5D Classic - CF-kaart pinnetjes afgebroken - advies gevraagd

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
MdR
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2017 14:44

Hoi,

Ik ben al ruim 2 jaar eigenaar van een tweedehands Canon 5D Classic, welke ik met veel plezier gebruik. Ik gebruik 'm redelijk intensief, ga uit van +/- 250 foto's per week voor allerlei doeleinden. Hij doet het nog steeds goed, maar ik kwam er kort geleden achter dat een paar pinnetjes in het CF-slot afgebroken zijn. Hierdoor leest de camera de CF-kaart niet meer, en doet de camera niks meer als ik een CF-kaart erin heb zitten. Als ik geen CF-kaart erin heb zitten werkt de camera gewoon naar behoren, alleen kan de camera deze uiteraard niet meer opslaan aangezien er geen CF-kaart inzit. Ik weet waar het probleem zit, het is een vaker voorkomend probleem bij deze camera's, alleen weet ik niet hoe ik het op ga lossen. Ik heb 3 oplossingen:

-Of ik laat het maken bij een fotozaak. Ik heb al bij een fotozaak in de buurt geïnformeerd, die gaf aan dat ik minimaal €200 moest verwachten aan reparatiekosten. Ik weet niet of dat het waard is; aangezien ik de camera al behoorlijk heb gebruikt. De rest van de camera is uiteraard ook niet even nieuw meer, en het is maar afwachten of de rest van de camera het ook weer een paar jaar volhoudt.

-Of ik vervang zelf het CF-slot, voor een aanzienlijk lager bedrag. Op internet zijn hier en daar wat beschrijvingen te vinden hoe dit moet gebeuren, ik vind het alleen lastig om in te schatten hoe eenvoudig dit te doen is. Ik zie het wel zitten, maar ik weet niet of het verstandig is dit te doen met geen verdere ervaring. Iemand die wel ervaring heeft met dit soort dingen?

-Of ik maak een upgrade naar een tweedehands 7D. Grote voordeel hiervan voor mij en mijn fotodoeleinden is dat deze 8fps heeft ipv 3fps, en stukken gebruiksvriendelijker is. Nadeel is wel dat ik dan geen Full Frame meer heb, met als gevolg dat ik nieuwe lenzen mag gaan aanschaffen (mijn 20mm is op FF groothoek, op crop geen groothoek) en minder lichtsterkte.

Met andere woorden, is een reparatie van mijn 5D classic nog de moeite waard, of kan ik beter kijken voor een nieuwere tweedehands 7D? En als een reparatie nog te doen is; is het dan verstandig om dat zelf te doen? Of hebben jullie nog andere oplossingen?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Met vriendelijke groet,


Maarten
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

als je optie 1 overweegt: check wat het kost bij Rofarepair in Den Haag.

Suc6!
Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Zo kun je hem toch niet verkopen. Dus ik zou het zelf proberen, maar ik weet uit ervaring dat Canon losse onderdelen liever niet aan particulieren verkocht worden. Ik weet niet wat de nieuwprijs is van de 5D is en of laten repareren zinvol is. En een tweedehands Canon 7D vind ik niet verkeerd. Wel het aantal clicks met een speciaal programma eerst controleren.
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Als er ook pinnetjes verbogen zijn kun je beter de accu er uit halen i.v.m. kans op kortsluiting.
Best even bellen met rofa voor een prijsindicatie.

suxes

Frank
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Originele 5D gaat er voor rond de 400 - 500 euro uit.

200 om te repareren terwijl je beseft dat je al aan het einde van de camera bent, lijkt mij de minst logisch optie.

Zelf klooien is altijd leuk, er van uitgaan dat het reserve onderdeel niet meer dan 4 tientjes kost- dan zo ik zelf gaan klungelen, met de wetenschap dat je kan verliezen en dan alsnog een 7D of iets moet kopen (ik zou bijna zeggen: waarom geen 1Ds mk II of mk III)

Heb schermpjes van Nintendo's voor de kinderen zelf vervangen, dat was goed te doen. Maar heb zelf ook een 17-70 2.8 vernaggeld toen ik die wilde 'ombouwen' qua vatting. Ik denk dat dit onderdeel qua fijnmechaniek er tussenin zit. Schat even in hoe handig je zelf bent.
4har
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2005 18:44
CONTACTCOLON

Misschien kun je de camera nog gebruiken om tethered te fotograferen . Dan is de opslag in de camera niet van belang, maar worden de foto's direct naar je pc of laptop gestuurd...
http://harryvantol.nl
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Zie dat de replacements CF slot cards voor 50/70 euro verkocht worden dan moet je het geheel er nog in friemelen.
Een Canon 5D zie al voor 300 euro van eigenaar verwisselen

voorbeeld

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... 5Q_ChDxSPD

met 3 maanden garantie.

Of waar ik laatst een lens heb gekocht erg goede service

http://www.camera-tweedehands.nl/canon-1ds-mark-ii.html
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar