wegschrijven bestanden 700D langzaam

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Zoals de titel al zegt:

Mijn nieuwe 700D schrijft opeens de bestanden niet weg zoals hij tot gisteren nog deed.
Ik fotografeer steeds in Raw + Jpeg hoogste kwaliteit. Tot gisteren kon ik gewoon 5 bestanden wegschrijven, maar neemt de camera na 2 opnames een "pauze" om daarna verder te schieten met tussenpozen.

Ik gebruik een 8Gb sandisk SDHC extreme kaart, class 10. (30MB/s).
Een andere kaart (huismerk MyCom), 16 GB, class 10 (40MB/s) vertoont hetzelfde gedrag.

Wat vreemd is, is dat beide kaarten op mijn oude 550d wel normaal functioneren.

Ik heb de kaarten in de camera geformatteerd, eerst normaal, maar toen dat geen soelaas bood een low level format.

Heeft iemand een idee hoe dit probleem zich ineens heeft kunnen voordoen, want, zoals gezegd, functioneerden de kaarten gisteren nog feilloos...

Bij voorbaat dank!

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Anoniem 3

Er is een beduidend verschil in grootte tussen een opname met veel donkere tinten/zwart en een met veel licht.
De bestanden van de lichte foto's zijn een stuk groter. JPegs zijn wel dubbel zo groot....
Misschien dat het aan het licht ligt?
Probeer het maar eens.
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank je Gabriël!

Helaas maakt dit in dit geval niets uit. Heb het even geprobeerd op een licht beeldscherm en in een nogal donkere kamer.
Geen verschil. Ook verschillende sluitertijden hebben geen invloed hierop.
Ben dus bang dat het niet aan het licht ligt...;-)

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Spiegel1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2013 01:05

http://www.dpreview.com/forums/post/54270655

Aan de kaarten ligt het niet, zelfs class 4 is snel genoeg.
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank je!

Ik heb even alle instellingen van de camera gewist. Kleine verbetering...
De camera schrijft nu 3 bestanden op volle snelheid weg maar stopt dan weer even vooraleer hij verder gaat.

Blijft vreemd dat hij er gisteren gewoon 5 weg schreef...

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Op mijn 700D duurt het gemiddeld 3 tot 5 seconden dat alles wordt weggeschreven op een 16GB SDHC kaart, class 10 van Lexar, in welke stand ik ook fotografeer. Licht of donker maakt niets uit. Ik maak mij er niet druk om.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

en als je hem alleen instelt op RAW of JPEG ? gaat het dan sneller? begrijp overigens zowieso niet waarom je dubbel schiet.. RAW is meer dan voldoende.
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank juliie!

@ Boko: Als ik alleen Raw of Jpeg schiet schrijft hij 5 bestanden meteen weg. Ik schiet Jpeg erbij omdat ik niet altijd de mogelijkheid heb een Raw bestand te bewerken (als ik bv. niet bij mijn computer kan) en iemand staat te springen om een snapshot af te drukken.

@ Robert14: Ik begrijp niet zo goed wat je met "alles" bedoelt... 1 bestand, 3,5, 10? Ik vind het een beetje erg lang voor als ik bv. in AI servo vliegende meeuwen of rennende honden wil fotograferen. Is trouwens ook onhandig om zolang te moeten wachten als ik en hdr wil maken van 3 opnames zonder statief, wat weliswaar zeer sporadisch, maar toch wel af en toe voor komt.

Overigens heb ik het idee dat er een beetje over het begin van mijn topic wordt heen gelezen. In het begin schreef de camera 5 bestanden wel meteen weg en nu dus niet meer...
Ik vraag me dus af waar er een verandering heeft plaatsgevonden en wat de oorzaak kan zijn van deze verandering?

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

fred6 schreefCOLONOverigens heb ik het idee dat er een beetje over het begin van mijn topic wordt heen gelezen. In het begin schreef de camera 5 bestanden wel meteen weg en nu dus niet meer...
Ik vraag me dus af waar er een verandering heeft plaatsgevonden en wat de oorzaak kan zijn van deze verandering?
Het verschil kan natuurlijk zitten in de bestanden of instellingen maar het verschil kan ook zijn oorzaak vinden in een defect (dat niet per se ernstig / onoplosbaar hoeft te zijn). Zijn de contacten van de SD kaart en van de camera schoon (dat laatste kan je niet controleren ben ik bang)? Is de batterij helemaal opgeladen en zijn de contacten daar van schoon? Idem voor het objectief? Als je de camera via USB aansluit op je PC en als cardreader gebruikt, gaat het lezen dan een beetje rap of hakkelt dat ook?
The Artist Formerly Known As Jeveos
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank je Jev,

Zoals ik reeds eerder aangaf doet het probleem zich niet voor op de 550D ( die ondanks een gebroken scherm wel nog normaal functioneert).

Allebei de camera's op fabrieksinstellingen, volle batterij, verschillende objetieven, 2 verschillende sdhc kaarten die steeds even op de camera worden geformatteerd en toch blijft het probleem zich alleen op de 700D voordoen.

De foto's worden gewoon via eos-utility geladen, zonder gehakkel... :cry:

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Oke, dus als je de bestanden inleest in eos-utility via je toestel gaat dat goed. Dan weet ik het ook even niet. Natuurlijk, de grootte van de bestanden speelt mee, maar RAW bestanden zullen niet veel in omvang verschillen tussen verschillende opnames. Ook geen firmware upgrade uitgevoerd sinds je de 700D hebt?
The Artist Formerly Known As Jeveos
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Laatste firmware staar erop. Versie 1.1.3

Nog maar even wachten op evt. andere tips dan...

Bedankt,

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Heb je de totale bestandsgrootte van een raw+jpg ook vergeleken zoals dat nu bij je testfoto's op je 700D en je 550D is? Als dat nagenoeg gelijk is dan kan je dat uitsluiten. Dat je in het begin 5 foto's kon maken en nu 3 kan namelijk ook te maken hebben dat je door andere instellingen nu grotere foto's hebt. Een hogere ISO geeft bijv. ook een groter bestand, dus als je eerste foto's op iso100 waren en je test nu toevallig met iso3200 scheelt dat ook al weer iets.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Mij begint het gevoel te bekruipen dat er iets mis is met je camera geheugen.

De processor dump foto's in een buffer die vervolgens naar de kaart geschreven worden.
Als die buffer vol is moet de camera eerst de foto's op de kaart dumpen. Dit kost (veel) tijd.
De camera zal zolang de buffer vol is geen nieuwe foto's afdrukken.

Dus ik vermoed dat een deel van je buffer niet geleegd wordt of stuk is.
Als de buffer om een een of andere vage reden niet helemaal geleegd wordt dan zou ik het volgende proberen.
Alle batterijen er uit en opnieuw opstarten. (Fabrieks instellingen hebben waarschijnlijk niets met het buffer gebruik te maken.)
Of (maar dat vindt ik link) nieuwe (desnoods de zelfde) firmware er in schieten.
Ik vind dit een linke optie want als de firmware update gebruikt maakt van het buffer geheugen zou het spaak kunnen lopen en doet de camera niets meer.

Geen idee of Canon een buffer test heeft ingebouwd en of wij die als gebruiker kunnen starten.

Canon stelt dat de 5 FPS behouden blijft tot 6Raw foto's of 22Jpg.* (want dan zit de buffer vol en Canon kan geen statements geven over de geheugenkaart)
Dit is bij jou duidelijk niet het geval en ik wijs naar je buffer als bron van alle traagheid.

Heb je al contact gehad met Canon?
Vermijd ieder gejengel over de geheugen kaartjes want canon stelt zelf dat 5FPS gehaald moet kunnen worden voor 6 bestanden raw, 22Jpg.
Test wat jij haalt met alleen RAW en alleen JPG en vergelijk de aantallen met canons testmethode.


*
Gebaseerd op testmethoden van Canon, JPEG, ISO 100, Standard Picture Style. Afhankelijk van het onderwerp, het merk van de geheugenkaart, de beeldkwaliteit van de opname, ISO-waarde, drivemodus, Picture Style, persoonlijke functies, enz.
³ De maximale fps en buffercapaciteit kunnen lager uitvallen afhankelijk van de camera-instellingen en het lichtniveau
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Als de buffer defect zou zijn moet je ook corrupte RAW bestanden hebben (en wellicht ook corrupte JPEGs). Dat is snel te onderzoeken dus!
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@Jev.
Daar heb ik wel aan gedacht maar weer verworpen omdat Fred dat wel gemeld zou hebben.
Verder is het niet ondenkbaar dat de opbouw van de buffer en de manier van gebruik een een defect ongemerkt laten maar de buffer effectief verkleind.

Opzich is de buffer volschieten met een video of xxxJpeg's wel interessant. Want als er dan idd toch een corruptie optreed dan weet je wel meer.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank jullie voor het meedenken!

Ik heb de test uitgevoerd met de aangegeven instellingen, allemaal onder dezelfde omstandigheden met dezelfde opstelling...en ben nogal verrast :roll:

Als ik kies voor RAW blijft de camera tot en met de 7e opname doorklikken, waarna de snelheid afneemt. Grootte van de bestanden is ca. 28mb.

Ga ik schieten in alleen JPEG hoogste kwaliteit hapert de camera na 3 opnames (melding "busy") en gaat dan langzaamaan door. Grootte van de bestanden is ca. 8 mb.

Ik zou bijna zeggen "schiet mij maar lek"...

Ik heb geen contact met Canon gehad. De camera is pas 2 weken oud, dus dat lijkt me vooralsnog eerder een zaak voor de leverancier, maar als hier iemand een ander/beter idee heeft hoor ik dat natuurlijk graag.

Overigens, met filmen heeft de camera geen enkel probleem, tenminste niet de eerste 7 minuten die ik even getest heb.

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Dat is tegen idd alle verwachtingen in.
De buffer is duidelijk nog goed anders hadden die 7 frames nooit kunnen doorklikken.

Nu dan de ham vraag. Wat is er met jpeg aan de hand.
Een van de dingen die bij jpeg gebeuren en niet bij raw zijn fratsen als: filters. effe een foto opleuken met een duf algoritme wat dan artistiek moet zijn.
Heb je filters aan staan? en wat gebeurd er als je een ander kiest. Zo'n filter kost krankzinnig veel rekenkracht en een fout algoritme lijkt me al helemaal desastreus voor de frame rate.
een 2de wat bij jpeg veel rekenkracht kost:
Lens correcties. (Ook dit gebeurd niet bij Raw) maar canon snapt de fouten die de lens introduceert en kan deze corrigeren.
Heb je lens correcties aan staan? en wat gebeurd er als je daar mee speelt.

Vergelijk eens de foto's Jpeg of RAW gerenderd door DPP. Niet kutten met PS want die snapt niet wat de camera probeert.
DPP zal bij benadering de zelfde jpg generen als de camera. Alle camera instellingen zullen op de zelfde wijze geintrepeteerd worden.
Nogmaals niet gaan kloten met PS/LR of andere software die de camera instellingen negeren.
Het verschil tussen een camera jpg en een rechtstreekse export uit DPP (als jij geen instellingen wijzigt) zal wellicht precies die instelling die fout gaat in de camera aanwijzen.

Ik werk zo weinig met jpeq uit de camera dat mijn verzinsels nu wel op zijn.
Succes.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank je Seoman,

Allereerst,ik heb geen filters aan staan. Alles staat nog op fabrieksinstellingen (afgezien van het formaat waarin ik de testfoto's heb geschoten natuurlijk).

Wat me wel intrigeert is je opmerking over lensafwijkingscorrecties. Ik heb die wel geprobeerd in te schakelen maar krijg bij eender welke lens de melding:

"correctiegegevens niet beschikbaar. Kan niet corrigeren".
De camera geeft wel aan welke lens erop zit.

De gegevens zouden wel beschikbaar moeten zijn volgens mij. De lenzen die ik gebruik zijn bv. de canon 100mm is L, 55-250 is stm en 10-18 is stm.
Als ik de foto's importeer in DPP 4 zijn de gegevens wel beschikbaar en worden ze ook toegepast (bij de Raw afbeeldingen natuurlijk)

Ik heb een Raw bestand door dpp gehaald. Wat me opvalt is dat er een jpeg ontstaat van 15 mb zonder de lenscorrecties van dpp te gebruiken en zelfs 16 mb met lenscorrecties. De "originele" Jpeg is ca. 5mb.

Ik heb lenscorrecties uitgeschakeld en nu lopen de Jpeg's en de Raw's apart snel door. maar bij Raw+ Jpeg hapert de camera na 3 opnames. Het lijkt er m.i. in ieder geval op dat lenscorrecties er iets mee te maken hebben...?

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik zou toch eens die lens data ophalen.
Er staan wat standaard lensdata op een nieuwe camera (ik ken alleen de 50D en 60D ) maar geen idee of jouw lenzen daar ook tussen zitten.

ook heb ik ergens gelezen dat bij Raw +JPG bepaalde jpg instellingen vast staan. Misschien zet de camera de lenscorrectie toch aan ivm met data voor de raw file en raakt de jpg module helemaal over de piss.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar