Hulp gevraagd bij een upgrade

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
cristina
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2013 06:54

Hallo Allemaal,
Ik heb drie jaar geleden mijn eerste dslr gekocht, een 100D met
een EFS 18-55 mm 1:3.5-5.6 IS STM lens en een
EFS 55-250 mm 1:4-5.6
Een hele goede aankoop was dat en nu ben ik wel toe aan een upgrade, maar ik ben helemaal niet technisch dus ik hoop dat jullie me willen helpen met jullie kennis.

Ik fotografeer veel binnen -kunst- voor op mijn website, en maak daarnaast portretfoto's (zowel binnen als buiten) en fotografeer dieren, meestal onze hond en paardjes.

Wat de binnenfoto's betreft, deze zou ik graag wat helderder willen. (ik gebruik een statief, veel licht en maak altijd meerdere foto's in de M stand met verschillende instellingen). Meestal kan ik dan best een mooi resultaat krijgen (in mijn ogen) maar er blijft een somber gloedje in, dat ik in de nabewerking ook niet echt weg kan krijgen. Ik gebruik voor deze foto's vaak de 18-55 lens.

Buiten -voor de dierenfoto's- gebruik ik meestal de zoomlens en dan ook nog vaak de sportstand maar heb dan veel last van ruis en ze zijn niet altijd erg mooi van kleur. (misschien door die ruis) zou dat liggen aan de lens, de body en/of de snelheid van de kaart?
Van een kennis zag ik onlangs foto's die prachtig waren van kleur, zij gebruikt een 7D. Is fullframe daarin (goede kleuren) veel beter of maakt dat niet veel uit en ligt het meer aan de lens, of beide?

Met welke vernieuwingen zou ik het resultaat het best kunnen verbeteren en in welke stappen zou ik dat kunnen doen (gezien het kostenplaatje)?

Alvast hartelijk dank!
adderoos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2012 20:33

Hoi,

Zelf zou ik kiezen voor de Canon 80D met daarop gelijk een 18-135, qua kosten is dan een compleet setje voordeliger.
Beetje afhankelijk van je budget zou je ook een losse body kunnen kopen en dan later andere lenzen kopen.
Star1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2009 00:45
WoonplaatsCOLON Omg. Gouda

cristina schreefCOLONHallo Allemaal,

Van een kennis zag ik onlangs foto's die prachtig waren van kleur, zij gebruikt een 7D. Is fullframe daarin (goede kleuren) veel beter of maakt dat niet veel uit en ligt het meer aan de lens, of beide?
Cristina,

De 7d is geen full-frame maar een crop-camera. Alleen de bodies uit de 1-,5- en 6-series beschikken over een fullframe sensor. Bedenk wel dat je niets meer aan je lenzen (ef-s) hebt wanneer je op full-frame overgaat.Overigens zijn er met de xxx-en de xx-series ook uitstekende foto's te maken.

Misschien is een investering in een goede lichtsterke lens een optie. De canon 17-55 2.8 is een parel. Niet goedkoop maar misschien wel de beste ef-s lens.

grt,

Aad
eos7d|15-85 3.5-5.6 IS|100mm 2.8 L IS Macro| 70-200 F2.8 L IS II |EXT 2.0x II |25 ef II tussenring |430 EXII |
cristina
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2013 06:54

Dankje voor je advies Adderoos; dus je denkt dat de upgrade naar een andere body al een heel stuk in kwaliteit scheelt, zoveel dat ik dan eerst voor de body zou gaan en pas later betere lenzen?

Star1/Aad, jij ook bedankt, ik ga eens even kijken naar die lens.
En welke zou je me adviseren als zoomlens voor de dieren- en actiefoto's? En zou ik voor de ruis die ik nu daarin krijg- ook rekening moeten houden met de snelheid van de kaart of camera, of denk je dat de ruis voornamelijk door mijn zoomlens wordt veroorzaakt?
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

ruis wordt vooral veroorzaakt door je sensor. Hoe nieuwer de camera, hoe minder ruis, ook in de hogere ISO bereiken (grosso modo). Andere lens of kaart zal hier weinig uitmaken. Overigens als je naar een duurdere body gaat heb je in het algemeen ook betere lenzen nogig om alles uit de camera te halen. De zwakste schakel bepaalt vaak het eindresultaat.

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
adderoos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2012 20:33

Hoi Cristina, een nieuwere body zal zeer zeker effect hebben, in kwaliteit, snelheid, mogelijkheden.
Maak je nog niet de stap naar fullframe kan je ook nog je huidige lenzen gebruiken en daarna overstappen naar andere/betere lenzen.
Zou je dan kiezen voor lenzen die je ook kan gebruiken op een fullframe kan die weer later gebruiken op de fullframe.
Mogelijkheden genoeg, helaas kost het allemaal wel geld en dat kan best veel zijn als je niet oppast.

Ad
cristina
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2013 06:54

haha ad ja, dat had ik ook gezien! :D Bedankt voor je bericht!
Star1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2009 00:45
WoonplaatsCOLON Omg. Gouda

cristina schreefCOLON Star1/Aad, jij ook bedankt, ik ga eens even kijken naar die lens.
En welke zou je me adviseren als zoomlens voor de dieren- en actiefoto's? En zou ik voor de ruis die ik nu daarin krijg- ook rekening moeten houden met de snelheid van de kaart of camera, of denk je dat de ruis voornamelijk door mijn zoomlens wordt veroorzaakt?
Keuze objectieven hangt van je budget af. Top is de 70-200 2.8 II serie. Ruis-oorzaak is al beantwoord.
Ik zou persoonlijk in glas investeren. Ken de 100d persoonlijk niet, maar als ik naar testresultaten kijk is het zeker geen slechte camera. Hou alleen de iso's beperkt tot max 1600.

gr.

Aad
eos7d|15-85 3.5-5.6 IS|100mm 2.8 L IS Macro| 70-200 F2.8 L IS II |EXT 2.0x II |25 ef II tussenring |430 EXII |
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Hi Cristina,

Je schrijft dat er een 'somber gloedje' in de foto zit en dat de foto's niet altijd mooi van kleur zijn.
Voordat we alle mogelijk opties aan apparatuur gaan roepen, is het wellicht een idee om wat foto's te laten zien waarin het probleem zichtbaar is?
Zo kunnen we dan meer gericht advies geven.
Beter contrast en dus andere (misschien zelfs betere) kleurbeleving kan worden bereikt met een andere keuze in glas.
Maar laat eens een paar voorbeeldjes zien zodat we kunnen meedenken!


succes!
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Met de 18-55 mm en de 55-250 mm kun je prachtige foto 's maken. Alleen de lichtsterke i niet al te hoog, waardoor je al snel bij hogere ISO waarden uitkomt en dat geeft ruis. Van een upgrade naar een 7D verwacht is daarom niet al te veel. De sensor van de 100D is namelijk een variant van de in de 7D gebruikte 18mp sensor (de &D is dus ook een cropcam en geen FF). Dat je in de sportstand meer ruis hebt verbaast me niet. In deze stand kiest de caera voor een hoge sluitertijd en wordt daarom de ISO waarde verhoogd; dat geeft inderdaad meer ruis. Mijn vermoeden is, dat je met goede nabewerking (welk programma gebruik je daarvoor ??) al veel winst kunt behalen. De tip van Martindd om hier wat foto 's te laten zien lijkt me dan ook een goede; dan kunnen we je meer gerichte tips geven.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

In het algemeen geeft L glas of (wat al genoemd is) de 17-55 ef/s heel goede kleurresultaten.

Toen ik overstapte op de 24-105 L met mijn 350D wist ik niet wat ik zag qua kleuren. Ik zou eerst eens proberen een 17-55 of een 24-105 op jouw camera te zetten en dan kijken wat de resultaten zijn. Camera's zijn belangrijk maar glas is veel belangrijker. Verandering van 40D naar 5D was ook een grote verandering, maar niet zozeer in kleurbeleving en levendigheid.

Overigens: plaats de foto's eens... :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
cristina
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2013 06:54

Hallo allemaal, bedankt voor het meedenken!

Dat wat ik het 'sombere gloedje' noem, is misschien best wel lastig te laten zien, zelfs aan de hand van foto's (omdat het wat persoonlijk is, denken jullie niet?). Ik heb er een paar uitgezocht om te laten zien. Ik heb daglicht lampen en witte muren in mijn werkruimte en fotografeer wanneer er ook nog eens (zoveel mogelijk) daglicht aanwezig is daarnaast, deze foto's zijn dus binnen gemaakt.
(de buitenfoto's gemaakt met mijn 100d met mooi weer zijn uiteraard prachtig, het gaat dus voornamelijk om wat binnen gefotografeerd wordt én wat ik in de sportstand fotografeer, ook somberder en ruis)

Ik doe nauwelijks aan nabewerking, wat bijsnijden en ietsje lichter maken in picasa, dat is het wel.

Ik denk dat ik de lens gebruik waar jij het over hebt VFRood, 18-55 efs (of is de 17-55 weer wat anders?)

49913

49912

49911

Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Wat goed dat je de upload gedaan hebt!
Ik denk dat je met een beetje warmere witbalans en een beetje contrast ( inderdaad , dat is persoonlijk ) ,al heel wat bereikt!
Naar mijn idee is de scherpte goed.

Een wat warmere tint zullen de foto's denkelijk wat beter sieren ( maar ook dat is persoonlijk ) misschien ook wat extra saturatie in de kleuren kan helpen.
cristina
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2013 06:54

dankje martin, het was even uitzoeken hoe dat moest maar; gelukt :D

Dat van die warmere witbalans ga ik proberen! Verzadiging is ook inderdaad (bij deze foto's nog niet eens zó) wel vaak mijn ding, maar als ik dat dan in de nabewerking doe vind ik het effect toch vaak minder mooi dan de originele foto..

Bij de twee onderste vind ik bv ook dat ze wat grauw zijn maar wanneer ik ze lichter maak dan worden ze weer flets, wordt ook hetgeen dat donker is, lichter..of ligt dat aan mij? Hoe kan ik met de camera het contrast vergroten, of kan dat alleen in de nabewerking?
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Zomaar even een vraag? Fotografeer je in Jpeg of ook in RAW?
cristina
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2013 06:54

Ik fotografeer alleen in jpeg.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

De 17-55 is een heel andere klasse dan de 18-55 :) Het is de L-Lens onder de ef/s-en :)

Voor wat betreft fotograferen in Jpg: Als het goed is, kun je instellen in de camera hoeveel verscherping, saturatie en misschien zelfs wat voor soort foto's dat je maakt. Als je dit helemaal goed voor elkaar hebt, dan zal de foto goed ingesteld zijn, maar dit is heel lastig goed in te stellen. Bij RAW kun je achteraf nog heel veel aan je basisinstellingen (behalve ISO, sluitertijd, scherpstelpunt en diafragma) veranderen. In feite doet een goed ingestelde JPG dat voor je, maar nogmaals: erg lastig.

Verder is het zo, dat je jpg en jpg hebt. Als je de meest uitgebreide jpg hebt, dan kun je veel. De sportstand geeft over het algemeen een heel uitgeklede versie ivm snelheid.

Als je toch in JPG gaat fotograferen, lees dan wat zaken over instellen van de jpg in je toestel, zorg dat je witbalans compleet onder de knie hebt en fotografeer alleen in diafragmavoorkeuze (AV), sluitertijdvoorkeuze(SV)of manueel (M). Daar kun je namelijk echt beïnvloeden wat je jpg gaat doen.

Wil je controle ga je dan verdiepen in RAW en nabewerken.

Probeer ook beeldtaal te begrijpen. In je 2e foto wijzen alle verftubes naar een punt dat donker is vanuit een lichte situatie in de bovenhoek. Andersom was beter :)
Alle 3 je foto's kunnen meer contrast en saturatie hebben. Dit kun je instellen in je jpg beeldinstellingen (weet niet, waar dit in jouw camera zit) :)

Als we verder naar fotografie kijken en even kijken naar de foto in het algemeen dan zijn belangrijk voor de foto:

* 75% fotograaf
* 20% glas
* 5% toestel

Als jij een waardeloze opname maakt heb je niets aan je glas en je toestel :D

Waarbij waardeloos hier niet een kwalificatie is voor de foto's die je hier laat zien, maar een algemene opmerking over fotografie :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
cristina
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2013 06:54

Dankje VFRood, veel dingen waar ik me in kan en ga verdiepen!
adderoos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2012 20:33

Hoi Cristina,

Als ik je foto's zie heb ik zoiets van gewoon wat gaan uitzoeken qua instellingen en even niet geld uitgeven, dat kan altijd nog.
De foto's komen ondanks het internet voor mij wel helder over, scherpte is via internet vaak al verloren gegaan.
Ook leuke foto's zo met het manneke op de voorgrond.

Lekker puzzelen en uitproberen,

Ad
cristina
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2013 06:54

dankje ad, dat zal ik zeker doen!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar