4, 1.8, 2.8).

Camera is later verschillende keren naar Canon gestuurd en probleem bevestigd, beetje gewerkt aan de camera maar niet echt 100% opgelost. Afwijkingen zijn volgens Canon binnen de grenzen van hun kwaliteitseisen.

Of je hebt pech en zit met een exemplaar waar het ' probleem ' sterker aanwezig is, of je gaat er specifiek naar zoeken (zoals de man van de video) maar meestal valt het niet eens op.

Canon heeft geen oplossing.
AskDave
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2014 12:45

Afgelopen woensdag nog wat testjes gedaan met mijn 70D waarbij ik gelijk waardige problemen ondervond.
Gelukkig heb ik geen extreem afwijkend model, maar inderdaad bij diafragma's tussen 1.4 en 2.8 zichtbaar verschil tussen liveview en viewfinder.
| Canon 70D | Sigma 35mm f/1.4 ART | Canon 24-105mm f/4.0 | Canon 50mm f/1.8 | Tamron 17-50 f/2.8 | Samyang 8mm f/3.5 Fisheye | Olympus Tough TG-2 | Fujifilm Instax Mini 8 |

Blog: AskDave.nl | Flickr: flickr.com/askdavenl
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Mozes schreefCOLONJe bent niet de enige in elk geval.
En de eerste verhalen met de nieuwe 7DmkII duiken ook al op,
Hetzelfde verhaal, lees links en rechts al verhalen over herkenning uit de tijd met de 1dmk3.

Maar wat ik ook lees, van de 7d2 die focus problemen hebben.
Dat deze waarschijnlijk van adorama en BH komen, het zou dan ook gewoon een slechte batch geweest kunnen zijn.

Mooi in elk geval dat zonder gedoe je probleem word opgelost!! 8)
waar heb je dat gelezen dan van de 7D2 ?
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

check POTN, Dat forum heeft inmiddels zoveel verschillende topics daarover

7D Mark II (another focus thread)
http://photography-on-the.net/forum/sho ... 144&page=1
7d mark ii sharp image
http://photography-on-the.net/forum/sho ... ?t=1408992
Pixel-Peeping, "Minor Focus Errors", the 7D mk II and real-world photos
http://photography-on-the.net/forum/sho ... ?t=1408840
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar