is reset shuttercount van 5d2 mogelijk

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Ik ben op zoek naar een 2e hands 5d2. Regelmatig kom ik cameras tegen met een opvallend lage shuttercount, bijna ongeloofwaardig. Ik heb gezocht of er software bestaat waarmee je dat kan wijzigen; heb niks gevonden, maar dat zegt niet zoveel.
Bij 2e hands autos is het bekent dat er met de km stand gesjoemeld kan zijn.

Is het mogelijk/ aannemelijk dat dit kan bij de 5d2?

Is het mogelijk dat "de teller" rond is gegaan en weer bij 0 begint? En bij welk getal zou dat dan wezen? Een 6 digitaal cijfer zou wellicht bij 999.999 op 0 springen... Dat is ruim over de 150k die de 5d2 ongeveer heeft :)
Is ut nau me camera of muh camera?!
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Het lijkt mij niet mogelijk, dan zou de waarde van het getal teniet worden gedaan...
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Je verwart "wenselijk" met "mogelijk", Michiel! Bij auto's geldt hetzelfde, maar de praktijk bewijst dat het prima kan.

Of het bij de 5D kan weet ik niet, lijkt mij iets dat uitsluitend door een dealer oid gedaan zou moeten kunnen worden (als het al kan).
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Dat klopt, dat was ook mijn bedoeling!
Toch lijkt het me bij een camera onmogelijker dan bij een auto...
En kosten technisch levert het bij een auto echt wat op, wat bij een camera denk ik niet echt het geval is.
Denk dat het niet (Of in elk geval veel minder) loont om er energie en moeite in te steken bij een camera.
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

MichielBroerse schreefCOLON Toch lijkt het me bij een camera onmogelijker dan bij een auto...
Waarom? het is allemaal software en dus aan te sturen. Als je de software eenmaal hebt is het ws geen enkele moeite meer om het toe te passen.
Dat het meer oplevert bij een auto, ja daar zit wat in. :)

Ik begreep dat als het sluitermechaniek vervangen word de teller weer op 0 word gezet. Mogelijk is het zeker.
Is ut nau me camera of muh camera?!
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Omdat er veel meer mensen met auto's bezig zijn, vraag naar auto's veel groter is.
Er zijn veel meer auto monteurs dan mensen die aan camera's kunnen "sleutelen".
Bij een auto zit er gewoon een programmeer stekker op, en iets om daar op aan te sluiten is volgens mij makkelijk verkrijgbaar.
Een camera heeft dat vast ook, maar minder makkelijk verkrijgbaar, minder mensen met de kunde om er iets mee te doen.

Teller op 0 bij een nieuwe sluiter? Dat zou mij echt verbazen, maar eerlijk, zelf heb ik daar geen ervaring mee...
Gebruikers-avatar
Alex_vd_P
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2015 23:58
WoonplaatsCOLON Almere

Dit is een interessante vraag....

Ik denk niet dat canon hier een tool voor zou geven aan service organisaties (als ze deze tool al hebben)..... Dus dan zou het van hackers moeten komen.....
Dan word de vraag, is dit interessant voor criminele hackers?.... Zelf denk ik van niet omdat de doelgroep te klein is.....
Net zoiets als dat er voor mac en linux minder virussen zijn... ook daar is de doelgroep kleiner....
Criminele hackers doen het voor het geld, en ik denk niet dat dit met canon bodies terug zetten naar lagere shutter counts te verdienen is.....
Een normale hacker die dit uit hobby doet om security te testen zal niet geïnteresseerd zijn een tool hiervoor te distribueren.

Denk ik dat het mogenlijk is?..... Als de software in de camera de shuttercount kan updaten, dan is dt dus te "reverse-engineren" om dat anders ook te doen.... Dus technisch is dit zeker mogelijk.
Ik vermoed dat dit niet via de usb kabel zal kunnen, maar eerder met een custom rom versie....
Of er een ILLEGALE tool is die doet? ik betwijfel het..... En laten we eerlijk zijn, als je een camera koopt met de nodige gebruiks-sporen en er staat een shutter count van 367 op , dan gelooft niemand het..... Andersom zou ik ook mijn twijfels hebben... 134.000 clicks en er showroom nieuw uit zien... :)

grt
Alex
50D gripped | EF-S 17-85mm IS USM | EF 50mm 1.8 STM | Tamron SP 70-300mm Di VC USD
350D gripped | EF-S 18-55mm II kit | EF 55-200mm II USM kit
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik vertrouw die lage sluiterstanden NOOIT. Hooguit als een camera pas enkele maanden oud is. 134.000 clicks en er showroom nieuw uitzien vertrouw ik wel. Beter zelf dan die met extreem lage getallen op de shuttercount. :)
jakobo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 270
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 17:38
WoonplaatsCOLON Hilversum zuid

Wel eens gehoord van vertrouwen in de mens ??
Ik heb voor 3 maanden terug mijn 5D verkocht met een stand van 6000 klicks heb een nieuwe 5D III gekocht staat nu op 300 en over 5 jaar zal deze ook staan rond de 6000 dus er hoeft niet altijd mee gerommeld te zijn.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Mijn 5D2 staat na 3,5 jaar op circa 13000 clicks. Verkeerd in nieuwstaat en is niet te koop ;) Niet iedereen komt na een weekend fotograferen thuis met 2000+ opnames.
Gebruikers-avatar
Alex_vd_P
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2015 23:58
WoonplaatsCOLON Almere

jakobo schreefCOLONWel eens gehoord van vertrouwen in de mens ??
Dat is niet de vraag :)
De vraag is: kan het ja of nee.....

En vertrouwen in de mens.... als je serieus geld (en dat is voor de een meer dan de ander) gaat uitgeven, dan mag je best wel wat wantrouwend zijn vind ik... :)
50D gripped | EF-S 17-85mm IS USM | EF 50mm 1.8 STM | Tamron SP 70-300mm Di VC USD
350D gripped | EF-S 18-55mm II kit | EF 55-200mm II USM kit
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Technisch gezien natuurlijk mogelijk. Of iemand dit al uitgewerkt heeft? Nog nooit van gehoord in ieder geval.
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

jakobo schreefCOLONmijn 5D verkocht met een stand van 6000 klicks
WOW :shock: Leuk dat je het meldt, voor mij is dat echt onvoorstelbaar, maar het kan dus echt.
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

One-Eye-Jack schreefCOLON
jakobo schreefCOLONmijn 5D verkocht met een stand van 6000 klicks
WOW :shock: Leuk dat je het meldt, voor mij is dat echt onvoorstelbaar, maar het kan dus echt.
Het kan zeker. Mogelijke verklaringen zijn;

- Mensen die een extra body kopen naast hun 1Ds MK III of zo, en deze ook daadwerkelijk als reserve aanhouden. Huwelijksfotografen e.d. hebben vrijwel altijd een extra body bij zich.

- Early adapters. Mensen die zo snel mogelijk het nieuwste van het nieuwste willen hebben. Zodoende van het ene gadget in het andere vallen en daar na een tijd vanaf willen. De iPad 1 heb ik destijds 2e hands gekocht toen hij net 3 maanden op de markt was: iemand die hem gelijk gekocht had, maar er bij nader inzien niets mee deed. Van een dure camera neem je iets minder snel afstand.

- Fotografen die niet zo trigger happy zijn en nog denken in de trent van: 'iedere klik is 1 euro 25' of gewoonweg pas klikken als het moment goed is (ik zelf zit bij een goed moment nog rond de 3 tot 5 foto's, dus omgerekend zou die van mij dan op 30.000 staan). Reken even terug naar je analoge tijdperk, hoeveel jaar deed je over het schieten van 6000 euro / gulden aan ontwikkelkosten en filmpjes?

Niettemin, als ik zie hoe uitgebreid destijds de illegale rom voor de eos 300D was, kan ik mij voorstellen dat het terugzetten even moeilijk is als het resetten van een ov-chipkaart. Kwestie van de juiste spullekes en wat programmeerverstand hebben. Maar... hoeveel mensen 'kunnen' dat werkelijk - minder dan er fotografen zijn...
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Hari Seldon schreefCOLON Niettemin, als ik zie hoe uitgebreid destijds de illegale rom voor de eos 300D was
Magic lantern heeft ook heel wat aanpassingen aan de 5d2 kunnen verrichten. Hun focus ligt echter niet op fraude. In ieder geval is het hier niet bekent. En de winst is relatief klein, zoals werd aangegeven.
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
leerling foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 19:29
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland

Waarom zou je jezelf deze vraag willen stellen of er software bestaat voor het terug dringen of op 0 zetten van de shutter count.

Als het mogelijk is om dat te kunnen doen hoef je niet meer op zoek te gaan voor een 2e hands fototoestel bij een particulier of fotohandel. Gelijk gaan voor "nieuw" want dan ben je zeker dat er niet mee gesjoemeld is.

Er bestaan inderdaad schimmige autobedrijven die de kilometerstand terugdraaien voor geldelijk gewin maar ze vallen na verloop van tijd door de mand en worden beet gepakt. Iemand die een canon 5dmk2 te koop aanbied via advertenties via welke kanaal dan ook is vaak iemand die verstand heeft van fotografie en voor je de koop sluit moet je de mogelijkheid hebben om het toestel grondig te kunnen bekijken en uitproberen, zo niet dan weet je heel snel dat er iets niet klopt.

Ik heb in februari ( na vele weken de marktplaats en ander verkoopsites in de gaten te hebben gehouden ) ook een canon 5dmk2 via marktplaats gekocht bij een bedrijf die panoramafoto's maakt met 6 andere fototoestellen tegelijk. Dit apparaat zat ingebouwd in een soort koepel samen met de andere toestellen en alles ging via de pc zodat er geen mensenhand meer aan te pas kwam. 4 jaar oud en 32.000 foto gemaakt ( shutter count), zag er uit alsof het net uit de verpakking was gehaald en het werkt 100% en voor een lage prijs gekocht.

Er zijn nog genoeg mensen op deze wereld die eerlijk willen leven en handelen en jou een goed werkende canon 5dmk2 willen verkopen.

veel succes met zoeken.

groet Theo
Anoniem 4

Beetje naïeve vraag. Alles wat met software wordt geteld, kan gemanipuleerd worden. Voor mij geen enkel probleem.
Er is echter een maar. Je moet wel op zoek naar het telmechanisme.
Ik heb nog leren programmeren in 4K geheugen, dus alles moest heel compact en efficiënt.
Dat hebben de programmeurs van vandaag niet geleerd en die spuiten een diarree aan coderegels.
Ga daar maar eens in zoeken en naar de vast ook ingebouwde controle-algoritmes.

Wat werkt dan wel? Gezond verstand en je ogen goed hun werk laten doen. Mensenkennis is ook hier een pré.
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Illuminatus schreefCOLONVoor mij geen enkel probleem.
ohjajoh?! :)

Overigens gaat mijn vraag er over of er iets bekent is of het gebeurt. Blijkbaar niet.
Anoniem 4

One-Eye-Jack schreefCOLON... ohjajoh?! :) ...
jazekerjoh :D
En niet alleen ik. Een teller programmeren die vanaf 0 het telresultaat per cyclus met 1 verhoogt, is één van de eerste dingen die een beginnend programmeur leert, na het op een display laten verschijnen van “Hello world”. :mrgreen:
De teller na verloop van tijd weer op 0 zetten, is dan ook een fluitje van 1 cent.
One-Eye-Jack schreefCOLON... Overigens gaat mijn vraag er over of er iets bekent is of het gebeurt. ...
Dat is een wijziging van de oorspronkelijke vraagstelling.
One-Eye-Jack schreefCOLON... Is het mogelijk/ aannemelijk dat dit kan bij de 5d2?
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Illuminatus schreefCOLONDe teller na verloop van tijd weer op 0 zetten, is dan ook een fluitje van 1 cent.
Ook als er sprake is van: "een diarree aan coderegels.
... vast ook ingebouwde controle-algoritmes."
:)
Is ut nau me camera of muh camera?!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar