Landschap & sluitertijd vraag vakantie USA

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
MicMik
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2015 15:24

Hallo!

Ik ga zeer binnenkort eindelijk richting West Amerika (het standaardrondje met Grand Canyon, Las Vegas etc.) voor het eerst en daar wil ik graag mooie platen schieten, alleen raak ik nu beetje in paniek omdat we al bijna gaan en landschap totaal niet mijn ding is..
Ben daarom bang dat ik straks ter plekke enorm ga twijfelen over de instellingen en daardoor sta te klooien waardoor ik uiteindelijk geen mooie foto's heb :(

Fotografeer voornamelijk in AV stand vanwege de scherptediepte die ik mooi vind in de foto's en dat gaat mij redelijk af, gebruik dus vooral mijn telelens en de 50mm op mensen, voertuigen en dieren.
Groothoeklens gebruik ik bijna nooit omdat ik bijna nooit landschap doe en als ik het doe is het niet naar mijn zin, foto's zijn altijd een beetje saai zegmaar, foto's met water (mooie gladde oppervlakte door langere sluitertijd) lukt mij zeker niet.. .

Ik heb twee boeken voor beginners en op internet kom ik allerlei rekensommetjes en ezelsbruggetjes tegen maar dat is voor mij alsnog abracadabra :roll:
Kijk ook veel op Flickr en dan naar de instellingen, maar ik zit alsnog te hannesen met de sluitertijd die erbij staan, snap bij Flickr ook niet het verschil tussen 2.5, 1/60, 1/250 en 30. De een heeft een stip, twee een / en de laatste niks (zie onderstaande foto's wat ik bedoel).
vb 1/6
vb 2.5
vb 1/250
vb 30

One Shot en Deelmeting is wel goed toch voor landschap(/bevriezing)?
En diafragma open (F15 oid) en iso laag (100) toch? Dit heb ik onthouden van een workshop tijdje terug, of gaat het juist hier al mis?
Pff nu twijfel ik al, laat staan straks...

Hoop op een paar tips (liefst beetje in jip&janneke taal) zodat ik wat handvatten heb om nog eventjes landschappen te kunnen oefenen.


Beetje lang verhaal geworden, sorry :oops:


Info:
Camera 600D, lens die ik wil gebruiken voor landschap is de Canon EF-S 10-18mm F/4.5-5.6 IS STM (icm statief).
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS stm en Canon EF 50mm F/1.8 gaan ook mee.
Fotografeer in RAW (voor evt. beetje bewerken in lightroom).
(Heb een polarisatiefilter van Hoya gekregen die ik misschien meeneem, maar wil eerst de sluitertijd beter onder de knie hebben)
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

wellicht camera op M. Sluitertijd op 1/125 of zo (beetje afhankelijk van je lens), diafragma op F8 of F11 en ISO op Auto. One shot kan, meervlaksmeeting kan. Pola filter zeker meenemen, geeft wat meer oomph aan de wolken c.q. lucht.

De Flickr voorbeelden die je noemt: 2.5 en 30 betekenen 2,5 seconde en 30 seconden (zeer lange sluitertijd, op statief). 1/6 is één zesde van een seconde en 1/250 is één tweehonderdvijftigste van een seconde. Als je op statief schiet kun je de IS beter uitzetten. Als je in je camera je overbel. waarsch. aanzet kun je op de display zien of er delen van de foto overbelicht zijn, en kun je je belichting nog aanpassen. En maak gerust meerdere foto's achter elkaar waarbij je telkens ST of F stop een beetje aanpast, dan zit er altijd wel een min of meer gelukte opname tussen.

Veel plezier en wel na terugkomst hier je foto's laten zien :-)

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
emiel_maigoda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2016 21:15

Landschap is wel m'n hoofd-onderwerp, dus ik zal proberen er in het kort wat over te schrijven qua instellingen.

- de Av-stand is prima. Niets aan veranderen. En 50mm is ook prima te gebruiken voor landschapsfotografie, maar uiteraard een groothoek ook.

- diafragma: voor landschapsfotografie gebruik ik doorgaans 8.0 tot 11.0. Hoe hoger het getal, hoe meer scherptediepte.

- One Shot: is prima. De andere twee instellingen zijn voor bewegende objecten.

- Deelmeting: andere instelling kiezen. Namelijk de meervlaksmeting. Deelmeting meet maar op een klein deel van je beeld. Meervlaksmeting meet over het gehele oppervlak van de opname om tot een goede belichting te komen. Het symbool als je meervlaksmeting hebt ingesteld is:
Afbeelding

- Polarisatiefilter: gebruik hem als je kan. Het verlengt wel de sluitertijd, meestal met een hele stop, maar het is als hulpmiddel de moeite waard voor mooiere luchten.

- Overbelichtingswaarschuwing: deze kun je in de camera aanzetten en is een handige hulp om te zien of een foto veel overbelichte stukken heeft. Die gaan dan knipperen op het schermpje van de camera (let op: als er bij de instelling 'Inschakelen' staat, dan is de functie ingeschakeld).

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Schroom niet om meer vragen te stellen.
Groetjes,
Emiel
Canon EOS 5D mark III + BG-E11
Canon EF 16-35mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 24-105mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
Canon Speedlite 430EX | Adobe CC

http://www.esm-photographics.nl/
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Je hebt een digitale camera dus je kunt fotograferen naar hartenlust.
Kijk de serie goed na en corrigeer ter plekke. Moeilijkste aan landschappen is om het boeiend te maken voor de
kijker.
Pas wel op met diafragma's die veel spots opleveren als je sensor niet schoon is. Kun je goed checken met een blauwe lucht
op f/8 naar f/11 ect

http://digital-photography-school.com/1 ... otography/
MicMik
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2015 15:24

Bedankt voor de reacties! :D

Evelakes:
heb pas mijn camera weggebracht om na te laten kijken, maar hij was helemaal schoon en de eigenaar van de fotozaak heeft mij idd ook zo uitgelegd hoe ik zelf kan controleren of de sensor schoon is.
En wat je zegt dat boeiend maken is ook mijn probleem, bij andere denk ik altijd Wauw, maar bij mijn eigen vind ik het maar mwa, maar goed dat is iets waar ik meer mee moet oefenen. De link zal ik even doorspitten.

emiel_maigoda:
Bedankt voor je uitgebreide toelichting!!
Nog een vraagje, als je door de zoeker kijk dan zie je die rode focuspuntjes, moet ik er eentje selecteren en ergens op focussen of moet ik ze op automatisch zetten?
Jij fotografeert in AV, gebruik je dan nooit een andere sluitertijd of gebruik je een polarisatiefilter en is dat voldoende op de AV?


mikeeagle:
Als de foto's toonbaar zijn zal ik ze hier posten! :)

Snap hem dan nog niet helemaal :oops:
Als ik dan door de sluitertijd op mijn camera scroll zie ik helemaal links Bulb, daarna serie 30", 2"5 , 0"8 , 1/4 en helemaal rechts 1/4000
En bij Flickr zie ik aanduidingen met een . en niks, maar geen " teken wat ik op mijn camera zie.
Hoop dat je beetje snapt wat ik bedoel, heb het idee dat ik een hele domme vragen stel..



Heb net allebei jullie tips getest, eerst op M, 1/125 F13 iso100 en mijn foto lijkt midden in de nacht genomen, zo donker.
Daarna AV met F14 en daar geeft het automatisch sluitertijd 0"5, hierbij was het nemen van de foto ook trager waardoor de foto bewogen is (even uit de hand genomen).
En op het laatst op de automatische landschap stand, daar geeft ie weer 1/30 F5.6 en iso 800

Alle drie totaal anders :lol: maar snap het nu helemaal niet meer, wat doe ik verkeerd?
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Als de zon vol schijnt, dan is 1/125 iso 100 en f/8 de standaard instelling. Dan krijg je eigenlijk altijd wel een goede plaat :)

Als je op groothoek fotografeert en op 2 meter van je af scherp stelt, zal de foto van voor naar achter scherp zijn met diafragma 8 (ook bij diafragma 5.6, dan kun je weer een snellere sluitertijd gebruiken).

Kijk voor meer begrip even op de volgende site:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Vul de gegevens van je camera in (600D) en die van je brandpuntsafstand (probeer 10) en kijk dan, wat het diafragma (selected f/stop) voor gevolgen heeft. Houd daarbij in de gaten, dat 1/125 een mooie sluitertijd is voor een beginnend landschapsfotograaf. Met rustig weer of als je leunt op iets kun je lager of als je een vaste hand hebt. Ik fotografeer mijn landschappen op f/40 tot f/125 :)
Heel enkel een keer 1/1000 als ik met heel zonnig weer een beperkte scherptediepte wil maken :D
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

je hebt blijkbaar je testfoto's gemaakt bij heel weinig licht. Als je dan op F14 fotografeert komt er bijna geen licht meer door de lens en dus zal je sluitertijd lang worden en dat geeft bewegingsonscherpte. In dit geval had het diafragma moeten opendraaien tot bijvoorbeeld F5.6. Als je dan ook nog je ISO wat verhoogt naar bijvoorbeeld 400 dan zal je sluitertijd weer korter worden.

Als je op de M stand fotografeert kun je je ISO het best op Auto (A) laten staan. In dat geval had je gezien dat bij 1/125 en F13 de camera de ISO had verhoogt zodat je wel een correct belichte foto had gehad. Maar bij weinig licht kun je geen F13 gebruiken, dat gaat gewoon niet werken.

Het is denk ik een goed idee om je wat meer te verdiepen in de belichtings driehoek (de relatie tussen ST, F-stop en ISO). Want als je dat niet snapt, kun je ook nooit bedenken wat in een bepaalde omstandigheid een goede instelling zou moeten zijn. In dat geval zit er niets anders op de Auto stand te gebruiken. De camera zal dan zelf een instelling kiezen.

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
MicMik
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2015 15:24

Bedankt voor je bericht VFRood.

Als de zon vol schijnt zeg je, dan is dat de reden dat mijn foto zo donker was want de zon stond al wat lager. Had dan de iso omhoog gemoeten?

De link is voor mij net wiskunde (onbegrijpbaar), maar ik zal er even voor gaan zitten en na een paar keer lezen valt het kwartje waarschijnlijk wel, dit soort dingen duren even bij mij :mrgreen:

Dus als ik het goed begrijp moet ik dus dichtbij scherpstellen maar met open diafragma (f14 oid)om op de hele foto scherpte te hebben? Verklaart waarom het nooit goed is gegaan want ik stelde altijd scherp op iets wat heel ver weg stond..

Op deze foto is dan waarschijnlijk op de steen scherp gesteld,
steen

En op deze foto dat stukje grond links onderin?
horseshoebend


Na de vakantie ga ik maar wat workshops volgen, moet nodig wat bijspijkeren merk ik..
MicMik
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2015 15:24

mikeeagle schreefCOLONje hebt blijkbaar je testfoto's gemaakt bij heel weinig licht. Als je dan op F14 fotografeert komt er bijna geen licht meer door de lens en dus zal je sluitertijd lang worden en dat geeft bewegingsonscherpte. In dit geval had het diafragma moeten opendraaien tot bijvoorbeeld F5.6. Als je dan ook nog je ISO wat verhoogt naar bijvoorbeeld 400 dan zal je sluitertijd weer korter worden.

Als je op de M stand fotografeert kun je je ISO het best op Auto (A) laten staan. In dat geval had je gezien dat bij 1/125 en F13 de camera de ISO had verhoogt zodat je wel een correct belichte foto had gehad. Maar bij weinig licht kun je geen F13 gebruiken, dat gaat gewoon niet werken.

Het is denk ik een goed idee om je wat meer te verdiepen in de belichtings driehoek (de relatie tussen ST, F-stop en ISO). Want als je dat niet snapt, kun je ook nooit bedenken wat in een bepaalde omstandigheid een goede instelling zou moeten zijn. In dat geval zit er niets anders op de Auto stand te gebruiken. De camera zal dan zelf een instelling kiezen.

Michiel>=-
Ga na de vakantie weer een workshop oid volgen, snap er duidelijk geen hout van :( Was er al die tijd heilig van overtuig dan een F5.6 en lager alleen werd gebruikt als je een bepaald deel wilde scherpstellen en de rest onscherp, en hoe hoger de F hoe meer scherp wordt gesteld..

Theoretisch ben ik niet zo goed onderlegd en van zien en doen leer ik 10x meer. Vorig jaar met een groepje naar de AWD geweest en in die paar uurtjes 10x meer geleerd dan ik in twee jaar uit boekjes heb geleerd :roll:

Maar ben erg blij met jullie feedback, heb voorlopig iets om verder mee te oefenen.
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

MicMik schreefCOLON
mikeeagle schreefCOLONje hebt blijkbaar je testfoto's gemaakt bij heel weinig licht. Als je dan op F14 fotografeert komt er bijna geen licht meer door de lens en dus zal je sluitertijd lang worden en dat geeft bewegingsonscherpte. In dit geval had het diafragma moeten opendraaien tot bijvoorbeeld F5.6. Als je dan ook nog je ISO wat verhoogt naar bijvoorbeeld 400 dan zal je sluitertijd weer korter worden.

Als je op de M stand fotografeert kun je je ISO het best op Auto (A) laten staan. In dat geval had je gezien dat bij 1/125 en F13 de camera de ISO had verhoogt zodat je wel een correct belichte foto had gehad. Maar bij weinig licht kun je geen F13 gebruiken, dat gaat gewoon niet werken.

Het is denk ik een goed idee om je wat meer te verdiepen in de belichtings driehoek (de relatie tussen ST, F-stop en ISO). Want als je dat niet snapt, kun je ook nooit bedenken wat in een bepaalde omstandigheid een goede instelling zou moeten zijn. In dat geval zit er niets anders op de Auto stand te gebruiken. De camera zal dan zelf een instelling kiezen.

Michiel>=-
Ga na de vakantie weer een workshop oid volgen, snap er duidelijk geen hout van :( Was er al die tijd heilig van overtuig dan een F5.6 en lager alleen werd gebruikt als je een bepaald deel wilde scherpstellen en de rest onscherp, en hoe hoger de F hoe meer scherp wordt gesteld..

Theoretisch ben ik niet zo goed onderlegd en van zien en doen leer ik 10x meer. Vorig jaar met een groepje naar de AWD geweest en in die paar uurtjes 10x meer geleerd dan ik in twee jaar uit boekjes heb geleerd :roll:

Maar ben erg blij met jullie feedback, heb voorlopig iets om verder mee te oefenen.
Op zich klopt het helemaal dat hoe kleiner het diafragma is (dus hoe hoger het diafragma getal), deste groter het gebied is dat scherp is (oftewel een grotere scherptediepte). Daarom wil je bij een landschap een wat kleiner diafragma gebruiken (groter F getal) om van dichtbij tot veraf alles scherp te krijgen. Maar dat kan alleen als er voldoende licht is, want anders zal of je ST te lang worden (bewegings onscherpte) of je ISO te hoog (veel ruis in de foto).

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
emiel_maigoda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2016 21:15

MicMik schreefCOLONBedankt voor de reacties! :D

emiel_maigoda:
Bedankt voor je uitgebreide toelichting!!
Nog een vraagje, als je door de zoeker kijk dan zie je die rode focuspuntjes, moet ik er eentje selecteren en ergens op focussen of moet ik ze op automatisch zetten?
Jij fotografeert in AV, gebruik je dan nooit een andere sluitertijd of gebruik je een polarisatiefilter en is dat voldoende op de AV?
Ik gebruik een vast focuspunt. Ik laat de camera dus niet automatisch een focuspunt kiezen. Soms kies ik een ander focuspunt. Dat is afhankelijk van de compositie en waar ik op scherp wil stellen.

Het gebruik van een polarisatiefilter kan zowel en de Av-stand als in de Tv-stand. De belichtingsmeter compenseert zelf de stop lichtvermindering door in de Av-stand een 1 stop langere sluitertijd te kiezen. In de Tv-stand zal dan het diafragma een stop verder open gaan, of als die al maximaal open staat eventueel de ISO een stop ophogen als die op automatisch staat.
Groetjes,
Emiel
Canon EOS 5D mark III + BG-E11
Canon EF 16-35mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 24-105mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
Canon Speedlite 430EX | Adobe CC

http://www.esm-photographics.nl/
MicMik
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2015 15:24

Beetje laat :oops: maar hieronder een paar resultaten van mijn eerste keer landschapsfoto's, wel redelijk gelukt denk ik zo? Ik ben er iig super blij mee voor de eerste keer, was namelijk bang voor veel lelijkere foto's.. :mrgreen:
Tips en/of commentaar welkom.

Is vanuit AV stand, sluitertijd had ik nog steeds teveel moeite mee dus liet dat automatisch bepalen.

Ze staan op FB, maar ik vind ze beetje raar/minder scherp dan gewoon op de pc, kan dat?

(svp niet quoten, haal later de linkjes weer weg)

Horseshoe Bend
f14, 1/40sec, ISO 320, 11mm

Grand Canyon
f14, 1/100sec, ISO 100, 10mm

Yosemite
F14, 1/40sec, ISO 320, 12mm
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

mooi scherpe opnamen, mag je zeker blij mee zijn.

Michiel>==
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Mooie foto's inderdaad!
Destijds ben ik niet bij Horseshoe Bend gestopt, met jou foto heb ik daar weer veel spijt van...
MicMik
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2015 15:24

Bedankt mikeeagle en MichielBroerse!

MichielBroerse: Goede reden om weer terug te gaan dan :mrgreen: Dit was een gelukje, iets later en we hadden het ook niet kunnen zien. Toen we naar de auto liepen sloeg het weer ineens om en ging het enorm stormen. Zo hebben wij Antelope Canyon gemist omdat ze die dichtgooien ivm overstromingsgevaar, balen want dat schijnt ook erg mooi te zijn.
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

mooie platen.
Scherpte kan tegenvallen bij upload sommige sites gooien hun eigen sausje erover.

http://fidene.nl/blog/facebook/scherpe- ... g-jpg.html
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

MicMik schreefCOLONBedankt mikeeagle en MichielBroerse!

MichielBroerse: Goede reden om weer terug te gaan dan :mrgreen: Dit was een gelukje, iets later en we hadden het ook niet kunnen zien. Toen we naar de auto liepen sloeg het weer ineens om en ging het enorm stormen. Zo hebben wij Antelope Canyon gemist omdat ze die dichtgooien ivm overstromingsgevaar, balen want dat schijnt ook erg mooi te zijn.
Ook Antelope Canyon niet gedaan helaas, dit schijn ook super mooi te zijn.
Voorlopig denk ik niet terug, er zijn nog teveel andere bestemmingen die eerst ook ontdekt moeten worden :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door 1 op MichielBroerse, in totaal 3 keer gewijzigd.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Mooie foto's
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

waar kan ik de foto's zien ?
MicMik
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2015 15:24

@Sunblade: bij mijn update op 2 februari 2017, 14:22

@ MichielBroerse: haha herkenbaar. Wij gaan voorlopig ook niet terug, eerstvolgende reis is West-Canada en daarna Lapland. En dáárna nog heel veel andere mooie landen :D
evelakes schreefCOLONmooie platen.
Scherpte kan tegenvallen bij upload sommige sites gooien hun eigen sausje erover.

http://fidene.nl/blog/facebook/scherpe- ... g-jpg.html
Bedankt Evelakes, ga ik vanavond even doornemen!
Had nog beetje rondgekeken op het forum en ik zag veel uploads via Flickr, dus weer een account aangemaakt (had er een maar was de inloggegevens kwijt) en denk dat in het vervolg handiger is om via dat te uploaden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar